Gå til innhold

Dumt å melde seg ut av fagforening for å spare penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Jeg har lyst å si følgende:

Om man skal være medlem i fagforening eller ikke er til enhver tid en vurderingssak.

MEN: Det er alminnelig kjent - også blant de som forsøker å selge innboforsikring - at ingenting slår innboforsikringen som er en del av medlemsskapet i LO. Jeg kjenner ikke til andre organisasjoners forsikring - derfor kan jeg ikke uttale meg om dem.

De som påstår at en får billigere innboforsikring enn det LO har å tilby, med samme dekning, egenandel og fordeler må være så vennlig å komme med regneeksempler fremfor udokumenterte påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Stort sett stemmer nok dette (i alle fall statlig/ kommunalt), men tror du lønna ville vært den samme hvis vi ikke hadde fagforeninger?  Spesielt i det private ville det nok blitt tøffere kår...   Jeg tenker i grunnen litt på de som ikke er organiserte som snyltere. Vi er mange som synes det er dyrt, men vi betaler fordi det er en nødvendig ordning.

Anonymkode: 61264...266

Jeg tenker de er økonomiske smarte.

Anonymkode: 06fef...d09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hovedgrunn for å være organisert er å bidra til fellesskapet, siden fagforeningen forhandler lønn etc. Når det gjelder å få hjelp, er det vel sjeldent man trenger det hvis man er fast ansatt, i hvert fall kommunalt. Man har jo rettigheter knyttet til sin faste stilling uavhengig av fagforeningen. Har du en slik type jobb, kan du trygt melde deg ut én periode. Det er viktig å bidra til fellesskapet, men hvis dette er midlertidig pga pengeknipe, så syns jeg det er ok å melde seg ut.

Anonymkode: 7c4bf...889

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er IKKE lønnsomt å være med i fagforening!

På min jobb går du ikke opp i lønn med mindre du er med i en fagforening. Fagforeningen forhandler frem en minimumslønnsøkning på noen prosent, og så får alle det. De som ikke er med i fagforening får ingenting. Så jeg har i hvert fall "tjent" opp en lønnsøkning på rundt 100.000 ila. de fire årene jeg har vært med i en fagforening.

Anonymkode: 873de...574

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker de er økonomiske smarte.

Javisst.  Hvorfor være med å dra lasset.....

Anonymkode: 61264...266

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

På min jobb går du ikke opp i lønn med mindre du er med i en fagforening. Fagforeningen forhandler frem en minimumslønnsøkning på noen prosent, og så får alle det. De som ikke er med i fagforening får ingenting. Så jeg har i hvert fall "tjent" opp en lønnsøkning på rundt 100.000 ila. de fire årene jeg har vært med i en fagforening.

Anonymkode: 873de...574

Det er ulovlig. Arbeidsgiveren bør bli politianmeldt for å diskriminere organiserte arbeidstakere. 

Når det er sagt, så tror jeg ikke på deg. De fleste arbeidsgivere gir samme lønn til de organiserte og de uorganiserte. Dette betyr bare at de organiserte betaler også for de uorganiserte arbeidstakere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du uføreforsikring gjennom andre selskap? Det er hovedårsaken til at man bør beholde et slikt medlemskap etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (4 timer siden):

Jeg har lyst å si følgende:

Om man skal være medlem i fagforening eller ikke er til enhver tid en vurderingssak.

MEN: Det er alminnelig kjent - også blant de som forsøker å selge innboforsikring - at ingenting slår innboforsikringen som er en del av medlemsskapet i LO. Jeg kjenner ikke til andre organisasjoners forsikring - derfor kan jeg ikke uttale meg om dem.

De som påstår at en får billigere innboforsikring enn det LO har å tilby, med samme dekning, egenandel og fordeler må være så vennlig å komme med regneeksempler fremfor udokumenterte påstander.

Hva koster en innboforsikring gjennom LO og hva dekker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du fx vet at du er lavtlønnet en periode betaler du da mindre i kontigent. Arbeidsledige betaler ofte null eller svært lite, så meld foreninga di om at du har lite inntekt ei stund. 

Anonymkode: c53ba...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva nytte er det å være med i fagforening? Det er jo bare en masse penger ut av vinduet.

Anonymkode: 13226...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var medlem i fagforbundet i 1 år, spørte om hjelp og de brukte 8 mnd på å få svar på et spørsmål. Jeg tok tak i saken selv til slutt. 

Altså ingen nytte fra de, enda jeg betalte over 500 Kr i mnd. Nei takk, aldri igjen. 

Anonymkode: d6002...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ulovlig. Arbeidsgiveren bør bli politianmeldt for å diskriminere organiserte arbeidstakere. 

Når det er sagt, så tror jeg ikke på deg. De fleste arbeidsgivere gir samme lønn til de organiserte og de uorganiserte. Dette betyr bare at de organiserte betaler også for de uorganiserte arbeidstakere.

Er selv NITO-medlem (og har vært det i 25 år) , og tillitsvalgt i en av Norges største bedrifter. Hos oss ( som hos de aller fleste seriøse bedrifter i Norge) gis fagorganiserte 0,1 - 0,6% mer lønnsøkning en de som velger å ikke være organisert. Dette passer også organisasjonene på følges. Skal uorganiserte få lik eller bedre lønn så er det ikke noe i veien for det om man klarer å forhandle seg opp, men når jeg ser nye medlemmer melder seg inn - spesielt når de har vært ansatt i mer en 10år så kommer de inn med 20% lavere gjennomsnitt mot statistikk fordi man har over tid tapt masse gjennom lønnsoppgjør de selv har trodd var på linje med de fagorganiserte.

Uansett - din påstand om at de fleste bedrifter gir lik lønn til ikke organiserte stemmer iallefall ikke innenfor ingeniøryrkene.

Anonymkode: 3250a...100

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fagforening er jo litt som forsikring, litt "bortkastede" penger helt til man faktisk får brukt for den... Havner du i en konflikt med arbeidsgiver er det jo veldig kjekt å ha en fagforening bak deg.

Anonymkode: 05cfd...f09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var medlem i fagforbundet i 1 år, spørte om hjelp og de brukte 8 mnd på å få svar på et spørsmål. Jeg tok tak i saken selv til slutt. 

Altså ingen nytte fra de, enda jeg betalte over 500 Kr i mnd. Nei takk, aldri igjen. 

Anonymkode: d6002...7f3

Oi, da har du vært uheldig. Jeg fikk hjelp fra fagforbundet om å legge inn krav om høyere stilling, hele prosessen tok ca 1mnd. Da fikk jeg hjelp til å øke stillingen min fra 50% til 90%. 

Anonymkode: 3a324...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...