Gå til innhold

Lungekapasitet prosent?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en mor som ble sakte kvalt til døde av kols gjennom mange år. Tro meg, det vil du ikke!

Anonymkode: 4ed4e...260

Nei, det vil jeg ikke! Men har ikke lyst eller motivasjon til å slutte nå! Har alltid tenkt at jeg vil slutte når jeg blir gravid...

Det er vel langt fra 75% lungekapasitet til kols da? 

Anonymkode: a116c...2b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det vil jeg ikke! Men har ikke lyst eller motivasjon til å slutte nå! Har alltid tenkt at jeg vil slutte når jeg blir gravid...

Det er vel langt fra 75% lungekapasitet til kols da? 

Du får best svar på det av fastlegen din vil jeg tro. Igjen, helt utrolig at de bare gir deg prøvesvar uten noen oppfølging. Forstår ikke hva de har tenkt.

Anonymkode: fb8ec...093

Skrevet

Mener du 30 om dagen ikke er storrøyker??? Jeg røyker 10-12 om dagen og føler selv jeg røyker mye, hvertfall mer enn nok:)

• Liker 1
Skrevet

En lungekapasitet på 75% burde virkelig motivere til røykeslutt! 

AnonymBruker
Skrevet
Ariel95 skrev (8 timer siden):

Mener du 30 om dagen ikke er storrøyker??? Jeg røyker 10-12 om dagen og føler selv jeg røyker mye, hvertfall mer enn nok:)

Sier ikke at 30 om dagen ikke er mye. Jeg vet at det er en del, men når det er snakk om storrøyker tenker jeg liksom på 50-60 åringer som røyker typ 50-60 eller mer om dagen. De fleste jeg kjenner røyker omkring en pakke om dagen, så jeg vet at jeg røyker litt mer enn gjennomsnitt... Men jeg har alltid røyka såpass, så det er liksom normalt for meg. 
10-12 om dagen er jo hvertfall ikke mye... Da er det jo nesten så du likegodt kunne slutta 😂 

AnonymBruker
Skrevet

Du tror 30 røyk om dagen ikke er så mye, og at BMI på 37 er LITT høy?

Ja, sikkert :ler: 

Anonymkode: 9d700...ed2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror 30 røyk om dagen ikke er så mye, og at BMI på 37 er LITT høy?

Ja, sikkert :ler: 

Sier ikke at det ikke er mye, men for meg så er det normalt. Syns ikke det er så ille! 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Sier ikke at det ikke er mye, men for meg så er det normalt. Syns ikke det er så ille! 

Neida, sykelig overvekt er finfine greier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 22.13):

Har vært på sjekk hos bedriftshelsetjenesten, og blant annet tatt test av lungekapasitet. Fikk da beskjed om at jeg hadde 75% lungekapasitet... Hva betyr det, og hva er liksom normalt? 
Er 29 år og storrøyker... har røyka siden jeg var 12-13.  Har alltid hatt noen kilo ekstra og er lite aktiv, men bortsett fra litt naturlig røykhoste og dårlig kondis er jeg frisk. Skjønner jo at dette ikke er noe pluss for lungekapasiteten, men dette tallet på 75% sier meg liksom ikke så mye...

Noen som kan forklare?

Jente, 29

Du burde virkelig ta en sjekk hos fastlegen din for å snakke om resultatene dine. Og ikke for å skremme så er det fullt mulig å få astma av røyking og etter hvert kols. Om du er uheldig og mangler alfa1 antitrypsin er du garantert å få emfysem og gjerne i ung alder.

Hva er FEV1 resultatet ditt på spirometrien? Om det er er det tallet som 75 er det viktig at du vet at kols diagnostiseres på mindre enn 70..

Anonymkode: ca8f3...578

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 12.31):

Storrøyker og storrøyker... da ser jeg liksom for meg en 50-60 åring som røyker 50-60 om dagen... Jeg røyker rundt 30, så så ille er det vel ikke? 
Kan det være bedre om jeg bytter til mildere røyk? Er ikke motivert til å slutte nå 🤷‍♀️

20-30 om dagen er vel ganske vanlig det. 

Tror nok ikke type røyk har noe å si for lungekapasiteten, men om du er plaget med hoste kan det hjelpe å bytte til mildere merke. Hvilket merke røyker du nå da?

AnonymBruker
Skrevet
TinaEmilie98 skrev (51 minutter siden):

20-30 om dagen er vel ganske vanlig det. 

Tror nok ikke type røyk har noe å si for lungekapasiteten, men om du er plaget med hoste kan det hjelpe å bytte til mildere merke. Hvilket merke røyker du nå da?

Røyker mest Rød3, eller Paramount Red hvis jeg har ferdigrøyk. 

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på hvor mye du røyker, din bmi og resultatene på testen din, burde du egentlig være skremt. Spesielt siden du kun er 29 år gammel. Du bryr deg veldig lite over din egen helse. Kommer til å få livsstilssykdommer på rekke å rad om noen år. 

Anonymkode: 9833f...eac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 13.53):

15 eller 30, spiller det så stor rolle? Jeg merker jo ikke noe til at det er 75%... Har ikke motivasjon til å slutte nå nei... Er ennå ung, så vill ikke bekymre meg for det nå! 🤷‍♀️ 
Kommer til å dø ja... Det kommer jeg til selvom jeg slutter da 😂

Idiot.

Anonymkode: 35ed5...2f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Idiot.

Anonymkode: 35ed5...2f8

Helt enig, hun har ikke andre enn seg selv å skylde på. Du kommer til å angre om noen år om du ikke gjør noen endringer nå når du fortsatt kan. Før du har enda lavere lungekapasitet, diabetes 2, høyt kolesterol og slitasjer i ledd. Bare med å gå ned i vekt og slutte å røyke hadde hjelpt på drastisk. Du bære på 30-40 kg for mye, det merkes på kroppen din, å du i tillegg er så inaktiv av deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Helt enig, hun har ikke andre enn seg selv å skylde på. Du kommer til å angre om noen år om du ikke gjør noen endringer nå når du fortsatt kan. Før du har enda lavere lungekapasitet, diabetes 2, høyt kolesterol og slitasjer i ledd. Bare med å gå ned i vekt og slutte å røyke hadde hjelpt på drastisk. Du bære på 30-40 kg for mye, det merkes på kroppen din, å du i tillegg er så inaktiv av deg. 

Har ikke prøvd å skylde på noen i det heletatt jeg! 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 22.08):

Røyker mest Rød3, eller Paramount Red hvis jeg har ferdigrøyk. 

Rød3 er bare best ❤️ 

Paramount kan jeg ikke fordra... Eneste positive er at den er billigere 😂

Endret av TinaEmilie98
AnonymBruker
Skrevet

Du er storrøyker og sykelig overvektig. Rart at du tar så lett på det. Begge deler fører til reduksjon i lungekapasitet, men aller mest røykingen. Du kan slanke deg, og forbedre oksygenopptaket ved trening, men skadene av røykingen er kroniske. Reduser om du ikke klarer å slutte enda. 

Anonymkode: 584d2...1b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2021 den 3.01):

Du er storrøyker og sykelig overvektig. Rart at du tar så lett på det. Begge deler fører til reduksjon i lungekapasitet, men aller mest røykingen. Du kan slanke deg, og forbedre oksygenopptaket ved trening, men skadene av røykingen er kroniske. Reduser om du ikke klarer å slutte enda. 

Anonymkode: 584d2...1b3

Overvektig har jeg alltid vært, så det har aldri bekymra meg! Er kraftig bygd, så tror ikke det har så mye innvirkning på lungekapasiteten.
Har jo planer om å redusere på røykinga, men det er ikke så lett da 🙉 Har jo røyka i 17 år snart... Klarer liksom ikke å se for meg å være ikke-røyker... 

Føler at jeg er for ung til å bekymre meg, og har jo ingen plager som følge av røyken... Bortsett fra litt røykhoste og elendig kondis, men det er jo ganske naturlig 😂

Må vel bare få bestilt meg en time hos fastlegen å høre hva han har å si, selvom jeg frykter det litt 🙉

AnonymBruker
Skrevet
TinaEmilie98 skrev (På 7.4.2021 den 2.11):

Rød3 er bare best ❤️ 

Paramount kan jeg ikke fordra... Eneste positive er at den er billigere 😂

Ja, elsker Rød3 ❤️ Liker det bedre enn ferdigrøyk, selvom det er lettvint da. Paramount er billigere ja, derfor jeg røyker den. Favoritten er lange rød Prince.

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Både jeg og kjæresten røyker. Hun er overvektig, og har røyka rullings fra ho var 14, ca 4 pakker i uka. Ho fikk konstatert begynnende kols da ho var 28. Fikk beskjed om å slutte og røyke, og gå ned i vekt. Ho trappa ned en periode og gikk delvis over til snus. Nå har tre å gått, og ho røyker fortsatt like mye, i tillegg til snus. Og vekta har gått opp…

Prosenten hennes vet jeg ikke, men ho må hvertfall ta medisiner fast, og medisinene hjelper! Vi burde jo slutte begge to, men har liksom ikke motivasjon nok! 

Anonymkode: 1df71...887

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...