Gå til innhold

Søvnproblemer ødelegger livet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen tar meg ikke seriøst, ingen gjør det! Det er ingen som skjønner hvordan jeg har det unntatt min samboer som ser at dette er ikke vanlige søvnproblemer, det er heavy!

Har googlet meg ihjel, men finner ikke svar. Når jeg søker får jeg opp «Bruker du lang tid på å sovne?» Nei jeg har ikke dårlig døgnrytme, nei jeg bruker ikke lang tid på å sovne - JEG SOVNER IKKE!!!

Det kommer i perioder, hvor jeg kan være kjempetrøtt og utslitt på kvelden men får ikke sove! Akkurat som kroppen holder på å sovne hele tiden men ikke faller i søvn. Man skulle trodd at når man legger seg kl 22 får man hvertfall sovet litt før alarmen ringer kl 8, men jeg ligger der og vrir meg helt til alarmen går og jeg må på jobb! Dagene blir ødelagt og jeg blir et overfølsomt vrak.

Kan plutselig ha en uke eller to hvor jeg sover som normalt igjen, jeg blir overlykkelig og i topp humør, er glad i livet men så kommer det tilbake igjen.. Når det kommer tilbake blir jeg helt knust og deprimert fordi jeg vet jeg har en LANG periode i vente som er helt jævlig. Alt føles håpløst. Bare griner og ser på klokken hele dagen og gruer meg til å legge meg. Er en ond spiral, og legen min skjønner meg ikke! Jeg vil snart ikke leve lenger hvis dette fortsetter, på det verste har jeg vært våken i 3 døgn i strekk!  Har vært sykemeldt flere ganger fra jobb og jeg kan aldri planlegge noe frem i tid lenger fordi jeg aner ikke om jeg har en «periode» da og får sove eller ikke. Har blitt deprimert pga søvnproblemene og det går så hardt ut over meg! Var glad i livet før, men ikke nå lenger. Bare slitsomt. 

Føler jeg har prøvd alt! Melatonin, meditasjon, avspenning og pusteøvelser, stå opp etter 20 minutter. Er aktiv ellers og spiser sunt. Står opp til samme tid hver eneste dag uansett når jeg legger meg. Ingen har samme problem som meg virker det som, og jeg blir GAL! Trenger hjelp.. Lei av å dope meg ned på sovetabletter for å sove, og bli en zombie. Men jeg har ikke noe valg. Går rundt i psykose noen ganger disse periodene pga manglende søvn og er ikke meg selv. Derfor må jeg ta det, men jeg vil ikke gå på sovemedisin!  Jeg tror det er noe alvorlig galt. Har gitt opp.. Kanskje høyt stoffskifte? 
Hjelp:(

Anonymkode: 0e5cf...4db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes søvnbehandling som kalles søvnrestriksjon. For meg har dette endret livet mitt drastisk til det bedre. Enkel behandling, Brutalt i starten, men så blir det bedre og bedre.

Du kan gjennomføre dette selv, Det finnes digitale gratise kurs.

Anonymkode: 92180...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes søvnbehandling som kalles søvnrestriksjon. For meg har dette endret livet mitt drastisk til det bedre. Enkel behandling, Brutalt i starten, men så blir det bedre og bedre.

Du kan gjennomføre dette selv, Det finnes digitale gratise kurs.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg gikk på tolvon som hjalp veldig. bivirkningene ved lite/ingen søvn er alvorligere enn en liten dose medisin.

i dag bruker jeg en annen medisin som også er smertestillende, og hjelper på søvn. men får hangover😞vil absolutt anbefale tolvon og søvnbehandling(jeg gikk 3 mnd til søvnlege).

ellers skjermer jeg meg mot inntrykk på kveldstid. blir ingen stormfulle chatter, trening eller sånt på kveldstid. only peace. lykke til♥️

Anonymkode: 28bd1...b11

AnonymBruker
Skrevet

Du bør bli henvist til et søvnsenter. Der får du råd fra fagfolk, ikke synsing her inne. Lykke til ☺️

Anonymkode: 964f3...42a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Åh dette hørtes grusomtut, ts❤️ Jeg kan ikke si at jeg forstår hvordan du har det, men jeg har kjent på liknende følelser.

Har så lenge jeg kan huske slitt med søvn, men da er det mer får ikke sove før 2-3-4, og sover da noe i løpet av en natt. Kjenner likevel så godt den følelsen når vekkerklokka skal gå av kl. 06.00, og du ser at «ok hvis jeg sovner nå får jeg kanskje 3 timer med søvn», og så setter desperasjonen inn og man får i hvert fall ikle sove.

