Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mansplaining hevdes å være når menn forklarer noe til kvinner på en nedlatende måte.

Men på meg virker dette å være mer en hersketeknikk enn et faktisk problem. Så når en mann argumenter for noe (typisk på Internettfora) så kan noen som er uenige med han plutselig beskylde han for mansplaining. Og da har vedkommende liksom "vunnet" diskusjonen. Når jeg har sett dette uttrykket bli brukt på KG og andre plasser har jeg aldri oppfattet den som blir beskyldt for mansplaining som nedlatende. Og jeg har vanskelig for å tro at det å forklare ting på en nedlatende måte skulle ha med kjønn å gjøre. 

Anonymkode: ade5e...074

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det handler om en type mann som skal forklare noe som er opplagt eller som man allerede vet fra før. 

"Man får melk fra kua"

"2+2=4"

"Sola er en stjerne" 

Banale eksempler... men, det er det som er poenget. Og det er sinnsykt frustrerende. Fortell meg noe jeg ikke vet. En diskusjon med forskjellige meninger - eller lære noe nytt er positivt. Men å gå ut i fra at noen ikke har nok informasjon er fryktelig nedlatende. Da er det bedre å spørre, før man begynner å forklare... Det mest latterlige er om man snakker om et tema, så begynner vedkommende å forklare. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mansplaining er et begrep som brukes av de som mener det er kvinnehat å bruke begrepet kvinnelogikk. Sånn sett er det et godt eksempel på feministenes  hykleri. 

Anonymkode: 33b9c...155

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (2 timer siden):

Nei, det handler om en type mann som skal forklare noe som er opplagt eller som man allerede vet fra før. 

"Man får melk fra kua"

"2+2=4"

"Sola er en stjerne" 

Banale eksempler... men, det er det som er poenget. Og det er sinnsykt frustrerende. Fortell meg noe jeg ikke vet. En diskusjon med forskjellige meninger - eller lære noe nytt er positivt. Men å gå ut i fra at noen ikke har nok informasjon er fryktelig nedlatende. Da er det bedre å spørre, før man begynner å forklare... Det mest latterlige er om man snakker om et tema, så begynner vedkommende å forklare. 

Når noen gjør det, eller når menn gjør det? Er det bare og kun menn som gjør det? Har en kvinne noensinne fortalt deg noe du allerede vet, særlig på en nedlatende måte? Aldri? Aldri noensinne skjedd?

Anonymkode: 5dc06...fae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mansplaining er et begrep som brukes av de som mener det er kvinnehat å bruke begrepet kvinnelogikk. Sånn sett er det et godt eksempel på feministenes  hykleri. 

Kvinner kan ikke være hyklerske da de har vært undertrykt i millioner av år.

Anonymkode: 62661...3f8

Skrevet

Ja det finnes, men noen menn har også bare munndiare, og sier ting fortere enn de tenker. 

Jeg kunne kalt min kjære for å være en slik. Han gir meg de mest åpenbare instrukser. Som at jeg må kaste tom emballasje i bosset, lukke og låse døra, bøye hodet når jeg skal inn en lav åpning, og så videre, i det uendelige. 

Det er ikke nedlatende og vondt ment egentlig, bare rett og slett munndiare, kjappere enn han tenker seg om.

Jeg velger å ta det med smil og humor. Kaste denne fine tomme emballasjen? Nei den skal jeg  beholde! Du kan ha klokkene dine i den. Nei jeg vil ikke bøye meg! Kan du sage åpningen større for meg? Eller er du sterk nok til å dytte bjelken høyere?

Har det mye moro med dette. 😄

• Liker 2
Skrevet

Og hva kalles det når kvinner snakker nedlatende til menn da? Eller er det bare menn som ikke har lov til det? Ærlig talt egne begreper for det der er bare teit

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner kan ikke være hyklerske da de har vært undertrykt i millioner av år.

Anonymkode: 62661...3f8

Sant. På samme måte som menn ikke kan være hyklerske siden de ble undertrykt av dinosaurer i millioner av år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mansplaining hevdes å være når menn forklarer noe til kvinner på en nedlatende måte.

