Gå til innhold

Hvordan merker dere om noen er smarte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, hvordan merker dere om noen er smart eller ikke? Jeg vet ikke om jeg er smart, men folk regner meg som det, men jeg har følt meg mye dum. Leser endel, er vel vittig og veldig glad i å løse verdensproblemer. 

Anonymkode: d5351...5c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når de kommer med gode, gjennomtenkte argumenter i samtaler og diskusjoner. 

Anonymkode: c70f7...df9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De plukker seg i rumpen og spiser busene sine.

Anonymkode: 7aba3...a18

Skrevet

Humoren veldig ofte. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Trolltunge said:

Humoren veldig ofte. 

Ok, humor har jeg. Men alle har vel det? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok, humor har jeg. Men alle har vel det? 

Jeg har også humor ... :nigo:

AnonymBruker
Skrevet

Måten man kommuniserer på har mye å si.

Anonymkode: a7fb6...5bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De bruker smilefjes når de skriver. :tekola:

Anonymkode: 10069...d03

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i ordet «smart» da, TS? Det fins jo ulike typer intelligens. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, please, ikke snakk om den. Det er som å si at katter kan ha forskjellige farger på pelsen sin.

AnonymBruker
Skrevet

Folk som sier ting som "jeg liker å snakke om dype ting" eller "jeg liker å løse verdensproblemer" er som regel ikke særlig smarte. Å prate i klisjeer trekker også ned.

Å kunne å ha et metablikk på tilværelsen, å se sammenhenger og mønstre, å snakke om problematiske temaer som feks religion med innsikt og kunnskap, og ikke bare fordommer, signaliserer høy IQ.

Anonymkode: 2f9fe...6cb

• Liker 9
Skrevet

Folk som vet at det er mer å lære og som ikke tror de har forstått alt er smarte, synes jeg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk som sier ting som "jeg liker å snakke om dype ting" eller "jeg liker å løse verdensproblemer" er som regel ikke særlig smarte. Å prate i klisjeer trekker også ned.

Å kunne å ha et metablikk på tilværelsen, å se sammenhenger og mønstre, å snakke om problematiske temaer som feks religion med innsikt og kunnskap, og ikke bare fordommer, signaliserer høy IQ.

Anonymkode: 2f9fe...6cb

Kan du virkelig si det så kategorisk? TS.

AnonymBruker
Skrevet

Folk som følger et helt nytt og uventet spor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Som overskriften sier, hvordan merker dere om noen er smart eller ikke? Jeg vet ikke om jeg er smart, men folk regner meg som det, men jeg har følt meg mye dum. Leser endel, er vel vittig og veldig glad i å løse verdensproblemer. 

At de tenker som meg 😂

Nei altså, vanskelig å si, men de har ofte god breddekunnskap, selv om det ikke er nødvendig. De kommer også med "fornuftige" tankerekker, og tør å mene noe annet enn konsensus når det "trengs", altså en slags selvsikkerhet. Dette trenger selvfølgelig ikke å bety at de er smarte, men det kan være et kjennetegn. Jeg omgikk veldig mange smarte folk som student f.eks. De tar ting raskt og skjønner abstrakte konsepter der noen bare vil være "hæh?" De sier sjelden veldig dumme ting 😉

Anonymkode: c8d82...4ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, skriv noe smart, TS, så vi vet hva du mener?

Anonymkode: 9a09d...c69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, TS, jobber med en bunch av akademikere. Jeg tar "the general idea" om det meste lett, men er ikke så strukturert eller detalj-orentert som de andre. Jeg ser f.eks. ofte sammenhenger de andre ikke ser. Men de er som regel veldig gode på orden-og struktur-delen enn meg. Er mange i ph.d.-løp på arb plassen knyttet til UiB. De er vek smartere siden se har bedre utdanning, men j3g syns de har snevert perspektiv. Jeg utdanna meg som voksen men har alltid lest mye forskjellig. Er liksom ikke bundet av kun fagfeltet mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å si det rett ut så høres du ganske dum ut.

Folk som graver etter andres mening om dem selv er som regel dumme, eller sosialt dumme.

Er du god i matte f eks? Ser du matematiske sammenhenger (er det ikke noe med at alt på jorda er bygd opp matematisk??) etc. Kunne du blitt lege?

Det er jo bare du selv som vet hva du kan. Vi kan ikke svare deg på din intelligens ut fra et tåpelig innlegg du publiserer på kvinneguiden. Du høres mer ut som et følelsesmenneske sånn som du graver, og usikker på deg selv - enn intelligent.

Anonymkode: e6ccb...790

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Når de kommer med gode, gjennomtenkte argumenter i samtaler og diskusjoner. 

Anonymkode: c70f7...df9

Dette kan da hvem som helst gjøre om de er kreative/åpne eller til og med naive.

Intelligens handler mer om fakta og logikk.

Ta den mensa-testen så får dere svar på IQ. Den inneholder utelukkende matematiske spørsmål/symboler og ingen rom for tenkning/filosofi.

Anonymkode: e6ccb...790

Skrevet (endret)

Flere ting er vist. Skrivefeil i uformelle samtaler, er dårlige på tid, følger ikke simple biologiske lyster, kan en del om mange forskjellige temaer, liker å gjøre ting alene, er empatiske, unngår å krangle, har dyr, kan styre følelsene utad, er allergisk, har konsentrasjonsproblemer etc

Endret av Majer
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...