Gå til innhold

Hvorfor så dumt å telle kalorier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid lest at man ikke burde telle kalorier på alt man spiser. 

Men jeg syntes det er helt genialt!! 
Har har lært meg hva jeg kan spise ila av en dag, jeg spiser fortsatt godt og jeg har lært meg hva jeg kan kose meg med! Jeg kan faktisk kose meg med digg mat og godis hver dag 😄 selv om jeg går ned i vekt!! Jeg spiser ca 1000 kalorier om dagen og jeg burde egentlig spist mer! 🙈 

Hva er dette hysteriet om at å telle kalorier er dumt?? 

Jeg spiser en god frokost, snacks på dagen, middag og noe digg på kvelden, og jeg blir mett! 😊 Jeg er så glad og føler jeg har skikkelig stål kontroll! Har også lært meg billigere varianter av noen mat typer og funnet ut at jeg ikke trenger å kutte ut alt jeg liker best 😍

Anonymkode: a9483...92a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da vil jeg gjerne få ett eksempel på din dagsmeny hva du spiser om du kun spiser 1000kalorier og blir mett🙄

Anonymkode: e9e3c...414

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da vil jeg gjerne få ett eksempel på din dagsmeny hva du spiser om du kun spiser 1000kalorier og blir mett🙄

Det er ikke akkurat vanskelig om man har mye belgvekster, grønnsaker og lett meieriprodukter samt mager fulg/ fisk som hovedelementer i kostholdet. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har alltid lest at man ikke burde telle kalorier på alt man spiser. 

Men jeg syntes det er helt genialt!! 
Har har lært meg hva jeg kan spise ila av en dag, jeg spiser fortsatt godt og jeg har lært meg hva jeg kan kose meg med! Jeg kan faktisk kose meg med digg mat og godis hver dag 😄 selv om jeg går ned i vekt!! Jeg spiser ca 1000 kalorier om dagen og jeg burde egentlig spist mer! 🙈 

Hva er dette hysteriet om at å telle kalorier er dumt?? 

Jeg spiser en god frokost, snacks på dagen, middag og noe digg på kvelden, og jeg blir mett! 😊 Jeg er så glad og føler jeg har skikkelig stål kontroll! Har også lært meg billigere varianter av noen mat typer og funnet ut at jeg ikke trenger å kutte ut alt jeg liker best 😍

Det er ikke nødvendigvis noe galt i å telle kalorier, men noen mennesker og jojo slankere blir litt for opphengt i det og det kan skape et usunt forhold til mat og kosthold. Hvis man har slitt med et forstyrret spisemønster i mange år (som mange med fedme har) så kan derfor kaloritelling virke negativt på psyken. 

Anonymkode: e28f5...524

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kaloritelling fungerer helt utmerket for noen, og blir helt feil for andre.
Det er med kaloritelling som med alt annet; det fungerer ikke for alle.

Anonymkode: 9a08a...b31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaloritelling er jo det mest geniale. En bruker 1, max 2 mnd på å lære seg mengden kalorier i det man spiser. Siden folk flest ikke varierer så mye på maten at en ikke klare huske dette i hodet på 2 mnd, er det bare den tiden som trengs.

Etter 1-2 mnd vet man hvor mye det er i den frokosten, den middagen, den kveldsmaten osv.

Så slutter man å telle og lever som normalt da man har lært mengdene.

Anonymkode: da467...16c

• Liker 4
Skrevet

Ja, kaloritelling er fint for mange. For min del ville jeg gjerne gå ned uten, og det gikk greit. Synes det har gått bra å tilpasse kosthold og justere hva jeg kan spise uten å telle opp. Jeg  koser meg også med digg mat hver dag. 

Hva som er digg for meg har ellers forandret seg i prosessen, noe som var et viktig mål for meg. Godteri er ikke lenger godt, så da er det ikke noe savn. Jeg har god kontroll på det jeg spiser, selv om jeg ikke vet hvor mange kalorier det er ☺️

Men kaloritelling er absolutt ikke dumt, synes jeg, det kan være både interessant, artig og viktig for mange. Flott at det fungerer bra for deg, lykke til videre 🌼

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Til nå har jeg bare regnet ut gårsdagen (kalorier 807,5) 🙈 Ble en slags frokost til middag, fordi jeg hadde glemt å kjøpe inn 1 middag 😜 Men det er mye rom for å unne meg noe digg om dette blir en av de faste mat plan dagene 😄 I går spiste jeg lammekjøtt med brokkoli, tomat og berné og totalt kalorier ble da 1046. Så jeg får denne planen til å funke med godt mettende middager også 😊 jeg venter på en bestilling med masse lavkarbo mat og har mange planer for gode middager fremover! Tenkte lage en ny tråd om det når jeg får maten, og vise alle hvor mye godt man kan spise, selv om man slanker seg! 😄 kan linke til tråden her så fort jeg får maten 😊 men her er det jeg spiste i går: 

FROKOST:

Skyr Jordbær og lime

Kalorier: 97

Karbohydrater: 7

Fett: 0,3

Protein: 16

1 lite glass (250 g) Tine lettmelk sjokolade

Kalorier: 112,5

Karbohydrater: 13,5

Fett: 2,75

Protein: 9

MIDT PÅ DAGEN:

1 kokt egg:

Kalorier: 75

Fett: 5,1

Protein: 6,8

MIDDAG:

1 Spelt rundstykke: 

Kalorier: 157

Karbohydrater: 21

Fett: 1,38

10 g smøre smør:

Kalorier: 31,5

Fett: 3,5

20 g lett ost Synnøve revet:

Kalorier: 52,2

Karbohydrater: 1,4

Fett: 3,4

Protein: 4,4

2 kalkun pålegg:

Kalorier: 13,1

Protein: 2,7

2 stekte egg m stekesmør:

Kalorier: 102

Fett: 8,1

Protein: 6,8

20 g rosiner:

Kalorier; 165

Karbo: 38,5

Protein: 1,2

Drikke gjennom hele dagen:

Halv flaske coca cola zero:

Kalorier: 2,25

Vann

TOTALT:

Kalorier: 807,5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaloritelling kan fungere fint det, så lenge man ikke blir helt besatt eller knust hver gang man har en glipp. 
Jeg teller kalorier selv, har gått ned snart 10 kilo kun med den hjelpen. Men jeg unner med både vin, sjokolade og annet godt til tider. Jeg er ekstremt bevisst på om jeg blir for opptatt av tallene. 
jeg har lært meg hva slags mengder med mat jeg bør holde meg på, å jeg har lært meg å planlegge, slik som at jeg kanskje hopper over lunsj (spiser en frukt eller noe) hvis vi skal ut å spise på peppes etter jobb. Tidligere spiste jeg meg mett uansett, nå har jeg lært meg at det ikke er farlig å være litt sulten. Så kaloritelling hjelper meg, men det funker ikke fint for alle. 

Anonymkode: 25b25...698

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kaloritelling er det smarteste man kan gjøre for å passe vekten og helsen sin.

Anonymkode: a60ec...6ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kaloritelling er det smarteste man kan gjøre for å passe vekten og helsen sin.

Anonymkode: a60ec...6ab

Ikke sant! 😄 Skjønner ikke at jeg ikke har lært meg dette før!! 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mental kalorikalkulator og har brukt den i årevis... har en bmi på 21 og holder meg der...

Anonymkode: 8edbc...13e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg spiser over dobbelt så mye som deg ts. Din dagsinntak er frokosten og lunsjen min.... Jeg får i meg 2300 kcal om dagen.

Anonymkode: 8edbc...13e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg blir kaloritelling fullstendig spiseforstyrret  og det blir feil for meg å overkomplisere svært enkle ting. Spiser man mer mat en kroppen trenger, lagrer kroppen den ekstra energien, spiser man passe masse har man stabil vekt, spiser man for lite tærer kroppen på reservene. Det kan man fint regulere uten kaloritelling og uten å spise spesialdietter og egentlig også uten badevekt.

Mat er livsviktig. Mat har viktige sosiale funksjoner. Mat er noe vi bruker mye tid på gjennom livet. Jeg vil at mat skal være et positivt element i mitt liv. Å veie alle mat, telle kallorier, føre logg over matinntak, spise spesialkost i sosiale setting ville ødelagt min matglede. Og den mener jeg man er tjent med å verne om.

Anonymkode: ec8da...5c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For meg blir kaloritelling fullstendig spiseforstyrret  og det blir feil for meg å overkomplisere svært enkle ting. Spiser man mer mat en kroppen trenger, lagrer kroppen den ekstra energien, spiser man passe masse har man stabil vekt, spiser man for lite tærer kroppen på reservene. Det kan man fint regulere uten kaloritelling og uten å spise spesialdietter og egentlig også uten badevekt.

Mat er livsviktig. Mat har viktige sosiale funksjoner. Mat er noe vi bruker mye tid på gjennom livet. Jeg vil at mat skal være et positivt element i mitt liv. Å veie alle mat, telle kallorier, føre logg over matinntak, spise spesialkost i sosiale setting ville ødelagt min matglede. Og den mener jeg man er tjent med å verne om.

Hvordan kan dette ødelegge din matglede? Du veier jo ikke maten inn i evigheten? Du husker tallene på kort tid. 1-2 mnd. Derfra og livet ut trenger du ikke tenke på det engang.

Anonymkode: da467...16c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men man må kanskje telle kalorier en periode for å lære seg hva som er passe mat for å holde vekten. 

Anonymkode: c923b...610

• Liker 2
Skrevet

Aldri hørt det er dumt. 

Om man vil holde seg i form, så er det lurt å vite hva man putter i kroppen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har anlegg for spiseforstyrrelser eller OCD, kan kaloritelling være en fin måte å holde styr på hvor mye dritt du kan spise, og kan være greit for folk som ikke kan se for seg å kutte ut usunn mat og godteri. Det er ikke ment nedlatende, det kan være like vanskelig  kutte ut sukker som nikotin og alkohol. Det vil si, det er selve bestemmelsen som er vanskelig, mer enn selve gjennomføringen. Og igjen i likhet med nikotin og alkohol, når du er over abstinensene vil du ha det *veldig* mye bedre.

Et alternativ til vanlig kaloritelling kan være å spise ordentlig mat (uten å veie eller telle, bare spis når du er sulten og stopp når du er mett) i ukedagene, og så spise hva man vil av junk på lørdag (litt som i gamle dager altså). Du klarer ikke å spise nok drittmatt på en dag til å ødelegge seks dagers sunn spising.

Anonymkode: ec012...409

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i mye her - mat er såpass trivelig og stas at jeg ikke ville tallfeste det. Men selvsagt ta kontroll over meg selv og tilpasse mengder mat likevel. Synes det lot seg fint kombinere for min del. Jeg gjorde det enkelt og halverte porsjonene mine. 

Et avslappet og lettvint forhold til mat var viktig for meg. Det er jo lettvint å regne på energiinnholdet, jeg bruker det i yrkessammenheng, men i livet mitt ellers er mat bare kos. Selvsagt er det like fint med kaloritelling, men der må en nesten bare finne ut hva som passer best for seg. 

Endret av Pæretre
Skrevet

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, kan bli stengt i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger herViser også til deres kilde her (side 187).

* Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

- Matas, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...