Men på meg virker dette å være mer en hersketeknikk enn et faktisk problem. Så når en mann argumenter for noe (typisk på Internettfora) så kan noen som er uenige med han plutselig beskylde han for mansplaining. Og da har vedkommende liksom "vunnet" diskusjonen. Når jeg har sett dette uttrykket bli brukt på KG og andre plasser har jeg aldri oppfattet den som blir beskyldt for mansplaining som nedlatende. Og jeg har vanskelig for å tro at det å forklare ting på en nedlatende måte skulle ha med kjønn å gjøre. 

Anonymkode: ade5e...074

Har opplevd det mye irl, så ja. Jeg oppfatter det som at det er en greie 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskeligere å se mansplaining på nett enn i virkeligheten, tenker jeg da. I virkeligheten ser jeg det hele tiden. På min arbeidsplass handler det gjerne om at argumenter og meningsytringer fra kvinner møtes med forklaringer fra menn, fordi de (underbevisst?) ikke ser på kvinner som modne eller kunnskapsrike nok for diskusjon. Det handler om hva de sier, men også hvordan de sier det. Jeg er mann selv, men har sett det mye etter at to gode kvinnelige kollegaer gjorde meg obs på det. Ganske komisk!

Anonymkode: dd0f6...293

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe alle kjønn opplever, men menn sier ikke så mye om det. Alltid en eller annen sjef som skal forklare det opplagte til sine "undersåtter"

Anonymkode: 5ace3...2e1

Skrevet

"Mansplaining" er ikke en greie. Det finnes både menn og kvinner som er nedlatende, og nedlatende personer er som regel nedlatende til alle de føler seg overlegne overfor. Kan aldri forestille meg at en mann som er nedlatende overfor kvinner ikke også er nedlatende overfor menn. For enkelte menn skal det mer til før de anerkjenner en kvinne som likeverdig, men det betyr ikke at de "mansplainer" for det - "mansplainer" de når de er nedlatende til andre menn også, da?

AnonymBruker
Skrevet

Mainsplaining trenger ikke være i en nedlatende tone. Greia er at det oppfatte nedlatende å bli forklart noe man vet fra før, og at den andre parten da (og ja det er oftere fra menn mot kvinner men går såklart også andre veier) antar at man ikke vet dette. Det er den antagelsen at man trenger forklaring som er den nedlatende biten. 

Anonymkode: b318a...817

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mansplaining betyr å forklare noe til noen som har problemer med å regulerer egoet sitt.

Anonymkode: b6ad0...558

AnonymBruker
Skrevet

Det er det. Har for eksempel sett på Twitter, en random mann som forklarte en kvinnelig gynekolog det angivelig riktige om kvinners underliv. Han mente hun tok feil 🙄🤯

Anonymkode: cc87d...9ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Espen Larsen skrev (1 time siden):

Er ikke det den greia når menn skræver med beina og får luftet ballene?

Ballelufting er manspreading. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det. Har for eksempel sett på Twitter, en random mann som forklarte en kvinnelig gynekolog det angivelig riktige om kvinners underliv. Han mente hun tok feil 🙄🤯

Hva om gynekologen hadde vært mann? Tror du han da ikke ville ha forsøkt å korrigere legen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ballelufting er manspreading. 

Herregud, har det også et navn? Hva når en kvinner sitter med spredte ben, hva heter det? 

Anonymkode: 9e25e...901

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mainsplaining trenger ikke være i en nedlatende tone. Greia er at det oppfatte nedlatende å bli forklart noe man vet fra før, og at den andre parten da (og ja det er oftere fra menn mot kvinner men går såklart også andre veier) antar at man ikke vet dette. Det er den antagelsen at man trenger forklaring som er den nedlatende biten. 

Anonymkode: b318a...817

Ja - veldig mange innlegg skrevet av menn her inne starter med masse belærende «fakta». Typisk mansplaining. 

Anonymkode: a209a...80a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja - veldig mange innlegg skrevet av menn her inne starter med masse belærende «fakta». Typisk mansplaining. 

Anonymkode: a209a...80a

Og hva kan man kalle ditt innlegg her over?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...