Gå til innhold

Erfaring med kolesteatom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med dette? Jeg var på Volvat igår fordi øret mitt har irritert meg en stund, og de ville henvise meg videre til ØNH spesialist fordi de mente at jeg har et kolesteatom bak trommehinnen. Øret føles jo like jævlig som det gjorde da jeg oppsøkte dem, og en henvisning kan jo ta tid. Men jeg fikk ikke så mye info om hva jeg bør gjøre i mellomtiden, for eksempel. Er det verdt det å bare oppsøke ØNH privat? Noen som vet hva sånn ca det vil koste? 

Setter pris på alle svar 🥰

Anonymkode: 91850...51d

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har operert ut kolesteatom for et par måneder siden, så jeg har noe erfaring ;) 

For min del så kunne det gått gale om jeg ikke fjernet det. Kolesteatomet var så utbredt inni der at jeg måtte få nytt øreben (ambolt protese). Smaksnerven røk og nerver til ansiktet ble påvirket. Kjeven ble låst og er enda ikke blitt helt bra igjen. Om operasjonen hadde blitt utsatt og kolesteatomet hadde fått vokse enda mer, så hadde det nok gått enda verre. 

Ser jo at dette er skrevet for en stund siden, kanskje du allerede har vært hos legen? 

• Hjerte 1
  • 1 år senere...
Skrevet
lille.frk skrev (På 22.5.2022 den 20.41):

Hei! Jeg har operert ut kolesteatom for et par måneder siden, så jeg har noe erfaring ;)

For min del så kunne det gått gale om jeg ikke fjernet det. Kolesteatomet var så utbredt inni der at jeg måtte få nytt øreben (ambolt protese). Smaksnerven røk og nerver til ansiktet ble påvirket. Kjeven ble låst og er enda ikke blitt helt bra igjen. Om operasjonen hadde blitt utsatt og kolesteatomet hadde fått vokse enda mer, så hadde det nok gått enda verre. 

Ser jo at dette er skrevet for en stund siden, kanskje du allerede har vært hos legen? 

Hei, kanskje gått for lang tid, men forsøker da jeg ikke finner så mye erfaring på nettet: 

jeg har for litt siden blitt operert for det samme, hvor lenge var kjeven din låst? 
kom smak sansen tilbake igjen etter en periode? 
og ble du helt bra etter operasjonen eller har det utviklet seg kolesteatom igjen i ettertid? 
beklager mange spørsmål, på forhånd takk for svar. 
☺️

Anonymkode: 99f12...161

Skrevet

Hei! 
Jeg syns å huske at kjeven var låst i noen uker. Fikk hjelp på haukeland til å «åpne» den igjen, men den er ikke 100% og vil nok ikke bli det. TMJ tror jeg det heter. Smakssansen kom tilbake etter 1 måneds tid, alt er bra der! 

Operasjonen gikk bra, ingen tilbakevendende sykdom heldigvis. Hørselen ble litt nedsatt, men jeg har nylig fått høreapparat og er kjempe fornøyd med det :)

Bare spør om du lurer på noe annet!

Skrevet
lille.frk skrev (På 6.2.2024 den 23.29):

Hei! 
Jeg syns å huske at kjeven var låst i noen uker. Fikk hjelp på haukeland til å «åpne» den igjen, men den er ikke 100% og vil nok ikke bli det. TMJ tror jeg det heter. Smakssansen kom tilbake etter 1 måneds tid, alt er bra der! 

Operasjonen gikk bra, ingen tilbakevendende sykdom heldigvis. Hørselen ble litt nedsatt, men jeg har nylig fått høreapparat og er kjempe fornøyd med det :)

Bare spør om du lurer på noe annet!

Tusen takk for gode svar, godt å høre alt har gått fint😊

Jeg visste ikke at kjeven kunne «låse» seg, så noe utfordrende mtp måltider/tannpuss etc. Men ble veldig glad å høre at det er hjelp å få. Jeg vil ta dette opp på neste kontroll. 
Usikker om det blir høreapparat på meg også, hørselen var veldig redusert før operasjonen- men fint å lese at du du er fornøyd med høreapparat. 

Igjen, tusen takk for svar 

😊

Anonymkode: 99f12...161

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...