Gå til innhold

Lungekapasitet prosent?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 16.29):

Nei, det vil jeg ikke! Men har ikke lyst eller motivasjon til å slutte nå! Har alltid tenkt at jeg vil slutte når jeg blir gravid...

Det er vel langt fra 75% lungekapasitet til kols da? 

Anonymkode: a116c...2b7

Sånn egentlig går grensen for kols på 70 %. Jeg har ligget mellom 60 og 70 % i 10 år nå. Det er på nivå med moderat kols. Legene vil likevel ikke kategorisere det som kols fordi jeg blir bedre av astmamedisin. De sier at blir man bedre av astmamedisin så er det astma og ikke kols, selv om astmaen er veldig alvorlig og vanskelig å behandle... Du kan framdeles bli bedre. Prøv å gå ned i vekt og kutte på den røyken så blir det nok bedring skal du se 🙂

Anonymkode: d3e9e...6d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sånn egentlig går grensen for kols på 70 %. Jeg har ligget mellom 60 og 70 % i 10 år nå. Det er på nivå med moderat kols. Legene vil likevel ikke kategorisere det som kols fordi jeg blir bedre av astmamedisin. De sier at blir man bedre av astmamedisin så er det astma og ikke kols, selv om astmaen er veldig alvorlig og vanskelig å behandle... Du kan framdeles bli bedre. Prøv å gå ned i vekt og kutte på den røyken så blir det nok bedring skal du se 🙂

Anonymkode: d3e9e...6d1

Høres jo ut som det ikke er så ille  dersom astmamedisin virker da 👍

AnonymBruker
Skrevet

Du burde virkelig stikke fingeren i jorda og realitetsorientere deg litt! At du har dårlig kondis kommer av nedsatt lungekapasitet, og det at du hoster en del er typisk tidlige tegn på kols. Om du ikke klarer å slutte å redusere antall røyk pr. dag nå, så vil du aldri klare å slutte når/om du blir gravid. At du i tillegg er overvektig og har høyt blodtrykk gjør ikke den totale helsetilstanden din noe bedre. Tenker du sitter hjemme og hiver etter pusten og angrer på at du tok så lett på det om bare noen få år. 

Anonymkode: bc5e6...717

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 16.40):

Må vel bare få bestilt meg en time hos fastlegen å høre hva han har å si, selvom jeg frykter det litt 🙉

Hvordan gikk det hos legen?

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (På 16.6.2022 den 7.43):

Hvordan gikk det hos legen?

Har ikke vært der enda… 🙈🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo over et år siden du fikk resultatene av bedriftshelsetjenesten? Du tar vel en helsesjekk hos fastlegen en gang i året?

Det er kjempeviktig at du får oppfølging når du har problemer med lungekapasitet og er overvektig i tillegg. Når du ikke har riktig informasjon om helsetilstanden din er det veldig fort gjort å ta feil valg. Da kan du komme til å angre bittert senere hvis det viser seg at det er for sent å gjøre noe med det.

Kom igjen... Bestill nå den timen! Det er faktisk skumlere å ikke vite enn å vite. :klem: 

Anonymkode: fb8ec...093

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo over et år siden du fikk resultatene av bedriftshelsetjenesten? Du tar vel en helsesjekk hos fastlegen en gang i året?

Det er kjempeviktig at du får oppfølging når du har problemer med lungekapasitet og er overvektig i tillegg. Når du ikke har riktig informasjon om helsetilstanden din er det veldig fort gjort å ta feil valg. Da kan du komme til å angre bittert senere hvis det viser seg at det er for sent å gjøre noe med det.

Kom igjen... Bestill nå den timen! Det er faktisk skumlere å ikke vite enn å vite. :klem: 

Liker ikke å gå til legen… 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mange ting vi må gjøre her i livet som vi ikke liker. Det tar 10-20 minutter, så er du ferdig. Det greier du fint, voksne mennesket.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mange ting vi må gjøre her i livet som vi ikke liker. Det tar 10-20 minutter, så er du ferdig. Det greier du fint, voksne mennesket.

Får jo sikkert bare beskjed om å slanke meg og slutte å røyke… 

AnonymBruker
Skrevet

Naturlig røykhoste og litt høy BMI på 37? :ler:
Nå er sommerferien i gang, tror jeg...

Hvis dette hadde vært sant, hadde legen forklart sammenhengen mellom sykelig fedme og nedsatt lungekapasitet. Med så stor kropp går man jo rundt med ekstra vekt på brystet (og ekstra fett rundt indre organer inkludert lungene), og dette forverres ytterligere om natten når man ligger.

Anonymkode: d9012...ff2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Får jo sikkert bare beskjed om å slanke meg og slutte å røyke… 

Bare det? Tror jeg ikke. Det kan være andre ting som kan hjelpe deg. Kanskje blodtrykket eller kolesterolet ditt er høyt og at du trenger medisiner for det. Eller at du kan få noe for pusten din.

Litt avhengig av hvor bra eller dårlig det egentlig står til så kan det vel hende at du vil vurdere å gjøre noen endringer etter at du har fått ting ordentlig forklart av legen. Det er best å ha all tilgjengelig informasjon når man skal ta viktige avgjørelser om helsen sin.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 18.51):

Veldig dumt av deg å bare la det skure og gå. Det funker kanskje i noen år, men så vil livsstilsykdommene komme på løpende bånd. 

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner en storrøyker. Vedkommende har fått både astma og kols, og har 35 % lungekapasitet igjen. Hun er ikke i pensjonistalder engang. 

Huff… det høres ikke noe all right ut 🙈

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 13.53):

15 eller 30, spiller det så stor rolle? Jeg merker jo ikke noe til at det er 75%... Har ikke motivasjon til å slutte nå nei... Er ennå ung, så vill ikke bekymre meg for det nå! 🤷‍♀️ 
Kommer til å dø ja... Det kommer jeg til selvom jeg slutter da 😂

Merker du ikke at lungekapasiteten er nedsatt? Jeg er 25 år og har 80 %. Merker betydelig vansker med å få nok luft. Og jeg har aldri røyket! Eller jo, én sigarett for mange år siden. Thats it

Anonymkode: 1837c...b66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 16.48):

Merker du ikke at lungekapasiteten er nedsatt? Jeg er 25 år og har 80 %. Merker betydelig vansker med å få nok luft. Og jeg har aldri røyket! Eller jo, én sigarett for mange år siden. Thats it

På hvilken måte merker du det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 16.48):

Jeg kan ikke si at jeg tenker over at lungekapasiteten er nedsatt… føler ikke at jeg merker noe problemer med å få nok luft. Kondisen er jo ikke akkurat på topp da, men det er jeg jo vant med… Har aldri vært noe gla i å trene! Så sånn sett er det jo sjelden jeg trenger god kondis 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...