Søvnproblemer er helt grusomt, og så utrolig ensomt. Som deg har jeg heller aldri blitt tatt på alvor. Jeg har vært «for ung» for å kunne prøve sovepiller, og de jeg fikk skrevet ut (melatonin) hadde null effekt. Virker også som om legen stadig tror det bare er å legge seg... jeg legger meg slltid til samme tid og står opp til nøyaktig samme kl. slett, har fulgt alt som skal gi god søvnhygene osv. Det funker ikke når en dårlig periode melder sin ankomst.

Har egentlig ikke noen gode råd til deg, men håper virkelig du kan få hjelp for situasjonen din. Null søvn kan gjøre hvem som helst gal, og det er ikke uten grunn at søvnrestreksjon har blitt brukt som torturmetode. Søvnproblemer må bli tatt mer på alvor! Lykke til, TS❤️

Anonymkode: 0c132...f1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

jeg gikk på tolvon som hjalp veldig. bivirkningene ved lite/ingen søvn er alvorligere enn en liten dose medisin.

i dag bruker jeg en annen medisin som også er smertestillende, og hjelper på søvn. men får hangover😞vil absolutt anbefale tolvon og søvnbehandling(jeg gikk 3 mnd til søvnlege).

ellers skjermer jeg meg mot inntrykk på kveldstid. blir ingen stormfulle chatter, trening eller sånt på kveldstid. only peace. lykke til♥️

Jeg går også på Tolvon 15 mg og det hjelper veldig. Brukt det i 5 år nå. Det er C- preparat og man blir ikke sløv/hangover. 

Anonymkode: fa505...b19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg går også på Tolvon 15 mg og det hjelper veldig. Brukt det i 5 år nå. Det er C- preparat og man blir ikke sløv/hangover. 

Anonymkode: fa505...b19

så bra☺️ja jeg har prøvd alt mulig; quetiapin, vallergan, atarax, imovane mm. tolvon var den eneste som ikke ga meg hangover.

pga sterke muskulære smerter, i tillegg til nervesmerter går jeg på satotex i dag. hangover+at jeg ser ut som om jeg er i 7.mnd😭😭😭😭blir feit!!!

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tusen takk for fine svar:hjerte: Er veldig glad for tips og det er godt å høre at noen skjønner hvordan jeg har det.

Har brukt Stilnoct periodevis i et halvt år, og de har fungert helt ok men jeg hallusinerer en god del på de, og nå fungerer de ikke like godt (noen netter ikke i det hele tatt) og da blir jeg helt rar i hodet. Har lest mye skrekkhistorier om sovetabletter som gir meg en litt dårlig følelse.. Jeg har også prøvd quetiapin, da sover jeg som en baby men har blitt helt zombie og kunne ikke kjøre bil eller noe dagen etter hver gang. Skikkelig hangover rett og slett! Så jeg tør ikke det igjen og sluttet etter bare noen dager. Skal lese litt om Tolvon og høre med den nye legen.

Har rett og slett hatt en dårlig fastlege, som ikke har tatt meg seriøst og brukt over et år på å sende henvisning til psykolog selvom jeg har fortalt om selvmordstanker, overgrep og sosial angst. Min mor døde også når jeg var 18 år, og nå har faren min blitt alvorlig syk. Jeg er bare 20 år og har vært igjennom mye! Tror det kan hjelpe å snakke med psykolog. 
Gikk privat i noen mnd, og det gjorde angsten og livet mye bedre, men måtte slutte da jeg mistet jobben pga corona og da ble det verre. Har byttet fastlege nå og håper på å bli tatt seriøst:smilyblomst: Har vært hos fastlegen 1-2 ganger i mnd i et halvt år eller mer for å be om hjelp, men hen har ikke gjort noe, ikke engang tatt blodprøver eller prøvd å finne ut hva det er, bare gitt meg masse ulike medisiner. 

I natt sovnet jeg uten sovetablett og sov hele natten!!! Jippi håper det varer hvertfall en uke denne gangen!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ts her. Tusen takk for fine svar:hjerte: Er veldig glad for tips og det er godt å høre at noen skjønner hvordan jeg har det.

Har brukt Stilnoct periodevis i et halvt år, og de har fungert helt ok men jeg hallusinerer en god del på de, og nå fungerer de ikke like godt (noen netter ikke i det hele tatt) og da blir jeg helt rar i hodet. Har lest mye skrekkhistorier om sovetabletter som gir meg en litt dårlig følelse.. Jeg har også prøvd quetiapin, da sover jeg som en baby men har blitt helt zombie og kunne ikke kjøre bil eller noe dagen etter hver gang. Skikkelig hangover rett og slett! Så jeg tør ikke det igjen og sluttet etter bare noen dager. Skal lese litt om Tolvon og høre med den nye legen.

Har rett og slett hatt en dårlig fastlege, som ikke har tatt meg seriøst og brukt over et år på å sende henvisning til psykolog selvom jeg har fortalt om selvmordstanker, overgrep og sosial angst. Min mor døde også når jeg var 18 år, og nå har faren min blitt alvorlig syk. Jeg er bare 20 år og har vært igjennom mye! Tror det kan hjelpe å snakke med psykolog. 
Gikk privat i noen mnd, og det gjorde angsten og livet mye bedre, men måtte slutte da jeg mistet jobben pga corona og da ble det verre. Har byttet fastlege nå og håper på å bli tatt seriøst:smilyblomst: Har vært hos fastlegen 1-2 ganger i mnd i et halvt år eller mer for å be om hjelp, men hen har ikke gjort noe, ikke engang tatt blodprøver eller prøvd å finne ut hva det er, bare gitt meg masse ulike medisiner. 

I natt sovnet jeg uten sovetablett og sov hele natten!!! Jippi håper det varer hvertfall en uke denne gangen!

uff får helt vondt av deg; så ung og så mye å tenke på🥲sender deg en klem♥️

har selv mye «støy» på hjernen. har du noe i det daglige som stresser deg, vil jeg anbefale å fjerne slike stressorer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du bør bli henvist til et søvnsenter. Der får du råd fra fagfolk, ikke synsing her inne. Lykke til ☺️

Anonymkode: 964f3...42a

Jeg var en av de over som "synset" og som selv har vært på søvnbehandling ved sykehus som deler erfaringer. Det forskning som viser at søvnrestriksjon helbreder eller fører til vesentlig bedring av 80% av de som deltar. Det er få pasienter som blir tatt inn til denne behandling etter at dette er vurdert i felles møte blant søvnspesialister. Dette er uten tvil å foretrekke fremfor medisiner som det ramses opp under her, som kun demper symptomer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var en av de over som "synset" og som selv har vært på søvnbehandling ved sykehus som deler erfaringer. Det forskning som viser at søvnrestriksjon helbreder eller fører til vesentlig bedring av 80% av de som deltar. Det er få pasienter som blir tatt inn til denne behandling etter at dette er vurdert i felles møte blant søvnspesialister. Dette er uten tvil å foretrekke fremfor medisiner som det ramses opp under her, som kun demper symptomer. 

jeg måtte betale privat😔men etter 12 år med to-tre timer søvn som gjennomsnitt var det verdt det. men måtte ha lavdose medisin og. men søvnlegen tok vekk quatiapin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Søvnskolen på Lovisenberg, Helse& Arbeid eller 10-20 mg Surmontil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Her kommer løsningen på problemet ditt. Hjalp meg så til de grader etter dårlig søvn i 10 år,nå er jeg 45. Nemlig Circadin og vallergan. Vallergan for innsovning og Circadin for laaaaang søvn.

værsegod😴😴

Anonymkode: 042a2...e08

Helt til vallergan ble avregistrert i mars da.. 

Anonymkode: e324a...e39

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd novanight, de hjelper meg 

Anonymkode: dbc0a...931

• 6 måneder senere...
Skrevet

Hei, jeg håper du leser dette! 

Jeg har selv hatt ekstreme søvnproblemer, helt fra barndommen! Allerede på ungdomsskolen opplevde jeg flere ganger å være våken 4 hele dager i strekk, uten ett minutts søvn! 

Problemet ble bagatellisert av både familie og fastlegen, "du trenger vel ikke så mye søvn da.." fikk jeg høre. Jeg måtte på skolen hver dag, så døgnrytmen var alltid på plass, men det hjalp ikke! 

Etter over 20 år som søvnløs, fant jeg ut at det antakeligvis skyldes intoleranse for peptider i mel og melk! Dette kan gi en opioid effekt, som virker svært stimulerende på hjernen. 

Prøv derfor å fjerne mel og melkeprodukter (fast gulost og smør går bra) fra dietten i noen uker, jeg har i hvertfall blitt kvitt tankekjør og uro, samt sovet godt hver eneste natt siden! Og da snakker vi nesten 15 år! 

Hvis du ikke kommer helt i mål, kan du gå hardere til verks å prøve ketogen diett. Fallende blodsukker gjør at det skilles ut adrenalin, og bidrar derfor til søvnløshet. 

https://matintoleranse-allergi.no/matallergi/opioide-peptider-test/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 23.50):

Legen tar meg ikke seriøst, ingen gjør det! Det er ingen som skjønner hvordan jeg har det unntatt min samboer som ser at dette er ikke vanlige søvnproblemer, det er heavy!

Har googlet meg ihjel, men finner ikke svar. Når jeg søker får jeg opp «Bruker du lang tid på å sovne?» Nei jeg har ikke dårlig døgnrytme, nei jeg bruker ikke lang tid på å sovne - JEG SOVNER IKKE!!!

Det kommer i perioder, hvor jeg kan være kjempetrøtt og utslitt på kvelden men får ikke sove! Akkurat som kroppen holder på å sovne hele tiden men ikke faller i søvn. Man skulle trodd at når man legger seg kl 22 får man hvertfall sovet litt før alarmen ringer kl 8, men jeg ligger der og vrir meg helt til alarmen går og jeg må på jobb! Dagene blir ødelagt og jeg blir et overfølsomt vrak.

Kan plutselig ha en uke eller to hvor jeg sover som normalt igjen, jeg blir overlykkelig og i topp humør, er glad i livet men så kommer det tilbake igjen.. Når det kommer tilbake blir jeg helt knust og deprimert fordi jeg vet jeg har en LANG periode i vente som er helt jævlig. Alt føles håpløst. Bare griner og ser på klokken hele dagen og gruer meg til å legge meg. Er en ond spiral, og legen min skjønner meg ikke! Jeg vil snart ikke leve lenger hvis dette fortsetter, på det verste har jeg vært våken i 3 døgn i strekk!  Har vært sykemeldt flere ganger fra jobb og jeg kan aldri planlegge noe frem i tid lenger fordi jeg aner ikke om jeg har en «periode» da og får sove eller ikke. Har blitt deprimert pga søvnproblemene og det går så hardt ut over meg! Var glad i livet før, men ikke nå lenger. Bare slitsomt. 

Føler jeg har prøvd alt! Melatonin, meditasjon, avspenning og pusteøvelser, stå opp etter 20 minutter. Er aktiv ellers og spiser sunt. Står opp til samme tid hver eneste dag uansett når jeg legger meg. Ingen har samme problem som meg virker det som, og jeg blir GAL! Trenger hjelp.. Lei av å dope meg ned på sovetabletter for å sove, og bli en zombie. Men jeg har ikke noe valg. Går rundt i psykose noen ganger disse periodene pga manglende søvn og er ikke meg selv. Derfor må jeg ta det, men jeg vil ikke gå på sovemedisin!  Jeg tror det er noe alvorlig galt. Har gitt opp.. Kanskje høyt stoffskifte? 
Hjelp:(

Jeg har ett åpent bitt og klarer ikke lukke munnen. Og jeg vet att det påvirker kjevestilling, nakkestilling , bitt og søvn. Jeg sover kjempe dårligt. Og får ikke hjelp av norsk stat siden du syntes jeg va for pen. Har vart igjenom 2 års med ventetid for å få det svaret. Og det er Desverre får man ikke bare hjelp her i Norge. Man må mase! Jeg vet att Hvis jeg prøver igjen så får jeg nokk hjelp siden det er klasse 3 avvik og påvirker helsa mi. Vurderer å bli ufør faktiskt. Vet du om du kanske har bitteavvik som påvirker søvnen? Eller Noen underliggene sykdom? 

Anonymkode: d2b0b...693

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 9.47):

så bra☺️ja jeg har prøvd alt mulig; quetiapin, vallergan, atarax, imovane mm. tolvon var den eneste som ikke ga meg hangover.

pga sterke muskulære smerter, i tillegg til nervesmerter går jeg på satotex i dag. hangover+at jeg ser ut som om jeg er i 7.mnd😭😭😭😭blir feit!!!

Har selv slitt med søvn, muskulære og nervesmerter i månedsvis og prøvd det meste av medisin.. følte legen tok meg aldri på alvor, ble bare sykemeldt og sendt hjem med nye medisiner jeg skulle prøve. Fikk bytta fastlege og på første timen hos nye legen fikk jeg diagnosen fibromyalgi.  Nå skal jeg og legen prøve å finne ut hvilken behandling fungerer best for meg.  Har du blitt sjekket for fibromyalgi?

Skrevet

Jeg har også rotet til søvnen.. kan ligge våken til 5-6 på morgenen, står opp og får barna på skolen, og legger meg igjen.. da kan jeg sove til barna kommer hjem. Om jeg ikke hadde satt på klokka kunne jeg glatt sovet til kl 18 på kvelden. 
Dette når jeg var sykmeldt pga søvnen. Helvetes dritt. Skal begynne på full jobb igjen mandag, og håper det snur seg. Har jeg en søvnløs natt, så jobb, holder meg våken til kl 21-22 for å legge meg og ligge våken nok ei natt.. da klarer jeg ikke jobb. 

Anonymkode: 2e936...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...