Gå til innhold

Synd at det er så dyrt å ha handle på finn.no o.l.

Anbefalte innlegg

Gjest PunkCouture
Skrevet

Før var det mye lettere å gjøre noen gode kupp om man handlet second hand. Nå synes jeg det er så mye dyrt. Jeg kan selvsagt forstå at folk vil tjene mest mulig, akkurat som at jeg selv vil bruke minst mulig på et kjøp. Samtidig er det en litt stusselig følelse å ha så dårlig råd at selv brukte ting på finn ofte er for dyrt. I blant kan pruting fungere, i blant ikke. 

Loppemarkeder er ofte et godt alternativ, siden det ikke er privatpersoner som skal ha pengene, og det kanskje er fokus på å få solgt mest mulig. Synd at koronaen stopper loppemarkedene.

Jeg har bodd i utlandet tidligere, og der har sider tilsvarende finn.no vært mye artigere å handle fra, da folk faktisk selger brukt mye billigere enn nypris. I blant finner jeg ting DYRERE på finn enn i butikk, og mange ganger selges ubrukte ting til samme pris som i butikk. Da kan man like gjerne kjøpe det i butikk, tenker jeg, da.

Nylig prøvde jeg å prute en gammel trekasse ned fra 700 til 300. Vi trenger litt ekstra oppbevaring, og jeg synes kassen var fin. - Men den var gammel, med flekker, og selger skrev at den hadde stått ubrukt i garasjen i flere år. Fikk et litt kjeftete svar om at kassen var antikk da den er fra 50-tallet, og at den egentlig er verdt mer enn 700 kroner, så om jeg betaler 700 kr, gjør jeg et kupp. - Men det hverken tror jeg på, eller har råd til 😊 Andre eksempler er godt brukte klær til flere hundrelapper, osv.

Er Finn litt for ofte god business for selger og ikke for kjøper?
Det kommer sikkert an på hva det er.

Fler som har tenkt over dette? Beklager hvis dette ble litt klagete. 

Hilsen ei som drømmer om flere gode deals på bruktkjøp 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
PunkCouture skrev (2 minutter siden):

Fikk et litt kjeftete svar om at kassen var antikk da den er fra 50-tallet, og at den egentlig er verdt mer enn 700

Antikviteter er minst 100 år gamle, så det løy de gitt! 

Anonymkode: b0269...bd8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har merket det samme på finn i det siste. Jeg er på utkikk etter en spesiell versjon av en klokke Fant versjon 1 til 2000kr. Den kostet 1790 ny for 3 år siden. Og den er ikke spesiell for å si det sånn. Må nesten være ekspert for å ikke gå på en smell

Anonymkode: 1c24f...ef7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det samme dersom man handler på Fretex. Der har de brukte klær fra H&M og glass fra IKEA til høyere pris enn nypris.

Selv gidder jeg kun selge dyre designerklær på Finn, og da er de MYE billigere enn om man skulle kjøpe nytt. 

Anonymkode: cc844...1b0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har lagt merke til det samme. Jeg har vært på jakt etter et headsett og har hatt lagret søk på det. Hver gang det er lagt ut er så er det kjempe tett opp mot nypris selv om det er brukt. Jeg endte opp med å kjøpe nytt heller. Jeg er veldig glad i gjenbruk, men prisen må kunne stå til produktet. 

Jeg var flittig bruker av finn før, men nå er det sjelden jeg handler der desverre. 

Anonymkode: 09f5c...042

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis er det helt valgfritt om man vil handle eller ikke :Nikke:  Jeg synes mange ting er overpriset. Det gjelder både nye ting i butikk og brukte ting i butikk/ Finn, men da lar jeg bare være å handle.  (Alle varer er verdt det noen er villige til å gi....)

Jeg skulle gjerne hatt en Kelly-stol. Her i Oslo er selv slitte eksemplarer temmelig dyre fordi det bor mange vintage-fantaster som digger teak-trenden her, men hadde jeg bodd langt ut i "huttiheita" kunne jeg ha gjort et kupp på akkurat den stolen 🙁

Anonymkode: 80ce0...cbf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme med bøker. Finnes sider der en enkelt kan legge ut brukte bøker for salg - en kjempegod idè! Men så skal siden ha en stor del av inntektene, så kommer frakt, og da er boka straks like billig å kjøpe i pocket.

