Pipaluk Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Stemte forventningene du hadde før du tok utdannelsen/jobben med den faktiske arbeidshverdagen? Hvilken jobb har du? Hva ble du overrasket over? Ville du valgt det samme på nytt i dag?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Ja, den stemmer veldig bra. Leste meg godt opp på studiet, og 1/3 var praksis så man visste godt hva man gikk til. Jobber som radiograf på universitetssykehus Overrasket hvor dumme leger kan være, veldig boksmarte men null sosiale antenner på veldig mange. Ville valgt samme yrke, stortrives Anonymkode: 9f252...6ab 2
Pipaluk Skrevet 2. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja, den stemmer veldig bra. Leste meg godt opp på studiet, og 1/3 var praksis så man visste godt hva man gikk til. Jobber som radiograf på universitetssykehus Overrasket hvor dumme leger kan være, veldig boksmarte men null sosiale antenner på veldig mange. Ville valgt samme yrke, stortrives Anonymkode: 9f252...6ab Hva er spennende med å jobbe som radiograf? Er det ikke en veldig ensformig jobb å se på røntgenbilder hver dag? spør jeg, som ikke har peiling i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Jeg er også radiograf! Gleder meg genuint til jobb så og si hver dag. Siden du spør; vi ser ikke så mye på bildene, vi tar dem, og det krever en del kreativitet til tider. Det er ulike labber, så vi gjør ikke det samme hver dag. Røntgen er alt mulig av "artige" skader, pasienter og ulike kroppsdeler som krever ulik tilnærming. Man løper også til traumemottaket og er med på å ta imot bilulykker, skuddskader og lignende når det dukker opp. CT er noe helt annet, mer kreftsykdom, men også akutte saker som traumer og hjerneslag. Vi ser veldig mange covidpasienter også, fler enn en gjennomsnittlig sykepleier er jeg helt sikker på. Og så kan man supplere med MR, mammo, ultralyd, angio, nukleærmedisin, stråleterapi.. Tviler på at jeg blir lei! Anbefales! Anonymkode: 4dc9d...62a 3
Gjest Kastanjefrø Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er også radiograf! Gleder meg genuint til jobb så og si hver dag. Siden du spør; vi ser ikke så mye på bildene, vi tar dem, og det krever en del kreativitet til tider. Det er ulike labber, så vi gjør ikke det samme hver dag. Røntgen er alt mulig av "artige" skader, pasienter og ulike kroppsdeler som krever ulik tilnærming. Man løper også til traumemottaket og er med på å ta imot bilulykker, skuddskader og lignende når det dukker opp. CT er noe helt annet, mer kreftsykdom, men også akutte saker som traumer og hjerneslag. Vi ser veldig mange covidpasienter også, fler enn en gjennomsnittlig sykepleier er jeg helt sikker på. Og så kan man supplere med MR, mammo, ultralyd, angio, nukleærmedisin, stråleterapi.. Tviler på at jeg blir lei! Anbefales! Anonymkode: 4dc9d...62a Er det røntgen av lungene da?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #6 Skrevet 3. april 2021 De fleste jobber er jo kjedelig, der sier seg selv når du må bruke så mye tid på det. Alt handler om penger, pengene! Kostnader vet du....tallene! Er DET som styrer livet vårt. Inget annet. Anonymkode: 25256...68c 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er også radiograf! Gleder meg genuint til jobb så og si hver dag. Siden du spør; vi ser ikke så mye på bildene, vi tar dem, og det krever en del kreativitet til tider. Det er ulike labber, så vi gjør ikke det samme hver dag. Røntgen er alt mulig av "artige" skader, pasienter og ulike kroppsdeler som krever ulik tilnærming. Man løper også til traumemottaket og er med på å ta imot bilulykker, skuddskader og lignende når det dukker opp. CT er noe helt annet, mer kreftsykdom, men også akutte saker som traumer og hjerneslag. Vi ser veldig mange covidpasienter også, fler enn en gjennomsnittlig sykepleier er jeg helt sikker på. Og så kan man supplere med MR, mammo, ultralyd, angio, nukleærmedisin, stråleterapi.. Tviler på at jeg blir lei! Anbefales! Anonymkode: 4dc9d...62a Så gøy med andre radiografer! Ja, det er alt annet enn ensformig! Jobber mest med CT og traumer. Men er innom vanlig røntgenlab av lunger og skjelett også. Utrolig givende jobb! Ser MASSE covid-pasienter for tiden. Helt forferdelig inne på koronaintensiven med de unge som ligger på respirator Anonymkode: 9f252...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #8 Skrevet 3. april 2021 23 hours ago, Kastanjefrø said: Er det røntgen av lungene da? Vanlige er røntgen av lungene på COVID-pasientene. Men de får ofte lungepropp og hjernepropp av sykdommen. Så det kjøres mye CT på dem også Anonymkode: 9f252...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 Jobben var ganske likt det jeg så for meg. Men at det var så trangsynt arbeidsmiljø og ledelse var jeg ikke forberedt på. Jeg tar ny utdanning og finner meg arbeid hvor jeg kan jobbe for meg selv. Anonymkode: 36562...afa 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 Jeg er utdannet arealplanlegger og jobber som byggesaksbehandler. Synes det er greit, visste ikke helt hvilke typer jobber jeg kunne få men at jeg måtte få noe fast da jeg har studert annet tidligere som ikke gav meg jobb. Sitter på kontor enten hjemme eller i kommunehuset og skriver vedtak, mye likt men også ulike saker. Trives med å sitte for meg selv og ikke ha så mye kontakt med folk. Blir noen telefoner her og der, men det går nå. Tror jeg ville valgt utdanningen igjen, vet heller ikke hva annet det skulle være. Jeg har ingen aspirasjoner om karriere eller drømmejobb, så det viktigste er at jobben gir meg frihet og at jeg har fri i helger. Anonymkode: 80127...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 Er lærer. Jobben var ikke som forventet. Mye mer stress. Sliter til tider med å holde hodet over vannet. Ingenting man gjør er godt nok. Føler meg aldri ferdig for dagen, alltid mye som burde vært gjort. Høyt arbeidspress og stadige utfordringer. Veldig slitsom jobb, ikke så koselig som jeg håpa.. Hadde ikke valgt samme utdanning igjen, nei. Kunne fint klart meg med 5 uker ferie, dersom jobben var kjekk. Kanskje jeg til og med hadde fått overtidsbetalt dersom jeg jobbet sene kvelder eller søndager *drømmer seg bort*. Anonymkode: 82e7a...562 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 Sykepleier. Vet ikke om jeg angrer, men er forskrekket over hvor tilfeldig det er at det går bra i enkelte pasientsituasjoner. At store sykehus er drevet ufattelig dårlig med tanke på pasientsikkerhet og forsvarlig drift. Jeg er på en måte glad for at jeg har kompetanse og videreutdanning til å ha innsikt i egen sykdom da jeg syntes det ville vært utrygt å være innlagt slik som bemanningen og arbeidspresset er i dag. Anonymkode: 9ab8d...195 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er utdannet arealplanlegger og jobber som byggesaksbehandler. Synes det er greit, visste ikke helt hvilke typer jobber jeg kunne få men at jeg måtte få noe fast da jeg har studert annet tidligere som ikke gav meg jobb. Sitter på kontor enten hjemme eller i kommunehuset og skriver vedtak, mye likt men også ulike saker. Trives med å sitte for meg selv og ikke ha så mye kontakt med folk. Blir noen telefoner her og der, men det går nå. Tror jeg ville valgt utdanningen igjen, vet heller ikke hva annet det skulle være. Jeg har ingen aspirasjoner om karriere eller drømmejobb, så det viktigste er at jobben gir meg frihet og at jeg har fri i helger. Anonymkode: 80127...ec2 Kan jeg spørre hva slags utdannelse du har? Og bør man helst bli byggingeniør for å kunne ha din type jobb? Synes det høres interessant ut, men trodde kanskje det var en mer sosial jobb. Er jeg for gammel til å begynne i en sånn type jobb etter 40? Vurderer omskolering. Anonymkode: 55383...2ac
