AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Hei. Eier bolig utenfor Oslo men flytter snart tilbake for å være nærmere familien. Er singel/bor alene og kommer til å gjøre det lenge og får en lønn på 825 k i den nye jobben. Kan dra inn 180 k i leieinntekter p.a. Dersom jeg ikke selger. Forventer å kunne ha 1-1,2 mill på sparekontoen og i nåværende leilighet til neste vinter/jul. Får jeg boliglån i Oslo uten å selge nåværende? K26 - mastergrad, privat fast ansatt Anonymkode: c768c...8c9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Du må høre med bankene. Jeg har 600 000 i lønn. Enslig med barn. Bil. Litt mer i egenkapital enn det du skulle spare til. Jeg fikk 3 mikk i lån. Anonymkode: ca5df...0fe
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Boligen min har steget med ca 7% på bare to kvartaler, så vil helst ikke selge.... har hørt at bankene ofte kan være villige til å innvilge høyere lån dersom man eier et aktiv fra før... noen som vet om dette stemmer? Anonymkode: c768c...8c9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Er første bolig nedbetalt? Spørsmålet til bankene er jo i all hovedsak hvor stort lån du klarer å betjene. Anonymkode: b3baf...4af 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Er første bolig nedbetalt? Spørsmålet til bankene er jo i all hovedsak hvor stort lån du klarer å betjene. Anonymkode: b3baf...4af Langt fra nedbetalt. Men under 85%. Kjøpte i fjor Anonymkode: c768c...8c9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Langt fra nedbetalt. Men under 85%. Kjøpte i fjor Anonymkode: c768c...8c9 Hvor mye lån har du fra før da? Anonymkode: 242cd...ddb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye lån har du fra før da? Anonymkode: 242cd...ddb 3mill m/studielån Anonymkode: c768c...8c9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Boligen min har steget med ca 7% på bare to kvartaler, så vil helst ikke selge.... har hørt at bankene ofte kan være villige til å innvilge høyere lån dersom man eier et aktiv fra før... noen som vet om dette stemmer? Anonymkode: c768c...8c9 Nei, det gjør de ikke hvis du har sekundærbolig (altså du har boliger som leies ut). Anonymkode: 6e926...66d 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 45 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det gjør de ikke hvis du har sekundærbolig (altså du har boliger som leies ut). Anonymkode: 6e926...66d Har ikke sekundærbolig pr dags dato. Har en bolig som jeg bor i, og ønsker å kjøpe fremfor å leie i Oslo når jeg drar dit Anonymkode: c768c...8c9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 Mangler en del info her da, men. Om du har en meget velvillig bank som godtar alt av inntekt, dvslønn og hele leieinntekten, så har du totalt ca 1 mill inn, som da teoretisk sett lar deg leie max totalt 5 mill. De vil jo da i tillegg se på at to ulike boliger vil føre til mere utgifter til forskning, kommunale avgifter, vedlikehold osv. Lån til sekundærbolig vil også være dyrere enn til primærbolig. Det du kan gjøre er jo rett og slett å spørre banken. Anonymkode: 242cd...ddb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå