AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #1 Skrevet 1. april 2021 Jeg trenger noe å sammenligne med og høre av deres erfaring. Jeg må innrømme at jeg har ikke noe peiling på dette, og det sa jeg fra til mannen som kom på befaring hos meg. Jeg ønsker å utvide en gang og soverom, med tilsammen 30kvm. Det, ifølge snekkeren skulle ikke være et problem å få til. Men at det ville koste litt. Men 2 millioner kroner, syns jeg var i overkant. Dette er i Asker. Hva tenker dere? Hvor mye kostet tilbygget deres? Jeg fikk tilbudet for en uke siden og mannen har ringt hver dag for å få meg til å signere kontrakt for å sette igang arbeidet, men jeg er nå i tvil. Anonymkode: 2bc6d...214
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 Kun utvides med tørrom til en kvadratmeterpris på 66.666,- er bare helt sykt! Vanlig nøktern nybygg ligger på ca 25.000,- pr m2, og det er jo da et gjennomsnitt med våtrom etc. Jeg ville regnet med ca 20.000,- pr m2 for tilbygg med kun soverom og gang, dvs en capris på 600.000,- OBS: Et forebehold med mitt anslag. Jeg har ikke beregnet graving på tomt eller andre grunnforhold, feks. om det må graves og sprenges vekk stein øker prisen raskt kraftig. Samme om det er vanskelige takvinkler, slik at det er mye jobb å utvide taket. Om du kun bygger i lengderetning slik at taket enkelt kan forlenges vil det bli rimeligere. Anonymkode: a813b...bff
A-hunter Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 Du kan regne ca 30 000 pr m2 for tilbygg som kan bygges inntil huset uten for mye ekstraarbeid (f eks sprenging). AB over her tar feil, det er langt dyrere pr m2 å bygge lite enn stort uansett rominnhold. 1. mai blir det søknadsfritt å bygge 15 m2 tilbygg. En søknad ligger på rundt 50-70 tusen inkl gebyrer. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 2 millioner høres veldig mye ut. Er tilbudet delt opp slik at du ser hvor mye de ulike fagene koster? Anbefaler å hente inn flere tilbud. Mange firma har mye å gjøre nå og priser seg høyt. Vi hentet inn tilbud på tilbygg i fjor og prisene varierte fra 3-5.5 millioner. Anonymkode: e1fb3...21a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 Tusen takk for svar. Der det skal utvides, er tomten flat og det er en platting. Litt usikker på om noe skal sprenges, men det har nok ikke snekkeren tatt høyde for. Hvis jeg dropper soverommet, men utvider gangen, vil det være under 15kvm. Er det billigere da? Det er kun en forlengelse av taket, ikke noe entra. Jeg sa fra til snekkeren at jeg ikke hadde så god råd og ønsket så billig løsning som mulig. Anonymkode: 2bc6d...214
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #6 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 2 millioner høres veldig mye ut. Er tilbudet delt opp slik at du ser hvor mye de ulike fagene koster? Anbefaler å hente inn flere tilbud. Mange firma har mye å gjøre nå og priser seg høyt. Vi hentet inn tilbud på tilbygg i fjor og prisene varierte fra 3-5.5 millioner. Anonymkode: e1fb3...21a Nei, ikke delt opp. Hvor stort var tilbygget dere ønsket tilbud på? Anonymkode: 2bc6d...214
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #7 Skrevet 1. april 2021 A-hunter skrev (14 minutter siden): Du kan regne ca 30 000 pr m2 for tilbygg som kan bygges inntil huset uten for mye ekstraarbeid (f eks sprenging). AB over her tar feil, det er langt dyrere pr m2 å bygge lite enn stort uansett rominnhold. 1. mai blir det søknadsfritt å bygge 15 m2 tilbygg. En søknad ligger på rundt 50-70 tusen inkl gebyrer. Ja, det er dyrere å bygge lite, men rominnhold har mye å si. Kun tørre rom gir ikke en kvadratmeterpris på 30K! Er man nøktern så kan kvadratmeterprisen på nybygg med våtrom komme ned i 20K, og TS sier selv hun har dårlig råd, da er det ikke dyre materialer og fancy løsninger det går på. Anonymkode: a813b...bff 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #8 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for svar. Der det skal utvides, er tomten flat og det er en platting. Litt usikker på om noe skal sprenges, men det har nok ikke snekkeren tatt høyde for. Hvis jeg dropper soverommet, men utvider gangen, vil det være under 15kvm. Er det billigere da? Det er kun en forlengelse av taket, ikke noe entra. Jeg sa fra til snekkeren at jeg ikke hadde så god råd og ønsket så