Gå til innhold

Lungekapasitet prosent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært på sjekk hos bedriftshelsetjenesten, og blant annet tatt test av lungekapasitet. Fikk da beskjed om at jeg hadde 75% lungekapasitet... Hva betyr det, og hva er liksom normalt? 
Er 29 år og storrøyker... har røyka siden jeg var 12-13.  Har alltid hatt noen kilo ekstra og er lite aktiv, men bortsett fra litt naturlig røykhoste og dårlig kondis er jeg frisk. Skjønner jo at dette ikke er noe pluss for lungekapasiteten, men dette tallet på 75% sier meg liksom ikke så mye...

Noen som kan forklare?

Jente, 29

Anonymkode: a116c...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Går vel på blant annet o2 opptak og belgfunksjonen(pusteevnen) til lungene. Jo lavere prosent jo nærmere er du kols, røykelunger osv..

Står om en mann her på 66 år her som trente seg opp fra 59% til 75% https://www.evjeklinikken.no/pasienthistorier/pasienthistorier-arne-okte-lungekapasiteten-med-16-prosent-pa-9-maneder/

Anonymkode: ecd91...8be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk sette 74% på en lungetest i fjor.

Jeg har ikke røykt på over 20 år, og da var jeg kun festrøyker.

Jeg er slank og trener styrke og har sånn passe kondis, men jeg føler meg ofte tungpustet så vet ikke hva som er årsaken.

Anonymkode: 2a23e...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig opptak for din alder. Det går greit nå som du er ung, men får du sykdommer som kols ligger du dårligere an enn andre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er 75% av det som er vanlig for en kvinne på din alder. 

Anonymkode: ccbe1...5c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde under 70% lungekapasitet når jeg var hos spesialist for Astma. Fikk medisiner. Ble dårlig av bivirkningene.

Endret kosthold, og BAM så var jeg opp i nesten 100% igjen. Var visst en allergi/intoleranse som de ikke klarte å påvise ved tester.

Så her må man utelukke alt annet før man begynner å ødelegge livet med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Baardball skrev (1 time siden):

Jeg hadde under 70% lungekapasitet når jeg var hos spesialist for Astma. Fikk medisiner. Ble dårlig av bivirkningene.

Endret kosthold, og BAM så var jeg opp i nesten 100% igjen. Var visst en allergi/intoleranse som de ikke klarte å påvise ved tester.

Så her må man utelukke alt annet før man begynner å ødelegge livet med medisiner.

Ikke for å kuppe tråden, men kan jeg spørre hva slags allergi det var? Har selv litt utfordringer der..

Anonymkode: 37dac...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke for å kuppe tråden, men kan jeg spørre hva slags allergi det var? Har selv litt utfordringer der..

Anonymkode: 37dac...079

Melkeprotein (kasein) og gluten.

Endret av Baardball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baardball skrev (12 timer siden):

Jeg har også fått påvist redusert lungekapasitet. Kan det være at jeg har astma da, som blir forverret av at jeg røyker? 

Endret av TinaEmilie98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://www.naaf.no/subsites/pust-ut/spirometri/

Her kan man lese om spirometri og lungekapasitet. Har man lav prosent så kan det være kols også 

Anonymkode: a79c9...2d8

Det er sjelden når man er så ung. 

Ts, få målt igjen og utred for astma.

Anonymkode: 3d0e3...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

https://www.naaf.no/subsites/pust-ut/spirometri/

Her kan man lese om spirometri og lungekapasitet. Har man lav prosent så kan det være kols også 

Anonymkode: a79c9...2d8

Jeg har vel ikke kols enda... Er jo bare 29 år! 
Jeg vet jo at jeg begynte å røyke tidlig, og at jeg røyker mye... Men man får vel ikke kols så tidlig? Kan man få astma av å røyke også? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar utgangspunkt i at lungekapasiteten skal være 100 %, er 75 % en vesentlig reduksjon. Og det er fullt mulig å ha begynnende KOLS i en alder av 29 år hvis man er storrøyker. 

