Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil dere si at en samlet årsinntekt på 900.000 kr før skatt er for lite til å betjene ett lån på 4,5 mill?  

Annen relevant info: 

2 barn 

2 biler 

1 båt 

Anonymkode: 82d23...f59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på. Hvor belånte er biler og båt? Hvor mange års nedbetalingstid hadde dere sett for dere? Annuitet eller serielån? 

Det finnes jo en drøss med kalkulatorer om dere googler. Så må dere selv vite hvor mye dere bruker på alt annet enn å bo. 

For min del er jeg alene med ett barn og en bil. Høyere inntekt, lavere lån. Ville ikke hatt høyere lån. 

Anonymkode: 497ae...449

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kommer an på. Hvor belånte er biler og båt? Hvor mange års nedbetalingstid hadde dere sett for dere? Annuitet eller serielån? 

Det finnes jo en drøss med kalkulatorer om dere googler. Så må dere selv vite hvor mye dere bruker på alt annet enn å bo. 

For min del er jeg alene med ett barn og en bil. Høyere inntekt, lavere lån. Ville ikke hatt høyere lån. 

Anonymkode: 497ae...449

Bil og båt er inkl i lånet på 4.5 mill. Nedbetalingstid 25 år. Annuitet. 
 I følge kalkulatorer på nett skal det være fullt mulig, men selvsagt da ingen rom til andre ting.....  

Men takk for svar :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vil dere si at en samlet årsinntekt på 900.000 kr før skatt er for lite til å betjene ett lån på 4,5 mill?  

Annen relevant info: 

2 barn 

2 biler 

1 båt 

Huff...Om jeg jobbet i en bank, ville jeg vært meget skeptisk. Spesielt pga to biler. Ville også sjekket deres evne til å spare. 

Anonymkode: 0a1b0...5a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bil og båt med nedbetaling over 25 år?? Er du helt tullerusk?

Anonymkode: c9b84...1d2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huff...Om jeg jobbet i en bank, ville jeg vært meget skeptisk. Spesielt pga to biler. Ville også sjekket deres evne til å spare. 

Hvorfor det? Bilene er ink i de 4.5 mill, og 4.5 mill til sammen, overstiger ikke 5x inntekt. 

Anonymkode: bae37...44e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Bilene er ink i de 4.5 mill, og 4.5 mill til sammen, overstiger ikke 5x inntekt. 

For høye utgifter? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Annen relevant info: 

2 barn 

2 biler 

1 båt 

Tenker det er litt lite, jeg og mannen min har 0 barn, 2 biler(med billån) og 2,4 i lån. Vi har ca 1,1 i inntekter. Det er mer enn nok om en har studielån hver seg i tillegg. 

Anonymkode: ef10b...539

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vel en samlet inntekt på omtrent det samme, lån på 3,2 inkl 1 bil og ingen båt. 2 barn under 7 år. Vi har nedbetaling på 30 år og synes det egentlig er ganske trangt økonomisk. Bruker lite penger på både mat og klær. Vil ikke anbefale et så stort lån. 

Anonymkode: 89b38...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Det høres litt i grenseland ut. Vi har ca 1.1 utbetalt og lån på 3,2 - da klarer vi spare rundt 10-15k i mnd. 

Anonymkode: ebb38...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Har dere hørt med banken da? De trekker vel en del fra hvor mye dere kan få i lån siden dere har barn. 

Selv kjøpte vi bolig da vi hadde billån og studielån. Så fikk vi to barn, gikk opp i lønn og betalte ned billånet og fikk jo da behov for større bolig. Trodde det skulle være en smal sak å få høyere lån siden vi jo hadde høyere lønn og mindre lån, men neida, bankene trakk fra 1 million per barn fra lånerammen. 🤦‍♀️

Anonymkode: 67a6c...ebb

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på båten :)

Anonymkode: ab986...e25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bil og båt med nedbetaling over 25 år?? Er du helt tullerusk?

Anonymkode: c9b84...1d2

Alt er inni samme lån, har ikke ett eget lån på bil og båt.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Annen relevant info: 

2 barn 

2 biler 

1 båt 

Ja. Vi har mellom 1,1-1,2 millioner samlet (varierer litt fra år til år), har en bil med 150 000 igjen på lånet, et barn, ingen båt, og jeg synes vi har for mye lån med i underkant av 3 millioner på huset (pluss da 150 000 på bil og bare ca 50 000 igjen på studielån).

Anonymkode: e6b85...6e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere hørt med banken da? De trekker vel en del fra hvor mye dere kan få i lån siden dere har barn. 

Selv kjøpte vi bolig da vi hadde billån og studielån. Så fikk vi to barn, gikk opp i lønn og betalte ned billånet og fikk jo da behov for større bolig. Trodde det skulle være en smal sak å få høyere lån siden vi jo hadde høyere lønn og mindre lån, men neida, bankene trakk fra 1 million per barn fra lånerammen. 🤦‍♀️

1 million?! Vi vurderer å prøve på barn i år, men da vil vi i så fall i praksis ruinere oss selv når det kommer til boliglån.. 

Men hvordan i all verden fikk en jeg kjenner lån på 3 mill med 700 k i årsinntekt, med bil utenom og et barn da?? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har evne til å spare :) vi har fått innvilget lånet :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, høres for lite ut. Spesielt med barn og biler. Dere bør vise at dere er veldig gode på å spare og har et lavt daglig forbruk for at en bank skal gå med på det. 

Eneste som kan redde dere her er høy EK (godt over millionen?). Hvis dere har studielån tror jeg sjansen er enda lavere.

Anonymkode: f9945...fbb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har snakket med banken, og lånet er innvilget :) vi har ikke studielån :) og som regel har vi en høyere inntekt enn 900.000 samlet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Vi har mellom 1,1-1,2 millioner samlet (varierer litt fra år til år), har en bil med 150 000 igjen på lånet, et barn, ingen båt, og jeg synes vi har for mye lån med i underkant av 3 millioner på huset (pluss da 150 000 på bil og bare ca 50 000 igjen på studielån).

Anonymkode: e6b85...6e1

Takk for svar :) jeg er helt enig at ett lån på 4.5 mill er mye... men vi har ikke noe studielån og bil/båt lån er inkl i lånet på 4.5 mill. 

Skrevet

Det hørtes helt rimelig ut. Dere er altså to voksne på den inntekten? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...