AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Jente i slutten av 20-årene her, tjener i overkant av 800k i privat sektor, har samboer som tjener rundt millionen med bonuser, vi eier begge en leilighet i Oslo og han en Trondheim som vi leier ut, stemmer begge på Arbeiderpartiet og har ingenting imot uføretrygdede og mennesker som får AAP etc. Har en søster som studerer og er sammen med en lokal gutt fra bygda på vestlandet, som har en elendig jobb, lav inntekt, dårlig helse. Han trasher arbeidsløse, uføre og mener vi ender opp som Hellas hvis vi ikke meget snart kutter i velferdsstaten etc., søsteren min har liknende holdninger, selvom hun har mottatt lån og stipend fra lånekassen i årevis m/ tilleggsstipend. De stemmer begge på FrP for mindre innvandring, lavere skatter og billigere alkohol. Hvilken interesse har de i lavere skatter og kutt i velferden? Hvorfor har akkurat slike folk et sånt hat mot uføre? Anonymkode: c9699...207 18
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 De har vel kanskje et mer pessimistisk syn på tilværelsen da, siden de ikke har det så godt som dere i fiffen av samfunnet. Det er lett å løfte nesa og stemme "med hjertet" når man uansett sitter så fint i det at man ikke merker noe til konsekvensene av alle de idiotiske tiltakene politikerne finner på. Anonymkode: afa64...b6e 28
Gjest Smeltemann Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jente i slutten av 20-årene her, tjener i overkant av 800k i privat sektor, har samboer som tjener rundt millionen med bonuser, vi eier begge en leilighet i Oslo og han en Trondheim som vi leier ut, stemmer begge på Arbeiderpartiet og har ingenting imot uføretrygdede og mennesker som får AAP etc. Har en søster som studerer og er sammen med en lokal gutt fra bygda på vestlandet, som har en elendig jobb, lav inntekt, dårlig helse. Han trasher arbeidsløse, uføre og mener vi ender opp som Hellas hvis vi ikke meget snart kutter i velferdsstaten etc., søsteren min har liknende holdninger, selvom hun har mottatt lån og stipend fra lånekassen i årevis m/ tilleggsstipend. De stemmer begge på FrP for mindre innvandring, lavere skatter og billigere alkohol. Hvilken interesse har de i lavere skatter og kutt i velferden? Hvorfor har akkurat slike folk et sånt hat mot uføre? Anonymkode: c9699...207 De skjønner ikke hvordan systemet er oppbygd. Frp lever godt på lovnad om kutt i skatt og stopp i innvandring, Men har de kommet til makten har de aldri kuttet i skattene.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Fordi de vel innser at velferdsstaten tiltrekker seg dritt og pøser ut penger på folk som bare lever for å snylte! Og ikke minst fordi de ser at «likhet for alle» er noe forbannet hykleri som ikke fungerer i virkeligheten! all privatisering viser seg å være sunt for samfunnet da det gir økt konkurranse og skjerper offentlig sektor. og ikke minst... frp er de eneste som tar problemene med innvandring på alvor! DET og det alene ødelegger velferdsstaten vi nyter godt av..! Anonymkode: bb056...fa3 11
Traktor Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jente i slutten av 20-årene her, tjener i overkant av 800k i privat sektor, har samboer som tjener rundt millionen med bonuser, vi eier begge en leilighet i Oslo og han en Trondheim som vi leier ut, stemmer begge på Arbeiderpartiet og har ingenting imot uføretrygdede og mennesker som får AAP etc. Har en søster som studerer og er sammen med en lokal gutt fra bygda på vestlandet, som har en elendig jobb, lav inntekt, dårlig helse. Han trasher arbeidsløse, uføre og mener vi ender opp som Hellas hvis vi ikke meget snart kutter i velferdsstaten etc., søsteren min har liknende holdninger, selvom hun har mottatt lån og stipend fra lånekassen i årevis m/ tilleggsstipend. De stemmer begge på FrP for mindre innvandring, lavere skatter og billigere alkohol. Hvilken interesse har de i lavere skatter og kutt i velferden? Hvorfor har akkurat slike folk et sånt hat mot uføre? Anonymkode: c9699...207 Jeg synes det høres ut som om du trasher samboeren til søsteren din like mye selv. Og han har helt rett, dagens velferdsordninger er ikke bærekraftige dersom vi fortsetter som i dag. Det er lett for deg selv å fremstå som en barmhjertig samaritan når du uansett sitter så fint i det og vil klare deg helt fint uten dagens velferdsordninger. Mens det er de på bunnen som vil merke innstrammingene hardest NÅR det til slutt tvinger seg frem, noe korona er et svært godt eksempel på. Endret 2. april 2021 av Traktor 20
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jente i slutten av 20-årene her, tjener i overkant av 800k i privat sektor, har samboer som tjener rundt millionen med bonuser, vi eier begge en leilighet i Oslo og han en Trondheim som vi leier ut, stemmer begge på Arbeiderpartiet og har ingenting imot uføretrygdede og mennesker som får AAP etc. Har en søster som studerer og er sammen med en lokal gutt fra bygda på vestlandet, som har en elendig jobb, lav inntekt, dårlig helse. Han trasher arbeidsløse, uføre og mener vi ender opp som Hellas hvis vi ikke meget snart kutter i velferdsstaten etc., søsteren min har liknende holdninger, selvom hun har mottatt lån og stipend fra lånekassen i årevis m/ tilleggsstipend. De stemmer begge på FrP for mindre innvandring, lavere skatter og billigere alkohol. Hvilken interesse har de i lavere skatter og kutt i velferden? Hvorfor har akkurat slike folk et sånt hat mot uføre? Anonymkode: c9699...207 Fordi de ser at innvandring fører til sosial dumping og de eneste som vil ha mindre innvandring er FrP? Innvandring fører til større sosiale forskjeller i landet, legger stort press på velferdsstaten. Økte forskjeller i samfunnet fører til økt kriminalitet. Problemet er jo at man ikke kan stole på FrP for de er jo blå, de vil ha privatisering, Eu, mer til de rike, ikke fagforeninger osv, så i realiteten tjener ikke en arbeider noe på FrP sin politikk. De sier de vil ha mindre skatter, men det er for de rike, noe som bare fører til enda større forskjeller. Selv tjener jeg som deg, mannen min omtrent likt. Jeg var tidligere Ap, han har stemt FrP før. Men han har forstått det jeg har nevnt ovenfor. Privatisering er ikke bra! Velferdsprofitører, dårligere lønn, man kan glemme pensjonsordninger, utrygge jobber fordi man lever til neste anbud, osv osv. Det går selvfølgelig an å lage et offentlig tilbud som er bra og godt drevet men da må man få bort korrupsjon feks. Jeg ønsker å bevare Norge uten at vi blir helt oversvømmet av alle andre kulturer. Jeg ønsker et trygt samfunn der de unge kan få seg jobb, men uten krav om master nødvendigvis. Uten vanvittige boligpriser. Uten vanvittige forskjeller fordi spekulanter kjøper opp leiligheter for utleie. Samtidig er jeg imot utnytting av velferdsstaten, folk skal prøve å gjøre det beste ut av sine liv uten å snylte. Men når man er 55 år og har arbeidet i barnehage hele livet men mister jobben pga privatisering, der de nye eierne kun ville beholde de unge, friske og lavest lønnende, så kan man kanskje ikke forvente at disse 55 åringene med ryggvondt setter seg på skolebenken. Vi lever i et samfunn og samfunnet har det ikke bra dersom mange av innbyggerne har det dårlig. Men det hjelper ikke å importere og importere flere av de som får det verst. Da syns jeg heller vi bør hjelpe de landene de kommer fra med å få et bedre styresett. Uten at hjelpen blir korrupsjon. Anonymkode: b1c0c...4a5 17
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Det er vel mange som selv føler at de ikke når opptil samfunnets idealer mtp. utdannelse og materielle goder, og finner syndebukker. Jeg bor i Groruddalen, og det bor noen få slike personer her fortsatt. De er riktignok gjerne uføretrygdet selv, så det er innvandrere som er den store syndebukken. De er veldig negative til innvandrere, spesielt til innvandrere som gjør det godt (det er ganske mange barn av førstegenerasjons innvandrere som studerer medisin, juss, etc., og det er visst kjempeprovoserende). Så den negativiteten handler nok mye om misunnelse. Og så bor de i et nabolag som er i ferd med å gentrifiseres og bli dyrt, nå flytter det mange akademikere med gode lønninger hit. Da ble det også en synliggjøring av hva man selv føler at man mangler, og nå merker jeg tilløp til akademikerforakt. Er selv etnisk norsk og uføretrygdet, så jeg får lett innpass hos disse folka. Litt ufrivillig, må jeg innrømme, men det dukker opp mange interessante meninger 😅 Anonymkode: e1646...15c 8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Det har jeg selv lurt på ganske lenge. Dem som lever med lav inntekt eller i relativt fattigdom får absolutt ingenting ut av å støtte politikere som vil gjøre dem enda fattigere. Jeg er kun 24 år gammel, og får AAP fordi jeg klarer ikke psykisk og fysisk å jobbe. Det forverrer psykiske helsen min såppass mye at jeg blir fysisk sykere. Et av diagnosene mine er kronisk depresjon og angst. Det jeg skulle komme fram til er at jeg er medlem i 2 grupper på facebook, en er for NAV spørsmål og den andre er AAP aksjonen. Jeg har lest så mange historier om hvor lenge både dem fysiske og psykiske syke har kjempet i flere år mot NAV. De har fått arbeidsutprøving, grundig erklæringer som NAV har spurt om, det er snakk om dokumentasjon av fastlegen sin over flere år. Vet du hvor mye dem sliter? Dem har hatt drit gode advokater, sendt inn klage etter klage for avslåtte søknader for absolutt ingen grunn. Det er så mye feil i systemet. Det er snakk om både unge og eldre mennesker som blir syke, som lever på sosialhjelp, som har 50kr på mat hver dag. Andre har ikke noe som helst, det er snakk om mennesker som blir sykere og sykere, som gir opp håp på å få hjelp når dem har gjort alt i sin makt for å få en fast inntekt - med mer enn nok erklæringer. Det er helt forferdelig. NAV er forferdelig. Det er ingen som har lyst til å motta penger fra NAV, det er ingen som har lyst til å leve på så lav inntekt resten av livet. Da får man restriksjoner også, hvis du overstiger så mye penger så kan dem trekke penger fra deg eller be deg om å betale tilbake fordi da har det plutselig blitt gjort om til et lån. Selvom det er dem som begår feil de fleste gangene med utbetalinger. Jeg hater å leve på NAV. Det er seriøst et mareritt, når pengene mine går ut i sommer 2022 og jeg ikke er ferdig avklart, så kommer jeg til å leve på enda mindre penger enn nå. Jeg kommer til å sulte, det blir umulig å leve og jeg har vært der før. Selvom jeg er ferdig avklart, om det blir at jeg må søke på uføretrygd som en 25 åring, så kan NAV gjøre det samme mot meg de neste 10 årene som dem har gjort mot andre syke og fattige mennesker. Hvis jeg får avslag på uføre, da kan jeg aldri gjenoppta AAP igjen fordi da er jeg ferdig avklart selvom jeg får det innvilget eller ikke. Jeg lurer virkelig på hvordan i helvete det er folk som har samvittigheten til å gå rundt å si at det finnes folk i systemet som lurer NAV for penger. Hvor privilegert må man være for å si sånne ting? Ingen som mottar penger fra NAV, enten det er sosialhjelp, AAP eller uføretrygd har det bra. Det er snakk om å leve fattig. Det er rett og slett fattigdom. Det er ingen som liker det eller er takknemlig for det, når mange NAV brukere blir utsatt for så mye psykisk og fysisk stress gjennom årene for å få det dem har hatt krav på lenge. Hvis du aldri har vært i en situasjon der du har gått i en hel uke eller lengre med nesten ingenting å spise, bare spist billig tørt brød for 8kr som det eneste måltidet, så er det absolutt ingenting å si. Sorry for at jeg falt helt ut av tema, men jeg følte ikke jeg kunne svare kort på det her fordi jeg forstår ikke hvorfor fattige folk er enig med sånn politikk. Det er utrolig rart. Jeg ønsker vi ble behandlet som mennesker, de med lav inntekt eller ingen inntekt blir oversett. Som om vi er mindre verdt enn et insekt. Anonymkode: 4a993...d9e 3
Gjest byråkrati Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Det kan være flere grunner. Dersom man har ustabil psykisk helse og har vokst opp i et dårlig hjem, så har man lavere sjanse for å fullføre høyere utdanning. Man vil også bære preg i personligheten av at man har hatt det vanskelig i form av at man er kjipere mot andre mennesker. Har mer snevre og dømmende meninger. Men her er det altså slik at man starter med et dårlig utgangspunkt og ender opp med dårlig resultat = lav inntekt. Mange vil rett og slett ha kjipe meninger om andre mennesker og logikk fungerer ikke på dem. Problemet deres er ikke meningene, det er psyken. Logikk kan aldri kurere en ustabil psyke. Søsteren din tenker jeg det kommer an på. Hvilket hjem vokste dere opp i? Har søsteren dni lav selvtilli? Mulig hun lar seg enkelt påvirke av en mann hun ser på som bedre og smartere enn seg, og som hun ønsker tilfredsstill og evt imponere Når man bor i et ekkokammer der man ikke får høre andre meninger, så kan man også begynne bli litt snever i tankene. For eks var min sviger veldig skeptisk til veganere og trodde de alle var kjip til han møtte en i familien som var det, som er veldig åpen og grei og behandler alle bra. Noen ganger så trenger man bare møte noen som er ufør, veganer, religiøs osv for å innse at mennesker er mennesker og kommer i alle former. Man er ikke automatisk kjip og mindre intelligent abre fordi man har andre verdier og meninger enn en selv.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Jeg har også lurt på hvorfor FrP tilsynelatende har en del velgere fra den gruppen de omtrent behandler dårligst, iallfall i den økonomiske politikken. Til og med blant de trygdede, som jo omtrent stemmer på at de skal få mindre velferdsordninger. Dette blir en forenkling, men tror FrP tjener en del på populismen sin, de har noen "enkle" fanesaker som lavere skatt, mindre innvandring, billigere øl og bensin osv som går hjem hos folk. Kanskje spesielt de som tjener minst, det er tilsynelatende kort vei til bedre personlig økonomi å få mindre skatt og null bompenger, og vanskeligere å se det store bildet med at de bare blir enda større tapere i FrPs system. Og vanskelig for mange å se at FrPs system ikke fungerer.. De kan jo finne på love mindre bompenger OG mer utbygging av veier. Koselig eventyr det, men ikke realistisk. De blir jo fort avslørt når de er i regjering også, passer bedre for dem å tyte om tomme løfter uten å faktisk måtte levere på det. Anonymkode: 8a4fa...7ec 10
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De har vel kanskje et mer pessimistisk syn på tilværelsen da, siden de ikke har det så godt som dere i fiffen av samfunnet. Det er lett å løfte nesa og stemme "med hjertet" når man uansett sitter så fint i det at man ikke merker noe til konsekvensene av alle de idiotiske tiltakene politikerne finner på. Anonymkode: afa64...b6e This! Det er så enkelt å være raus og romslig og forvente det samme av alle andre bare fordi en selv sitter fint i det. Anonymkode: 9c269...f30 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 Så den rike eliten stemmer til venstre, mens fattige stemmer til høyre? Det er jo ikke akkurat i tråd med forestillingen de sosialistiske partiene prøver å fremstille, men jeg tror du kan ha rett. SV er feks et rent eliteparti. Nesten ingen arbeidere eller uføre stemmer på dem. Anonymkode: da45e...2f1 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Men har de kommet til makten har de aldri kuttet i skattene. Frp har aldri vært i flertall alene så de har alltid hatt andre partier de må forhandle med. Blir vanskelig å få gjennom så radikale endringer som frp har gått til valg på da. «Problemet» med lavtlønnede som stemmer frp er at de er «enkle» mennesker som ikke tenker lenger enn sin egen lommebok og ikke forstår hvordan ting henger sammen. Det eneste de bryr seg om er at de selv får lavere skatt, billigere alkohol og tobakk og høyere trygdeutbetalinger. At pengene som skal finansiere dette må hentes en plass klarer de ikke se. Norge har jo så masse sparepenger at det kan jo ikke være noe problem. ...satt på spissen. Stemmer ikke frp selv. Anonymkode: 498f0...4a1 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 uff hva skal man stemme på🙃jeg er (snart) ufør, har lånt penger de siste fem årene fordi magesykdom gjør til at jeg ikke kan spise billig kneipbrød. og manglende helsetilbud har ført meg over på privat helsehjelp. men snart rakner kortstokken min. tror ikke jeg gidder å stemme på noen; ingenting endres til det bedre uansett😂 Anonymkode: 3cc36...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): uff hva skal man stemme på🙃jeg er (snart) ufør, har lånt penger de siste fem årene fordi magesykdom gjør til at jeg ikke kan spise billig kneipbrød. og manglende helsetilbud har ført meg over på privat helsehjelp. men snart rakner kortstokken min. tror ikke jeg gidder å stemme på noen; ingenting endres til det bedre uansett😂 Anonymkode: 3cc36...4d6 Da stemmer du Rødt eller Sp, slik at du har størst sjanse for å bli ivaretatt. Du må for all del ikke stemme H, V, MdG og FrP når livet er så begrenset som ditt liv har blitt. For da blir det enda mer begrenset. Anonymkode: 1205c...94f 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #16 Skrevet 2. april 2021 Synes det er et bedre spørsmål hvorfor ikke ap, sv og rødt greier å appellere til disse gruppene. Er vel sånn det går når de vil ha med seg kultureliten i samme slengen. Anonymkode: c9127...375 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #17 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da stemmer du Rødt eller Sp, slik at du har størst sjanse for å bli ivaretatt. Du må for all del ikke stemme H, V, MdG og FrP når livet er så begrenset som ditt liv har blitt. For da blir det enda mer begrenset. Anonymkode: 1205c...94f sp er faktisk det eneste alternativet jeg har tenkt på hittil(H, V, Mdg og Frp er bannlyst hos meg). Anonymkode: 3cc36...4d6
Cuntzilla Skrevet 2. april 2021 #18 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så den rike eliten stemmer til venstre, mens fattige stemmer til høyre? Det er jo ikke akkurat i tråd med forestillingen de sosialistiske partiene prøver å fremstille, men jeg tror du kan ha rett. SV er feks et rent eliteparti. Nesten ingen arbeidere eller uføre stemmer på dem. Anonymkode: da45e...2f1 Det stemmer ikke helt. Høyre har vel sikkert de rikeste velgerne, og SV har da en haug med arbeidere som stemmer på seg, historisk sett populært blant lærere og sykepleiere for eksempel. FrP har faktisk også velgere med høy gjennomsnittsinntekt. Lavere skatter er jo attraktivt også for bedriftseiere og egostiske millionærer generelt Trump hadde vel stemt FrP om han måtte velge. Men ja, det er et paradoks at FrP også appellerer til personer med lavere inntekt, som er tapere i deres system. Men det er vel denne populismen, da. Er man litt korttenkt, så høres lavere skatt og billig øl topp ut, det. Eller om man har en hjertesak, som for eksempel innvandring, så er kanskje ikke resten så farlig. Så jo hvor stort bompengepartiet ble. Folk gir faen i hva de mener om helse, skole og utenrikspolitikk, så lenge de får ned bompengene. 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #19 Skrevet 2. april 2021 Bedriten lønn + arbeid, eller bedriten lønn + ikke jobbe 🤔. Kan være grunnet en følelse av at forskjellen mellom deres lønn og uføre ikke er så stor. Viss uføre hadde vært på 750k i året hadde nok du også følt litt på det. Anonymkode: a85c7...11f 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #20 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er et bedre spørsmål hvorfor ikke ap, sv og rødt greier å appellere til disse gruppene. Er vel sånn det går når de vil ha med seg kultureliten i samme slengen. Anonymkode: c9127...375 Det er vel fordi de vil ha mer mer mer innvandring og globalisme. Anonymkode: b1c0c...4a5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå