AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Er det mye action i jobbhverdagen? Hva går de fleste utrykningene ut på? Hva gjør du i løpet av en typisk arbeidsdag? Og hender det at du blir nervøs når du skal på oppdrag? Anonymkode: 13027...e6e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det mye action i jobbhverdagen? Hva går de fleste utrykningene ut på? Hva gjør du i løpet av en typisk arbeidsdag? Og hender det at du blir nervøs når du skal på oppdrag? Anonymkode: 13027...e6e Hva som er action endrer seg. I starten var ALT spennende, nå kan jeg ta meg i å være litt for avslappet på enkelte ting. Gjør jo jobben, men når jeg har opplevd ulike varianter av de fleste oppdrag flere ganger.. Skal endel til for at jeg skal mene noe er "action". Feks har jeg pulsklokke som går hele tiden og sett at jeg har hatt 50-60 i puls i de samme sekundene vi har konfrontert en innbruddstyv. En typisk dag for meg (jeg jobber i ordenstjeneste) er møte opp, skifte og sjekke bilen, gå gjennom siste døgn mens jeg tar en kaffe. Så kjører vi ut for å kikke på aktuelle adresser eller fokusområder. Eller om vi legger andre planer som besøke barnehage, fotpatrulje, vedlikehold av utstyr, trening.. Osv. Så kommer oppdragene jevnt utover dagen. Og de kan man ikke planlegge for, men ofte er de sesong- og tidsstyrt. Feks flere trafikkulykker på mandag morgen når den første snøen har kommet. Eller ungdom som bedriver skadeverk på skolene på kveldstid i skoleferiene. Ikke nervøs, det er sjeldent. Men opptatt av å gjøre en god jobb og være tydelig for både kollegaer og publikum. Ta gode avgjørelser og ha rett situasjonsforståelse er det jeg tenker mest på. Sjeldent jeg er nervøs, jeg klarer fint å ta vare på meg selv og har ikke tapt en kamp hittils. Anonymkode: 6c37e...940 12
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Man jobber in the business of bad news. Dersom du vurderer denne utdanningen ville jeg tenkt nøye gjennom om du ønsker en jobb med masse negativitet og dårlig lønn. Jobben er til tider givende, men du står i masse dritt. Det er som alle andre jobber, flest hverdager og ikke som på nattpatruljen. Jeg ser mine venner med andre jobber som har masse positive impulser i jobbhverdagen sin, fri hver helg, kun dagtid, og i tillegg tjener bedre enn meg. Jeg hadde nok valgt et annet yrke dersom jeg visste det jeg vet nå. Har jobbet i snart 10 år. Anonymkode: bda37...dc9 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Det er ikke noe å trakte etter, dårlig lønn. Nattarbeid om du er ute som patrulje. Litt spennende i starten var det jo såklart, helt til man ser hvor galt systemet er. Jeg ga meg etter 11år i Oslo, i 2010. Når man ser utviklingen av det multikriminelle samfunnet så orker man ikke mer, man skal klappe de på hodet og bare la de holde på; dialog funker ikke. Flertallet er såklart innvandrere, samme dominerer som fengslet. Dette koster samfunnet enorme summer, uten at det blir gjort noe med det. Så har du rumenske ligaer, som er hele veien fra å tigge organisert på gaten til å bryte seg inn i private hjem og bedrifter, fyller oppe varebiler/lastebiler som krysser grensen ut av norge uten problemer. Så er det på´n igjen. Så har du alle andre ikke-norske som driver rundt i gatene i Oslo, uteliggere/tiggere/alvorlig psykisk syke. Som man ikke får gjort noe for, en ond sirkel som ikke tar slutt. Norge blir en dumpingplass for slike pga åpne grenser, det er enkelt å komme hit. Nordmenn er ekstremt naive, skal "hjelpe" alle. Derfor bør innføre permanent passkontroll, du MÅ ha en grunn til å komme hit. En form for visum. Så har du narkosalg på gata, som stort sett utføres av ikke-norske. Her er det lite man kan gjøre, som vanlig. Nei, å være politi i lekelandet norge der ingenting tas på alvor er ingen vits. Utrolig glad jeg sluttet, hadde troen de første årene. Men den falt raskt når jeg så hvordan ting egentlig er. Penger, penger og penger igjen. Vi skal kutte alt som er kuttet fra før, men heller bruke penger på å sette kriminelle i fengsel som koster enorme summer. De fleste vanekriminelle går jo bare inn og ut av fengsel, det er ikke farlig å sitte inne i norge. Du har det så godt, god mat og tak over hodet gratis. Anonymkode: 12668...b0b 16