Endret av Chiubi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forklarte de ingenting når de gav deg testresultatene? Det synes jeg var dårlig gjort. Du burde bestille en time hos fastlegen så du kan få en ordentlig beskjed og slippe denne usikkerheten. :klem:

Anonymkode: fb8ec...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Forklarte de ingenting når de gav deg testresultatene? Det synes jeg var dårlig gjort. Du burde bestille en time hos fastlegen så du kan få en ordentlig beskjed og slippe denne usikkerheten. :klem:

Nei, det er bare kartlegging... Sånn i forhold til eventuelt yrkesskader senere. Testa også hørsel, syn, blodtrykk osv. og høyde/vekt/BMI selvfølgelig. 
Var bare lav lungekapasitet, litt høyt blodtrykk og litt for høy BMI (37) de sa noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Chiubi skrev (1 time siden):

Hvis man tar utgangspunkt i at lungekapasiteten skal være 100 5, er 75 % en vesentlig reduksjon. Og det er fullt mulig å ha begynnende KOLS i en alder av 29 år hvis man er storrøyker. 

Storrøyker og storrøyker... da ser jeg liksom for meg en 50-60 åring som røyker 50-60 om dagen... Jeg røyker rundt 30, så så ille er det vel ikke? 
Kan det være bedre om jeg bytter til mildere røyk? Er ikke motivert til å slutte nå 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Storrøyker og storrøyker... da ser jeg liksom for meg en 50-60 åring som røyker 50-60 om dagen... Jeg røyker rundt 30, så så ille er det vel ikke? 
Kan det være bedre om jeg bytter til mildere røyk? Er ikke motivert til å slutte nå 🤷‍♀️

Du er storrøyker. Over 15 sigaretter i døgnet er storrøyker. Du har 75% lungekapasitet, det er ILLE når du er så ung. Hvis dette ikke gir motivasjon til å slutte, da sliter du. Du kommer faktisk til å dø om du ikke slutter, er ikke det motivasjon?

Anonymkode: 220f7...100

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du er storrøyker. Over 15 sigaretter i døgnet er storrøyker. Du har 75% lungekapasitet, det er ILLE når du er så ung. Hvis dette ikke gir motivasjon til å slutte, da sliter du. Du kommer faktisk til å dø om du ikke slutter, er ikke det motivasjon?

Anonymkode: 220f7...100

15 eller 30, spiller det så stor rolle? Jeg merker jo ikke noe til at det er 75%... Har ikke motivasjon til å slutte nå nei... Er ennå ung, så vill ikke bekymre meg for det nå! 🤷‍♀️ 
Kommer til å dø ja... Det kommer jeg til selvom jeg slutter da 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg røyket 20 om dagen når jeg røyket og synes det var veldig mye. En pakke om dagen liksom. Så ja, 30 er veldig mye. Men selv "bare" festrøyking gir betydelig økt risiko for f.eks. hjerneslag.

Det er jo ikke smart å ha det som mål at man skal fortsette å røyke til man merker at man har redusert lungekapasitet. Da er det kanskje for sent å gjøre noe med det. Da må du leve med å puste gjennom et sugerør resten av livet.

Hadde et familiemedlem som levde over 30 år med KOLS. Det var ikke mye kjekt. Mye redsel, ubehag og redusert livskvalitet. Greide ikke gå fra stuen til toalettet uten å stoppe og ta en pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

15 eller 30, spiller det så stor rolle? Jeg merker jo ikke noe til at det er 75%... Har ikke motivasjon til å slutte nå nei... Er ennå ung, så vill ikke bekymre meg for det nå! 🤷‍♀️ 
Kommer til å dø ja... Det kommer jeg til selvom jeg slutter da 😂

Jeg har en mor som ble sakte kvalt til døde av kols gjennom mange år. Tro meg, det vil du ikke!

Anonymkode: 4ed4e...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...