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 41 minutter siden, AnonymBruker said: Kan jeg spørre hva slags utdannelse du har? Og bør man helst bli byggingeniør for å kunne ha din type jobb? Synes det høres interessant ut, men trodde kanskje det var en mer sosial jobb. Er jeg for gammel til å begynne i en sånn type jobb etter 40? Vurderer omskolering. Anonymkode: 55383...2ac Aralplanlegger er en egen bachelorgrad. Anonymkode: 9f252...6ab
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #15 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Kan jeg spørre hva slags utdannelse du har? Og bør man helst bli byggingeniør for å kunne ha din type jobb? Synes det høres interessant ut, men trodde kanskje det var en mer sosial jobb. Er jeg for gammel til å begynne i en sånn type jobb etter 40? Vurderer omskolering. Anonymkode: 55383...2ac Det er flere utdannelser du kan ta. Du kan sjekke ut her: https://www.planutdanning.no/ Jeg har bachelor i samfunnsfag med master i Fysisk Planlegging. Jobben kan være sosial i forhold til kollegaer og konsulenter du samarbeider med om du jobber i kommune. Jobben er nok mer sosial om du jobber som konsulent i det private for da har du kunder. Du er absolutt ikke for gammel til denne type jobb for det krever en viss modenhet ovenfor kunder/befolkning du jobber mot. Jeg ble ferdig utdannet når jeg var 35. Anonymkode: 80127...ec2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #16 Skrevet 4. april 2021 Egentlig ikke. Er 100% ufør men jobber nå 100% i en Montèr-butikk. Her tjener jeg bare ca 20000 mer i året enn hva jeg har som ufør, da med en liten stilling som støttekontakt og i kulturskolen. Har da 5 timers arbeidsuke kontra 37,5 nå. Er på andre året i 100% stilling, får se hva helsen og viljen sier etter en stund til her. Anonymkode: dda9e...b40 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #17 Skrevet 4. april 2021 Utdannet sykepleier. Ble ledet inn i yrket av en mor som nok trodde jeg hadde mer av omsorgsgenet enn realiteten tilsier. Angrer på at jeg ikke fulgte ønsket mitt og studerte juss. Ville nok passet bedre med min personlighet. Men den gang var jeg så skolelei, at tanken på 7 år til med studier ble for mye. Har ikke jobbet innen yrket mitt på snart 12 år. Anonymkode: dcf3c...e27 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #18 Skrevet 4. april 2021 Jeg er barnevernpedagog. Visste at jeg skulle jobbe med mennesker siden jeg har et fagbrev i bunn og jobbet med barn og ungdom i flere år før bacheloren. Jeg jobbet 6 år i den kommunale barneverntjenesten. I begynnelsen var det sånn som jeg så for meg faktisk, med frihet til å være kreativ når det gjaldt løsninger for familiene. Til slutt var det sånn at jeg lå og gråt på kvelden fordi jeg opplevde at de over meg ikke så alvoret i de sakene jeg jobbet i. Endte opp med å bytte til statlig barnevern og jobber nå på institusjon. Turnus er kjedelig, men jammen meg godt med et lite skifte 😍 Anonymkode: 8259d...a66 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #19 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Egentlig ikke. Er 100% ufør men jobber nå 100% i en Montèr-butikk. Her tjener jeg bare ca 20000 mer i året enn hva jeg har som ufør, da med en liten stilling som støttekontakt og i kulturskolen. Har da 5 timers arbeidsuke kontra 37,5 nå. Er på andre året i 100% stilling, får se hva helsen og viljen sier etter en stund til her. Anonymkode: dda9e...b40 Er ikke dette økonomisk en dårlig deal? Man blir jo trukket i trygd etter å ha passert 40% av G, pluss at du skatter på inntekt og på trygd. Og på ett eller annet tidspunkt vil vel kanskje NAV revurdere uføretrygden, eller ihvertfall uføregraden din ? Anonymkode: dcf3c...e27
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #20 Skrevet 4. april 2021 Jeg jobber som lærer på barneskolen. Selve undervisningssituasjonen ble slik jeg hadde sett for meg. At jeg skulle bli så sliten at jeg sover et par timer på sofaen hver kveld, så jeg ikke for meg. Jeg hadde ikke valgt samme yrke i dag. Anonymkode: c3818...dac 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå