Gå til innhold

Blir man sosialt "weirdo" om man ikke er en del av drikkekulturen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som mann, og nå ganske voksen (i midten av 30-åra) føler jeg anger på at jeg ikke var mer med på det sosiale som skjedde i ungdomstiden. Alt handlet om alkohol, men jeg likte aldri fylla.

På videregående falt jeg mellom to stoler, hvor en gjeng var hardcore-fest gjengen, mens den andre var avholds og kristen-gjengen fra bygda. Jeg tilhørte ikke noen av gruppene, så var veldig ensom på videregående.

I dag drikker jeg trolig mer alkohol enn den jevne jevnaldrende, og sitter ensom, singel og barnløs tilbake, mens feste-gjengene og de kristne avholds-folka har stabile liv med ektefelle og barn.

Føler anger på at jeg ikke tilhørte en gruppe og ble med på den sosiale normen og utviklet meg normalt. Noen som kjenner seg igjen? 

Det å gå sine egne veier har for meg bare ført til et evig singelliv. Noen ganger er det best å følge strømmen?

Anonymkode: 39628...dd0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som mann, og nå ganske voksen (i midten av 30-åra) føler jeg anger på at jeg ikke var mer med på det sosiale som skjedde i ungdomstiden. Alt handlet om alkohol, men jeg likte aldri fylla.

På videregående falt jeg mellom to stoler, hvor en gjeng var hardcore-fest gjengen, mens den andre var avholds og kristen-gjengen fra bygda. Jeg tilhørte ikke noen av gruppene, så var veldig ensom på videregående.

I dag drikker jeg trolig mer alkohol enn den jevne jevnaldrende, og sitter ensom, singel og barnløs tilbake, mens feste-gjengene og de kristne avholds-folka har stabile liv med ektefelle og barn.

Føler anger på at jeg ikke tilhørte en gruppe og ble med på den sosiale normen og utviklet meg normalt. Noen som kjenner seg igjen? 

Det å gå sine egne veier har for meg bare ført til et evig singelliv. Noen ganger er det best å følge strømmen?

Anonymkode: 39628...dd0

Utviklet deg normalt? Du kunne vært md i en gruppe uten å gjøre det de gjorde men du selv følte back then at du ikke ville passe inn om de ikke gjorde det de gruppene gjorde. 

Du utvikler deg ikke mer normalt bare fordi du hører inn i en gjeng på skolen liksom. 

Og selv om du hadde gjort det de andre gjør kan det likevel være at du hadde vært evig singel uansett. Det er vel måten du er på, synes så mye synd på deg selv som lyser ut av deg så damene ikke gidder å være med deg. 

Anonymkode: 4c63a...56c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Livet består jo av mange faser, så jeg tror ikke du skal skylde alt på et valg du tok akkurat de tre årene. 

Jeg var rolig som tenåring, var ikke en del av drikkekulturen, hadde aldri kjæreste. Men de som hadde faste forhold den gangen har alle gått fra hverandre, og funnet ny partner i voksen alder. Som student vil jeg definere meg som helt normal - med noen runder med fylla. Hadde her en helt annen omgangskrets enn før. Traff mannen.

Andre igjen har truffet ektefellen på arbeidsplassen, uten alkohol involvert. Det er vel i den alderen de fleste treffer hverandre. Nå er det stort sett mennesker jeg har truffet gjennom jobb og interesser som er min omgangskrets. Studievennene er mer perifere, ungdomsvennene helt perifere. 

Høres mer ut som om mangelen på skifte i miljø og nye impulser gjør at du er der du er. Det gjelder mange jeg kjenner, de flyttet aldri langt fra barndomshjemmet, møtte aldri nye mennesker, og blant disse er det veldig mange enslige og sikkert ensomme. 

Anonymkode: 0bd32...94e

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn flest er jo sosialt "weirdo", pga de må alltid ha alkohol når de skal finne på noe. Kan aldri gjøre noe uten alkohol, stort sett. Om noen er med uten å drikke, så skal de hakke på disse med drikkepress. Livredde andre som ikke drikker, enkelt oppsummert.

Jeg er voksen selv, i 40åra og norsk. Drikker ikke alkohol lenger da jeg synes det er bortkasta tid, liker heller ikke nordmenn sin drikkekultur.

