Merenwen Skrevet 27. august 2005 #1 Skrevet 27. august 2005 Hvor usunt er egentlig juice? Kan jeg drikke for eksempel et glass juice som er laget av 100 % druejuice uten tilsatt sukker daglig med god samvittighet?
Gjest 1111 Skrevet 27. august 2005 #2 Skrevet 27. august 2005 Jeg ser ikke noe problem med at du kan drikke et glass juice uten tilsatt sukker hver dag. Juice blir automatisk sunnere jo fort du fjerner det tilsatte sukkeret, men du må huske at det er fortsatt mye sukker i juicen, naturlig fruktsukker.
Gjest gjesten Skrevet 28. august 2005 #3 Skrevet 28. august 2005 Jeg drikker juice i helgene og spiser frukt ellers. Det er jo bare å ta en titt på varedeklarasjonen på flasken. Det som er listet som karbohydrat er sukker i en eller annen form. Så kan du regne selv hvor mye sukker du vil ha i deg. Juice kan ikke ha tilsatt ekstra sukker. Har den det går den under navnet nektar eller lignende. Men "naturlig sukker" er fortsatt sukker. I den juicen jeg drikker er det ca 10% karbohydrater. I snitt bør en ikke spise mer en ca 60 gram sukker pr døgn, dvs ikke mer en 10% av energiinntaket bør komme fra sukker i en eller annen form. Det store problemet for forbrukere er at mange ferdige matvarer er tilsatt sukker som man ikke legger merke til. I ketchupflasken jeg har i kjøleskapet er det f.eks 25% karbohydrater - jeg bruker lite ketchup.
Gjest Tristessa Skrevet 28. august 2005 #4 Skrevet 28. august 2005 Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker (eller hva de nå heter) sier i alle fall at et stort glass juice kan inngå som en av de fem i fem-om-dagen-regelen. Greit for oss som er litt late. Selv er jeg litt på isfronten med juicen, spes. redd for tennene mine.
Lillesøster Skrevet 28. august 2005 #5 Skrevet 28. august 2005 Juice e sunt, men selv om det er 100 % ren appelsinsaft er det en del kcal i den. Jeg drikker ikke mer en 2 dl juice om dagen, tror det er ca. 50 kcal i 1 dl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå