tussi84 Skrevet 1. april 2021 #1 Skrevet 1. april 2021 Har en baby på snart 6 mnd som har slitt med å både magesmerter og reflux siden dag 1. Pga dette så sliter babyen våres veldig med å sovne på dagtid. Jeg (eller far hvis hjemme) ser fint når han begynner å bli trøtt, og vet det ca er rundt 1,5 timer etter Mat. Vi forsøker da å bysse han/vugge synge osv, men som oftest blir jeg/vi møtt med hylgryning. Det høres ut som vi torturerer han. Vi gjør også øvelser med han for å få ut luft Av magen feks, men det er ikke alltid at det hjelper.. I det siste har det blitt veldig mye av at baby gråter seg gjennom hele perioden hvor han er søvnig pga plagene som han har. Det ender opp med at "toget har gått som det heter" og baby blir lys våken en stund igjen. Det hender vi er gjennom 2 runder med dette styret før han sovner på runde nr 3. Og hvis han først sovner så er det ikke mer enn 30 til 40 min maks. Ofte så er han fortsatt trøtt når han våkner igjen, men han sovner ikke igjen pga plagene som han har. Isteden blir resultatet at jeg/pappa må ta han opp, men han roer seg ikke slik at han sovner igjen. Hver lur på dagtid er en evig kamp, og jeg kan holde på i 1,5 timer for å få han til å sove de 30 minuttene. Og når han da våkner igjen så går det ikke lang tid før han klager igjen over et eller annet, men sove skal han ikke! Jeg forstår jo at han plages med enten magen eller reflux, og at han ikke kan noe for dette. Samtidig begynner jeg og mannen Min og bli veldig slitne da dette har vart i flere mnd. Jeg begynner å kjenne på et slags irritasjonsmoment over babyen vår, selv om jeg er glad i han. Jeg kunne av og til ønske at baby ikke var her på en måte... Vi har fått råd fra helse stasjon om å feks gå flere trilleturer for å se om han sovner lettere da, og dette gjør jeg/vi, men i 75 prosent av tilfellene så sover ikke baby i det hele tatt på turen. Baby er trøtt før vi går men sovner ikke. Enten skriker han bare slik at jeg må plukke han opp støtt og stadig eller så vil han bare sitte oppe å følge med. Vi har også fått råd om å la han sove i vogna ute, men baby sovner ikke av å bli trillet fram og tilbake. Når det gjelder reflux og magesmerter har vi forsøkte melkeprotein fri i flere måneder. Dette ser ikke ut til å ha så mye effekt. Vi gikk derfor beskjed om å prøve fast føde mer, og gir han derfor grøt/babymat 2 ganger om dagen i tillegg til mme. Foreløbig har ikke dette ført til noen bedring. Nå er vi slitne begge to, og vi føler vi begge to stanger hodet i veggen. Uansett hva vi gjør med baby er det feil. Det er blitt sånn at jeg gruer meg til hver gang baby skal sove, og det gjør mannen min også de gangene han er hjemme og kan legge han. Eneste positive er at baby sover hele natta fra ca kl 20 til 0700. På dagtid derimot er saken en annen. Jeg vet snart ikke om jeg orker mer..
Noldus Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 Jar ikke så mye erfaring med de plagene baby har, men kan det hjelpe å sove i bæretøy på dagtid? 13
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 Min sleit endel med luftsmerter. På de verste dagene tok jeg vogna (bilen når det var dårlig vær) på skikkelig humpete grusvei og kjørte. Da løsnet det bra i magen og baby sovnet ila minutter. Anonymkode: 17d8c...c47 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 Det er bare å gjøre det som funker, hvis det er noe som funker.. Å sove sammen med baby, å kjøre i bil, i bæresele.. Er han medisinert for refluxen? Anonymkode: 05521...ab3 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 Han sover 20-07 ja... Så det er kun snakk om slit på dagtid? Ok. Anonymkode: ce4dd...1ec 40
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #6 Skrevet 1. april 2021 Babyen min vil heller ikke sove lengre enn 30 min på dagtid. Har en gang om dagen soving oppå meg. Det fungerer kjempefint for da merker jeg når han våkner og får vugget han raskt i søvn igjen. Da kan han sove i to timer og jeg får også slappet av. Sjal fungerer også kjempefint men blir nok tungt etterhvert.. Anonymkode: 83a20...e17 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #7 Skrevet 1. april 2021 Har dere prøvd melkesyrebakterier? Kjenner flere som har fått anbefalt det av barneleger på sykehuset. Der barna har slitt mye med luft i magen blant annet. Selv barnelegen brukte å gi det til barna sine hver gang de var syke. Anonymkode: ab9d5...69b
tussi84 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #8 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er bare å gjøre det som funker, hvis det er noe som funker.. Å sove sammen med baby, å kjøre i bil, i bæresele.. Er han medisinert for refluxen? Anonymkode: 05521...ab3 Barnelege ønsker ikke å gi han medisiner evt før han blir 1 år. Det er hun som har anbefalt oss mer fast føde forøvrig.