billig løsning som mulig. Anonymkode: 2bc6d...214 Si nei takk til dette tilnbudet, si at det var for dyrt, så du setter hele prosjektet på vent. Så kontakter du 3-4 andre firmaer, si at du ønsker befaring og tilbud med totalpris, og informer at du har flere firmaer som skal det samme. Anonymkode: a813b...bff 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #9 Skrevet 1. april 2021 Det kan komme an på hvor vanskelig det er å forlenge taket deres, og om det evt må legges helt nytt. Vi bygde ut tilsvarende rom (innhold og størrelse) for ca 1 mill, da med god pris på arbeidet. Anonymkode: a3128...734 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Si nei takk til dette tilnbudet, si at det var for dyrt, så du setter hele prosjektet på vent. Så kontakter du 3-4 andre firmaer, si at du ønsker befaring og tilbud med totalpris, og informer at du har flere firmaer som skal det samme. Anonymkode: a813b...bff Tusen takk🥰 Jeg skal gjøre det. Om dere har tips til andre firmaer i Østlandsområdet så gi meg gjerne et par navn. Anonymkode: 2bc6d...214
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #11 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan komme an på hvor vanskelig det er å forlenge taket deres, og om det evt må legges helt nytt. Vi bygde ut tilsvarende rom (innhold og størrelse) for ca 1 mill, da med god pris på arbeidet. Anonymkode: a3128...734 En million er fortsatt mye billigere enn to. Måtte dere grave? TS Anonymkode: 2bc6d...214
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, ikke delt opp. Hvor stort var tilbygget dere ønsket tilbud på? Anonymkode: 2bc6d...214 Vi skal bygge på ca 80m2 og i tillegg totalrenovere hele 2.etasje på eksisterende bygg. Anonymkode: e1fb3...21a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #13 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Tusen takk🥰 Jeg skal gjøre det. Om dere har tips til andre firmaer i Østlandsområdet så gi meg gjerne et par navn. Anonymkode: 2bc6d...214 Ikke direkte tips om firmaer, utover at jeg støtter at du tar en anbudsrunde. Men vær obs på et-par ting. Lav pris betyr gjerne dårlig kvalitet, og/eller at de lurer inn variable elementer etterhvert. Mange dumper prisene ekstra om det går dårlig i selskapet, da det er akutt å få oppdrag. Men så blir kunden veldig skadelidende om de havner midt i konkursen, eller ikke kan reklamere på dårlig utført jobb fordi selskapet ikke finnes lengre. Lavere totalpriser betyr også gjerne at de ikke har regnet inn alt. Har stått i så mange krangler om regninger som blir mye høyere enn det anbudet var. Har gjort en del over mange år, på ulike eiendommer. Og velger nå kun solide, stabile selskap, som riktignok er dyrere, men som regner absolutt alt inn i anbudet, og holder seg til det. Sist vi skiftet tak valgte vi det dyreste anbudet, og brukte de to lavere til å presse prisen på dette noe ned. Arbeidet ble utført plettfritt, på rekordtid, alt av kommunikasjon og tidsplaner ble holdt, og sluttregningen inneholdt ingen tillegg. Og om vi må reklamere vet vi at selskapet fortsatt er der om 10 år. Anonymkode: a52ee...acb 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #14 Skrevet 1. april 2021 Vi regnet før jul på å bygge ut soverom. Da regnet vi på utvidelse på ca 15 kvm. Søknad og tømrerarbeid skulle vi utføre selv, derfor ingen kostnad. Vannbåren varme i gulv, må derfor ha rørlegger inn. Elektriker for å legge om strøm. Ikke behov for å sprenge. Behov for litt grunnarbeid. Utfører selv. Gips eller ferdigmalte plater på vegg. Endte på ca 300 000 - 350 000. Men dette er uten arbeidstimer til tømrer, og dette var før materialprisene steg. Det har vært ihvertfall en prisoppgang siden da, og ny prisoppgang i dag (1.april) på ca 20-30 %. Anonymkode: 81e9d...373
Gjest loveli Skrevet 1. april 2021 #15 Skrevet 1. april 2021 Vi tenkte vi skulle bygge ut huset for noen år siden. Fikk inn en seriøs byggmester på befaring. Vi ønsket bare "skallet" på huset (yttervegger og isolasjon) og skulle pusse opp inne selv, også sette på gipsvegger, gips i tak og legge gulv selv. Ingen sprengning, men det var snakk om en utvidelse av kjeller, 1.etg og 2.etg., ca.10-15kvm per etasje over hverandre. Beklager dårlig forklaring. Han på befaringen sa det ville koste rundt 1,5mill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå