AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #1 Skrevet 1. april 2021 En vanskelig situasjon. Boligen som min kjæreste leier skal selges. Hun må derfor flytte med henne 12 år gamle datter. Hun har ingen egenkapital for å kjøpe denne. Lang historie kort, hun betalte mange år for et lån mannen overtok. Nå er de skilt selvsagt, og hun har ikke spart opp. Jeg har mulighet til å betale egenkapitalen. Men har ingen mulighet til å bo med henne akkurat nå. Vi har barn i hver vårt kant- fylker. Hvis jeg nå kjøper sammen med henne, så for å bo med henne om noen år. Hva slags avtale bør vi ha? Hun skal betale for hele lånet de årene hun bor der. Jeg betaler på eget lån, men kommer inn og overtar en del av utgiftene om noen år. Hva tenker dere? Vi er trygge på hverandre og vært sammen en del år. Hun har ikke spurt om lån. Jeg har tenkt å tilby henne dette. Anonymkode: eba6c...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 For en godhjertet mann du er! Skriv avtale, ta gjerne hjelp av en jurist. Det er vel anvendte penger, skulle noe skje i fremtiden. Avtalefriheten er stor i Norge, derfor kan litt veiledning være gull verdt for begge parter når en økonomisk avtale skal skrives. Jeg gjorde det i forbindelse med bruksrett på hytte, og fikk en avtale vi begge synes er ok. Fremtiden kjenner ingen, greit å ha sikret begge parter.Du kan finne en annen og trenge pengene fort, hun trenger vern fra å måtte flytte på dagen og betale lånet prompte. Få det ned på papiret, er mitt råd. Lykke til! Anonymkode: 86297...381 9
stan Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 (endret) Klart du kan gjøre det. Men dere bør sette opp en skriftlig avtale. Dere må avklare om dette er en gave, eller et lån (gjerne rente og avdragsfritt). Er egenandelen en måte å kjøpe deg inn i den boligen? Da bør du ha en tilsvarende eierandel. Få med hva som skjer om dere skiller lag. Selv om det virker utenkelig nå, så kan det skje. Hør gjerne med en advokat, som kan hjelpe dere med å gjøre dette rett. Endret 1. april 2021 av stan 5
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 Jeg tenker at du kan kjøpe deg inn med egenkapitalen og dermed få en eierandel. Det juridiske rundt det er dermed både tinglyst og avklart. Da kan dere også avtale at hun ikke skal betale noe for den egenkapitalen, men at ved et eventuelt salg skal du selvsagt ha igjen markedsverdien av din eierandel av boligen.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 stan skrev (16 minutter siden): Klart du kan gjøre det. Men dere bør sette opp en skriftlig avtale. Dere må avklare om dette er en gave, eller et lån (gjerne rente og avdragsfritt). Er egenandelen en måte å kjøpe deg inn i den boligen? Da bør du ha en tilsvarende eierandel. Få med hva som skjer om dere skiller lag. Selv om det virker utenkelig nå, så kan det skje. Hør gjerne med en advokat, som kan hjelpe dere med å gjøre dette rett. Hei. Planen er å kjøpe meg inn senere, ja. Hun betaler på lånet uansett. Dette er ingen gave men investering. Men jeg kan vel ikke ha tilsvarende eierandel uten å stå på lånet ? Har også vurdert å stå på lånet som medeier. Det var ikke enkelt dette Anonymkode: eba6c...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #6 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): For en godhjertet mann du er! Skriv avtale, ta gjerne hjelp av en jurist. Det er vel anvendte penger, skulle noe skje i fremtiden. Avtalefriheten er stor i Norge, derfor kan litt veiledning være gull verdt for begge parter når en økonomisk avtale skal skrives. Jeg gjorde det i forbindelse med bruksrett på hytte, og fikk en avtale vi begge synes er ok. Fremtiden kjenner ingen, greit å ha sikret begge parter.Du kan finne en annen og trenge pengene fort, hun trenger vern fra å måtte flytte på dagen og betale lånet prompte. Få det ned på papiret, er mitt råd. Lykke til! Anonymkode: 86297...381 Tusen takk. Hun har dessverre bare 3 måneder på seg og kan risikere å ikke finne nytt sted å leie. Tenker uansett for å sikre henne at det skal skrives en avtale Anonymkode: eba6c...8ce
CorvusCorax Skrevet 1. april 2021 #7 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Planen er å kjøpe meg inn senere, ja. Hun betaler på lånet uansett. Dette er ingen gave men investering. Men jeg kan vel ikke ha tilsvarende eierandel uten å stå på lånet ? Har også vurdert å stå på lånet som medeier. Det var ikke enkelt dette Anonymkode: eba6c...8ce Hun må ha en sikkerhet, slik at hun ikke nedbetaler ditt lån - og sitter igjen med nada om du kaster henne ut. Du kan ikke bruke henne som en investering. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #8 Skrevet 1. april 2021 CorvusCorax skrev (Akkurat nå): Hun må ha en sikkerhet, slik at hun ikke nedbetaler ditt lån - og sitter igjen med nada om du kaster henne ut. Du kan ikke bruke henne som en investering. Det er derfor jeg spør om råd her. Hennes sikkerhet og fremtid er viktigst her. Selv har jeg trygghet i egen bolig. Hun skal selvsagt ikke betale min lån men vårt. Slik at hun kan bo i den boligen frem til vi skal bo sammen Anonymkode: eba6c...8ce 2
CorvusCorax Skrevet 1. april 2021 #9 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er derfor jeg spør om råd her. Hennes sikkerhet og fremtid er viktigst her. Selv har jeg trygghet i egen bolig. Hun skal selvsagt ikke betale min lån men vårt. Slik at hun kan bo i den boligen frem til vi skal bo sammen Anonymkode: eba6c...8ce Skjønner. Opprett en kontrakt, så ordner det seg.
Uten navn Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 (endret) Hva men at dere skriver en avtale om at hun betaler lånet alene frem til alle avdragene (ikke medberegnet renter) tilsvarer din egenkapital? Når du da begynner og betale på lånet og flytter inn står dere som 50/50 eiere med lik EK? ☺ på denne måten stiller dere likt ved et eventuelt brudd? 🤷♀️ Rentene hun har betalt i mellomtiden, frem til hun har betalt ned tilsvarende EK, blir en slags leie for at du stilte som sikkerhet i hennes del av EK? ☺ Endret 1. april 2021 av Uten navn 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #11 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): For en godhjertet mann du er! Vel, slik jeg ser det er det kun investering og ikke noe han gir til henne. Anonymkode: 6a9cc...b78
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 Uten navn skrev (2 minutter siden): Hva men at dere skriver en avtale om at hun betaler lånet alene frem til alle avdragene (ikke medberegnet renter) tilsvarer din egenkapital? Når du da begynner og betale på lånet og flytter inn står dere som 50/50 eiere med lik EK? ☺ på denne måten stiller dere likt ved et eventuelt brudd? 🤷♀️ Rentene hun har betalt i mellomtiden, frem til hun har betalt ned tilsvarende EK, blir en slags leie for at du stilte som sikkerhet i hennes del av EK? ☺ Dette var et veldig godt tips! Hun betaler dyrt der hun bor, så hun vil ikke ha problemer med å dekke lånet alene en stund. Hvordan skal dette formuleres i en kontrakt ? Tenker det er greit å tenke ut en plan først før jeg gir tilbudet. Hun er rimelig stresset akkurat nå Anonymkode: eba6c...8ce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #13 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, slik jeg ser det er det kun investering og ikke noe han gir til henne. Anonymkode: 6a9cc...b78 Det stemmer at det er en investering, som jeg lett kan miste. Det viktigste her er ikke pengene men å sikre henne og barnet en plass å bo. Anonymkode: eba6c...8ce 1
Uten navn Skrevet 1. april 2021 #14 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var et veldig godt tips! Hun betaler dyrt der hun bor, så hun vil ikke ha problemer med å dekke lånet alene en stund. Hvordan skal dette formuleres i en kontrakt ? Tenker det er greit å tenke ut en plan først før jeg gir tilbudet. Hun er rimelig stresset akkurat nå Anonymkode: eba6c...8ce Jeg ville nok tatt alt det formelle med en advokat slik at begge føler formulering og avtale er gjort på en skikkelig måte ☺ for at forholdet skal tåle en skjevhet i økonomi, er det viktig at begge er enige slik at en ikke føler seg hevet over den andre vicaversa 😊 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #15 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer at det er en investering, som jeg lett kan miste. Det viktigste her er ikke pengene men å sikre henne og barnet en plass å bo. Anonymkode: eba6c...8ce Som du også får eierskap i. Var bare det jeg skulle fram til. At du ikke gav det bort. Anonymkode: 6a9cc...b78
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #16 Skrevet 1. april 2021 Nå har jeg formidlet tilbudet og det var en positiv reaksjon. Hvor lett er det å få lån nå? Ifølge lånekalkulator så har hun dessverre ikke tilstrekkelig for å betjene lån fra en vanlig bank. Ser at husbanken både har lavere renter og ingen krav til egenkapital. Kan jeg da "låne" henne en million hvis husbanken gir et lån på noen millioner for å sikre seg huset? Visning starter 10. april og vi har veldig dårlig tid. Eier slipper også en del omkostnader dersom hun bare overtar. Anonymkode: eba6c...8ce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #17 Skrevet 1. april 2021 Ikke rot det til for deg og dine særkullsbarn. Den beste løsningen her er nok at du kjøper og leier ut til henne. Da taper ingen av dere på ordningen. Det virker som om det er viktig for deg å gi henne lang oppsigelsestid, og dere kan selv bestemme hvor lang den skal være. Anonymkode: bd017...846 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #18 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke rot det til for deg og dine særkullsbarn. Den beste løsningen her er nok at du kjøper og leier ut til henne. Da taper ingen av dere på ordningen. Det virker som om det er viktig for deg å gi henne lang oppsigelsestid, og dere kan selv bestemme hvor lang den skal være. Anonymkode: bd017...846 Jeg har dessverre et stort lån selv som jeg betaler på. Å hjelpe henne nå for å være i boligen hun bor i går ikke utover mine barn. Det viktige her er jo at hun har et barn som mister nettverk dersom de må flytte. Det er også uaktuelt at de flytter sammen med meg og mine barn. Anonymkode: eba6c...8ce
Gjest Smeltemann Skrevet 1. april 2021 #19 Skrevet 1. april 2021 Ville ordnet meg en skikkelig avtale om jeg skulle gjort noe sånt. Det beste er om du er med låne taker og at du tar over boligen vedelagsfritt om det blir slutt eller om hun ikke klare å betale lånet. Det er greit å være snill men ikke vær dum.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #20 Skrevet 1. april 2021 Er det ikke lettest å bare leie noe hvis det haster? Anonymkode: bf956...707 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå