Gå til innhold

Etterbetaling av utvidet barnetrygd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, får man etterbetaling av utvidet barnetrygd? 

Jeg søkte utvidet barnetrygd 25.feb. Og den ser virkelig ut til og la seg vente, da de ønsker dokumentasjon fra familievernkontoret. Vi er i 5a, der det meste er stengt. Og familievernkontoret ikke tar inn annet enn familie i konflikter. 

Har både fått overgangsstønad og bidrag i mellom uten den dokumentasjonen så vet det kommer fint i mellom uten. 

Men får man da tilbakebetalt? 

Anonymkode: 43ff2...423

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

🏻

AnonymBruker
Skrevet

For å få utvidet barnetrygd stiller loven krav om meklingsattest. Man kan tidligst få innvilget utvidet barnetrygd fra måneden etter alle vilkår er oppfylt, dvs når man både har flyttet fra hverandre OG vært på mekling. 

Om dere enda ikke har vært på mekling vil du ikke få etterbetaling.

Får du f.eks meklingsattest i løpet av april (og dere allerede har flyttet fra hverandre) vil du tidligst kunne få utvidet barnetrygd fra mai og dermed ingen etterbetaling for månedene før du har bodd alene med barnet/barna.. 

Anonymkode: 83ccd...68a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For å få utvidet barnetrygd stiller loven krav om meklingsattest. Man kan tidligst få innvilget utvidet barnetrygd fra måneden etter alle vilkår er oppfylt, dvs når man både har flyttet fra hverandre OG vært på mekling. 

Om dere enda ikke har vært på mekling vil du ikke få etterbetaling.

Får du f.eks meklingsattest i løpet av april (og dere allerede har flyttet fra hverandre) vil du tidligst kunne få utvidet barnetrygd fra mai og dermed ingen etterbetaling for månedene før du har bodd alene med barnet/barna.. 

Men gjelder disse reglene nå? Jeg bor i en by som går under 5a, det vil si full lockdown. Bare matbutikker, apoteket ect som er åpent. 

Jeg var allerede i kontakt med familievernkontoret, før vi var i full lockdown. De tar ikke inn oss med mindre det er konflikt sa de da, så jeg skal ikke få pengene jeg har krav på pga covid? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er ikke dette noe NAV kan vise skjønn på. Loven er klar;

https://lovdata.no/nav/andre-rettskilder/Barnetrygdloven/kap3

"Det foreligger rett til utvidet barnetrygd i de tilfeller der barnets foreldre er ugift, skilt eller separert og ikke bor sammen i en felles husholdning."

.....

"For at utvidet barnetrygd skal kunne tilstås etter samlivsbrudd mellom samboere med felles barn under 16 år, må det legges fram meklingsattest."

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dessverre er ikke dette noe NAV kan vise skjønn på. Loven er klar;

https://lovdata.no/nav/andre-rettskilder/Barnetrygdloven/kap3

"Det foreligger rett til utvidet barnetrygd i de tilfeller der barnets foreldre er ugift, skilt eller separert og ikke bor sammen i en felles husholdning."

.....

"For at utvidet barnetrygd skal kunne tilstås etter samlivsbrudd mellom samboere med felles barn under 16 år, må det legges fram meklingsattest."

Og dette er ikke nødvendig ved søknad om overgangsstønad eller bidragsforskudd? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, får man etterbetaling av utvidet barnetrygd? 

Jeg søkte utvidet barnetrygd 25.feb. Og den ser virkelig ut til og la seg vente, da de ønsker dokumentasjon fra familievernkontoret. Vi er i 5a, der det meste er stengt. Og familievernkontoret ikke tar inn annet enn familie i konflikter. 

Har både fått overgangsstønad og bidrag i mellom uten den dokumentasjonen så vet det kommer fint i mellom uten. 

Men får man da tilbakebetalt? 

Hva betyr dette?

Anonymkode: 1b3f4...aea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betyr dette?

Tiltaksnivå i byen våres. 
Det vil si 2 meter. 
Munnbindpåbud.

Alt er stengt utenom matbutikker, optikere, apotek, frisør ect.

Det er vell mye mer også som skoler evt, men det er jo ikke noe jeg legger merke til. Men det er nå værtfall det strengeste tiltaksnivået de kan bruke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og dette er ikke nødvendig ved søknad om overgangsstønad eller bidragsforskudd? 

Nei, ingen av disse stønadenes lovverk spesifiser behov for meklingsattest.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva betyr dette?

Det hadde du brukt 15 sekunder på å finne ut på Google. Eller vil du at andre skal gjøre det for deg? 

Anonymkode: 521fc...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...