Gå til innhold

Velge å bli lærer i barnehage eller skole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har lyst til å jobbe med barn, og vurderer både bhg og skole.

På en måte tror jeg kanskje de yngste passer meg best. Jeg liker godt lek og aktivitet, i tillegg til at jeg synes det virker litt skummelt å måtte stå der framme og undervise/ha kontroll på en hel klasse alene. Samtidig tror jeg at jeg kanskje kunne vokst meg inn i rollen, og blitt tryggere etterhvert som jeg blir litt eldre..

Så drømmen ville vært å starte i barnehagen og deretter videreutdanne meg til å jobbe i skole (1.-4. evt.1.-7.trinn). Finnes det en slik mulighet, eller er jeg fastlåst i bhg om jeg tar den utdanningen. 

Har dere noen kloke innspill jeg bør tenke over?

Anonymkode: d3787...473

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bli lærer i skolen, for guds skyld!! Ikke en gang vurdér barnehage, bare tro meg på det.. Er selv utdannet barnehagelærer.. Det er ikke verdt det, elendig lønn, og du ødelegges fysisk og psykisk. 

Jeg har videreutdannet meg til adjunkt, takk og pris!! 

Anonymkode: c8f49...6c7

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke en lett måte å gå fra barnehage til skole på lenger. Det var før.

Jeg jobber i barnehage og anbefaler det virkelig ikke. Men jeg jobber i basebarnehage i en storby, tror det er bedre vilkår utenfor bygrensa. Her i byen er det dårlig bemanning, mye sykdom, ofte utskiftninger i personalgruppa, store barnehager og dårlig økonomisk styring. Det blir stadig presset flere barn inn på samme areal både ute og inne. Vi har også vikarstopp og dårlige betingelser. Foreldre har ofte lange dager på jobb og barna har lange dager i barnehagen. Folk i byen er veldig stressede og de kan finne på å la det gå ut over deg fordi du er der når de har lavt blodsukker etter jobb...

Men jeg veg jo at det er stress i skolen også, men du må vel ikke være kontaktlærer? Tror det er digg å være faglærer, det virker slik på mine venninner hvertfall.

Anonymkode: 6044a...be9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bli lærer i skolen, for guds skyld!! Ikke en gang vurdér barnehage, bare tro meg på det.. Er selv utdannet barnehagelærer.. Det er ikke verdt det, elendig lønn, og du ødelegges fysisk og psykisk. 

Hvordan gjorde du det?

Til TS, det var et punkt jeg glemte; barnehagelærerutdannelsen din er ikke verdt en dritt. Du får ikke brukt den til noe utenom barnehage. Lærer gir deg flere muligheter, og tro meg, det kan det være at du trenger!!! Jeg angrer som en hund på at jeg tok en så snever utdanning og innenfor en retning som gjør at jeg er stuck i et yrke jeg mistrives så sterkt i. Barna er fantastiske, men ikke selve rammene du får i jobben.

Det er konstant underbemanning, krav fra foreldre, krav fra fagsenteret, styrer, kommune og regjering. Vi får ny Rammeplan med jevne mellomrom, med stadig større krav, men vi får ikke flere midler til å gjennomføre alle kravene. Man har konstant dårlig samvittighet og man føler seg stadig helt utkjørt av både dårlig inneklima og støy. 

Anonymkode: 6044a...be9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager lang melding, men her kommer en del forslag som jeg håper du vil lese igjennom, allikevel:

Hva med å ta grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn da, mtp. svarene som er nevnt over? :) Eventuelt hvis du vil ta bachelor i barnehagelærer, arbeidsplassbasert?

