Gå til innhold

Hvorfor er folk mer redde for vaksinen enn senskader av korona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blant de 650 000 vaksinerte i Norge per 30.3.20, er det kun rapportert inn 603 meldinger om mistenkte alvorlige bivirkninger. Blant disse finner vi veldig mange 90- og 100-åringer, som man så klart må ta høyde for at tåler en vaksine dårligere enn de yngre. 

På listen over koronarelaterte senskader finner vi (også blant unge): nedstatt luktesans (21 prosent), hukommelsestap (16 prosent), angst (13 prosent), depresjon (13 prosent), søvnapné (8 prosent), søvnproblemer (11 prosent), slag (3 prosent), leddsmerter (19 prosent), svekket smakssanser (23 prosent), hørselstap/tinnitus (15 prosent). 

Det er ikke altruisme som gjør at jeg har registrert meg til å ta vaksine. Det er det at jeg er mye mer redd for kroniske pusteproblemer og tap av smakssans enn bivirkningene av vaksina. Vi har jo allerede sett hvor alvorlige tiltak som settes inn når en vaksine mistenkes å ha alvorlige bivirkninger. 

Jeg trenger rett og slett hjelp til å forstå hvordan alle som har ropt «Jeg er ikke redd for korona!» i et år nå, plutselig er livredde vaksinen?

Kilder: https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210331 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.27.21250617v2.full

• Liker 19
Gjest Optimo
Skrevet

Det er vel den der "det skjer jo ikke med meg" som gjør seg gjeldende. Tipper at en del av de som skriver her er i tyveårene, ung og udødelig. Så å bli smittet kommer jo til å gå helt fint (det er jo bare andre som blir alvorlig syke, uflaks for dem!), mens vaksinene innebærer en viss risiko for bivirkninger, uansett hvor liten den er. Og den risikoen vil man jo ikke utsette seg for. 

Mennesker er ganske dårlige på risikovurderinger. Hvis vi var gode på det ville noen sett det absurde i at vi hver dag setter oss i metallkonstruksjoner som veier over et tonn, og kjører i 80 km/t bare adskilt fra møtende trafikk med et strøk maling... 

Skrevet

Pr i dag skal det jammen mye til før jeg blir smittet. Holder avstand og har hjemmekontor. Selv i perioder uten hjemmekontor hvor alle på jobben glemte avstand ble ingen syke. Og skulle jeg bli syk holder jeg meg selvsagt i isolasjon og smitter ingen. Skulle jeg mot formodning bli syk er jeg ikke redd for eventuelle ettervirkninger og tar det som det kommer. Tror nok oddsen for å få kreft er mye større og verre. Et titall tusen får det hvert år og kjenner mange som har fått det siste året, bla fire av naboene. En vaksine som er betinget godkjent tar jeg ikke.

• Liker 11
Skrevet

Det kan kanskje ha noe å gjøre med at eventuelle alvorlige bivirkninger og senvirkninger fra en vaksine er "selvpåført", og at man da har endt opp med å ta et aktivt valg som førte til egen sykdom/død. Den sjansen vil ikke oppleves som verdt å ta for alle, spesielt når det ikke engang er garantert at det beskytter mot hverken å få corona eller å smitte andre. Mulig det er mer oppdatert informasjon der ute nå, men det siste jeg leste var at vaksinen gjør det mindre sannsynlig at du blir syk, mindre sannsynlig at du blir alvorlig syk (om du først blir syk), og mindre sannsynlig at du smitter noen fordi du sannsynligvis ikke er like hardt rammet hvis du har blitt syk. "Mindre sannsynlig" er jo flott dét, men det må veies opp mot potensielle bivirkninger.

Corona er, selv om det ikke er noen 100% garanti, noe man kan ta forholdsregler mot for å unngå å bli smittet. Blir man allikevel smittet har man vært uheldig - man har ikke tatt et aktivt valg om å få det, for så å sjanse på at man ikke er blant dem som får alvorlige bivirkninger. Det kan nok oppleves som tryggere for mange å bare gjøre sitt beste for å unngå å bli smittet, slik at man forhåpentligvis kan unngå bivirkninger fra både vaksine og corona.

• Liker 21
Skrevet

Nå er vel de fleste skeptiske til AZ vaksinen, ikke alle vaksiner... 

• Liker 9
Skrevet

Det er vel kanskje menneskelig at man er mer skeptisk til at det blir sprøytet "unaturlig greier" i kroppen enn en forkjølelse.

Jeg har hatt Covid-19 og ikke fått senskader, og jeg har vaksinert meg.

• Liker 5
Gjest Tutte
Skrevet
hedhed skrev (6 timer siden):

Blant de 650 000 vaksinerte i Norge per 30.3.20, er det kun rapportert inn 603 meldinger om mistenkte alvorlige bivirkninger. Blant disse finner vi veldig mange 90- og 100-åringer, som man så klart må ta høyde for at tåler en vaksine dårligere enn de yngre. 

På listen over koronarelaterte senskader finner vi (også blant unge): nedstatt luktesans (21 prosent), hukommelsestap (16 prosent), angst (13 prosent), depresjon (13 prosent), søvnapné (8 prosent), søvnproblemer (11 prosent), slag (3 prosent), leddsmerter (19 prosent), svekket smakssanser (23 prosent), hørselstap/tinnitus (15 prosent). 

Det er ikke altruisme som gjør at jeg har registrert meg til å ta vaksine. Det er det at jeg er mye mer redd for kroniske pusteproblemer og tap av smakssans enn bivirkningene av vaksina. Vi har jo allerede sett hvor alvorlige tiltak som settes inn når en vaksine mistenkes å ha alvorlige bivirkninger. 

Jeg trenger rett og slett hjelp til å forstå hvordan alle som har ropt «Jeg er ikke redd for korona!» i et år nå, plutselig er livredde vaksinen?

Kilder: https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210331 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.27.21250617v2.full

Nå er det ingen som frivillig sprøyter covid inn i kroppen for å bli smittet, så den sammenligningen blir ikke riktig.

Når det gjelder covid så har jeg heller ikke hørt om 3 dødsfall i løpet av kort tid blant unge, friske helsearbeidere med alvorlig symptomsbilde som overlege ved Rikshospitalet aldri har sett maken til.

Skrevet
hedhed skrev (7 timer siden):

Antagelig fordi mange nok idioter har overbevist andre idioter om at det bli implantert en chip/noe i vaksinen kommer til å forandre på dna'et og ta kontroll over viljen din. 

Det og den andre galskapen om at fordi dette er utviklet så "fort" (men det er det i utgangspunktet ikke, "formelen" var stort sett allerede der pga tidligere coronavarianter, den trengtes bare å finpusses og tweakes litt, og hele verden chippa inn med penger og ressurser istedet for å måtte bruke flere år på å klare det samme) så må det være noe bug/gale som fører til kreft, død, helvete på jord på et eller annet tidspunkt.

Dog, AZ kan man være litt skeptisk til enn så lenge det ikke kommet noe enstemmig konklusjon på årsakssammenhengen mellom blodpropp og vaksinen. 

Jeg har ingen reservasjoner mot å ta pfizer, moderna, sputnik, janssen, sinopharma osv på dette tidspunktet, og ville gladelig tatt vaksinen idag hadde jeg fått tilbudet.

• Liker 9
Skrevet

Fordi alle vil få korona før eller siden.. doh

• Liker 4
Skrevet
Antlers skrev (13 timer siden):

Det kan kanskje ha noe å gjøre med at eventuelle alvorlige bivirkninger og senvirkninger fra en vaksine er "selvpåført", og at man da har endt opp med å ta et aktivt valg som førte til egen sykdom/død. Den sjansen vil ikke oppleves som verdt å ta for alle, spesielt når det ikke engang er garantert at det beskytter mot hverken å få corona eller å smitte andre. Mulig det er mer oppdatert informasjon der ute nå, men det siste jeg leste var at vaksinen gjør det mindre sannsynlig at du blir syk, mindre sannsynlig at du blir alvorlig syk (om du først blir syk), og mindre sannsynlig at du smitter noen fordi du sannsynligvis ikke er like hardt rammet hvis du har blitt syk. "Mindre sannsynlig" er jo flott dét, men det må veies opp mot potensielle bivirkninger.

