Gå til innhold

Lærer man nok om livet på skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følte du at du hadde god nytte av det du lærte på skole i arbeidslivet? 
Eller at det du lærte hjalp mye når du flytta ut? 

Hva skulle man lært mer av? 
Hva lærte du som aldri var nødvendig? 

Når jeg tenker tilbake på min skole tid, jeg var nok ikke den flinkeste eleven. Men føler jeg lærte mye unødvendig egentlig. Tid som heller burde vært fokusert på viktigere ting. 

Anonymkode: e25bc...00c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden mennesker er såpass forskjellige, men alle lærer det samme på grunnskolen, så blir det nødvendigvis sånn at noen får mer bruk for deler av læren enn andre.

Jeg lærte mye jeg har tatt med meg inn i studier, annet som har vært kjekt å ha i sosiale sammenhenger. Samfunnsfag, geografi, heimkunnskap. Noe av det vi lærte på sløyden har jeg ikke brukt, men kjekt å ha lært det likevel.

For mind el skulle vi gjerne hatt et større fokus på rettskriving, og kanskje litt mindre fokus på litteraturhistorie.

Kunne også tenke meg være flinkere i matematikk, men vet ikke helt hvordan det skulle gått for seg.

Anonymkode: de603...389

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Analysere dikt var VIRKELIG nyttig.....

Vi skulle lært mye mer om skatt, selvangivelse. Budsjett og hvor spare smart. Egenkapital. Mer norsk skriftlig. Mer språk.

Anonymkode: cf250...24b

• Liker 7
Skrevet

Det er mye vi skulle lært mye mer om, blant annet: psykisk helse og psykiske lidelser (samt hvordan man kan skaffe seg hjelp om man sliter), personlig økonomi, skriving av jobbsøknad, grensesetting og samtykke i seksualundervisning, sosiale medier (SoMe) og farer på internett, samt generell livsmestring. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte jeg lærte å bli god til å lære. God til å sette meg inn i informasjon. Fikk erfaring med tålmodighet og innsats når det var noe man ikke forstod. Glad i kunnskap, og logiske sammenhenger. 

Og med det enkelt kan tilegne meg praktisk kunnskap om det som er relevant i mitt liv, eller min karriere, fordi jeg har verktøyene til å fordype meg i et hvilket som helst emne. 

Endte opp med å ta mastergrad i økonomi. Bruker lite av den praktiske kunnskapen fra studiet i min jobb, men setter meg raskt inn i relevante områder. 

Tilsvarende overfører jeg til privaten. Første gang jeg opplevde et tett sluk gikk jeg på nett og lærte. Da jeg opplevde psykisk sykdom i nær familie tilegnet jeg meg nødvendig kunnskap. Da jeg skulle kjøpe min første bolig brukte jeg en del timer på å lese meg opp. Da jeg gikk ut i jobb leste jeg meg opp på privat pensjonssparing, og fordelen med ulike ordninger. 

Anonymkode: 51c57...df7

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet

Kun på livets harde skole man lærer det 🤔🤔🤔

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo foreldres ansvar å gjøre barna flyvedyktige. Kan ikke forvente at skolen skal gjøre alt. Elsket skolen, og det jeg ikke lærte der lærte jeg hjemme. Var godt forberedt på livet da jeg flyttet for meg selv som 18-åring. Nok kunnskap om økonomi, matlaging, hygiene. Vant til å ordne opp i ting selv, som å ta telefoner for å finne ut av ting osv (var ikke imternett da 🙂). Trist at mange foreldre ikke tar sin del av læring/oppdragelse. 

Anonymkode: d0216...254

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke lære alt på skolen. Jeg er lærer, og det er mye vi må hoppe over, for vi har rett og slett ikke tid! 

For å svare på spørsmålet ditt, så varierer det. Jeg har alltid vært dårlig i matte. Regner på fingre og bruker kalkulator, men klarer meg fint med det i hverdagen. Mer avansert matte enn det bruker jeg ikke. Husker ikke hvordan jeg regner prosent en gang. 

Ellers er jeg veldig interessert i språk og historie, så der har jeg hatt bruk for det jeg lærte. Samme med kunst og håndverk. :)

Anonymkode: e2927...822

AnonymBruker
Skrevet

Husker at regelen for "større enn" og "mindre enn" (> og <) er at tegnet prøver å gape over det tallet som er størst. Den regelen bruker jeg enda. Ellers er det lite som sitter. Det meste av min kunnskap er selvlært på internett. Er det noe jeg trenger er det bare et raskt søk unna. Bruker internett mye til å lære meg det jeg trenger både på jobb og privat.

Jeg tror grunnskolen er til for å holde barna/ungdommen opptatt med noe på dagtid så foreldrene kan få jobbe. Jeg kunne å lese, skrive, på norsk og på engelsk, og å regne allerede før jeg begynte på skolen, og sånn er det vel for de fleste barna i dag.

Anonymkode: 72d1d...e3d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker skolen er barns første møte med "livet". Der er de nødt å lære at de faktisk ikke alltid kommer først, må lære å forholde seg til mange ulike mennesker, og samarbeide og kommunisere med også barn og voksne de ikke liker spesielt godt. De må lære å følge regler, ta ansvar og om konsekvenser.

Dette er faktisk den viktigste kunnskapen synes jeg. Mange foreldre og lærere gjør barna en bjørnetjeneste ved å lage spesialavtaler, dikke og dille... slik er det jo ikke i det virkelige livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Skolen skal lære folk ting som norsk, matte, engelsk, historie og naturfag. Resten er ikke skolens ansvar.

Anonymkode: 372e3...4cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen kunne godt lært folk å tenke selv. (kritisk tankegang)

Man ser jo hvordan etablerte sannheter får rotfeste seg i samfunnet nå om dagen. Folk har ikke refleksjonsevner rundt samfunnsspørsmål. 

Anonymkode: cf522...427

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skolen skal favne over mye. En del får man ikke direkte nytte av, annet får man indirekte nytte av. Litt av skolens mandat, er å gi barn 'dannelse'.

Skolen skal gi en grunnmur å bygge videre på. Skolen ikke lære barn alt, foreldre må også være sin rolle bevisst. Hva skolen har av kompetansemål, endres også støtt og stadig. Merker at ungen min lærer helt andre ting enn meg, og på en annen måte enn da jeg selv gikk på skolen. Det er 30 år mellom oss.

En svakhet med skolen, er at den henger litt etter. Men samtidig kan ikke skolen ta alle trender og slikt som er da mye er forbigående. Skolen tar det som er etablert og lærer bort.

Mye av det jeg lærte på skolen, handla også om å lære. Det være seg hva som helst. Ja, enkelte deler var drittkjedelig og diktanalyse husker jeg veldig lite av. Men husker godt en oppgave vi fikk på en tentamen, eller rettere sagt en del av en tekst. Den tenker jeg stadig på, det var i norsken.

Vi hadde EDB på skolen, da ett par timer i uken. Men det var sannelig ikke mye vi lærte der fordi lærerne kunne jo ikke dette enda fordi det var så nytt. Internett var det kun noen få som hadde, og da tok det en evighet å laste en enkeltside. Men vi er da sannelig blitt ganske gode på data uten opplæring på skolen.

Nå har elever egne ipader, de får ikke benytte seg av wikipedia (kritisk tenking....) og samtlige bøker er på ipaden.

Anonymkode: c6f63...fce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Husker at regelen for "større enn" og "mindre enn" (> og <) er at tegnet prøver å gape over det tallet som er størst. Den regelen bruker jeg enda. Ellers er det lite som sitter. Det meste av min kunnskap er selvlært på internett. Er det noe jeg trenger er det bare et raskt søk unna. Bruker internett mye til å lære meg det jeg trenger både på jobb og privat.

Jeg tror grunnskolen er til for å holde barna/ungdommen opptatt med noe på dagtid så foreldrene kan få jobbe. Jeg kunne å lese, skrive, på norsk og på engelsk, og å regne allerede før jeg begynte på skolen, og sånn er det vel for de fleste barna i dag.

Det er nok bare noe du innbiller deg. I så fall har du meget begrenset kunnskap. Jeg tviler også sterkt på at du skrev perfekt og avanstert norsk og engelsk før du begynte på skolen. Det samme gjelder all mattematikk du har lært. Du tror kanskje ikke du bruker det, men det gjør du. Uten skolen er det også meget sannsynlig at du ikke hadde hatt evne til å ta til deg kunnskapen fra internett like effektivt. 

Anonymkode: 0cddf...db9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skolen skal lære folk ting som norsk, matte, engelsk, historie og naturfag. Resten er ikke skolens ansvar.

Anonymkode: 372e3...4cd

Helt uenig. Skolen handler ikke bare om fag, men også om dannelse, livserfaring, sosialt samspill og om å få strategier for å kunne tilegne seg kunnskap om det samfunnet man er en del av. 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje greit om foreldre tar mesteparten av dette ansvaret? Noe må jo de også gjøre..

Gjest Celina holmkold
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Analysere dikt var VIRKELIG nyttig.....

Vi skulle lært mye mer om skatt, selvangivelse. Budsjett og hvor spare smart. Egenkapital. Mer norsk skriftlig. Mer språk.

Anonymkode: cf250...24b

Ibsen🤮

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er nok bare noe du innbiller deg. I så fall har du meget begrenset kunnskap. Jeg tviler også sterkt på at du skrev perfekt og avanstert norsk og engelsk før du begynte på skolen. Det samme gjelder all mattematikk du har lært. Du tror kanskje ikke du bruker det, men det gjør du. Uten skolen er det også meget sannsynlig at du ikke hadde hatt evne til å ta til deg kunnskapen fra internett like effektivt. 

Anonymkode: 0cddf...db9

Jeg skrev ikke perfekt og avansert* norsk og engelsk før jeg begynte på skolen, det hevdet jeg heller ikke at jeg gjorde. Mine skriveferdigheter utviklet seg etter uttalelige irettesettelser av grammar nazis på diverse internettfora. Jeg fikk det i hvert fall ikke fra skolen, etter de gamle skolestilene mine å dømme. Hva matematikk* angår har jeg aldri fått bruk for å føre opp regnestykker på den måten vi gjorde på skolen, og jeg har heller aldri fått bruk for brøkregning eller noe mer avansert enn helt grunnleggende geometri. Men jeg setter pris på at jeg forstår logikken bak matematikken. Det spørs da, om den ikke hadde kommet uansett med alderen, som med alt det andre jeg kan.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...