MiniMjau Skrevet 1. april 2021 #1 Skrevet 1. april 2021 Hva vil det si at en hund er en urhund? Hva slags trekk og egenskaper er det denne hunden har sammenlignet med hunder som ikke er urhund?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 De har flere gener som kan spores direkte tilbake itl ulven enn det vanlige hunder har. Anonymkode: c28cf...bb4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 Genetisk er de mer beslektet til utdødde ulvetyper enn moderne hunder. Det er vanlig at de ikke har det drivet til å jobbe for mennesker som moderne hunder har, og kan derfor være vanskelig å trene. Anonymkode: b5b46...3cf 1
paulinemor Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 9.44): Genetisk er de mer beslektet til utdødde ulvetyper enn moderne hunder. Det er vanlig at de ikke har det drivet til å jobbe for mennesker som moderne hunder har, og kan derfor være vanskelig å trene. Anonymkode: b5b46...3cf Jeg har en lapsk vallhund, som er betegnet som en urhund. Jeg vil ikke si at den er vanskelig å trene. Jeg har ikke selv eid hund før. Jeg har lært han 28 kommandoer, hvor 10 av disse forstår han ved håndsignaler i tillegg til ordet. Han er absolutt ikke aggressiv, den er førerorientert og lojal hund. På nkk sine sider står det om rasen at: En bra lapsk vallhund er naturlig lydig, arbeidsvillig, hardfør, utholdende og har et rolig temperament. Den er lojal, uredd og har nær familietilhørighet. Det medfødte gjeterinstinktet, samarbeidsviljen og eksteriøret gjør den anvendelig i reindriften der samling/driving av reinsdyrene kan pågå i flere dager i strekk under polare forhold. https://www.nkk.no/raser/lapsk-vallhund-article8262-815.html Selv om rasenavnet og rasestanderen ikke kom før på 1960 tallet så har er den nært knyttet opp til Nordkalotten sin historie. En urhund har lange tradisjoner i sitt opprinnelsesland, og er ofte nært knyttet til urbefolkningen i det aktuelle landet (jeg har hvertfall forstått det sånn).
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 paulinemor skrev (På 4.4.2021 den 22.36): Jeg har en lapsk vallhund, som er betegnet som en urhund. Jeg vil ikke si at den er vanskelig å trene. Jeg har ikke selv eid hund før. Jeg har lært han 28 kommandoer, hvor 10 av disse forstår han ved håndsignaler i tillegg til ordet. Han er absolutt ikke aggressiv, den er førerorientert og lojal hund. På nkk sine sider står det om rasen at: En bra lapsk vallhund er naturlig lydig, arbeidsvillig, hardfør, utholdende og har et rolig temperament. Den er lojal, uredd og har nær familietilhørighet. Det medfødte gjeterinstinktet, samarbeidsviljen og eksteriøret gjør den anvendelig i reindriften der samling/driving av reinsdyrene kan pågå i flere dager i strekk under polare forhold. https://www.nkk.no/raser/lapsk-vallhund-article8262-815.html Selv om rasenavnet og rasestanderen ikke kom før på 1960 tallet så har er den nært knyttet opp til Nordkalotten sin historie. En urhund har lange tradisjoner i sitt opprinnelsesland, og er ofte nært knyttet til urbefolkningen i det aktuelle landet (jeg har hvertfall forstått det sånn). Da har jeg tenkt mer på basenji og Shiba 🙂 Anonymkode: b5b46...3cf 1
paulinemor Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da har jeg tenkt mer på basenji og Shiba 🙂 Anonymkode: b5b46...3cf Jeg har rett og slett missforstått det du skrev. Jeg trodde du mente generelt for hunderaser at de er vanskelig å trene. Jeg har ikke noe særlig erfaring med Shiba eller basenji, derfor skrev jeg om en rase som er betegnet som urhundrase, og som jeg har kjennskap til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå