AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #1 Skrevet 1. april 2021 Hva gjør dere når barna svarer frekt? Jeg har en sønn på 10 år som jeg synes begynner å bli alvorlig frekk. Hver gang han får spørsmål om han kan gjøre noe, sier han nei. Om det blir kommandoer som at han må rydde rommet eller ta tallerken sin ut på kjøkkenet kan han svare "gjør det selv for f**n". Han banner, håner og terger spesielt meg (mor), men og andre voksne iblandt. Jeg kjenner jeg er godt lei og at jeg må virkelig ta tak i meg selv for å ikke fly i taket. Dette er hver dag, flere ganger for dagen. Jeg kan jo ikke akkurat ta tak i han å tvinge han til å gjøre som han får beskjed om.. Men hva konsekvenser er innafor? Jeg har tatt fra han mobil og spill noen ganger, og endret koden til WiFi. Men det virker som å bare helle bensin på bålet. Dette startet i sommer og har bare blitt verre og verre, nå skjuler han det ikke lenger for andre heller og både øvrig familie og venner har kommentert oppførselen hans. Anonymkode: 9eb9b...04b
TinaChristina Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 Ikke kjeft, det trigger de bare mer. Ignorer den type oppførsel. Ignorer de til du får en unnskyldning/ til ting de får beskjed om blir gjort. Og ja, ta tlf/nettbrett/spillkonsoll så lenge de er slik. Det er ofte det som straffer best. 1
Milky Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 Ikke krangle tilbake. Hold roen og be han fullføre det du ba han om å gjøre. Synes det er helt greit å ta fra all elektronikk resten av dagen, og drøye det ut jo lenger han er frekk. Tro meg for dagens barn er det å frata dem spill og lignende, den værste straffen ever. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 1. Lag faste, gode regler. "alle skal rydde inn etter seg når man har spist/laget mat". " 1 gang i uka (navngi dag det skal gjøres på) skal rommet ryddes" "klær skal i skittentøydunken hver/annenhver kveld". 2. Gi han faste oppgaver. Det og det skal gjøres. 10 min spilletid eller annet gode f.eks gjøre noe gøy sammen. 3. Kommuniser med han. Er du sikker på at han har det greit? Barn viser følelser utad, og er han frekk kan det hende han prøver å ta eller holde kontroll i en situasjon han "vinner" samtidig som han "har tapt" i en annen situasjon. 4. Sett grenser for han. Si at du forventer at han bidrar i huset slik alle i huset deres skal. 5. Ha egentid med han og finn på ting bare dere to. Bygg opp relasjonen og tilliten dere imellom, for virker som det ligger mer bak. Ja, barn kan fort bli frekke i den alderen og da gjelder både tålmodighet og kjærlighet. "jeg vil gjerne forstå hvorfor du reagerer med å være frekk mot meg når jeg ber deg gjøre ting. Fordi jeg vil vi skal ha det greit i samme hus i mange år fremover". Anonymkode: 92753...f07 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 Så fine svar du har fått hittil☺️ Har en likedan tiårig jente. Ser at det hjelper om jeg fyller på med kos og positivt snakk, «gulrot» i enden etc. Så smeller det noen ganger, og da prøver jeg på å være god på å unnskylde der jeg selv har gått over streken. Anonymkode: 89289...bca
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Jeg har det likedan med min jente på 9. Jeg pleier å overse henne. Krangler ikke tilbake. Anonymkode: 44547...06c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Husk det ikke er personlig. Jeg pleier å si rolig: «Jeg vil ikke bli snakket slik til». Da setter jeg grense for meg selv og det blir ikke en kommando type «Du må ....» eller «Du får ikke...». Enkelt triks, men virker her. Anonymkode: 3ddbe...024
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Dette må ha sklidd ut for flere år siden? Aldri i verden om jeg ville godtatt noe sånt. Anonymkode: 6fa08...3e2
Supernova17 Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): 1. Lag faste, gode regler. "alle skal rydde inn etter seg når man har spist/laget mat". " 1 gang i uka (navngi dag det skal gjøres på) skal rommet ryddes" "klær skal i skittentøydunken hver/annenhver kveld". 2. Gi han faste oppgaver. Det og det skal gjøres. 10 min spilletid eller annet gode f.eks gjøre noe gøy sammen. 3. Kommuniser med han. Er du sikker på at han har det greit? Barn viser følelser utad, og er han frekk kan det hende han prøver å ta eller holde kontroll i en situasjon han "vinner" samtidig som han "har tapt" i en annen situasjon. 4. Sett grenser for han. Si at du forventer at han bidrar i huset slik alle i huset deres skal. 5. Ha egentid med han og finn på ting bare dere to. Bygg opp relasjonen og tilliten dere imellom, for virker som det ligger mer bak. Ja, barn kan fort bli frekke i den alderen og da gjelder både tålmodighet og kjærlighet. "jeg vil gjerne forstå hvorfor du reagerer med å være frekk mot meg når jeg ber deg gjøre ting. Fordi jeg vil vi skal ha det greit i samme hus i mange år fremover". Anonymkode: 92753...f07 Fantastisk svar 😄 Jeg er enig i dette.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 5åringen vår er veldig glad i å hjelpe til😊 men han hjelper mer når jeg spør enn pappaen hans 😅 Det jeg gjør er at jeg spør pent om han f.eks kan sette tallerken på benken, at jeg blir med han å rydde rommet hans og gjør det til en lek, han hjelper å ta ut av oppvaskmaskinen 😊 Her er det ikke noe press på noe, han er liten enda. Og sier han nei så er det helt greit. Nå er de 2 i helt forskjellige aldre, og Jeg aner ikke hvordan 5åringen er som 10 åring. Men alt handler om godt samspill og hvordan man sier ifra. Blir man fort irritert og sint dytter man de mer vekk. Prøv å gjør det til en lek, at det blir en morsom ting? Kanskje sett på litt musikk, dans og syng når dere holder på? 😊 Har ingen fasit, men håper det løser seg på en god måte 😊 Anonymkode: d010e...3c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå