Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gå fra hverandre etter elleve år. Han har vært voldelig, utro, i tillegg har han hatt lønnstrekk og skjult gjeld gjennom hele samlivet, som i praksis har ført til at jeg har forsørget ham. Jeg har også måttet betale ned pant i huset for at det ikke skulle gå til tvangssalg.

Han har ikke kjøpt et klesplagg til barna, ingenting - jeg har betalt ferier, leker, sykler, ski, reparasjoner på bilen, alt av klær, alle møbler... Og nå skal jeg gå ut av ekteskapet med en sum penger som tilsvarer for lite til at jeg kan kjøpe meg noe nytt, mens han får overta huset på grunn av at han har en rik mor og stefar som hjelper ham. 

Dette er takken for å ha jobbet overtid og tatt ekstrajobb for å få det til å gå rundt, å tåle å bli kalt fitte, å bli spytta på. 

Jeg er så glad for å komme meg ut, men samtidig så bitter over hvordan ting har blitt. Noen råd?

Anonymkode: a4ab6...23f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt forståelig. Man har jo brukt så mange år og energi på det....😔 Been there, my friend. 

Anonymkode: e27a1...00a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Been there, my friend

♥️

Skrevet

Men tenk, når han har vært så økonomisk uforsvarlig i mange år, så er jo sjansen for at han skal gå på en smell eller ti ganske så stor, mens for deg så er sjansen for at du klarer deg mye bedre.
Hvem skal forsørge han nå?
Hvem skal rydde og vaske for han nå?
Selv om han har rik familie, så spørs det om de gidder å hjelpe han igjen og igjen fordi han ikke klarer å ta vare på seg selv økonomisk.
Og, er det ikke egentlig litt deilig å få slippe å bo med hans minner overalt rundt deg?
Du får skape ditt eget hjem nå, uten hans minner rundt deg.

• Liker 9
Gjest Råååsa
Skrevet

Fortiden eksisterer bare i hodet ditt, det samme gjør fremtiden. Det er NÅ som teller. Prøv å gled deg over dagen i dag og gjør noe trivelig for deg selv. 

Vi alle har gjort tabber. Men vi gjorde så godt vi kunne og handlet ut fra de forutsetningene vi hadde da. 

Og gjør som Elsa - let it go! 

AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (3 minutter siden):

Fortiden eksisterer bare i hodet ditt, det samme gjør fremtiden. Det er NÅ som teller. Prøv å gled deg over dagen i dag og gjør noe trivelig for deg selv. 

Vi alle har gjort tabber. Men vi gjorde så godt vi kunne og handlet ut fra de forutsetningene vi hadde da. 

Hmmm, interessant kommentar. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Narad skrev (4 minutter siden):

Men tenk, når han har vært så økonomisk uforsvarlig i mange år, så er jo sjansen for at han skal gå på en smell eller ti ganske så stor, mens for deg så er sjansen for at du klarer deg mye bedre.
Hvem skal forsørge han nå?
Hvem skal rydde og vaske for han nå?
Selv om han har rik familie, så spørs det om de gidder å hjelpe han igjen og igjen fordi han ikke klarer å ta vare på seg selv økonomisk.
Og, er det ikke egentlig litt deilig å få slippe å bo med hans minner overalt rundt deg?
Du får skape ditt eget hjem nå, uten hans minner rundt deg.

Du har helt rett. Jeg tror familien hans kommer til å hjelpe ham så lenge de lever, uansett. Han er heldig. Men utover der har du helt rett. 

Råååsa skrev (3 minutter siden):

Jeg skal prøve. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, kanskje det hjelper å tenke at du har brukt «bare» 11 år på det og ikke 20 eller 30...? Jeg kjenner flere som giftet seg i 20-årene og nå må de starte fra scratch, helt alene, i 50-årene. Det er sikkert mye vanskeligere. 

• Liker 7
Skrevet

Stakkars deg ts. Håper det ordner seg for deg.

Viser seg at det er lov å være egoistisk og droppe dusten før det blir skikkelig ille.

Det kunne vært værre, du kunne hatt gjeld. Om du sparer like mye som du har betalt hittil så kan du få deg et koselig krypinn bare til deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, pass på at du faktisk får delt hus og gjenstander på en skikkelig måte. Er dere gift er det lover som regulerer dette. Det kan være lurt å kontakte en advokat eller lignende. Les reglene nøye og tenk på detaljene. Hva er verdien på huset, dersom han har hatt skjult gjeld kan det komme deg til gode ved at du tilgodesees med mer i huset etc. Dokumentavgift på nytt sted bør deles, etc. etc. 

Anonymkode: 2ed54...33d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS, kanskje det hjelper å tenke at du har brukt «bare» 11 år på det og ikke 20 eller 30...? Jeg kjenner flere som giftet seg i 20-årene og nå må de starte fra scratch, helt alene, i 50-årene. Det er sikkert mye vanskeligere. 

Ja, men du vet strengt tatt ikke hvor gammel jeg er, og helt ærlig fikk innlegget ditt meg til å føle meg hundre ganger verre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å fortelle foreldrene hans det han har gjort. Alt sammen. Hvordan han har stått og brølt så barna har gjemt seg og grått fordi de var så redde, hvordan han kjørte bil i 120 i 60-sone mens vi var livredde bare fordi han var sint. Hvordan han tok alle pengene mine, stjal kortet mitt. Truslene. Jeg er så sint. Det er så urettferdig. 

Det er bra det er over. Men vanskelig å akseptere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (50 minutter siden):

Om du sparer like mye som du har betalt hittil så kan du få deg et koselig krypinn bare til deg. 

Ja, men om det ikke hadde vært for ham hadde jeg hatt nedbetalt bolig nå. Kanskje også et feriehus eller leilighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men om det ikke hadde vært for ham hadde jeg hatt nedbetalt bolig nå. Kanskje også et feriehus eller leilighet. 

Men det kan du få. Kom igjen. Dette greier du.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke tenke slik. Det er virkelig skadelig.

Hvis det ikke hadde vært for læreren min i tysk på VGS, hadde jeg kommet inn på jussen og sannsynligvis vært suksessfull og rik nå. Skal jeg være bitter på henne? 

Anonymkode: e6341...d89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du kan ikke tenke slik. Det er virkelig skadelig.

Hvis det ikke hadde vært for læreren min i tysk på VGS, hadde jeg kommet inn på jussen og sannsynligvis vært suksessfull og rik nå. Skal jeg være bitter på henne? 

Anonymkode: e6341...d89

Jeg skjønner hva du mener, men akkurat nå tror jeg alternativet er at jeg bebreider meg selv for hvor dum og udugelig jeg har vært - og det er jo enda verre...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, men du vet strengt tatt ikke hvor gammel jeg er, og helt ærlig fikk innlegget ditt meg til å føle meg hundre ganger verre. 

Unnskyld da...

Skrevet

Du må tenke at du har kontroll på ditt liv nå. Alt som har vært, er bak deg. Alt som kommer, kan du fikse. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi skal gå fra hverandre etter elleve år. Han har vært voldelig, utro, i tillegg har han hatt lønnstrekk og skjult gjeld gjennom hele samlivet, som i praksis har ført til at jeg har forsørget ham. Jeg har også måttet betale ned pant i huset for at det ikke skulle gå til tvangssalg.

Han har ikke kjøpt et klesplagg til barna, ingenting - jeg har betalt ferier, leker, sykler, ski, reparasjoner på bilen, alt av klær, alle møbler... Og nå skal jeg gå ut av ekteskapet med en sum penger som tilsvarer for lite til at jeg kan kjøpe meg noe nytt, mens han får overta huset på grunn av at han har en rik mor og stefar som hjelper ham. 

Dette er takken for å ha jobbet overtid og tatt ekstrajobb for å få det til å gå rundt, å tåle å bli kalt fitte, å bli spytta på. 

Jeg er så glad for å komme meg ut, men samtidig så bitter over hvordan ting har blitt. Noen råd?

Få deg en god advokat, så finner dere ut av det. I mellomtiden, ikke diskutere noe som gjelder hvem-som-får-hva - med mannen din.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er som om du forteller om mitt liv. Det er nå 8 år siden bruddet og det plager meg fremdels. 

Anonymkode: 17dfb...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...