AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #1 Skrevet 1. april 2021 Til dere som har født både med og uten epidural ; mtp totalopplevelsen (smerte, opplevelse av kontroll, angst osv) hva ville du valgt dersom du skulle født igjen ? Jeg fødte med epidural med første - men ikke fordi jeg følte at smertene ble uutholdelig, men fordi jeg bare hadde bestemt meg for det på forhånd:p Opplevde en del styr med epiduralen ( blant annet at riene stoppet opp, måtte ha drypp osv), derfor tenker jeg at jeg kanskje vil prøve uten denne gangen.. men så er jeg redd for smerten da.. kan si at jeg ikke fikk epidural før jeg var 6 eller 8 cm åpning og følte som sagt på ingen måte at d var fullstendig nødvendig. Anonymkode: 605e9...217 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 Epidural hvis det trengs, uten hvis det går fint. Opplevde at jeg hadde mer kontroll og fikk kjenne på hele fødselsforløpet med epidural. Uten var det bare som en lang rie fra start til slutt. Null kontroll og bare vondt. Med epidural klarte jeg å jobbe med kroppen, puste og være tilstede. Klarte å holde igjen nårj ordmor ba meg holde igjen og alt. Uten epidural hadde jeg null styring på det som skjedde med kroppen, og jeg endte med stor revning fordi jeg ikke klarte å gjøre som jm ba om. Anonymkode: 689f3...710 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 Jeg har født bare en gang og da fikk jeg epidural. Jeg hadde egentlig lyst å føde uten smertelindring, men jeg måtte tilslutt høre på legene og takke ja til epidural da jeg hadde hatt rier så lenge og vi visste at baby ville være stor. Jeg jeg hadde en veldig god opplevelse med epidural. Jeg hadde ingen smerter etter den ble satt, og glad var jeg for at jeg fikk epidural da jeg både ble klippet og revnet til grad 4. Anonymkode: c11d0...426
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 Uten, helt klart. Har hatt en fødsel med epidural og to uten. Den med epidural var grusom og jeg husker ikke et eneste fint øyeblikk. Epiduralen virket først bare på den ene siden, slik at smertene virket mye sterke på den siden som ikke ble bedøvet. Så fikk jeg noe til (vet ikke hva) som gjorde at jeg ble bedøvet på begge sider. Men fødselen stoppet opp og jeg måtte ha riestimulerende drypp. Det endte med sugekopp/vakum. De hadde egentlig planer om å gjøre klart til keisersnitt da hodet hans bare stanget i bekkenet, men de fikk festet den sugekoppen til slutt. Fødsel nr 2 og 3 var selvsagt smertefulle, men veldig fine fødsler. Hadde lystgass og sånne poser med varme i som ble lagt på korsryggen. Anonymkode: 930bd...74d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har født bare en gang og da fikk jeg epidural. Jeg hadde egentlig lyst å føde uten smertelindring, men jeg måtte tilslutt høre på legene og takke ja til epidural da jeg hadde hatt rier så lenge og vi visste at baby ville være stor. Jeg jeg hadde en veldig god opplevelse med epidural. Jeg hadde ingen smerter etter den ble satt, og glad var jeg for at jeg fikk epidural da jeg både ble klippet og revnet til grad 4. Anonymkode: c11d0...426 Du hadde ingen smerter etter den ble satt? Jeg hadde nemlig syke smerter i den fasen hvor man hadde 10cm til jeg kunne presse, samt under utpressingsfasen ( noe grusomme smerter , noe jeg også tror skyldes rie-drypp...) Ts Anonymkode: 605e9...217
Prover91 Skrevet 1. april 2021 #6 Skrevet 1. april 2021 (endret) jeg hadde ikke smerter. Jeg kjente på kroppen at jeg hadde rier men ikke at det gjorde vondt. Når jeg var kommet til 10 cm kjente jeg trykkettang, men fortsatt ikke vondt. Men i det jeg skulle begynne å trykke, tror jeg epiduralmedisinen ble skrudd av , for da kjente jeg plutselig smerter. Det jeg husker fra etter fødselen, var at jeg slet litt med å kjenne kroppen min, jeg måtte ha hjelp til å gå i dusjen osv. Slet med å tisse osv. Men kanskje det gjelder alle som har født? Denne gangen vil jeg prøve å føde uten epidural Endret 1. april 2021 av Prover91
