Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bleket håret mitt hos en ny frisør og siden har det klødd i håret mitt og jeg har slitt med flass. 

Dvs det er nok ikke flass, for det virker mer som sårskorper. Jeg skraper f.eks vekk skorpene på samme område også kommer det en ny skorpe noen timer senere. 

Også klør det mye! Hjelp!

Det er snart to uker siden jeg var hos frisøren og det har bare blitt verre. Har dere opplevd noe lignende? Hva gjorde dere med kløen?

Anonymkode: bde32...8ee

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har bleket håret mitt hos en ny frisør og siden har det klødd i håret mitt og jeg har slitt med flass. 

Dvs det er nok ikke flass, for det virker mer som sårskorper. Jeg skraper f.eks vekk skorpene på samme område også kommer det en ny skorpe noen timer senere. 

Også klør det mye! Hjelp!

Det er snart to uker siden jeg var hos frisøren og det har bare blitt verre. Har dere opplevd noe lignende? Hva gjorde dere med kløen?

Dette er nok en allergisk reaksjon.

Jeg ville tatt en tur på Apotek for å få noe som kan roe ned hodebunnen. 

Du må ikke klø, og bytt shampo til noe som er skånsomt for hodebunnen.

La de blekemiddel inntil hodebunn?

Jeg ville tatt en lengre pause fra bleking, og etterhvert testet bare striper med hette. Be om test 48 timer før - neste gang kan eventuell allergi ha mye verre utslag.

Men det kan og skyldes at vedkommende blandet alt for sterkt?

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (2 minutter siden):

Dette er nok en allergisk reaksjon.

Jeg ville tatt en tur på Apotek for å få noe som kan roe ned hodebunnen. 

Du må ikke klø, og bytt shampo til noe som er skånsomt for hodebunnen.

La de blekemiddel inntil hodebunn?

Jeg ville tatt en lengre pause fra bleking, og etterhvert testet bare striper med hette. Be om test 48 timer før - neste gang kan eventuell allergi ha mye verre utslag.

Men det kan og skyldes at vedkommende blandet alt for sterkt?

Jeg vet ikke hva den nye frisøren gjorde som den gamle ikke gjorde. 

Den gamle frisøren min sa at håret mitt er vanskelig å bleke og må bruke ganske kraftig blanding, men jeg har aldri reagert på det før. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan være hodebunnen din har blitt mye tørrere etter at du farget det, eller at du reagerer dårlig på fargen ja.

Jeg ville nok ha prøvd å gi det mye fukt (fuktmaske i hodebunnen) i første omgang, og så ville jeg ikke ha farget det slik igjen. Det går an å reagere allergisk, som det egentlig høres ut som du har gjort. Ta en telefon til frisøren når de åpner etter påske og gi beskjed, så kan de notere at du ikke tåler hårfargen og forhåpentligvis gi litt råd også.

Anonymkode: 6e2d3...1b8

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke hva den nye frisøren gjorde som den gamle ikke gjorde. 

Den gamle frisøren min sa at håret mitt er vanskelig å bleke og må bruke ganske kraftig blanding, men jeg har aldri reagert på det før. 

Allergiske reaksjoner kommer gjerne ganske bardust på, og din reaksjon er ganske kraftig.

Men neste gang kan du altså ende opp med pustevansker og opphovnet svelg, så du bør ta pause fra alle kjemiske behandlinger en stund.

Striper i hette gir lavest risiko sånn sett, men du må få roet hodebunnen. 

Om det øker på hadde jeg kontaktet fastlege på tirsdag, og hovner du opp noe sted bør du dra på legevakta.

Men jeg tror det blir verre nå fordi du irriterer det mer. 

Som hun over her foreslår: ring frisøren og spør om de kan lese opp ingrediensene og konsentrasjon. Mulig dette er så enkelt som at du reagerer på en ingrediens den andre ikke bruker (dog tror jeg neppe det). 

Jeg hadde ikke lagt kur i hodebunnen. Parfymerte produkter og kjemikalier kommer til å svi som et helsike.

Du trenger spesifikke produkter for allergiske reaksjoner i hodebunn. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får intens kløe i hodebunnen av å bruke Neutral shampo, så prøv å bruke en annen shampo enn du pleier i noen dager.

Anonymkode: 74f3e...57f

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å få etseskader dersom man har brukt høy prosent i hydrogenperoksiden og sittet lenge. 

Ikke pill. 

Anonymkode: 4cc48...d4c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Det svir ikke når jeg vasker håret, men det klør.

Jeg skal slutte å pille på den og skal be om å få stripe med hette istedet. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen. Det svir ikke når jeg vasker håret, men det klør.

Jeg skal slutte å pille på den og skal be om å få stripe med hette istedet. 

Bare for å presisere:

Om du ikke vil risikere sykehusinnleggelse neste gang må du patchteste 48 timer før.

Du kan fortsatt få reaksjon, men med test+hette og avstand fra hodebunnen så er risikoen mindre.

Jeg personlig hadde ventet noen måneder til hodebunnen har vært fin og fått bygget seg opp igjen. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (3 timer siden):

Bare for å presisere:

Om du ikke vil risikere sykehusinnleggelse neste gang må du patchteste 48 timer før.

Du kan fortsatt få reaksjon, men med test+hette og avstand fra hodebunnen så er risikoen mindre.

Jeg personlig hadde ventet noen måneder til hodebunnen har vært fin og fått bygget seg opp igjen. 

Uff, nei jeg vil helst holde meg langt unna sykehus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...