Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de baller på seg med utlegg og nå har det kommet et ny varsel om utlegg. Tidligere har jeg fått innvilget 9000 i husleie, siden noen måneder tilbake er jeg flyttet og leien min er nå 13000kr men har av ukjent grunn ikke sendt inn ny kontrakt.  Litt i frykt for å ikke få godkjent men den nye leiligheten var det eneste jeg fikk leid pga at jeg kun hadde 20000 til depositum,  ny huseier var grei siden jeg har plettfrie leieforhold siden tidligere.

Men på dette nye varselt er det forhåndsutfylt kun 7750 i leie, har noen vært bort i at de senkt godkjent leie uten grunn? Får jeg godkjent 13000 tror dere eller er det større sjanse om jeg eventuelt justere til 10000kr i husleie? 

Anonymkode: 77808...864

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Du skal oppgi det du selv opplyser som grunn, samt at du ikke er kredittverdig, og derfor ikke kan velge og vrake, men helt og holdent prisgitt den utleier som er villig til å ta sjansen på å leie ut til deg, uavhengig av utleiepris.

Det at husleien denne gangen er anslått til kr 7 750, av namsmannen, kan skyldes at det er en annen saksbehandler.

Send inn opplysninger på nytt, nå med den nye husleie, og oppgi grunnene ovenfor.

Hvis namsmannen fastholder sin estimerte husleie, be om å få oppgitt hjemmel for dette.

Namsmannen må og skal forholde seg til de faktiske utgiftene og ikke normerte utgifter.

Det å blande sammen faktiske inntekter med normerte utgifter er rett og slett dust.

Da får namsmannen også normere din inntekt. Et normert beløp er kun en rettesnor for hvor man kan begynne, ikke at dette er et faktisk beløp.

Det heter i:

Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 om endringer i gjeldsordningsloven og dekningsloven mv., og Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning

Tolkninger av forskriftens innhold. Hvordan skal dette forstås?

Her heter det under punkt

«6.1     Hvilke utgifter inngår i satsene?

Arbeidsgruppen foreslår at alle utgifter, unntatt boligutgifter, skal inngå i satsene. Dette er i samsvar med dagens system for gjeldsordningssatser og bidragsevnesatser.

Departementet har derfor kommet til at satsene skal dekke alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport, elektrisitet og oppvarming, men ikke boligutgifter. Andre typiske forbruksutgifter vil være utgifter til mat, klær og sko, helse og hygiene, husholdningsartikler, telefon og andre utgifter til for eksempel ferie og fritid. 

Skyldnerens eventuelle behov for høyere avsetning til elektrisitet, oppvarming eller transportutgifter må da ivaretas gjennom namsmennenes skjønnsutøvelse.

I enkelte tilfeller kan det for eksempel være rimelig å se utgifter til elektrisitet og oppvarming i sammenheng med nivået på boligutgiftene, slik at det kan godtas noe høyere avsetning til elektrisitet og oppvarming dersom skyldneren har en rimelig, eldre bolig.

Satsene inkluderer alminnelige utgifter til kollektivtransport. Dersom bil skal beholdes og er nødvendig, er dette en faktor som namsmennene må ta hensyn til i den individuelle vurderingen av hvor mye skyldneren kan beholde. Det samme gjelder for eksempel utgifter til kollektivtransport ved lengre reiseavstand til arbeidet.

Særlige utgifter grunnet sykdom eller uførhet vil være forhold som eventuelt må tas hensyn til ved den konkrete skjønnsutøvelsen.»

Det jeg har uthevet, understreket, som gjelder strøm, vil kunne få analog anvendelse ved husleie.

Analog anvendelse er et juridisk begrep brukt for å sammenligne, altså tilsvarende.

Håper dette gir litt innspill til hvordan du bør behandle dette.

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet

Ja, skjønner helt helt hvorfor de har satt husleien så lavt. Får ju knapt leid et rom for den summen i byen jeg bor i å. Sender inn å ser hva som skjer. Takk for svar! 

Gjest Laffatus
Skrevet

Kan du ikke flytte  til er billigere sted  om du ikke har barn har du ikke krav på stort sted  bare det du trenger .  Du skal ikke  ha mye ting med inkasso. Jeg om min man bor på 35 km  og  bor i esker sovrom på stua  er får lite han fikk 6500 alene med meg betaller vi 8000. 

AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (1 time siden):

Kan du ikke flytte  til er billigere sted  om du ikke har barn har du ikke krav på stort sted  bare det du trenger .  Du skal ikke  ha mye ting med inkasso. Jeg om min man bor på 35 km  og  bor i esker sovrom på stua  er får lite han fikk 6500 alene med meg betaller vi 8000. 

Nei, det var vanskelig nok å få denne leiligheten å de er skyhøye leiepriser her uansett.  Synes ikke jeg skal trenge å bo i et rom eller kollektiv når jeg passert 40 å ikke har skylden for gjelden. De trekker uansett over 15tusen i måneden så kreditorene får være fornøyd med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...