Gå til innhold

Kan en strikkeoppskrift beregnet på ullgarn brukes med bomullsgarn eller bomull-lin-garn, og omvendt (hvis jeg velger et garn av samme tykke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan en strikkeoppskrift beregnet på ullgarn brukes med bomullsgarn eller bomull-lin-garn, og omvendt (hvis jeg velger et garn av samme tykkelse og samme strikkefasthet)? Hva må man passe på eventuelt?

Anonymkode: c1d75...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan bytte garntyper så lenge du passer på strikkefastheten, ekstra viktig å strikke prøvelapp når du bytter garn. Min erfaring er at strikkeplagg i bomull og/eller lin ikke har samme jevnheten og tøyeligheten i seg som plagg strikket med ullgarn, og at det fort kan bli sig i plagget. Men det avhenger selvfølgelig av om du skal bytte garn i en kofte eller en vest. 

Anonymkode: 1dae5...164

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ofte bytte fra ullgarn til bomullsgarn og det har gått helt fint.

Anonymkode: 686c2...664

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for informasjon og råd! 💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare se på løpelengde i tillegg til strikkefasthet, altså hvor mange meter det er du opprinnelig skulle hatt så du får minst like mange meter i det garnet du bytter til, og ikke bare antall nøster.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mt3 skrev (54 minutter siden):

Bare se på løpelengde i tillegg til strikkefasthet, altså hvor mange meter det er du opprinnelig skulle hatt så du får minst like mange meter i det garnet du bytter til, og ikke bare antall nøster.

Takk for råd!💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...