tussi84 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #9 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han sover 20-07 ja... Så det er kun snakk om slit på dagtid? Ok. Anonymkode: ce4dd...1ec Du kan si vi er heldig, men baby trenger å sove mer i døgnet i de 11 timene han gjør på natta. 8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 Prøvd kiropraktor? Rekfluksmåling? Bæretøy? Anonymkode: 31c78...355 4
tussi84 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #11 Skrevet 1. april 2021 Noldus skrev (17 minutter siden): Jar ikke så mye erfaring med de plagene baby har, men kan det hjelpe å sove i bæretøy på dagtid? Forsøkt, uten noe bedre resultat dessverre.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 tussi84 skrev (1 minutt siden): Barnelege ønsker ikke å gi han medisiner evt før han blir 1 år. Det er hun som har anbefalt oss mer fast føde forøvrig. Det er flytende å du kjøper det på sunkost blant annet. Det var som natt og dag for den ene familien som sleit med sitt nyfødte barn. De 6 første månedene var et reint helvete, barnet sov kun i korte perioder å gråt hele tiden. Anonymkode: ab9d5...69b
tussi84 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #13 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøvd kiropraktor? Rekfluksmåling? Bæretøy? Anonymkode: 31c78...355 Baby er hos kiropraktor 2 ganger i mnd og har vært det siden han var ca 8 uker. Refluxmåling får jeg høre med legen om, da jeg er usikker på hva du mener her, men takk for tips..Han skal til helsestasjonen neste uke, så får rådføre meg mer da.
tussi84 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er flytende å du kjøper det på sunkost blant annet. Det var som natt og dag for den ene familien som sleit med sitt nyfødte barn. De 6 første månedene var et reint helvete, barnet sov kun i korte perioder å gråt hele tiden. Anonymkode: ab9d5...69b Jeg får høre med barnelegen neste uke vedr rådet ditt. Takk.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #15 Skrevet 1. april 2021 Sove i mer sittende stilling? Reflux blir jo verre når man ligger flatt i seng/vogn! Anonymkode: af520...2d4 4
tussi84 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #16 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sove i mer sittende stilling? Reflux blir jo verre når man ligger flatt i seng/vogn! Anonymkode: af520...2d4 Vi har selvfølgelig både heist opp madrass på senga og i vogna. Han sitter halveis på en måte/ligger på skrå nedover. Jeg glemte nok dessverre å nevne det i hoved innlegget.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #17 Skrevet 1. april 2021 Jeg kjenner meg så igjen! Sønnen vår slet med det samme, og først nå etter 1,5 år, har vi fått hjelp. Vi badet i spy i mange måneder. Vi kjøpte reflukspute (skrå pute) til å ha i både vogna og senga, i tillegg brukte vi malt i melka, etterhvert i grøten og svisker. De siste mnd har vi brukt laktulose - viser seg at ungen er kronisk forstoppet og det gjør at det blir veldig fullt i den lille magen, så alt på toppen har kommet opp igjen. Snakk med legen igjen og ikke gi deg!! Det er et helvete mens det står på, men det går over!🥰 Prøv å få litt avlastning til deg og mannen av og til. Her var svigermor på banen en dag i uka med pass, sånn at vi fikk sovet litt. Finn løsninger sånn at dere begge får søvn, om dere bytter på annenhver dag eller annet. Be om hjelp 🥰 Anonymkode: e2d0f...6fe 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #18 Skrevet 1. april 2021 Avlastning, hvis dere har mulighet. Tante, venninne, bestefar som kan trå til? Se filmen I trygge hender på YouTube. Det er ikke farlig å bli sint eller irritert, det er helt naturlig, men du trenger å lære noen teknikker for å roe deg ned og trøste deg selv i en vanskelig situasjon. Anonymkode: 21161...af6 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #19 Skrevet 1. april 2021 Jeg er voksen og har reflux/ spiserørsbetennelse og sliter med veldig mye magesmerter. Jeg har fått beskjed om å bygge opp hodeenden på sengen min med rundt 13 cm og oppover, for at ikke magesyre skal komme opp i munnen for da får jeg bare enda mer brystbrann og magesmerter. Kanskje det samme gjelder for babyer som sliter med refluks? De gråter jo fordi de har magesmerter og brystbrann. Anonymkode: ab624...63d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #20 Skrevet 1. april 2021 Men hvis han alltid gråter 1,5 time etter at han har spist, så tyder jo det på en eller annen form for matallergi? Fikk han helt melkefri morsmelkerstatning, eller den med hydrolysert melkeprotein? Ammet du i tillegg, og kuttet du også da ev. spor av melk og soya, som ligner på melkeproteinet så mange melkeallergikere reagerer? Anonymkode: 435bc...92a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå