Gjest Spacegirl Skrevet 27. august 2005 #1 Skrevet 27. august 2005 (endret) Jeg har veldig lyst på hund, men er usikker på om jeg har plass. Vi hadde mange dyr der jeg vokste opp, men da bodde vi i et digert hus med en inngjerda eiendom på flere mål. Nå bor jeg i en ca 80 kvm leilighet, og har 2 katter fra før. Har en ganske stor inngjerda hage der den kan løpe fritt. Vil en hund kunne trives her, eller blir det trangt? Det er i så fall snakk om en liten hund, har falt veldig for rasen Schipperke. Noen som har noen meninger? Endret 27. august 2005 av Fairy
Gjest Xavia Skrevet 27. august 2005 #2 Skrevet 27. august 2005 Jeg kan ikke skjønne annet enn at du kan anskaffe deg hund. Det eneste som kanskje kan være trøblete er det med kattene. Det er jo ikke sikkert de kommer til å trives med en hund i huset...?
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #3 Skrevet 27. august 2005 Skjønner ikke at det ikke skal gå an? 80 kvm er jo ikke SÅ lite, og hunden gjør faktisk ikke så veldig mye inne, annet enn å sove, spise og leke litt. Og enda et stort pluss er det jo med en passe stor hage den kan tumle rundt i å leke som den vil.
Gjest Violetta Skrevet 27. august 2005 #4 Skrevet 27. august 2005 Har hund jeg, uten tilgang på hage og med mye mindre plass enn 80 kvadratmeter. Har ikke andre problemer enn at jeg må gå litt lenger for at han skal få gjort sitt, men det blir en vane det også.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #5 Skrevet 27. august 2005 vi har leilighet på 81 kvadrat, og har en leken dalmatiner her, går helt fint, og han er kun i stua/kjøkkenet og på datarommet. og vi har ikke hage.
Gjest Spacegirl Skrevet 27. august 2005 #6 Skrevet 27. august 2005 Takk for svar . Var det jeg håpet på. Var litt usikker på hvor stort aktivitetsnivå en kan vente innendørs. Den ene hunden jeg vokste opp med var skikkelig vilter og tok i bruk flere etasjer da den lekte. Så jeg tenkte hvis jeg endte opp med en hund med så mye energi, ville 80kvm bli lite plass å boltre seg på. Men den skal selvfølgelig få være mye ute, og den kan jo også gå løs i hagen. Så det burde vel gå bra
Gjest Violetta Skrevet 27. august 2005 #7 Skrevet 27. august 2005 (endret) Takk for svar . Var det jeg håpet på. Var litt usikker på hvor stort aktivitetsnivå en kan vente innendørs. Den ene hunden jeg vokste opp med var skikkelig vilter og tok i bruk flere etasjer da den lekte. Så jeg tenkte hvis jeg endte opp med en hund med så mye energi, ville 80kvm bli lite plass å boltre seg på. Men den skal selvfølgelig få være mye ute, og den kan jo også gå løs i hagen. Så det burde vel gå bra ← Det går fint an å lære en hund at inne er den rolig og ute er den mer aktiv. Min hund leker lite inne, men får utfolde seg massevis utendørs. Det er ikke nødvendig for en hund å ha tilgang til å leke hele tiden, bare den får utløp for sin energi på en fornuftig måte ellers. PS Dette gjelder selvfølgelig en hund som er mer eller mindre voksen. For valper er det jo annerledes, de leker vel mye uansett. Endret 27. august 2005 av Violetta
Hannemor Skrevet 28. august 2005 #8 Skrevet 28. august 2005 Vi har en veldig aktiv rase en jack russell terrier. Leiligheten vi bor i nå er på noen og seksti kvm, og han leker ikke med oss inne. Vil han leke så aktiviserer han seg selv med sine egne leker. Ute derimot (har ikke hage heller) løper, snuser og koser han seg som bare det. Vet også om en Grand Danois som bor på under førti kvm. Går fin-fint det ettersom aktivitetsbehovet til hunden ikke er så høyt. Husk at hunder er vanedyr de også akkurat som oss.
Shapia Skrevet 28. august 2005 #9 Skrevet 28. august 2005 Så lenge hunden får den mosjonen den trenger hver dag så skulle det ikke være noe problem å ha hund i leilighet. Men når man ikke har så stort hus så nytter det ikke være livredd for skader osv siden en leken valp kan lett bompe borti noe knuselig osv når det er lite plass rundt.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #10 Skrevet 29. august 2005 Inne er vi rolige, og ute herjer vi når menneskene sier det er greit. Har hatt to hunder på 60 kvm, uten hage. Det er ikke arealet det kommer an på, men hvor mye tid DU er villig til å bruke på hunden. Man kan gjerne bo trangt, det merker ikke hundene, og heller kompensere med å gå turer.
Gjest Gjest_Xora_* Skrevet 29. august 2005 #11 Skrevet 29. august 2005 Jeg har 50 kvm leilighet. Og kun gårdsplassen å være ute på. Tror hunden min trives altså - får 3 turer om dagen - en - to timer etter jobb! Men jeg merker jo også når vi kommer bort til foreldra mine eller til venner som har hage og plass til å boltre seg. Det liker han godt Ser ikke noen grunn til at 80 kvm med hage skal være for lite. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #12 Skrevet 29. august 2005 Jeg har to katter og to store hunder på 80 kvm. Det går helt fint!
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #13 Skrevet 29. august 2005 Jeg har veldig lyst på hund, men er usikker på om jeg har plass. Vi hadde mange dyr der jeg vokste opp, men da bodde vi i et digert hus med en inngjerda eiendom på flere mål. Nå bor jeg i en ca 80 kvm leilighet, og har 2 katter fra før. Har en ganske stor inngjerda hage der den kan løpe fritt. Vil en hund kunne trives her, eller blir det trangt? Det er i så fall snakk om en liten hund, har falt veldig for rasen Schipperke. Noen som har noen meninger? ← Det er de med mindre inneplass som har store hunder. jeg har 10 kvadrat mere og har to store. Uteolass som teller.og at det er terreng i nærheten.
Cherie Skrevet 29. august 2005 #14 Skrevet 29. august 2005 Kjenner en med ridgeback som bor på 34 kvadrat ,,,null problem. Hender seg at han passer min også som er av samme rase..ergo to 40-50kg hunder i så liten leil. Null problem .. inne sover man.
Gjest Spacegirl Skrevet 29. august 2005 #15 Skrevet 29. august 2005 Så bra! Nå ble jeg veldig oppmuntra . Da tror jeg at jeg skal gjøre alvor av ønsket mitt om å skaffe meg hund. Det blir nok uansett en god stund til jeg faktisk har en hund, for valg av rase, treffe oppdrettere, bestilling av valp osv tar jo sin tid. Men takk for innspill
Imax Skrevet 30. august 2005 #16 Skrevet 30. august 2005 Jeg er en av dem som aldri har skjønt spørmålet med "for liten plass". Det er jo ikke spørsmål om plass, det er jo spørsmål om tid! Jeg for min del synes ikke at hunder skal løpe rundt inne, og min erfaring er at dyret mitt er der hvor jeg er, stort sett OPPÅ føttene mine når vi er inne, så for hans del kunne vi bodd på 4 kvm... Så sørg for at du har tid og at hagen ikke blir hvilepute for å gå mange og lange turer med hunden din hver dag (og andre aktiviteter da...) Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2005 #17 Skrevet 30. august 2005 jeg er enig at innearealet ikke er avgjørende for om man kan få seg hund. Det er som det er nevnt tidligere her tiden man kan avsette til hunden som er avgjørende. Men noe du bør tenke over når du får deg kjæledyr på lite areal er at du vil merke at det er hår overalt inne. Hvis du hadde hatt litt større plass ville du kanskje ikke merket dette like mye (hårene ville blitt spredt litt mer). Så renhold hver dag er nødvendig hvis du ikke vil vasse i hundehår
Gjest Spacegirl Skrevet 30. august 2005 #18 Skrevet 30. august 2005 Røyting o.l. kommer nok ikke til å plage meg . Svømmer allerede i kattehår, og har blitt vant til å gjøre reint ofte, støvsuge daglig o.l.. Jeg tilbringer mye tid ute og kommer nok til å være enda mer ute når jeg får hund, så den kommer til å få nok mosjon og leketid. Har veldig lyst til å begynne med agility, og dersom jeg går for en schipperke, som er den rasen jeg heller mot, så er det en rase som trives med å få bruke hodet. Det som stopper meg litt, er at jeg har ikke funnet noen som kan passe den dersom jeg blir syk, må reise bort e.l. Søsteren min har sagt seg villig til å passe kattene mine, så det var i orden før jeg skaffet meg dem. Men hun har lite lyst til å ta på seg en hund i tillegg til de 2 kattene, og jeg skjønner henne godt egentlig. Det kan bli mye når hun er alene med en 2-åring, og så plutselig få 2 katter og 1 hund i fanget dersom jeg blir syk...
Gjest Lilleulv Skrevet 30. august 2005 #19 Skrevet 30. august 2005 Nemi og jeg bor på en 44 m2's leilighet med fransk balkong... men vi drømmer begge om hus med stooor hage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå