Gå til innhold

Vil norske foreldre innerst inne ha norske barnebarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min er gravid med sin etnisk norske mann hvor hun selv er født og oppvokst i Norge, men av asiatisk opprinnelse. Hun bekymrer seg for at den norske svigerfamilien hennes innerst inne synes det er litt leit at barna til hun og mannen blir en blanding, og mest sannsynlig mørkere enn lys. Barna vil med andre ord ikke se 100% norske ut. 

Er det tilfellet hos norske foreldre at de ønsker barnet deres skal få barn med en etnisk norsk partner? Har det egentlig noe å si? 

Anonymkode: 51e93...b30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tror vel ikke alle har like preferanser? Det er klart det er noen bestemødre der ute med den holdningen, men det er nok langt flere som ikke kunne brydd seg mindre.

Anonymkode: b93a8...161

• Liker 15
Skrevet

Herregud håper virkelig ikke det...hos oss er det mas om når vi skal få barn. Mannen er norsk, jeg er søramerikansk. Tror virkelig ikke de tenker noe over at barna mest sannsynelig vil ha mørke trekk

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall ingen i min familie som har brydd seg om det, annet enn å kommentere at ofte blir jo blandingsbarn veldig pene. Mannen min er ikke norsk. Jeg har undret litt på i hvilken grad mine trekk vil forsvinne, uten at det er av stor betydning.

Anonymkode: a79ef...15d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Venninna er nok veldig usikker på seg selv og føler seg mindreverdig. 

Alle oppegående foreldre og besteforeldre ønsker seg friske barn og barnebarn som har det bra med seg selv og finner sin egen vei i livet. 

Anonymkode: dd6d8...cbf

• Liker 5
Skrevet

Det tror jeg helt ærlig de fleste gir blaffen i. Men det kan være forskjell på at datter får barn fremfor svigerdatter 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror ærlig talt det er viktigere for dem å bli gitt mulighet til å BLI KJENT med sine barnebarn. Besteforeldres største problem er nok helst at folk bosetter seg dagsreiser unna familien, der man møtes én gang i året. Da spiller det liksom liten rolle hvordan hudfarge ungene har. 

Anonymkode: 062be...56f

• Liker 7
Skrevet

Fargen betyr ingenting, men jeg håper eventuelle barnebarn i fremtiden bor i nærheten av meg, så vi kan treffes ofte. Kanskje jeg tenker annerledes når sønnene mine er voksne, men i dag blir jeg trist av å se for meg at de velger å etablere seg i et annet land.  Men de må for all del ta med seg en utlending hit. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er mange med den holdningen - selv om de absolutt finnes. Jeg er etnisk norsk og er gift med en colombianer. Sammen har vi en sønn på noen måneder. Har ikke fått noen kommentarer enn at de synes han er kjempefin 😅

Anonymkode: 71a56...e96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke gammel nok til og bli bestemor akk, men når den tid kommer kunne jeg fint hatt fra hvor som helst. Så lenge faren til barnet bærer riktige verdier. 

Da jeg kjenner et par damer som har fått barn med menn fra andre land, der verdiene dems er helt fucka. Alkohol hver dag, andre damer, mannen er verdt mest osvosv.. Syntes kanskje det viser seg litt oftere hos menn fra andre land. Og vil rett og slett ikke at datteren min skal ha et sånt forhold. Og forhåpentlig ikke en far som tvinger på religion. 

Anonymkode: 438ab...d8b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Om de er rasister, så ja.

Hvis ikke; nei.

Jeg har selv «helhvitt» barn, søster blanding. Ingen forskjellsbehandling der. Snarere tvert imot :P Neida. Men joda. 

Anonymkode: 7f61f...e20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge besteforeldre ikke er rasister så ser jeg ikke noe problem.
Har selv et blandingsbarn, første i hele slekten.
Ingen har vært negative, ingen har sagt at barnet ser utenlandsk ut, det er kun vanlige spørsmål hvem barnet ligner mest på, mor eller far. Om jeg da ønsker å tolke det i verste mening så kan jeg jo si at folk lurer på om barnet er veldig utenlandsk i utseendet, men jeg tolker det som vanlig nysgjerrighet da barnet har to foreldre og er ett produkt av de begge og vil da kunne ligne begge to.

Vi går mot et mer multikulturelt samfunn, det blir mer og mer vanlig å mikse gener. Tror besteforeldre er stolte og glade for at de får barnebarn, ikke hvilken hudfarge barna har.

Anonymkode: 82444...430

AnonymBruker
Skrevet

Naboene mine er sååå misunnelige på foreldrene mine, som har barnebarna i gangavstand. Selv om barna er "halvt utenlandske". 

Naboparene har nemlig begge barnebarn som BOR i utlandet, men med 100% norske foreldre. Og det er visst ikke noe morsomt å se barnebarna 1-2 ganger i året.

Anonymkode: e7d46...7fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de aller fleste besteforeldre er takknemlige og glad i de barnebarna de får, uavhengig av utseende. Men det er klart, folk bruker mange år og lassevis med penger på å få egne unger som ligner dem selv fremfor å adpotere, så at mange helst vil ha etterkommere med samme utseende ligger jo ikke bare til besteforeldregenerasjonen. 

Anonymkode: 5799c...c10

• Liker 3
Skrevet

Mine barnebarn kommer jeg til å elske betingelsesløst uansett! 🥰 Samme om de er halvt fra et annet land!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste foreldre, uavhengig av etnisitet vil vel at barnebarna skal ligne på sin familie. Når alle trekkene ved barna ser utenlandsk ut, er det vanskelig å se seg og sin familie i barnet. Det er ikke rasistisk, det er overfladisk og noen vil kanskje sørge over dette. De fleste venner seg til barnet som er der etter hvert, og er de dannet så holder de kjeft om tanker som "han ser ikke ut som oss"

Anonymkode: e16b5...f59

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hilsen bestemor til 3 nydelige unger med mamma fra Afrika.

Anonymkode: ede14...488

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bestemor. Det viktigste for meg at ungene mine har funnet en partner de vil leve med og som jeg ser gjør de godt. Etnisitet er ikke et tema her! 

Anonymkode: f9107...675

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfelle var svigers mer bekymra for at jeg var fra storbyen enn hudfargen min.  

Anonymkode: 7d60f...41a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så lenge besteforeldre ikke er rasister så ser jeg ikke noe problem.
Har selv et blandingsbarn, første i hele slekten.
Ingen har vært negative, ingen har sagt at barnet ser utenlandsk ut, det er kun vanlige spørsmål hvem barnet ligner mest på, mor eller far. Om jeg da ønsker å tolke det i verste mening så kan jeg jo si at folk lurer på om barnet er veldig utenlandsk i utseendet, men jeg tolker det som vanlig nysgjerrighet da barnet har to foreldre og er ett produkt av de begge og vil da kunne ligne begge to.

Vi går mot et mer multikulturelt samfunn, det blir mer og mer vanlig å mikse gener. Tror besteforeldre er stolte og glade for at de får barnebarn, ikke hvilken hudfarge barna har.

Anonymkode: 82444...430

Det er ikke bare hudfargen som endres, men ansiktstrekk, hår osv. De andre folkeslagene har dominante gener som erstatter våre, er derfor disse barna ofte ender opp med å ligne mer på den utenlandske forelderen enn den norske, og klart at mange synes det er leit at plutselig forsvinner trekk som har vært typiske for slekta gjennom mange generasjoner uten å si det høyt til deg ETTER at ungen er født og skaden skjedd, da er det jo ingen vei tilbake. Se Kong Olav, Kong Harald, kronprins Haakon og prinsesse Ingrid Alexandra for eksempel på slektstrekk som har vart gjennom 4 generasjoner. Om hun finner seg en fra Kina vil man neppe kunne si at det ligner særlig på oldefar.

Personlig ville jeg aldri fått barn med noen som ikke er nordiske nettopp av denne grunnen og det er faktisk min rett å velge. Det betyr ikke at jeg hater andre folkeslag eller vil utrydde de.

Anonymkode: 553c9...36b

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...