Corona er, selv om det ikke er noen 100% garanti, noe man kan ta forholdsregler mot for å unngå å bli smittet. Blir man allikevel smittet har man vært uheldig - man har ikke tatt et aktivt valg om å få det, for så å sjanse på at man ikke er blant dem som får alvorlige bivirkninger. Det kan nok oppleves som tryggere for mange å bare gjøre sitt beste for å unngå å bli smittet, slik at man forhåpentligvis kan unngå bivirkninger fra både vaksine og corona.

Så er det heller ikke for gitt at man blir alvorlig syk, dør eller får senskader av corona. Noen merker ikke engang at de er  smittet 

• Liker 8
Skrevet (endret)
Lilu skrev (2 timer siden):

Så er det heller ikke for gitt at man blir alvorlig syk, dør eller får senskader av corona. Noen merker ikke engang at de er  smittet 

Mens ganske mange får long-covid. Høres jo kjempefestlig ut. Så får en det fra den vanlige varianten og kanskje det samme, bare enda hardere fra den britiske mutasjonen, ja ikke mye fungerende lungekapasitet å prate om da fremover. Absolutt noe å ta sine sjanser på 🙄

Endret av Hatsumomo
  • Liker 5
Skrevet

Skepsisen til Astrazeneca er forståelig, særlig for unge mennesker. I et samfunnsperspektiv er det forståelig at noen ønsker å fortsette å bruke den, men for det enkelte mennesket kan fort risikoen være større med denne vaksinen. Det kan i hvert fall oppleves sånn. 

• Liker 5
Skrevet

Vaksineskepsisen er forståelig, men egentlig ganske irrasjonell. Ser man på land som er kommet langt i vaksineringen, er det ingen tvil om at det er langt høyere risiko ved koronasykdom enn ved en hvilken som helst vaksine, også AstraZeneca. 

I USA for eksempel har over 30 millioner blitt smittet og mer enn 550 000 er døde med korona. Med over 150 millioner satte vaksinedoser er det registrert rundt 1700 dødsfall. I begge grupper er det selvfølgelig overvekt av eldre og syke mennesker, og ingen av dødsfallene er så langt bekreftet som direkte konsekvens av vaksine, men i et worst case scenario er sjansen for å dø av korona likevel mer enn 1600 ganger høyere enn for å dø av vaksinen. Man vet i tillegg med sikkerhet at koronasykdom fører til langtidsvirkninger for enkelt pasienter, mens man foreløpig ikke ser noen alvorlige langtidsbivirkninger av noen av koronavaksinene.

Foruten å beskytte meg selv mot alvorlig sykdom, er den viktigste grunnen for at jeg kommer til å ta vaksinen er at jeg snarest mulig vil at verden skal gjenåpnes, at folk skal komme seg tilbake på jobb, man skal kunne reise igjen og kunne leve et normalt liv. For at dette skal bli en realitet er det etter all sansynlighet en forutsetning at så mange som mulig lar seg vaksinere. Oppsiden er definitivt verdt den mikroskopiske risikoen vaksinasjonen innebærer. 

Jeg elsker å reise og har tatt mange vaksiner gjennom årene for å i det hele tatt få lov til å reise inn i enkelte land. Ser ikke at koronavaksinen skulle innebære noen større risiko.

• Liker 6
Skrevet

Hvis man skal vurdere risikoen for alvorlige skader/død må man sammenlikne (risiko for å bli smittet uten vaksine)*(risiko for alvorlig utfall uten vaksine) mot (risiko for bivirkninger ved vaksine) + (risiko for å bli smittet med vaksine)*(risiko for alvorlig utfall med vaksine). 

Ganske vanskelig å vurdere sannsynligheten for å bli smittet ila de seks mnd vaksinen virker, men den er i hvert fall under én. Man kan ikke bare sammenlikne risikoen for alvorlige bivirkninger av vaksinen vs risikoen for alvorlig sykdom når man først er smittet. 

• Liker 2
Gjest Tamsi
Skrevet
Tutte skrev (18 timer siden):

Nå er det ingen som frivillig sprøyter covid inn i kroppen for å bli smittet, så den sammenligningen blir ikke riktig.

Når det gjelder covid så har jeg heller ikke hørt om 3 dødsfall i løpet av kort tid blant unge, friske helsearbeidere med alvorlig symptomsbilde som overlege ved Rikshospitalet aldri har sett maken til.

Selv om det ikke er nøyaktig samme sykdomsbilde som AZ, finnes det massevis av eksempler på at covid ikke burde være å foretrekke. Det er mange unge helsearbeidere som har dødd, blant annet den kinesiske legen som advarte om viruset for aller første gang. 

"It's unclear exactly why, but coronavirus patients may be predisposed to having clots." https://edition.cnn.com/2020/04/21/health/blood-clots-coronavirus/index.html

"in about half of young patients under the age of 50, stroke was the first symptom of COVID-19."https://www.theglobeandmail.com/canada/article-strokes-can-be-the-first-symptom-of-covid-19-in-young-patients-new/

"...coronavirus appears to be causing sudden strokes in adults in their 30s and 40s who are not otherwise terribly ill" https://edition.cnn.com/2020/04/22/health/strokes-coronavirus-young-adults/

Annonse
Skrevet
Hatsumomo skrev (4 timer siden):

Mens ganske mange får long-covid. Høres jo kjempefestlig ut. Så får en det fra den vanlige varianten og kanskje det samme, bare enda hardere fra den britiske mutasjonen, ja ikke mye fungerende lungekapasitet å prate om da fremover. Absolutt noe å ta sine sjanser på 🙄

Jeg tar sjansen 😊

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for antivaksinedebatt og brudd på koronarommets retningslinjer, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet (endret)
Jdz skrev (På 2.4.2021 den 11.42):

Vaksineskepsisen er forståelig, men egentlig ganske irrasjonell. Ser man på land som er kommet langt i vaksineringen, er det ingen tvil om at det er langt høyere risiko ved koronasykdom enn ved en hvilken som helst vaksine, også AstraZeneca. 

I USA for eksempel har over 30 millioner blitt smittet og mer enn 550 000 er døde med korona. Med over 150 millioner satte vaksinedoser er det registrert rundt 1700 dødsfall. I begge grupper er det selvfølgelig overvekt av eldre og syke mennesker, og ingen av dødsfallene er så langt bekreftet som direkte konsekvens av vaksine, men i et worst case scenario er sjansen for å dø av korona likevel mer enn 1600 ganger høyere enn for å dø av vaksinen. Man vet i tillegg med sikkerhet at koronasykdom fører til langtidsvirkninger for enkelt pasienter, mens man foreløpig ikke ser noen alvorlige langtidsbivirkninger av noen av koronavaksinene.

Foruten å beskytte meg selv mot alvorlig sykdom, er den viktigste grunnen for at jeg kommer til å ta vaksinen er at jeg snarest mulig vil at verden skal gjenåpnes, at folk skal komme seg tilbake på jobb, man skal kunne reise igjen og kunne leve et normalt liv. For at dette skal bli en realitet er det etter all sansynlighet en forutsetning at så mange som mulig lar seg vaksinere. Oppsiden er definitivt verdt den mikroskopiske risikoen vaksinasjonen innebærer. 

Jeg elsker å reise og har tatt mange vaksiner gjennom årene for å i det hele tatt få lov til å reise inn i enkelte land. Ser ikke at koronavaksinen skulle innebære noen større risiko.

Helt enig.Det skjønner ikke jeg heller. Det er jo helt åpenbart , hva som er det fornuftige her. Folk er redd for en eller annen potensiell bivirkning , av vaksinen  som kanskje kan dukke opp, selv om så langt er det rapportert om få alvorlige bivirkninger.

Vi vet at  det finnes en lang rekke med langtidsvirkninger etter covid 19, også alvorlige. og omfanget av dem som sliter med ettervirkninger i flere uker måneder, er stort. 10-15 20 %  ?  noen får også varige plager.  Vi ser maratonløpere, unge og friske, som sliter med å gå opp en trapp, 6 mnd etter at de ble smitter. Det rammer også barn og unge og de med mildt forløp av covid 19. Veldig mange sliter med hodet. Personlig kjenner jeg flere som sliter flere måneder etter de ble smittet  Dette er reelt risiko, som man er villig til å ta hvis man ikke tar vaksinen, og en langt høyere en.

og er man redd for blodpropp er dette også en av risikoene, ved covid 19, som også oppstår uker eller måneder etter påvist smitte

Skal vi få samfunnet opp å gå igjen, er vi  avhengig  av at folk tar vaksinen., og uten vaksinen må man regne med at før eller senere vil en bli smittet, ,i alle fall hvis en vil begynne å leve igjen

Jeg er full vaksinert!

Endret av Lana01
  • Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, Lana01 said:

Helt enig.Det skjønner ikke jeg heller. Det er jo helt åpenbart , hva som er det fornuftige her. Folk er redd for en eller annen potensiell bivirkning , av vaksinen  som kanskje kan dukke opp, selv om så langt er det rapportert om få alvorlige bivirkninger.

Vi vet at  det finnes en lang rekke med langtidsvirkninger etter covid 19, også alvorlige. og omfanget av dem som sliter med ettervirkninger i flere uker måneder, er stort. 10-15 20 %  ?  noen får også varige plager.  Vi ser maratonløpere, unge og friske, som sliter med å gå opp en trapp, 6 mnd etter at de ble smitter. Det rammer også barn og unge og de med mildt forløp av covid 19. Veldig mange sliter med hodet. Personlig kjenner jeg flere som sliter flere måneder etter de ble smittet  Dette er reelt risiko, som man er villig til å ta hvis man ikke tar vaksinen, og en langt høyere en.

og er man redd for blodpropp er dette også en av risikoene, ved covid 19, som også oppstår uker eller måneder etter påvist smitte

Skal vi få samfunnet opp å gå igjen, er vi  avhengig  av at folk tar vaksinen., og uten vaksinen må man regne med at før eller senere vil en bli smittet, ,i alle fall hvis en vil begynne å leve igjen

Jeg er full vaksinert!

Det er bare en grunnleggende feil med det du og mange andre skriver. ALLE vil bli smittet. Det er ikke til å unngå. Man er ikke beskyttet mot korona fordi om man er vaksinert. Det er rart at folk ikke sjekker ut hva vaksinen kan gjøre før de tar den. 🤔

• Liker 2
Skrevet
Baardball skrev (Akkurat nå):

Det er bare en grunnleggende feil med det du og mange andre skriver. ALLE vil bli smittet. Det er ikke til å unngå. Man er ikke beskyttet mot korona fordi om man er vaksinert. Det er rart at folk ikke sjekker ut hva vaksinen kan gjøre før de tar den. 🤔

Selvfølgelig er man beskyttet., det er jo hele poenget med vaksinen. Man blir utsatt for smitte ja, men viruset brytes ned, og den beskytter  mot utvikling av,sykdom, og også i stor grad videre smitte. 

Pfizer sin har vist seg og være svært effektiv. og den beskytter også mot den Britiske og Sør-Afrikanske mutasjonen

Vaksinen har vist seg 99 prosent effektiv for å hindre innleggelse på sykehus, alvorlig sykdom og død to uker etter at den andre dosen er satt.

Israel er det første landet i verden som på overbevisende måte demonstrerer effekten av vaksinen. Nesten halvparten av landets befolkning er vaksinert, langt mer enn noe annet land i verden.

Dataene viser at vaksinen var 91,9 prosent effektiv mot smitte en uke etter andre dose, og 95 til 96 prosent effektiv mot alvorlig sykdom og død.

To uker etter andre dose var vaksinen 95,8 prosent effektiv mot smitte, og 98,9 til 99,1 prosent effektiv mot alvorlig sykdom, sykehusinnleggelse og død.

https://www.nationen.no/nyhet/israel-data-viser-at-pfizer-vaksine-er-uhyre-effektiv/

NY PFIZER-STUDIE: 91 PROSENT EFFEKTIV – OGSÅ MOT SØRAFRIKANSK VARIANT

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/ny-pfizer-studie-91-percent-effektiv-ogsaa-mot-soerafrikansk-variant.s4sV85sTM

• Liker 3
  • Opprett ny...