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #7 Skrevet 1. april 2021 Prover91 skrev (7 minutter siden): jeg hadde ikke smerter. Jeg kjente på kroppen at jeg hadde rier men ikke at det gjorde vondt. Når jeg var kommet til 10 cm kjente jeg trykkettang, men fortsatt ikke vondt. Men i det jeg skulle begynne å trykke, tror jeg epiduralmedisinen ble skrudd av , for da kjente jeg plutselig smerter. Det jeg husker fra etter fødselen, var at jeg slet litt med å kjenne kroppen min, jeg måtte ha hjelp til å gå i dusjen osv. Slet med å tisse osv. Men kanskje det gjelder alle som har født? Denne gangen vil jeg prøve å føde uten epidural Kun født uten. Kunne reise meg opp og gå rett i dusjen og tisset som om ingenting hadde skjedd etter fødsel. Ustøhet pga blodtap og epidural er nok ikke uvanlig. Anonymkode: fdf29...e10 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #8 Skrevet 1. april 2021 Jeg har født 3 barn, første med epidural og de to siste uten noen form for smertelindring. Hadde valgt uten igjen, når som helst, hvis jeg hadde hatt valget. Når det trengs er epidural gull! Med første møtte jeg med åpent sinn, og prøvde uten så lenge det gikk. Men så varte fødselen 35 timer, jeg var totalt utslitt og hadde null kontroll eller krefter. I tillegg satte han seg fast, så de måtte dra han ut med tang og vakuum. Fikk rift grad 3a. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært uten epidural... Tenkte i ettertid at det var uaktuelt å føde igjen uten epidural, men så ble det styrtfødsel. Hadde 9 cm da jeg kom inn på sykehuset, og han var ute 10 minutter etterpå! Alt gikk superfint, og selv om det var hinsides vondt, så følte jeg likevel at jeg deltok mye mer og hadde kontroll på en helt annen måte enn med første. Var også meg selv igjen det sekund babyen var ute, og fikk med meg alt med han fra første stund! Tredje ville jeg da selvsagt også føde uten. Det gikk like fort som med andre, så hadde uansett ikke rukket noe. Anonymkode: f822e...d53 2
Maleneaia Skrevet 1. april 2021 #9 Skrevet 1. april 2021 Jeg har hatt to veldig fine fødsler: den første var uten epidural og var en veldig spennende og kul opplevelse. Da jeg var typ 9 cm følte jeg at jeg ikke hadde kontroll og skulle nok egentlig ønske at jeg hadde hatt epidural , men da var fødselen nesten overstått! Det var utrolig kult å oppleve og jeg følte på en enorm mestring etterpå. Nå var dette en ganske rask fødsel da. Med andremann gikk vannet uten at det kom rier og etter et døgn måtte jeg settes i gang. Jeg fikk epidural før de startet dryppet (ble anbefalt det) og det ble en så godt som smertefri fødsel! Behagelig at fødsen nr 2 var uten smerter, men jeg foretrekker nok fødselen uten av flere grunner: den var mye mindre sykehus-aktig og ikke så skummel med alle nålene, og det at det var mer naturlig var litt mer i "min ånd", og jeg likte det at smertene forsvant idet barnet var ute, det var liksom dobbelt glede hadde jeg hatt muligheten ville jeg hatt en sånn fødsel igjen, men sånn ble det ikke. Jeg tenker alt kommer an på, om man er veldig redd for smerter er kanskje epidural bra, eller hvis fødselen blir langvarig eller man av andre grunner blir anbefalt det. Jeg ville nok tatt det litt som det kom 😊
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 Kan du ikke bare ta det som det kommer denne gangen, så? Føler du behov, be om det. Jeg har bare født uten. Jeg var redd for epidural etter at søsteren min opplevde kjipe bivirkninger med begge sine, så jeg ville prøve uten så lenge jeg klarte. Ou klarte meg heldigvis uten begge gangene. Du kan be om at de gjør alt klart på forhånd, så det går kjapt å få den om du føler det blir før ille uten. Anonymkode: 28f31...c3d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #11 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan du ikke bare ta det som det kommer denne gangen, så? Føler du behov, be om det. Jeg har bare født uten. Jeg var redd for epidural etter at søsteren min opplevde kjipe bivirkninger med begge sine, så jeg ville prøve uten så lenge jeg klarte. Ou klarte meg heldigvis uten begge gangene. Du kan be om at de gjør alt klart på forhånd, så det går kjapt å få den om du føler det blir før ille uten. Anonymkode: 28f31...c3d Jo selvsagt spurte ikke fordi jeg - basert på svar her - skal bestemme det i kveld:) Var bare nysgjerrig på innspill. Er vel det kg er for er det ikke? ts Anonymkode: 605e9...217 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jo selvsagt spurte ikke fordi jeg - basert på svar her - skal bestemme det i kveld:) Var bare nysgjerrig på innspill. Er vel det kg er for er det ikke? ts Anonymkode: 605e9...217 Bare ignorer denne personen. Noen tåler ikke at vi kommer med spørsmål her inne. Selv synes jeg det er veldig greit å forhøre seg med andres erfaringer. Lykke til med fødsel Anonymkode: c11d0...426