Anonymkode: fd5a7...c26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Derfor legger jeg ut ting kjempebillig, da blir de solgt med en gang. 👌

Anonymkode: acd03...912

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også stusser mange ganger over hva folk får seg til å selge til en stiv pris. Jeg ser mye på brukte klær og mange selger klær med flekker og hull til flere hundre kroner. Og sko, nesten utslitte sko til over halvparten av nypris. Det er helt uforståelig for meg ...

Anonymkode: 21667...b20

• Liker 4
Skrevet (endret)

Selgeren kan nok få 700 kr for den kassa, spesielt dersom det er noen kule logoer på den e.l.. Det er mange som samler eller er på utkikk etter dem til å oppbevare plater i. La ut en slik kasse til 300 kr for et par år siden, og fikk nesten 150 henvendelser på et døgn. Forsto rett og slett ikke hva den var verdt.

Men det gjør den selgeren du har vært i kontakt med. Hvorfor skal han selge den til deg for 300 kr bare fordi du har dårlig råd?

Jeg selger mye på Finn, og setter prisene 50-90% lavere enn nypris. Pluss at jeg typisk sender med garantibevis og kvitteringer. 

Skriver at jeg ikke er åpen for lavere bud enn den prisen jeg har satt. Likevel blir jeg nedrent av folk som byr 30% av den prisantydningen jeg har satt, og sender meg lange tirader om at prisen er satt for høyt. Dersom man har mange annonser ute, er det nesten en heltidsjobb å svare på skambud.

Det rare er at jeg alltid får solgt til den prisen jeg har satt etter en stund. 

Det er en tynn linje mellom aggressiv pruting og tigging. Det er forferdelig slitsomt, er glad for at jeg kan blokkere dem.

Har selv gjort mange gode kupp på Finn.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Samme med bøker. Finnes sider der en enkelt kan legge ut brukte bøker for salg - en kjempegod idè! Men så skal siden ha en stor del av inntektene, så kommer frakt, og da er boka straks like billig å kjøpe i pocket.

Anonymkode: fd5a7...c26

Og jeg som vil gi bort bøkene, hvis noen gidder å hente! Har ringt brukthandlere, de drukner i bøker og tar ikke inn flere. Jeg liker ikke å kaste bøker, får meg ikke til det. Får prøve meg på Finn.

Glad for å lese at jeg ikke er alene om å oppleve Finn som overpriset og at Fretex også roter med prissetting. måtte fortelle dem at man ikke kan selge et Ikea-glass dyrere enn på Ikea, og viste noen kjennetegn på håndlagde kvalitetsglass de kunne sette prisen opp på. Jeg har gjort mange kupp på Fretex, takk til dere som gir bort flotte klær og annet. Jeg gjør det selv, har gitt mange flotte ting noen andre kan ha glede av. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg opplever når jeg selger at folk er lite villige til å betale selv svært lave summer. Så er det ting jeg bare vil bli kvitt bruker jeg å gi det bort, rett og slett. Da kommer de på døra etter en halvtime :P Mens de ikke gidder å betale 50 kr for det samme... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har solgt masse forskjellige ting. Det meste selger jeg til 50% av kjøpsprisen. Er noenlunde ubrukte ting så tar jeg av ca 20% av nypris. Prisen vurderes etter mange faktorer, hvor enkelt det kan være å selge, hvor lang tid jeg kan ha tingen på Finn (tålmodighet), og hva tingen faktisk er verdt. Jeg har solgt bøker 50% DYRERE enn hva jeg kjøpte de for, men det er populære bøker som ikke trykkes lenger eller finnes å kjøpe i butikk.

Som selger vil jeg ha så mye penger som mulig og jeg får solgt det meste jeg legger ut til prisen jeg legger ut, så enten er det fair Price eller så legger jeg det ut veldig billig. Jeg godtar som regel ikke bud. 

som kjøper ønsker jeg å kjøpe så billig som mulig. jeg gir ikke bud på ting jeg ønsker å kjøpe. Jeg har ikke kjøpt så mye ting på Finn men det jeg har lett etter så har jeg funnet det jeg vil ha og i mange forskjellige priser så har valgt det billigste. Ser også at mange ting er mye dyrere i Oslo enn andre plasser. Med tanke på at frakt som regel koster rundt 100kr kan det være verdt å bestille fra andre plasser. 