Her ser du oversikt over flere muligheter som også kan være aktuelle for deg, som jeg fant - deriblant faglærer i kroppsøving og idrettsfag, og faglærer i musikk: https://hvl.no/studier/studieprogram/larer/?gclid=EAIaIQobChMIk7XP2OTb7wIVzgWiAx2I4ANiEAAYASAAEgJWTfD_BwE

Eller hva med å ta et studie som kvalifiserer til en miljøterapeutstilling i barnehage eller skole, slik som å bli barnevernspedagog, sosionom eller vernepleier? Alle disse utdanningene har mange andre spennende muligheter etter endt studietid også! :)

Øvrige forslag til studier:

- Pedagogikk

- Spesialpedagogikk

Forslag til fagbrev:

- Barne- og ungdomsarbeider

- Aktivitør

Endret av Mariell1995
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tips til hva jeg gjorde, jeg valgte tilslutt lærerutdanning 5-10. Søk på samordna opptak barnehagelærer, lærer 1-7 og evt andre utdanninger som jobber med barn og unge. Miljøarbeider, spesialpedagog, barnevernspedagog etc. Forhør deg så med nærliggende barnehager/skoler om at du har søkt på utdanninger til høsten og ønsker å være tilgjengelig for ekstrahjelp/assistent/vikar. Jeg fikk være ekstrahjelp på en skole før sommeren når jeg var usikker, og etter å ha jobbet og snakket med kolleger fant jeg ut at jeg ønsket å jobbe med barn fra 5. klasse og endret søknaden min fra 1-7 til 5-10. Husk at du kan endre rekkefølge på søkevalgene dine frem til juli (men du må huske å legge inn alle valgene før 15. april). 

Anonymkode: 317b7...645

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil ikke anbefale skole heller. Det er noe hærk. 

Alle sier det er en så takknemlig jobb men det synes ikke jeg. Du jobber ræven av deg for en dritt lønn, ingen er fornøyde, foreldre krever og krever og ansatte har forskjellige meninger og ledelsen bryr seg ikke, du blir overarbeidet rett og slett.

Ungene er det eneste som holder deg gående og etter en stund så holder det faktisk ikke lengre. Du ødlegge psyken din og blir utbrent og får ikke en dritt igjen. 

Anonymkode: 68438...bea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angående det å stå foran en klasse, så venner du det nok til deg TS. Det gjorde jeg. Jeg hatet å stå foran å presentere noe når jeg selv gikk på skolen, jeg liker heller ikke å presentere noe for klassen min på universitetet, men det å stå foran en klasse å undervise gikk seg til i praksis på 3. året. Jeg tror forskjellen for meg er at når jeg underviser så skal jeg lære klassen min noe vs. når jeg skal presentere noe for den jevnaldrende klassen min så kan de stoffet like godt.

Viktige moment å tenke på når du vurderer barnehagelærer (+evt 1-4) eller lærer 1-7. Skolene er stengt i ferier, barnehager er åpne. Dette kompenseres ved at lærere har lengre arbeidsuker enn gjennomsnittet. Lånekassen gir ekstra støtte (du kan få slettet opp til 161.000, om du velger 1-7 og jobber 3 år i nordnorge).

Anonymkode: 317b7...645

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange innspill. Jeg ble nesten enda mer usikker nå, hehe.

Hovedproblemet mitt er vel at jeg pr dags dato tror at jeg personlig er best egnet til å jobbe i bhg, mens lærer er noe jeg eventuelt må vokse meg inn i... Og som kan slå ut begge veier, plutselig så takler jeg det ikke..

Men så kjedelig at bhg gir få muligheter.. Noen som vet hvordan man eventuelt videreutdanner seg til å bli lærer for småtrinnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

IKKE BHG, vær så snill!

Elendige arbeidsvilkår - ikke får du lønna for alt strevet, alt for lite tid, 5 uker ferie som alle andre.

Ville glatt valgt lærer. 

Mvh barne- og ungdomsarbeider som er sjeleglad for å ikke være ped.leder

Anonymkode: ce7ad...148

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnehagelærere rømmer jo fra yrket da (inkludert meg selv), er en grunn til det.

Anonymkode: e5b2b...cec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Barnehagelærere rømmer jo fra yrket da (inkludert meg selv), er en grunn til det.

Anonymkode: e5b2b...cec

Og enda fler ville gjort det hvis mulighetene lå bedre til rette for det. Er ikke lett å komme seg over i noe annet med barnehagelærerutdanning dessverre. Kan skrive under på alt det andre har fortalt her om presset i yrket.

Anonymkode: 679a7...d21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det like ille i bhg på landet? Jeg bor på et lite sted

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde samme dilemma, og valgte barnehagelærer. Angrer ikke på det. Ja, det er slitsomt. Ja, det er relativt dårlig lønn. Ja, kollegaer er drit. Ja, foreldre stiller krav. Ja, det er til tider underbemannet. Ja, jobben kan være skikkelig ræva av og til. 

men jeg liker yrket. Føler jeg oppnår mye på mange plan. Jeg liker også at det er ganske normale arbeidstider (i starten jobbet jeg mye gratis på kveldstid også for jeg følte jeg ikke rakk over alt. Men etter et par år sa jeg rett ut at det jeg ikke fikk tid til i arbeidstida det ble ikke gjort eller ble utsatt til en annen gang). 5 uker ferie som alle andre liker jeg. Trenger ikke rette prøver osv på kveldstid og helger. Får være mye ute. 

Kjenner en del lærere også. Vil påstå at det er like mye misnøye der også. Har ikke møtt mange personer, uansett yrke, som er 100% fornøyd med jobben sin. Tror en må finne ut hvilke ting en kan klare å forholde seg til selv om en ikke liker det, for å ha en jobb med mye en liker også. For meg veier det positive i bhg mye tyngre enn det negative. At mange rømmer frA yrket tror jeg handler mer om at de har valgt feil enn at jobben i seg selv er drit.

verken skole eller barnehage er luksusjobber. Mye slit, men utrolig viktige jobber. 

Anonymkode: 57c1e...60e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 0.11):

Hei! 

På en måte tror jeg kanskje de yngste passer meg best. Jeg liker godt lek og aktivitet, i tillegg til at jeg synes det virker litt skummelt å måtte stå der framme og undervise/ha kontroll på en hel klasse alene. Samtidig tror jeg at jeg kanskje kunne vokst meg inn i rollen, og blitt tryggere etterhvert som jeg blir litt eldre..

Så drømmen ville vært å starte i barnehagen og deretter videreutdanne meg til å jobbe i skole (1.-4. evt.1.-7.trinn). Finnes det en slik mulighet, eller er jeg fastlåst i bhg om jeg tar den utdanningen. 

Hold deg langt unna barnehage, med mindre du liker å være mor, far, vaskedame, vaskemester, kokk, sykepleier, omsorgpleier i et. Helt for jævlig jobb

Anonymkode: 04b0c...06a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 0.13):

Hvordan utdanner du deg til adjunkt? PPU er vel kun master nå?

Anonymkode: 04b0c...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 0.11):

Hei! 

For guds skyld velg skolebarn

Anonymkode: 3cf3e...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler deg å prøve det ut før du bestemmer deg. Umulig for oss å si hva som vil passe deg. Få deg jobb begge steder som feks fast ringevikarer, assistent eller lignende. Ta et friår før su søker studier. Jeg valgte lærer, hadde nok ikke gjort det om jeg fikk prøve jobben først. 

Anonymkode: 1b026...1ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Anbefaler deg å prøve det ut før du bestemmer deg. Umulig for oss å si hva som vil passe deg. Få deg jobb begge steder som feks fast ringevikarer, assistent eller lignende. Ta et friår før su søker studier. Jeg valgte lærer, hadde nok ikke gjort det om jeg fikk prøve jobben først. 

Anonymkode: 1b026...1ed

Å jobbe som ringevikar /assistent i barnehage, vil jo ikke gi ts innblikk i hvordan det vil være å jobbe som pedagogisk leder eller styrer.

Anonymkode: 38b95...7e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trives veldig godt som barnehagelærer i barnehagen! Jeg bor på et lite tettsted og jobber i en liten barnehage. Kan bli litt lei, men det tror jeg man kan bli i de fleste yrker. På sikt vurderer jeg å bygge på med spesped - da kan man jo jobbe i skolen 😊 

Anonymkode: b81d7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...