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #13 Skrevet 1. april 2021 Har bare født 1 gang, enda 😛 , uten epidural eller annen smertelindring. Følte jeg hadde god kontroll helt til siste time. Når siste cm skulle opp, og pressetrangen kom var det som at noe tok over kroppen min. Null kontroll. Hadde styrtfødsel på 5,5t fra 1cm til baby var ute. Gode jobbende rier som jordmor kalte det 😅 Anonymkode: 85189...2ab
Snart7 Skrevet 1. april 2021 #14 Skrevet 1. april 2021 Jeg har født 2 ganger uten epidural og 1 med. Uten tvil de med kun lystgass som smertelindring som var best👍god driv i riene og fødselene gikk driftig framover Men var jo en grunn til at det ble en fødsel med, da hadde jeg 3 døgn med rier og en gutt som bare lå å stanga. Var kjempe sliten og taklet da ikke smertene etterhvert, så skulle han snus i tilleg. Tenker det er fint å ikke bestemme seg for mye på forhånd.hvis det er en lang hard vond fødsel så kan du ta det, å hvis ikke.. prøv uten👍 Jeg skal føde tvillinger og da ønsker de at jeg skal ha epidural. Men setter den bare inn, så kan de bruke den hvis det blir keisersnitt eller noe masse snuinger el.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #15 Skrevet 1. april 2021 Med, helt klart. Gikk så fort med siste at jeg ikke rakk det, og jeg trodde jeg skulle knekke i to ved ryggen😅 Alle tre fødselens har for så vidt vært ok opplevelser, men de to første dro ut så lenge at jeg var ganske sliten når jeg kom i aktiv fødsel. Epidural var helt himmel, og hjalp meg samle krefter til selve utpressingen. Ingen problemer av epiduralen i etterkant. Anonymkode: debc8...493
Tillia Skrevet 1. april 2021 #16 Skrevet 1. april 2021 (endret) Snart7 skrev (2 timer siden): Jeg har født 2 ganger uten epidural og 1 med. Uten tvil de med kun lystgass som smertelindring som var best👍god driv i riene og fødselene gikk driftig framover Men var jo en grunn til at det ble en fødsel med, da hadde jeg 3 døgn med rier og en gutt som bare lå å stanga. Var kjempe sliten og taklet da ikke smertene etterhvert, så skulle han snus i tilleg. Tenker det er fint å ikke bestemme seg for mye på forhånd.hvis det er en lang hard vond fødsel så kan du ta det, å hvis ikke.. prøv uten👍 Jeg skal føde tvillinger og da ønsker de at jeg skal ha epidural. Men setter den bare inn, så kan de bruke den hvis det blir keisersnitt eller noe masse snuinger el. Ja det er lurt å vente. Men jeg lurer på: er det en grense for når man ikke kan ta epidural lenger eller kan man ta det når som helst i forløpet? Endret 1. april 2021 av Tillia
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #17 Skrevet 1. april 2021 Med, helt klart! Fikk ikke epidural med første, på tross av enorme smerter og at jeg skrek etter smertelindring i flere timer (først var der «for tidlig», så var det plutselig «for sent», selv om fødselen varte i 2 timer til 🤦♀️) Anonymkode: b7b28...bda 1
boblevann Skrevet 1. april 2021 #18 Skrevet 1. april 2021 Ta det som det kommer!! Jeg var fast bestemt på epidural før jeg fødte - hvorfor lide unødig liksom? Var førstegangs og forventet en lang fødsel. Men jeg hadde en rask fødsel og smertene var helt overkommelige - så jeg hadde ikke behov for det
Gjest Iea Skrevet 1. april 2021 #19 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan du ikke bare ta det som det kommer denne gangen, så? Føler du behov, be om det. Jeg har bare født uten. Jeg var redd for epidural etter at søsteren min opplevde kjipe bivirkninger med begge sine, så jeg ville prøve uten så lenge jeg klarte. Ou klarte meg heldigvis uten begge gangene. Du kan be om at de gjør alt klart på forhånd, så det går kjapt å få den om du føler det blir før ille uten. Anonymkode: 28f31...c3d Hva var bivirkningene søsteren din fikk?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #20 Skrevet 1. april 2021 Helt klart med. Første fødselen med epidural var mye bedre enn fødsel nr 2 uten. Var 100 % smertelindret med epidural. Det var som å komme til himmelen! Anonymkode: ce9f1...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå