AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Jeg eier bolig nå, med startlån fra kommunen. Jeg har 335 000,- i uføretrygd og 50 000,- i forsikring (som også øker noe hvert år). Jeg vil om 5 år ha betalt ned 500 000,- på startlånet som var på 2.2 mill. Leiligheta vil ha steget med minst en million i verdi (den har på under 4 år steget med 500 000,-). Min mann tjener 400 000,- og har om 5 år rundt 100 000,- i EK, minst, pluss 100 000,- i fond. Jeg vil ha noe av det samme på sparekonto, pluss ca. 200 000 i fond. Vi har begge buffer, vi har gjensidig livsforsikring, innbo- og reiseforsikring. Vi har et nøktert forbruk, og vil antagelig spare mer enn hva jeg skisserer her. Min dagligbank sa nylig til meg at min økonomiske sans er uvanlig god. Vil vi få et greit lån i vanlig bank, eller trekker det ned at jeg har uføretrygd? Vi har ikke barn og bil, og meget ryddig økonomi. Jeg fikk avslag alene for noen år siden, derfor har jeg startlån. Vil det bli enklere når vi er to og har en del EK? Noen tanker? Eller noen som vet noe om trygd og lån? Anonymkode: e2b25...421
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Du har jo fremdeles liten betalingsevne med 335 000 i inntekt, og det er jo det banken ser på. Du har heller ikke mulighet for å øke inntekten din. Så bør du jo tenke over hvordan du skal takle et evt brudd etter at dere har kjøpt ny leilighet, startlån er ikke noe man får flere ganger, og alene får du neppe særlig med lån. Jada, alle tror det er "oss to forever", men statestikken viser det motsatte. Anonymkode: ec040...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): startlån er ikke noe man får flere gange Joda, det kan du få, så lenge du oppfyller kravene. Anonymkode: dde97...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Det kan hende at det er lettere å være to, så kan dere stå som garantister for hverandre. Men bankene er veldig opptatt av inntekt, her i Oslo er det jo veldig bastante krav. Jeg kjøpte leilighet før jeg havnet på AAP, betjener lånet helt fint fordi jeg har god økonomistyring. Har betalt ned ekstra på lånet når jeg kan, og har en gjeldsgrad på ca. 50%. Men jeg får ikke refinansiert lånet fordi inntekten min er for lav. 🙈 Så nå sitter jeg med rente som er dobbelt så høy som som markedsrenta, og får ikke gjort noe med det... Anonymkode: c61a9...6ea
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du har jo fremdeles liten betalingsevne med 335 000 i inntekt, og det er jo det banken ser på. Du har heller ikke mulighet for å øke inntekten din. Så bør du jo tenke over hvordan du skal takle et evt brudd etter at dere har kjøpt ny leilighet, startlån er ikke noe man får flere ganger, og alene får du neppe særlig med lån. Jada, alle tror det er "oss to forever", men statestikken viser det motsatte. Anonymkode: ec040...1ca Pluss de 50 000,- jeg får hvert år da frem til jeg er 67 år, som også økes hvert år. Så jeg er nært 400 000,- i inntekt snart. Startlån kan jeg få flere ganger ja. Jeg har mulighet til å øke inntekten min. Jeg vet ikke om jeg fikk så mye ut av svaret ditt. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det kan hende at det er lettere å være to, så kan dere stå som garantister for hverandre. Men bankene er veldig opptatt av inntekt, her i Oslo er det jo veldig bastante krav. Jeg kjøpte leilighet før jeg havnet på AAP, betjener lånet helt fint fordi jeg har god økonomistyring. Har betalt ned ekstra på lånet når jeg kan, og har en gjeldsgrad på ca. 50%. Men jeg får ikke refinansiert lånet fordi inntekten min er for lav. 🙈 Så nå sitter jeg med rente som er dobbelt så høy som som markedsrenta, og får ikke gjort noe med det... Anonymkode: c61a9...6ea Er du på AAP nå? Det er ikke sikker inntekt, uføretrygd er det. Vel, takk for svar dere to, men dere vet vel egentlig ikke noe om det jeg spør om? TS Anonymkode: e2b25...421
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Chiubi skrev (13 minutter siden): Det er det kun banken som kan svare på Virkelig? Er jeg den eneste i hele Norge med trygd som kunne ha tenkt meg et boliglån altså? TS Anonymkode: e2b25...421 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Uføretrygd blir vel regnet som alminnelig inntekt, usikker på forsikringsutbetalingene. Har dere gjeld? Bil? Barn? Hvis nei til alle de vil jeg tro dere kan få lån på kanskje 3,5 Anonymkode: 5b7dd...e74 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Banken vil ta utgangspunkt i din/deres betalingsevne. En uføretrygd er en sikkert inntekt og burde ikke telle negativt. Det hjelper også at du/dere viser spareevne og økonomisk sans. Men om jeg har forstått tallene riktig slik de er per dags dato: er samlet inntekt 785 000,- kr og samlet lån 2 200 000,- kr? Jeg brukte Sbanken sin boliglånskalkulator og tastet inn tallene nevnt ovenfor. Ifølge den kan dere låne 1 700 000,- kr i tillegg til eksisterende lån. Det forutsetter jo egenkapital på minst 15 % av lånesummen. Og dere har ikke egenkapital før om fem år? Dvs. verdistigning på bolig og sparing? Chiubi skrev (32 minutter siden): Det er det kun banken som kan svare på Jeg hadde fulgt rådet til Chiubi, og tatt kontakt med en rådgiver i banken som kan se litt nærmere på tallene dine. Da får du i alle fall et mer korrekt svar enn det jeg har foreslått. Lykke til! Anonymkode: 58606...344 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 jeg fikk boliglån alene, på aap. har nedbetalt bil men studielån. og tilskudd til ek fra kommune. er syk og snart ufør, så antar at jeg må selge innen et par år😔 Anonymkode: b3d93...94e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uføretrygd blir vel regnet som alminnelig inntekt, usikker på forsikringsutbetalingene. Har dere gjeld? Bil? Barn? Hvis nei til alle de vil jeg tro dere kan få lån på kanskje 3,5 Anonymkode: 5b7dd...e74 Som der står i HI, ingen biler eller barn. Men derimot penger på bok. TS Anonymkode: e2b25...421
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Banken vil ta utgangspunkt i din/deres betalingsevne. En uføretrygd er en sikkert inntekt og burde ikke telle negativt. Det hjelper også at du/dere viser spareevne og økonomisk sans. Men om jeg har forstått tallene riktig slik de er per dags dato: er samlet inntekt 785 000,- kr og samlet lån 2 200 000,- kr? Jeg brukte Sbanken sin boliglånskalkulator og tastet inn tallene nevnt ovenfor. Ifølge den kan dere låne 1 700 000,- kr i tillegg til eksisterende lån. Det forutsetter jo egenkapital på minst 15 % av lånesummen. Og dere har ikke egenkapital før om fem år? Dvs. verdistigning på bolig og sparing? Jeg hadde fulgt rådet til Chiubi, og tatt kontakt med en rådgiver i banken som kan se litt nærmere på tallene dine. Da får du i alle fall et mer korrekt svar enn det jeg har foreslått. Lykke til! Anonymkode: 58606...344 Lånet er noe nedbetalt, så det ligger på 1.8 nå. Vi har ikke (mye) EK enda nei, om vi vil ikke kjøpe før vi har det. Ja, jeg bør kanskje høre litt med banken. Så kan vi legge en god plan. Takk for godt svar. TS Anonymkode: e2b25...421 1
Chiubi Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Virkelig? Er jeg den eneste i hele Norge med trygd som kunne ha tenkt meg et boliglån altså? TS Anonymkode: e2b25...421 Det er nok mange trygdede som gjerne vil ha boliglån, men det er opp til banken å beregne om dere greier å betjene et boliglån. 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som der står i HI, ingen biler eller barn. Men derimot penger på bok. TS Anonymkode: e2b25...421 Ok, bare hyggelig å hjelpe deg. Regner med mangelen på takk var en ren forglemmelse. Lykke til! Anonymkode: 5b7dd...e74 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, bare hyggelig å hjelpe deg. Regner med mangelen på takk var en ren forglemmelse. Lykke til! Anonymkode: 5b7dd...e74 Takk. Jeg blir desverre i forsvarsposisjon i en tråd som handler om uføretrygd, for jeg forventer et angrep når som helst. Men det er ikke din feil, men KGs manglende vilje til modering. TS Anonymkode: e2b25...421
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #16 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Jeg blir desverre i forsvarsposisjon i en tråd som handler om uføretrygd, for jeg forventer et angrep når som helst. Men det er ikke din feil, men KGs manglende vilje til modering. TS Anonymkode: e2b25...421 Det forstår jeg, men det hjelper liksom ikke å være spydig mot folk som prøver å hjelpe deg. Nå jobber ikke jeg i bank, men er rimelig sikker på at du får lån Anonymkode: 5b7dd...e74 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #17 Skrevet 2. april 2021 Du spør om man får boliglån med uføretrygd, men legger ut en masse om din økonomiske evne og alt det dere kan spare. Så folk blir litt forvirret over hva du spør etter. Ja, du kan vel få boliglån med uføretrygd. Poenget er vel at ingen vet hva du får i kroner og øre før du har søkt i banken, uavhengig av om du er uføretrygdet eller jobb. Anonymkode: dc574...dac 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #18 Skrevet 2. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Joda, det kan du få, så lenge du oppfyller kravene. Anonymkode: dde97...2c4 Det er litt opp til kommunen. I min kommune gis det kun om det er særlig grunner til det. Boligen kjøpt med startlån er tenkt å vare "livet ut", og skal du flytte innad i kommunen skal det mye til å få et nytt startlån. Men til en annen kommune (pga. behandling, jobb, etc.) blir jo en annen sak. Anonymkode: 03b86...a48 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #19 Skrevet 2. april 2021 Har et par venner som endelig fikk boliglån når de fikk innvilget uføretrygd, nettopp fordi det regnes som en sikker inntekt (som AAP ikke er). Det er alltid lettere å få lån når man er to, og er bare supert at dere sparer det dere kan i EK. Kan ikke tro det skal være problematisk å få lån, men vanskelig å si hvor mye Anonymkode: 13190...f6e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #20 Skrevet 2. april 2021 Veldig forvirrende med så mange tall. Uføretrygd vil regnes som sikker inntekt. Det som bestemmer hvor mye dere får å lån, er: Inntekt sammenlagt (maks 5x). - andre lån/barn. Også må dere ha EK til det dere eventuelt vil kjøpe. Hvor mye dere får låne, er opp til banken. Anonymkode: 2ce62...37e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå