Gå til innhold

Har eldreomsorgen i Oslo alltid vært flerkulturell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og er dette en positiv utvikling? Blir arbeidsmiljøene på f.eks. sykehjem bedre av det? Det kan hende at et flerkulturelt miljø fører til et mer åpent arbeidsmiljø der det er større aksept for ulike personligheter. Samtidig er det mangel på kompetanse blant de som er ufaglærte. 

Anonymkode: 9fa95...594

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såfremt minoritetsbefolkningen har godt språk og egnet fagkompetanse, så synes jeg dette er utelukkende positivt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mange kollegaer (jobber i helsevesenet) som opprinnelig kommer fra andre land. De aller fleste snakker godt norsk og stiller på lik linje som etnisk norske.  Noen få snakker så dårlig norsk at jeg ofte sliter med å skjønne hva de mener, og det oppstår en del misforståelser fordi de ikke forstår beskjedene de får ordentlig.  Å være i arbeid er bra for å bli stødigere i et nytt språk, men det funker kanskje ikke like bra på alle slags arbeidsplasser.  Syke eller andre hjelpetrengende trenger trygghet, og da må de bli forstått.

Anonymkode: eeae8...14b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på sykehjem, og det er mange utlendinger som jobber med oss. Hadde helt ærlig litt fordommer mot det før jeg begynte selv, men det går faktisk helt fint. Snakker litt gebrokkent, men blir forstått helt greit av beboerne, og de er generelt like flinke som alle andre som jobber der. Vil anbefale de etnisk norske som har problemer med dette til å søke jobb i eldreomsorgen selv, vi trengr alltid nye hender

Anonymkode: 1cdd6...4ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ååwooow skrev (27 minutter siden):

Kunne aldri tenkt meg den jobben. Er vel derfor dere må jobbe med mennesker som ikke kan snakke norsk. 

Akkurat, men da kan man faktisk ikke klage heller :)

• Liker 7
Gjest Smeltemann
Skrevet

Så lenge de snakker bra Norsk så kan de jobbe på eldresenter. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er fint for multikulturelle brukere at det finnes pleiere som de kan kommunisere med på eget morsmål sånn som nordmenn kan med majoriteten av sine pleiere. 

Anonymkode: 8420c...1ff

Skrevet

Heller flerkulturelt miljø enn sure eldre norske damer som sitter ute å røyker imens de baksnakker absolutt alle på avdelingen (min erfaring fra sykehjem). 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de snakker norsk er det ikke noe problem. Jeg jobber på sykehus, men det hender jeg må ringe sykepleiere på sykehjem angående bebeboere vi har inneliggende, og opplever at de ikke forstår. Det er selvsagt vanskeligere på telefon og jeg tviler ikke på at de er flinke, men litt skummelt når det for eksempel handler om viktige medisinforandringer (de får selvsagt skriftlig informasjon i tillegg). 

Anonymkode: 8e2c6...fac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min erfaring fra sykehjem i Oslo. Filippinere mot Thai,Indere mot pakistanere,Somaliere mot alle, utlendinger som kaller hverandre horer i pausen. Nordmenn som sitter å måper pga krig mellom raser. Vi er fortsatt et par hoder høyere når det gjelder folkeskikk.

Anonymkode: a8980...f05

Tja den folkeskikken så jeg lite til blant de norske damene på sykehjemmet, også i Oslo som jeg jobbet på. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring fra sykehjem i Oslo. Filippinere mot Thai,Indere mot pakistanere,Somaliere mot alle, utlendinger som kaller hverandre horer i pausen. Nordmenn som sitter å måper pga krig mellom raser. Vi er fortsatt et par hoder høyere når det gjelder folkeskikk.

Yeah right 

Anonymkode: ca5dc...c20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ååwooow skrev (32 minutter siden):

Akkurat den mentaliteten du besitter nå er faktisk grunnen til at dere har så elendige kår i helsevesenet. Little miss positive som aldri klager😂

Men hva er alternativet da? Noen må jo jobbe der? Om ikke etnisk nordmenn vil, så må vi vel være glade for at andre ønsker å ta jobben da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Ååwooow said:

Herrefred😳Mennesker som ikke forstår eller kan gjøre seg forstått bør ikke jobbe med syke mennesker!

La dem jobbe på lager eller kjøkken til de er stødig i norsk.

Logistikk er et fag som i høyste grad krever kommunikasjonsevner og ulik faglig kompetanse.

Anonymkode: 70a62...864

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hva er alternativet da? Noen må jo jobbe der? Om ikke etnisk nordmenn vil, så må vi vel være glade for at andre ønsker å ta jobben da?

Ja, men de burde få betalt norskkurs av arbeidsgiver i de første ukene (månedene?) før de får jobbe med pasienter. Dårlige norskkunnskaper går ut over pasientsikkerheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men de burde få betalt norskkurs av arbeidsgiver i de første ukene (månedene?) før de får jobbe med pasienter. Dårlige norskkunnskaper går ut over pasientsikkerheten. 

De som jobber på vårt sykehjem i alle fall snakker ikke spesielt dårlig norsk, beboerne forstår hva de sier. Språkfeilene deres går mest på uttale og aksent, tror ikke et norskkurs hjelper noe særlig på det. Personlig tenker jeg det er det kulturelle som lider mest, egentlig, men som sagt.. om etnisk norske ikke orker jobbe der, så må det jo nesten bli sånn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha,logistikk? Viktigere enn en syk kreftpasient som ligger vondt på skulderen sin hele natten pga en utenlandsk nattevakt som ikke skjønner hva beboeren sier og går ut igjen. Logistikk meg i rævva...