SoWhat? Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man jobber in the business of bad news. Dersom du vurderer denne utdanningen ville jeg tenkt nøye gjennom om du ønsker en jobb med masse negativitet og dårlig lønn. Jobben er til tider givende, men du står i masse dritt. Det er som alle andre jobber, flest hverdager og ikke som på nattpatruljen. Jeg ser mine venner med andre jobber som har masse positive impulser i jobbhverdagen sin, fri hver helg, kun dagtid, og i tillegg tjener bedre enn meg. Jeg hadde nok valgt et annet yrke dersom jeg visste det jeg vet nå. Har jobbet i snart 10 år. Anonymkode: bda37...dc9 Hva forventet du av jobben når du begynte å studere? Hvorfor ville du bli politi? Jeg er ikke TS, men vil følge tråden og håper du vil svare. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke noe å trakte etter, dårlig lønn. Nattarbeid om du er ute som patrulje. Litt spennende i starten var det jo såklart, helt til man ser hvor galt systemet er. Jeg ga meg etter 11år i Oslo, i 2010. Når man ser utviklingen av det multikriminelle samfunnet så orker man ikke mer, man skal klappe de på hodet og bare la de holde på; dialog funker ikke. Flertallet er såklart innvandrere, samme dominerer som fengslet. Dette koster samfunnet enorme summer, uten at det blir gjort noe med det. Så har du rumenske ligaer, som er hele veien fra å tigge organisert på gaten til å bryte seg inn i private hjem og bedrifter, fyller oppe varebiler/lastebiler som krysser grensen ut av norge uten problemer. Så er det på´n igjen. Så har du alle andre ikke-norske som driver rundt i gatene i Oslo, uteliggere/tiggere/alvorlig psykisk syke. Som man ikke får gjort noe for, en ond sirkel som ikke tar slutt. Norge blir en dumpingplass for slike pga åpne grenser, det er enkelt å komme hit. Nordmenn er ekstremt naive, skal "hjelpe" alle. Derfor bør innføre permanent passkontroll, du MÅ ha en grunn til å komme hit. En form for visum. Så har du narkosalg på gata, som stort sett utføres av ikke-norske. Her er det lite man kan gjøre, som vanlig. Nei, å være politi i lekelandet norge der ingenting tas på alvor er ingen vits. Utrolig glad jeg sluttet, hadde troen de første årene. Men den falt raskt når jeg så hvordan ting egentlig er. Penger, penger og penger igjen. Vi skal kutte alt som er kuttet fra før, men heller bruke penger på å sette kriminelle i fengsel som koster enorme summer. De fleste vanekriminelle går jo bare inn og ut av fengsel, det er ikke farlig å sitte inne i norge. Du har det så godt, god mat og tak over hodet gratis. Anonymkode: 12668...b0b For ikke å glemme statistikk!!! I fjor ble det ansatt folk på «minoritetskvote», de som hadde minoritetsbakgrunn. Og jeg er 100% for mer minoritet i politiet, men det som skjedde var at de ble ansatt i slutten av 2020 med korte vikariat ut i 2021. For da kunne distriktet si «se her! Vi har ansatt x antall med minoritetsbakgrunn».... helt for jævlig for de folka det faktisk gjelder. Vurderer selv jobb utenfor etaten, men vet ikke hva. Blir så sliten av å jobbe i konstant motbakke som du beskriver Anonymkode: bda37...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 SoWhat? skrev (6 minutter siden): Hva forventet du av jobben når du begynte å studere? Hvorfor ville du bli politi? Jeg er ikke TS, men vil følge tråden og håper du vil svare. Som alle andre starter man studiet pga: variert hverdag vil jobbe med mennesker vil hjelpe folk betydningsfull hverdag action etc Som i de fleste yrker, er jobben noe annet etter ei lita stund når man ser hvordan ting EGENTLIG er. Man lever i ei «ferskisboble» de første 2-3 åra, så ser man problemene. Ingen andre enn politifolk/de som jobber i etaten kan forstå dette. Anonymkode: bda37...dc9 5
SoWhat? Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som alle andre starter man studiet pga: variert hverdag vil jobbe med mennesker vil hjelpe folk betydningsfull hverdag action etc Som i de fleste yrker, er jobben noe annet etter ei lita stund når man ser hvordan ting EGENTLIG er. Man lever i ei «ferskisboble» de første 2-3 åra, så ser man problemene. Ingen andre enn politifolk/de som jobber i etaten kan forstå dette. Anonymkode: bda37...dc9 Ok. Takk for svar 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Fordelen med å jobbe i politiet er at det favner veldig bredt. Ser jo at enkelte her åpenbart har mistet motivasjonen og lot det gå for langt. Som med ethvert annet yrke må man kjenne seg selv og vite hva som er viktig. I politiet kan man jobbe med alt fra barn og ungdom til økonomi, miljø, IT, operativt +++. Personlig har jeg kjent på at når motivasjonen har dalt, har jeg byttet fagfelt for en periode. Eller søkt flere utfordringer innenfor det jeg driver med. Tror det er noe som gjelder i alle yrker, at man endrer perspektiv på ting uten å endre det man selv gjør. Når forventningene ikke matcher virkeligheten, er det lett å miste motivasjonen. Noen sier det er dårlig betalt og alt er relativt. Jeg tjente vel 750.000 før skatt i 2020 og synes det er ok nok. Har kompiser som jobber i det private og tjener 200.000 mer en meg, men de har noen ulemper jeg ikke kunne tenkt meg. Spesielt i koronaen hvor de ikke har sittet så trygt. Jeg jobber hver tredje helg omtrent. Kompisene har fri hver helg. Men jeg får lett fri om det er noe jeg blir invitert med på.. Og når jeg er ferdig på jobb, er jeg ferdig. Mens de må jobbe "gratis" for å ferdigstille et prosjekt før kvartalsslutt. Sjefen driter i når de må jobbe, i lønna ligger en forventning om å ferdigstille selv om det betyr at de jobber 14 timers dager i perioder. Anonymkode: 6c37e...940 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Du må ha sterk psyke for å jobbe som politi. En jeg kjenner sluttet som politi etter at han fant en kvinne i en leilighet som var drept av tidligere partner med et x antall knivstikk. Anonymkode: a0dd6...b95 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordelen med å jobbe i politiet er at det favner veldig bredt. Ser jo at enkelte her åpenbart har mistet motivasjonen og lot det gå for langt. Som med ethvert annet yrke må man kjenne seg selv og vite hva som er viktig. I politiet kan man jobbe med alt fra barn og ungdom til økonomi, miljø, IT, operativt +++. Personlig har jeg kjent på at når motivasjonen har dalt, har jeg byttet fagfelt for en periode. Eller søkt flere utfordringer innenfor det jeg driver med. Tror det er noe som gjelder i alle yrker, at man endrer perspektiv på ting uten å endre det man selv gjør. Når forventningene ikke matcher virkeligheten, er det lett å miste motivasjonen. Noen sier det er dårlig betalt og alt er relativt. Jeg tjente vel 750.000 før skatt i 2020 og synes det er ok nok. Har kompiser som jobber i det private og tjener 200.000 mer en meg, men de har noen ulemper jeg ikke kunne tenkt meg. Spesielt i koronaen hvor de ikke har sittet så trygt. Jeg jobber hver tredje helg omtrent. Kompisene har fri hver helg. Men jeg får lett fri om det er noe jeg blir invitert med på.. Og når jeg er ferdig på jobb, er jeg ferdig. Mens de må jobbe "gratis" for å ferdigstille et prosjekt før kvartalsslutt. Sjefen driter i når de må jobbe, i lønna ligger en forventning om å ferdigstille selv om det betyr at de jobber 14 timers dager i perioder. Anonymkode: 6c37e...940 Er du forresten koronavaksinert? Eller hvordan løser dere dette med smittevern på jobb? Anonymkode: 13027...e6e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du forresten koronavaksinert? Eller hvordan løser dere dette med smittevern på jobb? Anonymkode: 13027...e6e Varierer fra avdeling til avdeling. Mange har hjemmekontor. Så prøver man å ikke blande personell som ikke jobber sammen til daglig. Er det mistanke om smitte utløser det endel tiltak som ekstra utstyr, rengjøring osv. Anonymkode: 6c37e...940 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 Jobber dere ofte i sivile klær og kjører sivil bil? Anonymkode: 13027...e6e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber dere ofte i sivile klær og kjører sivil bil? Anonymkode: 13027...e6e Som regel uniformert. Men vi har sivile biler og det er absolutt mulig om man synes dette er interessant 👍 Anonymkode: 6c37e...940 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som regel uniformert. Men vi har sivile biler og det er absolutt mulig om man synes dette er interessant 👍 Anonymkode: 6c37e...940 Jobber dere også undercover? Eller er det mest på Tv? Anonymkode: 13027...e6e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #16 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jobber dere også undercover? Eller er det mest på Tv? Anonymkode: 13027...e6e Det er egne avdelinger som driver med sånt. Har aldri jobbet der så det skal jeg ikke uttale meg om 🙂 Anonymkode: 6c37e...940 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #17 Skrevet 2. april 2021 Har kvinner og menn som jobber i politiet like arbeidsvilkår? Anonymkode: 13027...e6e 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #18 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Varierer fra avdeling til avdeling. Mange har hjemmekontor. Så prøver man å ikke blande personell som ikke jobber sammen til daglig. Er det mistanke om smitte utløser det endel tiltak som ekstra utstyr, rengjøring osv. Anonymkode: 6c37e...940 Hva gjør dere på hjemmekontor? Anonymkode: 13027...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #19 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva gjør dere på hjemmekontor? Anonymkode: 13027...e6e Jeg har ikke det, så skal ikke si det for sikkert. Men saksarbeid man kan ta via telefon, avtale avhør, sende anmodninger osv osv. Anonymkode: 6c37e...940 1
PerUlv Skrevet 2. april 2021 #20 Skrevet 2. april 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Er det mye action i jobbhverdagen? Hva går de fleste utrykningene ut på? Hva gjør du i løpet av en typisk arbeidsdag? Og hender det at du blir nervøs når du skal på oppdrag? 11 års fartstid. Jobber i et aktivt distrikt, så det finnes stadig oppdrag man kan kalle "actionfylte". Mellom de "actionfylte" oppdragene utfører man mer rutinemessige oppdrag. Selv har jeg har vært innom mange forskjellige fagfelt. Det er en fordel med etaten; at man kan flytte på seg innad og prøve flere ting. Hadde jeg valgt igjen, ville jeg nok, som flere skriver, valgt noe annet. Turnusjobbing er utrolig slitsomt i lengden. Man får også en type "omsorgstretthet" der ingenting går inn på en lenger. Lønnsmessig er det heller ikke bra, sett i forhold til jobben man gjør. Prosentmessig ligger vi langt under lønnsutviklingen til andre statsansatte. Jeg kan ikke med god samvittighet anbefale noen å søke PHS nå. De gode tidene i etaten er bak oss. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå