Gå til innhold

Syltede grønnsaker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke syltede grønnsaker liker/bruker dere best? Hvordan lager dere det? Hvilket blandingsforhold (eddik, vann, sukker osv) synes dere gir best resultat?

Anonymkode: 5f821...1ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blomkål og gulrot. Men har ikke laget selv, pleier bare å kjøpe sånne glass. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rødløk. Det har jeg alltid i kjøleskapet. Gulrøtter, blomkål, innimellom. 

Koker opp bringebæreddik(rødløk) eller vanlig eddik, sukker og vann. Bruker i utgangspunktet blandingsforholdet 3 (vann) 2 (sukker) 1 (eddik). Men øker mengden eddik om det er tykkere biter av grønnsaker. 

Er også veldig glad i conrichons og sølvløk, men de kjøper jeg ferdig.

Anonymkode: 3b9a6...d2c

AnonymBruker
Skrevet

Rødløk med lake av 1 del eddik, 2 deler sukker og 3 deler vann.

Skal prøve blanding av rødløk, gulrot og hodekål neste gang.

Anonymkode: 30eac...178

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Koker opp bringebæreddik(rødløk)

Oooh 😋 Det må jeg prøve! Har bare pleid å lage det med eplesidereddik, men bringebæreddik høres sykt godt ut.

Anonymkode: c1362...074

AnonymBruker
Skrevet

Gresskar

600 g gresskar, kjøttet, uten skall og frø 
1 dl hvitvinseddik 
3 dl sukker 
4.5 dl vann 
30 g ingefær, frisk, renset og skåret i tynne strimler

Skjær gresskaret i 2 x 2 cm store terninger. Kok opp vann, sukker, eddik og ingefær. Tilsett gresskar og la det småkoke til gresskarbitene er møre.

Hell alt over på et eller flere varme rene glass. Sett på lokk og avkjøl i romtemperatur. Oppbevares kjølig

Rødbeter 
1 kg rødbeter 
1 ss karve eller spisskummen 
1 ss hel nellik 
0,5 ss hel sort pepper 
3 dl eddik 7% 
200 g sukker 
2 dl vann

Start med å vaske betene godt. Kok dem møre i lettsaltet vann, ca. 1. time. Avkjøl og skrell betene. Et tips om du vil bruke kortere tid er å kjøpe ferdigkokte beter. 
Del betene i skiver eller kløfter og legg dem over på rene glass.  
Kok opp eddik, sukker, vann, karve, nellik og pepper. La det småkoke til alt sukkeret har løst seg opp og hell den varme laken over betene. Viktig at alle rødbetene er dekket med lake. 
Sett på tett lokk og oppbevar glassene mørkt og kjølig. Syltede rødbeter er holdbare på tett glass i opptil 3 måneder

Ingefær
200 g ingefær 
2 dl riseddik 
1 dl vann 
150 g sukker 
1 ts salt

Rens og skjær ingefæren i syltynne skiver og legg over i et sterilt oppbevaringsglass. 
Bland eddik, vann, sukker og salt i en liten kasserolle. Kok opp eddiklaken og la den småkoke til sukkeret har løst seg opp. 
Hell laken over ingefæren (all ingefæren skal være dekket av lake), sett på tett lokk og oppbevar glasset kjølig. Den syltede ingefæren kan spises etter 3 timer, men blir best hvis den kan få stå å godgjøre seg et par dager før bruk.

Anonymkode: 92992...54d

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva spiser man sammen med syltet gulrot og blomkål? Skivemat, salat eller middag?

Anonymkode: d2bd4...573

• Liker 1
Skrevet
Ludovica- skrev (På 1.4.2021 den 16.10):

Åh, det har jeg ikke hørt om. Hvor kjøper du det?

lager syltet rødløk med 

2 rødløk, 1,5 dl vann, 1 dl sukker, 0,5 dl hvitvinseddik og en håndfull pepperkorn. 

• Liker 1
Skrevet
Ludovica- skrev (På 1.4.2021 den 16.10):

Hvor kjøper du de? :)

Skrevet
Mynona skrev (3 minutter siden):

Åh, det har jeg ikke hørt om. Hvor kjøper du det?

lager syltet rødløk med 

2 rødløk, 1,5 dl vann, 1 dl sukker, 0,5 dl hvitvinseddik og en håndfull pepperkorn. 

Rumle skrev (3 minutter siden):

Hvor kjøper du de? :)

Jeg kjøper det på sånne "Innvandrer" sjapper. De pleier å ha mye utvalg av ymse syltede ting. Ofte ganske surt, men jeg sysn det er godt. 

• Liker 2
Skrevet
Ludovica- skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøper det på sånne "Innvandrer" sjapper. De pleier å ha mye utvalg av ymse syltede ting. Ofte ganske surt, men jeg sysn det er godt. 

Takk! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva spiser man sammen med syltet gulrot og blomkål? Skivemat, salat eller middag?

Gulrøtter, blomkål etc  har Jeg  brukt til forskjellig..  tradisjonell norsk middag som kjøttkaker og annet kjøttmat. Er godt i pastasalat, eller i annen salat.  Eller på brødskiver, omtrent samme bruksområde om syltet rødbete eller sylteagurk.

Anonymkode: 7c269...3ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spiser det som snacks. Eller sammen med brød, fetaost og gjerne tomat og agurk (ikke sylta). Kanskje naturell yoghurt til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Blomkål og gulrot: Til fingermat/tapas. Som snacks. Til raclette eller ostefondue. Til panert mat. 

Syltet kål bruker jeg i reubensandwich, og til snitzel. 

Syltet rødløk er nydelig på burger, på pizza (krever hvit saus), i wraps, til hvit fisk, i pokebowls og andre sashimiretter. 

Vi spiser ofte diverse småretter til lunsj i helgene, da er syltede grønnsaker typisk en del av "tapasbordet". 

Anonymkode: 3b9a6...d2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...