Anonymkode: ba25b...42a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PunkCouture skrev (2 timer siden):

Før var det mye lettere å gjøre noen gode kupp om man handlet second hand. Nå synes jeg det er så mye dyrt. Jeg kan selvsagt forstå at folk vil tjene mest mulig, akkurat som at jeg selv vil bruke minst mulig på et kjøp. Samtidig er det en litt stusselig følelse å ha så dårlig råd at selv brukte ting på finn ofte er for dyrt. I blant kan pruting fungere, i blant ikke. 

Loppemarkeder er ofte et godt alternativ, siden det ikke er privatpersoner som skal ha pengene, og det kanskje er fokus på å få solgt mest mulig. Synd at koronaen stopper loppemarkedene.

Jeg har bodd i utlandet tidligere, og der har sider tilsvarende finn.no vært mye artigere å handle fra, da folk faktisk selger brukt mye billigere enn nypris. I blant finner jeg ting DYRERE på finn enn i butikk, og mange ganger selges ubrukte ting til samme pris som i butikk. Da kan man like gjerne kjøpe det i butikk, tenker jeg, da.

Nylig prøvde jeg å prute en gammel trekasse ned fra 700 til 300. Vi trenger litt ekstra oppbevaring, og jeg synes kassen var fin. - Men den var gammel, med flekker, og selger skrev at den hadde stått ubrukt i garasjen i flere år. Fikk et litt kjeftete svar om at kassen var antikk da den er fra 50-tallet, og at den egentlig er verdt mer enn 700 kroner, så om jeg betaler 700 kr, gjør jeg et kupp. - Men det hverken tror jeg på, eller har råd til 😊 Andre eksempler er godt brukte klær til flere hundrelapper, osv.

Hvis man faktisk har dårlig råd oppbevarer man ting i poser eller pappesker, eller hvis man har litt bedre råd kjøper man oppbevaringskasser i plast f.eks. Det er når man har god råd at man kan koste på seg oppbevaring som ser bra ut bare fordi man har lyst på det.

Anonymkode: af38f...45d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en selger som den siste tiden har bidratt til høyere priser på Finn. Har eksperimentert litt med å sette prisen litt høyere enn det jeg synes varen er verdt, for folk er sjelden villige til å betale den prisen jeg har satt, de kommer med bud og forventer å få kjøpt varen til godt under den prisen jeg har satt. Derfor har jeg den siste tiden testet ut å sette prisen litt høyere, slik at budene jeg får er omtrent den prisen jeg egentlig ville satt. Foreløpig ser det ut til å fungere Ok, men vet ikke om dette er noe jeg vil fortsette med. Synes egentlig det greieste er at jeg setter en pris og så selger jeg varen til den prisen, for jeg synes all denne prutingen og budgivingen er litt slitsom og tidkrevende. 

Anonymkode: c73fb...d66

• Liker 8
Gjest Smeltemann
Skrevet
PunkCouture skrev (4 timer siden):

Husk det er selger som setter prisen, det finnes tullinger til å kjøpe alt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo det samme dersom man handler på Fretex. Der har de brukte klær fra H&M og glass fra IKEA til høyere pris enn nypris.

Selv gidder jeg kun selge dyre designerklær på Finn, og da er de MYE billigere enn om man skulle kjøpe nytt. 

Anonymkode: cc844...1b0

Hvis du skal selge klær så anbefaler jeg å heller bruke Tise enn Finn :) 

Anonymkode: 0e840...d4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig! Brukte joggesko selges for 300kr under fullpris. Typisk ‘1700kr, ny pris 2000kr, kun brukt 35km’

kjøper folk slikt!?

Anonymkode: c71db...c0b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk har helt urealistiske forventninger til hva brukte ting er verdt, særlig elektronikk. Tre år gamle mobiltelefoner til mange tusen, er du sprø? 

Men det er jo lov å gi bud. Når selger ikke får solgt til fantasiprisen sin så godtar de etterhvert et lavere bud. Men det tar jo unødvendig lang tid å komme til enighet på den måten. 

Anonymkode: 1862a...1bb

• Liker 4
Skrevet

Synes det er kjempekult at brukt er blitt så populært. Jeg tror deg gjør at flere har lyst til å kjøpe brukt - da det ikke blir «sett ned på». Brukt er kult! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...