Derfor deltar jeg aldri på gruppeting som innholder alkohol i norge, men kan fint ta meg en tur ut på en pub etc for det. Når man går på egenhånd så slipper man drikkepresset.

Har reist mye rundt i verden, nordmenn er de som har mest problemer med folk som ikke drikker alkohol.

Du må gå dine egne veier i livet, død fisk følger strømmen. Bli selvstendig, bruk kun tid på mennesker du selv trives med. Alt annet er bare å unngå.

Anonymkode: 03ca5...c8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nordmenn flest er jo sosialt "weirdo", pga de må alltid ha alkohol når de skal finne på noe. Kan aldri gjøre noe uten alkohol, stort sett. Om noen er med uten å drikke, så skal de hakke på disse med drikkepress. Livredde andre som ikke drikker, enkelt oppsummert.

Jeg er voksen selv, i 40åra og norsk. Drikker ikke alkohol lenger da jeg synes det er bortkasta tid, liker heller ikke nordmenn sin drikkekultur.

Derfor deltar jeg aldri på gruppeting som innholder alkohol i norge, men kan fint ta meg en tur ut på en pub etc for det. Når man går på egenhånd så slipper man drikkepresset.

Har reist mye rundt i verden, nordmenn er de som har mest problemer med folk som ikke drikker alkohol.

Du må gå dine egne veier i livet, død fisk følger strømmen. Bli selvstendig, bruk kun tid på mennesker du selv trives med. Alt annet er bare å unngå.

Det må være spesielle miljøer. Fest kun for alkoholens del har jeg ikke opplevd siden studietiden. Hender riktignok det blir litt rødvin utover kvelden når venninnene samles. Men er som regel alltid noen som velger å ta bilen, noen som er gravide, og et-par som av andre grunner drikker lite eller mye. 

Synes "presset" var større da jeg bodde i London, med pubkultur. Der man gikk rett fra jobb i 18 tiden, og tok noen enheter på puben. Der var alltid spørsmålet "do you drink beer or wine?"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er ikke det at du blir "weirdo", som om det var noe galt med hjernen din på noen måte.

Det er det at sosialt samspill er en treningssak. Akkurat som det å gå er det.

Jeg vet det høres rart ut, for det å gå er jo ikke noe en trenger å trene på, ikke sant? Det kan jo alle det.

Det oppdager du den dagen du får en hjerneskade som gjør at du glemt hvordan en går. Eller en skade i kroppen som gjør at du ikke kan gå "slik du gjorde før" mer, men trenger en fysioterapeuts hjelp for å lære deg å gå på nytt.

Å gå er så lett og naturlig fordi det er noe vi gjør hver dag. Men det er likevel en treningssak. Ligger du sengebundet i et halvt år på sykehus så blir det fort rart å gå igjen etterpå. Du må bevisst tenke over hvordan du beveger beina, hvordan foten skal løftes og så settes ned på bakken igjen, for å få til å gå.

Det samme er det med sosialt samspill. De som er sammen med folk stadig vekk trenes på det hele tiden, til forskjell fra de som er mye alene. Derfor kan de som har vært mye alene virke "rare", "sære". Det er ikke fordi, "de er skadd i hodet", men fordi de er utrent på dette med sosialt samspill.

Det er det eneste jeg kan tenke meg som gjør en "sær". Ikke fordi en ikke drakk i ungdomsårene, men fordi en var utenfor sosialt.

Anonymkode: 4eb0b...583

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det må være spesielle miljøer. Fest kun for alkoholens del har jeg ikke opplevd siden studietiden. Hender riktignok det blir litt rødvin utover kvelden når venninnene samles. Men er som regel alltid noen som velger å ta bilen, noen som er gravide, og et-par som av andre grunner drikker lite eller mye. 

Synes "presset" var større da jeg bodde i London, med pubkultur. Der man gikk rett fra jobb i 18 tiden, og tok noen enheter på puben. Der var alltid spørsmålet "do you drink beer or wine?"

Jobbet i UK selv, synes det var mye bedre der. Kunne omgås mennesker uten noe hangups.

Gikk fint å ikke drikke alkohol på puben hver dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jobbet i UK selv, synes det var mye bedre der. Kunne omgås mennesker uten noe hangups.

Gikk fint å ikke drikke alkohol på puben hver dag.

Illustrerer bare at vi har opplevd ulike miljøer, i ulike land. Jeg var i finansmiljøet i London. Andre yrker, og steder, er det mulig annerledes. 

Så er feil av deg å henge ut nordmenn på den måten du gjør, og feil av meg å henge ut briter generelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil svare kort her (Leste bare HI). Noen ganger er det best å ikke følge strømmen. Jeg gikk min egen vei (likte ikke festing, men dømte ingen) og sitter igjen med gode venner, godt ekteskap og barn. Startet heller ikke å drikke da jeg ble eldre. Alles liv er forskjellige. Bli kjent med deg selv og lag ditt eget liv som best du kan. Løpet er ikke kjørt for din del (langt i fra- du er ung sett ut ifra et livsperspektiv). Mange av dem jeg kjente som fulgte strømmen gikk det mye dårligere med... Lykke til! 

Anonymkode: 547fb...4bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært glad i alkohol/drikkepress selv, og ikke alltid vært den puslespillbrikken som har passet inn til tider. Gjør det noe? Må alle være like? Nei. Fokuser på det du er god på, og det du har til felles med andre. 

Anonymkode: 9dca8...39a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine venner begynte alle å røyke på u.skolen. Jeg nektet, og falt deretter utenfor. 
Som voksen er det enkelt å ikke drikke ( men som kvinne får jeg alltid spm om jeg er gravid når jeg takker nei) men som ungdom er det gjerne at man må gjøre som alle andre. Sånn er det bare i den alderen. Det betyr ikke at man må skade kroppen sin for å følge strømmen.

Anonymkode: 6eaba...f91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, er en kollektiv kontrakt om at man kan drite seg ut tusen ganger mer enn dem man flirer seg halvt i hjel av i edru tilstand.

Aldri forstått disse idiotene som ikke tør en dritt når de er edru, men de vil jo det samme ...

Anonymkode: c124e...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp på et lite sted, passet ikke inn i de miljøene som var der. På mine snart 35 år, har jeg aldri vært full. Det som reddet meg var å flytte etter grunnskolen. Tok utdanning i fag jeg likte, videre i jobb som jeg elsker. Fått gode venner igjennom jobb og hobbyer selv om jeg ganske introvert å ikke alltid like enkel å bli kjent med i starten. 

Du er selv ansvarlig for ditt eget liv, det er hva du selv gjør det til. Dessverre er det litt for mange som gror fast der de er, med en jobb og et liv de ikke liker uten å gjøre noe som helst med det. Tørr ikke å bryte ut av det kjente og «trygge». 

Anonymkode: 4d4d0...c8f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke angre på det som har vært, du følte deg jo ikke hjemme i noen av de gruppene og falt utenfor. Kanskje skiller du deg litt ut fra normen? Det er ikke for sent å prøve å finne mennesker som ligner deg. Har du noen interesser? Kan du bli med i en forening, jaktlag, klubb eller et politisk parti? Trossamfunn? Idealistisk organisasjon?

Finn en arena der andre har samme interesse som deg. Det er lettere å være sosial i en forening der man holder på med noe sammen og rammene er det for hva man skal gjøre og hvor lenge man skal bli, enn å være sosial uten at det er noen rammer rundt.

Anonymkode: e2b05...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, er en kollektiv kontrakt om at man kan drite seg ut tusen ganger mer enn dem man flirer seg halvt i hjel av i edru tilstand.

Aldri forstått disse idiotene som ikke tør en dritt når de er edru, men de vil jo det samme ...

Anonymkode: c124e...fd4

Nordmenn er veldig redde for å være seg selv, derfor må de drikke dessverre. Jeg tok opp dette med mine tidligere kollegaer, da svarte så dumt som det går ann: "Da kunne de gjøre ting de ikke turte ellers".

Gadd jeg jobbe der lenger? Nei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Men du må være deg selv. Jeg har aldri drukket noe særlig selv om jeg i 20-årene var en rastløs sjel som var mye på byen og konserter, flyttet en del, rotet meg opp i feil gutter mm. Dette var nok en reaksjon på tenårene og vgs hvor jeg var mye med kristne venninner i et miljø jeg ikke trivdes i. Foretrakk dem fremfor de kule som festet og drakk. Jeg er ikke avholds og har ikke noe i mot at andre drikker men forventer å bli respektert tilbake. 
Om det er partner og familie du ønsker deg, hvorfor ikke prøve nettdating? Du er jo enda ung. 

Anonymkode: 9aedb...251

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...