Gå til innhold

Kattetiss-lukt + diverse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger oser det en liten lukt av kassetiss fra sandkassa til kattene våres her inne, som fort sprer seg videre til resten av leiligheten. Vi er flinke med å gjøre rent, men lukta kommer samma hva..har til og med prøvd å bytte sand flere ganger.

Noen tips for å fjerne lukta eller rense lufta?

Sambo kjøpte en spray som skulle friske opp luften i rommet men den stinket verre en tisset så og si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat nå bruker vi fin kattesand (altså ikke grov), kjøpt i dagligvare, men husker for øyeblikket ikke navnet. :roll: Har brukt en veldig grov før, men den ble dratt utover hele gulvet her og kattene unngikk doen.

Skrevet

Oki....prøv heller å kjøpe kattesand i dyrebutikk. De selger sand som klumper seg rundt det som "kommer ut". Ikke lukter det heller.

Skrevet

Hvor mye koster det i dyrebutikk? Studenter her som lever på tomflasker...Hehe :ler: Noe overdrevet, men ikke langt unna :sjenert:

Skrevet

Oii...det husker jeg ikke, men den er veldig drøy (varigheten på sanden altså :ler:). Etter at "jobben" er gjort....så tar dere bare ut det som har klumpet seg.

Gjest Ninakanin
Skrevet

eller katteperler. veldig dyrt, men utrolig drøyt!

har luktet EN gang, og det var fordi katten bomma på kassen og dreit utenfor :ler:

Skrevet

Hvis du har mulighet til å se på totalkostnadene så lønner det seg å kjøpe sand i dyrebutikken, ja.

Buker du butikksand er det viktig å skifte ofte og da må du skifte all sanden. Med dyrebutikksand tar du ut klumpene og sanden blir dermed mye drøyere.

Du kan prøve å spraye med X-it - det har jeg god erfaring med, ellers er det bare å tømme, vaske og fylle på ny sand som hjelper.

Skrevet

Jepp, du bør bruke sand fra dyrebutikk. Det du får i dagligvare er ikke bra nok, dessverre. Jeg brukte Everclean før, koster ca 198 fot 10 kg. Jeg fyller opp kassen, fjernet klumper daglig og etterfylte med sand etterhvert. Jeg bytter ikke ut all sanden så lenge den er ren og ikke lukter! Dvs at så lenge du renser ut klumper etc skikkelig så trenger du ikke bytte mer enn 1-2 ganger i året ;) Bruke en spade med huller i, så er det enkelt å fjerne klumper. Innimellom kan det være lurt å helle all sanden over i en bøtte og vaske kassen skikkelig før du heller sanden tilbake.

Skrevet

Regner med kattene dine er kastrert, siden du stiller spm om lukt fra kattetisss? Kattetiss fra ukastrete katter har en veldig skarp lukt pga hormonproduksjonen (markeringssignal). Så hvis du ikke har kastert kattene dine, bør du gjøre dette!

Ellers er det som nevnt tidligere her bare å prøve seg fram med forskj typer klumpesand. Selv liker jeg ikke å bruke finkorna klumpesand (feks everclean), siden den blir dratt med rundt i hele leiligheten. Har funnet en klumpesand som ikke er like finkorna i min lokale dyrebutikk. Du får gå i dyrebutikken å spørre om hjelp.

Et tips om billigere kattesand er olivers.. Da får du kvantumsrabatt og varene levert gratis på døra (i tilfellet du ikke har bil). har prøvd denne selv og syntes den var bra! :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg anbefaler også klumpesand, selv bruker jeg Cat Exclusive, som er en av de billigste og drøyeste, med 209,- for 15 kilo. Everclean synes jeg personlig blir for parfymert og finkornet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...