AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Jeg har en jente på 3.5år, fra vi står opp til vi legger oss når vi er inne så er det konstant mas. Lek med meg mamma, skal bare sitte i sofaen, leker skal være med i sofaen, beina rører konstant bordet. Konstant rører på seg, og lager tulle lyder. Ikke snakker men bare konstant bråk hele tiden. Hun skal faen ikke på liv og død leke på gulvet i stua eller på rommet sitt. Bare irritere. Jeg har vært på cos kurs, og under familieveileder i barnevernstjenesten. Og jeg har fulgt alt av det dem har sagt, så jeg vet heller ikke åssen jeg skal få endra at barnet faktisk gjør noe for seg selv. Helst før det klikker for meg. Ungen er våken nærmere 12 timer, og 12 timer, med bein på bordet, danse i sofaen og konstant mamma, mamma, mamma, mamma mas gjør meg gal. Anonymkode: d7c40...d5a
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har en jente på 3.5år, fra vi står opp til vi legger oss når vi er inne så er det konstant mas. Lek med meg mamma, skal bare sitte i sofaen, leker skal være med i sofaen, beina rører konstant bordet. Konstant rører på seg, og lager tulle lyder. Ikke snakker men bare konstant bråk hele tiden. Hun skal faen ikke på liv og død leke på gulvet i stua eller på rommet sitt. Bare irritere. Jeg har vært på cos kurs, og under familieveileder i barnevernstjenesten. Og jeg har fulgt alt av det dem har sagt, så jeg vet heller ikke åssen jeg skal få endra at barnet faktisk gjør noe for seg selv. Helst før det klikker for meg. Ungen er våken nærmere 12 timer, og 12 timer, med bein på bordet, danse i sofaen og konstant mamma, mamma, mamma, mamma mas gjør meg gal. Anonymkode: d7c40...d5a Og nå sitter jeg på do, da står hun med døra fram og tilbake.. alltid etter meg.. Og om jeg sier i fra er det som at hun er døv.. Anonymkode: d7c40...d5a
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og nå sitter jeg på do, da står hun med døra fram og tilbake.. alltid etter meg.. Og om jeg sier i fra er det som at hun er døv.. Anonymkode: d7c40...d5a Hvordan aktiviserer du henne? Ta med på tur. Vi var nødt til å ha en god tur ute hver dag i den alderen. Gå tur i naturen, da er det mye å undersøke, vær nysgjerrig selv. Det er naturlig at små barn vil være med foreldrene, de er tryggheten. Sett i gang aktiviteter. Begynn i det små. Vær med på aktiviteten i starten og når leken er godt i gang kan du trekke deg unna en liten stund. Anonymkode: 99940...9a1 8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Om dette ikke er trolling, må du jo leke med datteren din. Det er litt skremmende det du skriver. Tror du datteren bevisst gjør dette for å provosere deg? Prøv å ikke bli så irritert. Noen barn maser mye. Støtter forslaget om å aktivisere mer. Når hun sitter i sofaen, hva gjør du da? Sitter du også i sofaen? Gå på tur, utforsk nabolaget osv osv Anonymkode: 30dc3...9d3 13
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan aktiviserer du henne? Ta med på tur. Vi var nødt til å ha en god tur ute hver dag i den alderen. Gå tur i naturen, da er det mye å undersøke, vær nysgjerrig selv. Det er naturlig at små barn vil være med foreldrene, de er tryggheten. Sett i gang aktiviteter. Begynn i det små. Vær med på aktiviteten i starten og når leken er godt i gang kan du trekke deg unna en liten stund. Anonymkode: 99940...9a1 Vi skal gå en tur på en time, til en lekevenn etterpå. Og det står som regel i planen når det er fri dager. Men uansett hvor mye energi vi bruker, så kommer det bare mer. Barnehagen hadde spurt far en dag, om hun må vell falle rett om når hun kommer hjem, fordi det var så utrolig mye fart i hun i barnehagen hele tiden. Neida hun er like full fart hjemme også, helt til hun legger seg. Si nå som jeg skriver dette snakker hun konstant, «tommel fingren» har hun nå synget i 5 minutter. Mens hun står foran meg med en kurv over huet. Prøver ofte sette hun i aktiviteter som f.eks maling, tegning, blåse bobler, Lego osvosv ting som man kan gjøre hjemme. Men så fort jeg går, «hvor skal du mamma?» har ibs d så må ofte på do, ja da skal hun være med. Jeg kommer meg ikke unna litt.. Det er ikke det at jeg hater hun, kan sikkert høres sånn ut. Føler meg som en utrolig dårlig mor også. Men jeg bare er så fortvilet og sliten.. Er alene også. Anonymkode: d7c40...d5a
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om dette ikke er trolling, må du jo leke med datteren din. Det er litt skremmende det du skriver. Tror du datteren bevisst gjør dette for å provosere deg? Prøv å ikke bli så irritert. Noen barn maser mye. Støtter forslaget om å aktivisere mer. Når hun sitter i sofaen, hva gjør du da? Sitter du også i sofaen? Gå på tur, utforsk nabolaget osv osv Anonymkode: 30dc3...9d3 Dette er ikke trolling, men har du noen gang leket med barnet ditt ute i 5 timer, kommet inn 2 påfølgende timer med leking inne. Du skal endelig sette deg litt i sofaen, bare puste ut. Men da er det helt krise, for mamma må leke hele tiden. Ja hele tiden.. Så da hopper man i sofaen på mamma, woops der klarte jeg slå mamma i nesa fordi armene er overalt, nei okei mamma syntes ikke det er gøy, da legger jeg meg ned med beina mot bordet og bare rører bordet over hele tiden. Vi har til dags dato aldri kunnet se en hel film sammen! Anonymkode: d7c40...d5a 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Hva med å prøve å gjøre henne mer vant til å leke i fred. F.eks finn frem duplo. Vis henne først hvordan man bygger. Sitt med henne litt. Og så sier du "*navn* må bygge litt mer. Mamma skal hente en kopp kaffe" så henter du en kopp kaffe så roser du henne for at hun satt fint (hvis hun gjorde det). Hvis hun ikke gjør det, så følg henne tilbake til duploen og si at "mamma sa du skulle bygge litt mens mamma henter kaffe, mamma kommer tilbake". Gjenta. Hver gang hun sitter fint, skryt. Hver gang hun klarer å sitte en stund med noe så skryt. Uansett om det så bare er 30 sekunder i begynnelsen. Hun må trygges mye i situasjoner der du skal "gå fra henne" i hennes øyne. Etter hvert kan du ta én slurk kaffe, mamma skal bare drikke litt kaffe. Og så mer og mer, lenger og lenger. Anonymkode: 87048...616 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med å prøve å gjøre henne mer vant til å leke i fred. F.eks finn frem duplo. Vis henne først hvordan man bygger. Sitt med henne litt. Og så sier du "*navn* må bygge litt mer. Mamma skal hente en kopp kaffe" så henter du en kopp kaffe så roser du henne for at hun satt fint (hvis hun gjorde det). Hvis hun ikke gjør det, så følg henne tilbake til duploen og si at "mamma sa du skulle bygge litt mens mamma henter kaffe, mamma kommer tilbake". Gjenta. Hver gang hun sitter fint, skryt. Hver gang hun klarer å sitte en stund med noe så skryt. Uansett om det så bare er 30 sekunder i begynnelsen. Hun må trygges mye i situasjoner der du skal "gå fra henne" i hennes øyne. Etter hvert kan du ta én slurk kaffe, mamma skal bare drikke litt kaffe. Og så mer og mer, lenger og lenger. Anonymkode: 87048...616 Takk 🙏🏻 Dette skal jeg prøve ut. Sjeldent jeg får gjøre noe alene, men absolutt verdt et forsøk 😊 Anonymkode: d7c40...d5a
Chantielle Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Sønnen min på fem er ganske lik. Veldig urolig i kroppen og snakker konstant til oss. Tror aldri jeg har sett han sliten. Men han klarer å konsentrere seg med ting som tegning, perling, Lego, barne-tv osv en stund. han vil veldig ofte ha oss med men det gjør vi kun halvparten av tiden. Jeg har ikke så mange råd egentlig men prøv å forklar henne at hun må gjøre ting alene også også går det seg vel til med tiden. Anonymkode: 011fc...48b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 Høres veldig slitsomt ut for dere begge. Er hun veldig dårlig på å regulere seg ned eller? Virker som hun har et veldig høyt nivå og mye uro og må lære seg å roe ned. Finnes det noen aktiviteter hun liker å gjøre selv? F.eks Lego, tegning eller lignende? Anonymkode: 076d5...0e3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 Dette her er sikkert et rævva tips, men en gang jeg var stemor for en 4 åring og satt ofte igjen med alt ansvar selv (rævva barnefar), så lærte jeg 4 åringen å klare bytte YouTube filmer selv på fjernkontrollen. Så da satt hun og bare bytta fra Elsa og spiderman til andre barneprogrammer helt selv. Tror hun holdt på med det en time hver gang hun fikk styre selv. Jeg satt jo selvfølgelig rett ved siden av i sofaen, men jeg drev med andre ting Jeg vet at tv kjermer ikke er beste løsning. Men det ligger vell noe i det at det hjelper om de lærer deg å kunne gjøre ting selv, og tryggheten at en voksen er der likevell rett ved siden av Anonymkode: 94071...c13 2
Gjest Lunaris Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 Er dette tull?? Det første som slo meg, er at hun higer etter oppmerksomhet fra deg fordi du aldri gir henne det 100%. Dra ut, gå i skogen, dra på lekeplassen, parken, eller finne på en aktivitet sammen inne, finn fram maling og ark og mal! Mal påskeegg, bygg lego, lag dukkehus sammen av pappesker - det er uttallige ting du kan gjøre og prosjekter dere kan ha sammen for at hun ikke skal hoppe i sofaen eller ha beina på bordet hele dagen. Og legg vekk mobilen.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 Nei- dette er ikke normalt TS! enten har dere en forstyrret relasjon og hun skriker etter oppmerksomhet, eller så er hun et usedvanlig anstrengende barn. jeg har to barn. Den ene var som din datter. Hen var ikke like urolig, men på meg 24/7 til hen ble 12(!) år. Hen har en syk far som ikke var snill mot hverken meg eller barnet og det påvirket veldig negativt. Barn nr 2 vokste opp i trygge rammer uten stress og uro fra min side. Hen lekte godt alene i alle år. Din datter kan selvfølgelig ha en diagnose eller bare ekstremt mye energi. Men uansett årsak er ikke det du beskriver normalt.. Har dessverre ikke noen gode råd annet enn det som står over her... Naturen er den beste medisin. Ta med hengekøye ut. Heng den opp i et oversiktlig område og si at nå skal mamma hvile i hengekøyen mens du leker. Kanskje naturen kan gi mer indre ro til dere begge? Anonymkode: fc65d...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 Ps: Og for guds skyld; skulle hun plutselig leke alene så avbryt ALDRI med fx: hva leker du? så flink du er etc. Hjernebølgene går inn i en annen frekvens som tilsvarer meditasjon når barn leker. Dette må ALDRI brytes av velmenende kommentarer! Anonymkode: fc65d...ae2 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #16 Skrevet 2. april 2021 Stakkars jente 😔 Anonymkode: 649d2...411 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #17 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ps: Og for guds skyld; skulle hun plutselig leke alene så avbryt ALDRI med fx: hva leker du? så flink du er etc. Hjernebølgene går inn i en annen frekvens som tilsvarer meditasjon når barn leker. Dette må ALDRI brytes av velmenende kommentarer! Anonymkode: fc65d...ae2 Dette har jeg aldri tenkt på, jeg inkluderer meg selv veldig mye i leken hennes hvis hun starter og leke med seg selv. Kan det ha noe med det og gjøre? Jeg spør ofte. Hva leker du? Koser du deg? Har du det gøy? Hvem er den og den? Osvosv.. Kan dette være en grunn til at hun ikke leker selvstendig? Og til dere andre, jeg kan love dere at der på ingen måter gir barna deres og leker så mye med barna som jeg gjør. Jeg er arbeidsledig og derfor bruker garantert mye mer tid på lek og morro en dere med ungen min, fordi jeg har tid til det! Jeg vet jeg leker nok med hun, spørsmålet mitt er åssen avvenne hun meg, og lære og leke selvstendig litt? Sånn at når ferier er her, rekker jeg faktisk og gjøre ble fornuftig. Tipset over her med tv også er helt umulig. Hun har en helt egen iPad som bare var gøy første dagen hun fikk den. Energi nivået også er som sagt noe barnehagen har lagt seg merke til, og når hun var 2 ble hun sjekket for adhd nettopp pga åssen hun holder på. Anonymkode: d7c40...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #18 Skrevet 2. april 2021 Hun er jo alt for liten for å bli utredet for Adhd når hun er 2 år. Men om det vedvarer hadde jeg bedt om en utredning nærmere skolestart. Anonymkode: 831a6...b8b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #19 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun er jo alt for liten for å bli utredet for Adhd når hun er 2 år. Men om det vedvarer hadde jeg bedt om en utredning nærmere skolestart. Anonymkode: 831a6...b8b Herregud kan folk her inne lære seg å lese eller? Jenta er ikke to år. Ts virker ikke som en mor som ignorerer barnet sitt heller slik mange her mener. Anonymkode: 076d5...0e3 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #20 Skrevet 2. april 2021 Det er ikke helt uvanlig at man ser på faktorer rundt ADHD og lignende ting ved toårs alder. Det er derimot uvanlig å få denne type diagnose når man er to. Når ts skriver to år vet vi ikke om jenta var 2 eller 2år og 11mnd. Nå er jenta 3.5 og relasjonen deres er helt stagnert, stakkars mor og barn. Cos-p hjelper deg mer enn barnet forøvrig. Er mange barn som ikke responderer på cos-p. Er du under bvtj fortsatt? Er jo vanskelig å være under bvtj å skulle gjøre ting rett også, sliter du deg kanskje ut i et forsøk på å være "perfekt"? Anonymkode: 076d5...0e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå