Gå til innhold

Dumt å melde seg ut av fagforening for å spare penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir trekt ca 600-750kr i måneden som går til fagforening, alt ettersom hvor mye inntjening jeg har hatt. 

Kommer til å ha dårlig råd i en periode nå, og prøver å kutte der jeg kan kutte. Så da lurer jeg på om hva som er lønnsomt med tanke på fagforeningskontingent? For jeg får jo fradrag på skatten på grunn av at jeg er medlem. Men samtidig så leier jeg bolig, og hvis en ser bort i fra at fagforeningen går i bresjen for det som omhandler mitt yrke, så er det innboforsikringen som jeg har nytte av. Og det kan en sikkert få billigere andre steder. Men om fordelene er det samme vet jeg ikke. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: f97f2...57b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du nesten finne ut av selv. Sett opp budsjett. Regner med du også innser du får null hjelp om du melder deg ut? Også karantene på 12 mnd når du melder deg inn igjen mtp lønnsforhandlinger. Veldig dumt, med andre ord

Anonymkode: e7f9c...68e

• Liker 10
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Det er dumt. Tenk om du trenger hjelp i forbindelse med jobb? Har du muligheter til å betale det selv?

Gjest Smeltemann
Skrevet

Hvor lenge har du jobbet der du jobber ?

Har du noen gang hatt bruk for fagforeningen?

Det er vel samme lønn om du er organisert eller ikke.

Om det kan være fare for permiteringer kan det være greit å være fagorganisert.

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gang sett rådgiverne på Luksusfellen råde til å droppe fagforeningskontingent? Nope, den står fast på annet. Det er det en grunn til. Både av hensyn til deg dersom du trenger støtte i din jobb, men også den solidariske biten. Skal fagforeningene ha makt og fortsatt jobbe for bedre arbeidsvilkår, trenger de medlemmene. Enkelt og greit :) 

Anonymkode: d29c8...e32

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk først å fremst om du betaler for noe ekstra forsikringer du kan ta vekk. Eller ville jeg ikke meldt meg ut, veldig godt å ha i ryggen og det har ofte noen inkluderte forsikringer og ikke minst starter lønnsforhandlinger snart

Anonymkode: 3f080...b18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kanskje heller sett etter en annen fagforening. Det høres ut som fagforbundet du er medlem i.

Som lærer hadde jeg tre forskjellige fagforeninger å velge mellom. Du har sikkert flere å velge mellom. Det er alltid smart å være medlem av fagforening. Da både pga feks billigere forsikringer, men også til hjelp i arbeidslivet. Min fagforening har også gode ordninger under sykdom og jeg fikk utbetalt karensdagene da jeg var uten jobb og mottok dagpenger. Nå er jeg ufør og betaler kun 10% av kontigenten, men får alle fordelene. Mens jeg var under aap, var kontigenten gratis :)

Anonymkode: 2dcde...f0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir trekt ca 600-750kr i måneden som går til fagforening, alt ettersom hvor mye inntjening jeg har hatt. 

Kommer til å ha dårlig råd i en periode nå, og prøver å kutte der jeg kan kutte. Så da lurer jeg på om hva som er lønnsomt med tanke på fagforeningskontingent? For jeg får jo fradrag på skatten på grunn av at jeg er medlem. Men samtidig så leier jeg bolig, og hvis en ser bort i fra at fagforeningen går i bresjen for det som omhandler mitt yrke, så er det innboforsikringen som jeg har nytte av. Og det kan en sikkert få billigere andre steder. Men om fordelene er det samme vet jeg ikke. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: f97f2...57b

Det er IKKE lønnsomt å være med i fagforening!

Anonymkode: 06fef...d09

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har du noen gang sett rådgiverne på Luksusfellen råde til å droppe fagforeningskontingent? Nope, den står fast på annet. Det er det en grunn til. Både av hensyn til deg dersom du trenger støtte i din jobb, men også den solidariske biten. Skal fagforeningene ha makt og fortsatt jobbe for bedre arbeidsvilkår, trenger de medlemmene. Enkelt og greit :) 

Anonymkode: d29c8...e32

Bullshit. For TS som ikke har bruk for fordelene ved fagforening, så det er økonomisk lønnsomt å ikke være medlem

TS betaler 650 * 12  = 7800 kroner. Av dette er 22 % av 3850 skattefradrag. Det betyr at 850 kr.

7800 - 850 kroner = 6950 kr.

Hun kaster bort mellom 8150 - 6950 kroner hvert år.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eg fekk nettopp dekka ny Mac gjennom forsikring Lo favør. Medlem i NTL

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Pilleville skrev (1 minutt siden):

Eg fekk nettopp dekka ny Mac gjennom forsikring Lo favør. Medlem i NTL

Det kan man også få dekket gjennom andre innboforsikringer med tilsvarende priser.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mpt de forsikringene jeg får igjennom fagforeningen, høyre rente på sparekonto og lavere rente på boliglån så gå jeg aldeles ikke i minus av å være med i en fagforening. Men noen fagforeninger er bedre enn andre og for å se om det lønner seg eller ikke må man sette opp regnestykke over hva man får i forhold til hva dette hadde kostet utenom fagforeningen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Hvor lenge har du jobbet der du jobber ?

Har du noen gang hatt bruk for fagforeningen?

Det er vel samme lønn om du er organisert eller ikke.

Om det kan være fare for permiteringer kan det være greit å være fagorganisert.

Stort sett stemmer nok dette (i alle fall statlig/ kommunalt), men tror du lønna ville vært den samme hvis vi ikke hadde fagforeninger?  Spesielt i det private ville det nok blitt tøffere kår...   Jeg tenker i grunnen litt på de som ikke er organiserte som snyltere. Vi er mange som synes det er dyrt, men vi betaler fordi det er en nødvendig ordning.

Anonymkode: 61264...266

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan man også få dekket gjennom andre innboforsikringer med tilsvarende priser.

Ja men vi har 5 hus/ hytter og 4 barn så for å ikj overbelaste  if ( som vi til tider har gjort ) så er det bra og ha to selskap å dele det på.

Skrevet

Min svigerinne viste ikke hun hadde livsforsikring gjennom sin fagforening. 2 månder etter hun døde fikk plutselig min bror utbetalt 1 mill... 

AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (Akkurat nå):

Min svigerinne viste ikke hun hadde livsforsikring gjennom sin fagforening. 2 månder etter hun døde fikk plutselig min bror utbetalt 1 mill... 

Det har hun nok betalt ekstra for.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har hun nok betalt ekstra for.

Helt sikkert. Men hun hadde ikke fått det med at det var med i summen. Hun var syk en stund og bekymret seg veldig over min bror økonomi etter hennes død, da hun tjente mest. Skulle ønske hun viste at hun hadde den forsikringen

Skrevet

Stort sett stemmer nok dette (i alle fall statlig/ kommunalt), men tror du lønna ville vært den samme hvis vi ikke hadde fagforeninger?  Spesielt i det private ville det nok blitt tøffere kår...   Jeg tenker i grunnen litt på de som ikke er organiserte som snyltere. Vi er mange som synes det er dyrt, men vi betaler fordi det er en nødvendig ordning.

Dette👍

Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg vet at det er bra og være organisert ,er det selv .

Men jeg svarte TS på spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet

Fagforening er så mye mer enn utgifter. Spar heller inn på noe annet.  Vi sparer en god del på forsikringer. Men det viktigste er uansett jobben fagforeningen gjør for meg og mine kolleger, både lønnsmessig og med kurser/temakvelder de arrangerer. Da svigermor døde dukket det opp en gravferdsstøtte fra fagforeningen hennes som ingen visste om. 

Anonymkode: 6704b...f24

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...