Gå til innhold

Sparkle strietspet eller legge "recoveryduk"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en blomstermønster strietapet på soverommet vi ønsker å kvitte oss med. W2P er ikke et alternativ på dette rommet. Det står mellom sparkling eller duk/tapet som skjuler mønsteret... Noen erfaringer å dele med det ene eller andre? Vi skal gjøre jobben selv og skjønner at begge deler krever tid og presisjon. 

Anonymkode: 68a7b...b7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å legge duk er hundre ganger raskere og enklere, men dyrere. 

Anonymkode: 94034...98f

Skrevet

Vi la tapet. Mye puss og støv med sparkling, og mer presisjon! Tapeten er tykk og enkel å legge. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er veldig heftig mønstret strie kan du måtte risikere å gjøre begge deler, hvis man vil ha helt slett vegg. Jeg måtte sparkle ett lag før duk på et rom med kraftig fiskebeinsmønster.

Tror aldri jeg har sett blomstrete strie, så vet ikke hvor ille det er. 

Anonymkode: 66d2f...720

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom det er veldig heftig mønstret strie kan du måtte risikere å gjøre begge deler, hvis man vil ha helt slett vegg. Jeg måtte sparkle ett lag før duk på et rom med kraftig fiskebeinsmønster.

Har samme "problem" som TS, har da sparkla et lag, spraklingen begynte å sprekke, så må legge over en duk, fordi vi vil ha malte vegger. Hvilken brukte dere? jeg har googlet på jotun slettvegg, men hvordan blir det med skjøter? blir dem synlige? Har noen erfaring med det?

Skrevet
Sinnsity skrev (29 minutter siden):

Har samme "problem" som TS, har da sparkla et lag, spraklingen begynte å sprekke, så må legge over en duk, fordi vi vil ha malte vegger. Hvilken brukte dere? jeg har googlet på jotun slettvegg, men hvordan blir det med skjøter? blir dem synlige? Har noen erfaring med det?

Jotun slettvegg gir ikke slette vegger. Det er en tynn tapet som ikke tar særlig med ujevnheter. Veggfornyingstapet er betraktelig tykkere, noe den også må være. 

Skrevet
Sinte-my skrev (22 minutter siden):

Jotun slettvegg gir ikke slette vegger. Det er en tynn tapet som ikke tar særlig med ujevnheter. Veggfornyingstapet er betraktelig tykkere, noe den også må være. 

Fiskebenstrie er sparkla, så veggene er ganske slette allerede, probleme er sprekker i sparkelen, så kanskje holder med jotun sin tapet. Disse små sprekke kommer vel ike til å syns gjennom den?

167632029_1135083516940561_7540215825063006051_n.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den trenger ikke være helt slett, til eksempel pusset jeg opp en gang (tråden om lignende tema som er dratt opp her, hadde glemt helt av den, er min tråd😂) men endte opp med å fjerne tapeten. Men i stedet for å legge slettvegg over sponplatene, som vi gjorde på et barnerom, sparklet jeg hull og skjøter og pusset lett over alle vegger, og malte rett på. Veldig fornøyd med resultatet, selv om jeg ser at det ikke er et A4ark-slett. Men jeg ser jeg vurderte å pusse over tapeten før jeg gjorde noe med mellomgangen - jeg lurer igjen på om dette er noe vi kunne gjort, før vi legger en form for renoveringsduk over der? 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke aktuelt å fjerne tapeten?

Anonymkode: 4e6d5...71e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke aktuelt å fjerne tapeten?

Anonymkode: 4e6d5...71e

Nei, ikke denne omgangen. Med tanke på arbeidet som må gjøres ut over fjerningen ser jeg ikke hvordan det hverken sparer tid eller penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det er glassfiberstrie, forresten? Dersom det er miljøstrie er denne ofte ganske enkel å fjerne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sikker på at det er glassfiberstrie, forresten? Dersom det er miljøstrie er denne ofte ganske enkel å fjerne. 

Nei, kan godt være miljøstrie for alt jeg vet, men jeg har gjort samme jobben i to andre rom så jeg vet hvor enkelt, men tidtakende, det er 😝 Det er ikke et alternativ. 

Skrevet

Vurdert rehabgips?

AnonymBruker
Skrevet

Tapetfornyer over strie, eller sparkle + tapetfornyer over strie, er en midlertidig løsning i mine øyne. Det er sånn quick fiks hvis du skal selge og trenger å få det til å se pent og slett ut der og da. For du kommer ikke til å bli fornøyd med veggene over lengre tid, den løsningen gir «mykere» vegger som blir stygge og fulle av «hack» og bulker over tid. Kan hende noen andre har annen erfaring men vi flyttet inn i et hus der veggene var fikset på den måten, og gjort at fagfolk, men vi endte opp med å fjerne det og legge enten helt nye gipsvegger eller gipsrehab over. 

Anonymkode: 401b9...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...