Du hadde ikke hatt hverken mat, drikke eller medisiner til pasientene hvis det ikke fantes logistikk. Faktisk ikke et helsevesen i det heletatt.  Mitt poeng var heller ikke logistikk i helsevesnet, men hintet om at logistikkjobbing ikke krever språkkunnskap.

Anonymkode: 70a62...864

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha,logistikk? ..........Logistikk meg i rævva...

Nå prøver du å "downgrade" logistikk - liksom "send dem på lager". For det første: jobbene som krever svært lav kunnskap på lager (ja, fagbrev i logistikk er svært LAV kunnskap, men det gjelder stort sett hjelpepleiere også) er det veldig stor konkurranse rundt jobbene på gulvet på et lager. 3-sifret antall søkere er helt vanlig. Denne type jobber blir også automatisert i stadig større grad.

Så logistikk krever faktisk veldig mye språklig forståelse og det er grunnen til at du har både bachelor og mastergrad i logistikk.

Det er kunnskapsløst å le av det, for du skjønner tydeligvis ikke at logistikk på et lager er faktisk en bedrift i utgangspunktet, som ellers inneholder også administrative og økonomiske oppgaver, markedsføring, salg og mye mer. 

Dette lærer man selvsagt ingenting om i fagbrevet logistikk. Da må du studere mastergrad for å kunne ha noe å slå i bordet med. 

Du lærer om diverse avanserte dataprogrammer som skal brukes og ja, du må kunne være komfortabel med tall, faktisk. Statistikk blant annet og andre type tall. 

https://www.himolde.no/studier/program/logistikk-master/oppbygging/

Lager er ikke slik at det kommer en gjeng med folk på jobb, så begynner de å plukke frukt og putte det i esker og that's it. Det er ikke sånn det fungerer. 

Er helt enig i at kommunikasjon er viktig. Men flere her i tråder ser ut til å glemme hvordan situasjonen er for sykehjems-pasienter med minoritetsbakgrunn. Det er enda verre. Glem nå hvem som er nattevakt. 

Tenk dette scenarioet: Økende demens eller Alzerheims / mistet i stor evnen til å snakke norsk som andre språk. Er 80+ år. Alvorlige psykiske og eventuelt fysiske problemer. En slik pasient skjønner ikke bæret av hva en nattevakt eller sykepleier sier på norsk. Det spiller ikke noe rolle om du snakker flytende.

Det spiller heller ikke noe rolle om sykepleieren snakker flytende norsk, har norsk-etiopisk bakgrunn, hvis pasienten som jeg har skissert over har selv bakgrunn fra f eks Palestina eller "Kurdistan" eller Nederland for den slags skyld. 

Det er helt forferdelig for pasienten å være en plass der pasienten ikke forstår hva som blir sagt. Ingen oversetter noe som helst. 

Det hjelper heller ikke å hente en sykepleier / nattevakt som er fra Israel og gi den nattevakten ansvaret for pasienten med bakgrunn fra Palestina. Da blir det helt krasj. Eller kanskje en norsk-arabisk nattevakt VS en norsk-kurdisk pasient / bruker. Det kan også bli mistenksomhet der pasienten / brukeren ikke stoler på nattevakten.

Det er en grunn til at minoritetsfamilier prøver å gjøre sitt ytterste og drøyer ekstremt lenge med å sende sine syke foreldre til denne siste destinasjonen (sykehjem). Så det er veldig forskjellig når en såkalt "etnisk norsk" skal på sykehjem sammenlignet med en pasient med minoritetsbakgrunn som burde vært på sykehjem. Men jeg tipper det er ikke mange brukere / pasienter med minoritetsbakgrunn på sykehjem, ikke engang i Oslo.

Jeg ser stort sett etniske nordmenn som pasienter / brukere ved sykehjem. De gamle folkene med minoritetsbakgrunn ønsker heller å dø i smerter enn å måtte være utsatt for det scenarioet jeg har skissert over, for de greier ikke å kommunisere med fremmede ettersom de "mister" det norske språket og det blir som et fengsel. Helt jævlig. 

Anonymkode: 9aaea...fd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I jobben min møter jeg mange familier der de voksne strever tungt med omsorgskapasiteten for egne barn, er svakt integrerte og snakker svært dårlig norsk. 

Blant de som er i jobb, jobber en skremmende stor andel i omsorgsyrker - eldreomsorg, pu og barnehager. 

Anonymkode: 8c332...773

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nettopp fordi kvinner og utlendinger er mindre verdt enn menn i samfunnet, og de vi steller for altså de gamle er heller ikke så mye verdt. En syk verden som menn har skapt. Dessverre.

Noen utlendinger er gullverdt. Spesielt indiske IT-konsulenter er spesielt ettertraktet...

Anonymkode: f55ae...941

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En og annen it konsulent fra India jevner nok ikke ut poenget mitt.

Det jobber rundt 10.000 indiske IT-konsulenter i Norge. Uten dem hadde livet mildt sagt blitt ett helvete.

Anonymkode: f55ae...941

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...