Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert bare jeg som er overhysterisk, men er det farlig å bære noen middels tunge bæreposer med melk osv i 10-15 min? Merket jo at jeg synes det var tungt og slitsomt, og magen ble litt hard, men tror det var mest pga gå-distansen og at kroppen generelt er ganske tung. Hadde fint klart å bære posene hvis jeg ikke hadde vært gravid for å si det sånn.  Dum som jeg er, googlet jeg på nettet og kom over et par tråder hvor tunge løft hadde ført til morkakeløsning. Og nå sitter jeg her livredd. Har ikke trent på mange år, så kroppen er ikke akkurat vandt med tunge ting. Hadde jeg merket om morkaken hadde løsnet? Kjente jo liv noen timer etter jeg hadde bært, og kjente litt liv med en gang jeg sto opp, men nå har det vært helt stille i over en time og begynner å bekymre meg. Vet det sikkert bare er jeg som er hysterisk! Men fint å få noen svar så jeg kan slappe av.. 

Anonymkode: 15261...91d

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint med vanlig hverdagsaktivitet, som å bære handleposer hjem fra butikken! Trekk pusten dypt.🥰 

Som oftest ved morkakeløsning får du smerter og blødning, så den tanken syns jeg du kan legge vekk. Med å løfte tungt menes ting som å bære ikeamøbler, flytte og bære på sofaer og senger osv. Å bære tungt er ikke en pose med melk og juice og litt ekstra ❤

Det at du har kjent liv er jo kjempefint, det betyr at babyen din har det bra, men er du veldig bekymret, så legg deg ned på venstre side, drikk et glass med kald saft (eller brus) og vent. Babyen pleier å lage litt liv da 😊 

I 3 trimester er magen tung og slitsom å bære på, og all ekstra vekt kjennes tyngere fordi kroppen er tung. Det er mindre plass til organer som mage og lunger og de blir presset sammen eller ut til siden. Det kan gjøre at du blir fort mett, får halsbrann eller blir andpusten fortere enn du er vant til. Det er helt normalt og ingenting å være bekymret for 🥰

Anonymkode: 7ee95...e61

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går helt fint med vanlig hverdagsaktivitet, som å bære handleposer hjem fra butikken! Trekk pusten dypt.🥰 

Som oftest ved morkakeløsning får du smerter og blødning, så den tanken syns jeg du kan legge vekk. Med å løfte tungt menes ting som å bære ikeamøbler, flytte og bære på sofaer og senger osv. Å bære tungt er ikke en pose med melk og juice og litt ekstra ❤

Det at du har kjent liv er jo kjempefint, det betyr at babyen din har det bra, men er du veldig bekymret, så legg deg ned på venstre side, drikk et glass med kald saft (eller brus) og vent. Babyen pleier å lage litt liv da 😊 

I 3 trimester er magen tung og slitsom å bære på, og all ekstra vekt kjennes tyngere fordi kroppen er tung. Det er mindre plass til organer som mage og lunger og de blir presset sammen eller ut til siden. Det kan gjøre at du blir fort mett, får halsbrann eller blir andpusten fortere enn du er vant til. Det er helt normalt og ingenting å være bekymret for 🥰

Tusen takk for informativt og beroliggende svar!❤ jeg er nok litt for hysterisk når det gjelder enkelte ting🙈 er bare redd det skal skje den lille i magen noe❤

Anonymkode: 15261...91d

AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke farlig. Men det kan være slitsomt! Så ta det rolig, se om du kan finne enklere løsninger, og ta ihvertfall en hvil når du kommer hjem. 😊

Anonymkode: 0ba0a...547

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å være litt hysterisk som gravid. Det var jeg også da jeg gikk med min. Det er helt vanlig å kjenne på en del bekymringer som du aldri har hatt før. Hvis du blir veldig bekymret, så ringer du jordmor. Min jordmor sa dette: "ring eller send meg melding uansett hva. Det er bedre at du får lagt vekk bekymringene og at babyen har det bra, enn at du går å stresser. Er det veldig krise, så kan du komme inn i 5 minutter bare for å høre hjertelyden" ❤

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ukeshandlet som vanlig helt fram til fødsel. Prøvde å fordele den tyngste vekta i flere poser og gå flere ganger. Ble ganske sliten av å gå opp trappa et par ekstra ganger, men det gikk helt fint. Gav meg selv en ekstra god pause når maten var i kjøleskapet og kalte det en dags jobb. :)

Anonymkode: 7a899...b55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig, som de over sier :) Jeg kjenner godt igjen dette med å plutselig bli bekymret i svangerskapet, som andre også sier, det er lov å være litt "hysterisk". Jeg var meget utrent, og bar rundt på tunge handleposer i ene hånda og storesøster på 15 kg. på andre armen i andre svangerskap. Det som kan være problematisk med det er først og fremst hvis bekkenet krangler. Altså at man kan få skikkelig vondt og vanskeligheter med å bevege seg, men det er ikke farlig for den lille i magen. 

Anonymkode: 2403b...598

AnonymBruker
Skrevet

Å løfte dagligdagse ting som handleposer er helt trygt, bare pass på å bruk di rette musklene

Anonymkode: 88652...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...