AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 Jeg klarer det ikke Noen som har vært sånn og blitt bedre? Anonymkode: af8e7...3d0 1
Kalevala Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Ja jeg har blitt mye bedre etter at jeg lærte å ikke prøve å fortrenge bekymringstankene. Når du prøver å fortrenge ubehagelige tanker, virker det mot sin hensikt. Hjernen tenker da at "Denne tanken fikk jammen mye oppmerksomhet, den må være svært viktig. Den må jeg IKKE glemme" Løsningen er å tenke at "Ah, der kommer en sånn tanke igjen, det gjør ikke noe. Tanker er ikke farlige. Den kan bare komme". Du må nok øve en del på dette, men det fungerer. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Jeg fikk profesjonell hjelp. Det var for vanskelig å greie på egenhånd for meg, men det har blitt mye lettere etterhvert. Anonymkode: d08b7...5c6
Boblee Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Bruker appen «Diaro» og skriver ned katastrofetanker jeg ikke klarer legge fra meg. Over tid ser jeg at det aller, aller meste ble aldri noe av. Så nå når jeg får en katastrofetanke er det lettere å legge fra seg fordi erfaringen min tilsier at det mest sannsynlig ikke skjer. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Kalevala skrev (35 minutter siden): Ja jeg har blitt mye bedre etter at jeg lærte å ikke prøve å fortrenge bekymringstankene. Når du prøver å fortrenge ubehagelige tanker, virker det mot sin hensikt. Hjernen tenker da at "Denne tanken fikk jammen mye oppmerksomhet, den må være svært viktig. Den må jeg IKKE glemme" Løsningen er å tenke at "Ah, der kommer en sånn tanke igjen, det gjør ikke noe. Tanker er ikke farlige. Den kan bare komme". Du må nok øve en del på dette, men det fungerer. Jeg prøver ikke å fortrenge dem, men de er altoppslukende. Jeg kan nesten ikke sove pga bekymringer Anonymkode: af8e7...3d0
Gjest RehabilitertIncel Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 Leve i nuet. Lever du i fortiden så blir du fort deprimert. Lever du i fremtiden så blir du fylt med angst. Ja, jeg forstår at man burde legge planer for livet, men man bør ikke være for forpliktet til utfallet. Ting skjer og man bør heller tilpasse seg.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 RehabilitertIncel skrev (21 minutter siden): Leve i nuet. Lever du i fortiden så blir du fort deprimert. Lever du i fremtiden så blir du fylt med angst. Ja, jeg forstår at man burde legge planer for livet, men man bør ikke være for forpliktet til utfallet. Ting skjer og man bør heller tilpasse seg. Jeg har aldri klart å leve i nuet. Vi vet at vi bør gjøre det, men finnes det én person i verden som ikke bekymrer seg for fremtiden? Anonymkode: af8e7...3d0
Gjest RehabilitertIncel Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg har aldri klart å leve i nuet. Vi vet at vi bør gjøre det, men finnes det én person i verden som ikke bekymrer seg for fremtiden? Anonymkode: af8e7...3d0 Jeg gir totalt faen i ting Om huset brant ned og jeg ble sittende på bar bakke, om jeg fikk masse sykdommer og ble invalid, så gir jeg totalt faen Jeg har uendelig tro på Gud, og så veit jeg at jeg bor i Norge hvor vi har et sikkerhetsnett Hva er det du er så engstelig for egentlig?
Twister Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 Jeg synes det hjelper å se det store bildet. Hvor mange opplever egentlig det jeg går rundt å frykter? Hvor mange rundt meg skjer det med? Hva er sjansen for at det skjer akkurat meg liksom. og sett av et kvarter hver kveld til å ha «katastrofetankene». Da kan du ila dagen tenke at dette er noe du kan tenke på det kvarteret i kveld. også erfaring. Det går som regel bra.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 RehabilitertIncel skrev (26 minutter siden): Jeg gir totalt faen i ting Om huset brant ned og jeg ble sittende på bar bakke, om jeg fikk masse sykdommer og ble invalid, så gir jeg totalt faen Jeg har uendelig tro på Gud, og så veit jeg at jeg bor i Norge hvor vi har et sikkerhetsnett Hva er det du er så engstelig for egentlig? Jeg tror ikke at du gir faen Anonymkode: af8e7...3d0 1
Gjest RehabilitertIncel Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg tror ikke at du gir faen Anonymkode: af8e7...3d0 Ok
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 Cleo88 skrev (18 minutter siden): Ha!! Å være i stand til å tenke worst-case-scenario er en gave. Man blir forberedt på det meste, til en viss grad. Det jeg jobber med meg selv om er derimot å handle ut fra det som er mest sannsynlig (eller det jeg helst vil :p) istedenfor å gå ut fra at worst case finner sted. Det er ganske sannsynlig fordi det skjer med mange mennesker. Å være ekstremt redd for sykdommer, for å få sparken er jo forståelig fordi det skjer stadig vekk med mange Anonymkode: af8e7...3d0
Gjest RehabilitertIncel Skrevet 4. april 2021 #17 Skrevet 4. april 2021 (endret) Men altså det er bra å tenke litt på fremtiden, men du må jo skille mellom ting du har kontroll over og ting du ikke har kontroll over Så tenk gjerne på fremtiden og ting du har kontroll over. Si du har penger på bok og har det OK økonomsik, så er det greit å vite at man kan betale regningene si 1 år frem i tid. Dette har du kontroll over Men å tenke worst-case er sjeldent fruktbart. Som sagt; vi bor i Norge og det finnes et sikkerhetsnett for alt. Det går over og det blir bedre Si du sliter økonomisk; ja da får du bare flytte og selge huset. Si du ikke får jobb og blir uføretrygdet med lav inntekt, ja da får du tilpasse deg. Det er ikke ting man burde gå rundt og tenke på. Det forholder man seg til når tiden kommer Endret 4. april 2021 av RehabilitertIncel
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #18 Skrevet 4. april 2021 Cleo88 skrev (18 minutter siden): Dette er en effektiv metode for meg også. F.eks. hvis jeg får en veldig forstyrrende idé, så bare aksepterer jeg det, skrur av varsellampene og bare gir f ja 🤣 Aksepterer hva? Anonymkode: af8e7...3d0
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #20 Skrevet 4. april 2021 Cleo88 skrev (2 minutter siden): Worst-case-scenarioet du har i hodet. "Ok, jeg tenker at dette kan skje men jeg får bare kjøre på allikevel..." Men det er jo ikke Ok hvis det skjer. Tanken på at det kanskje skjer får folk til å skjelve, miste søvn og appetitt. Anonymkode: af8e7...3d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå