AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #1 Skrevet 31. mars 2021 Hei! Jeg klør meg så i hodet av hva jeg får utbetalt i juni. Er det noen som jobber med lønn eller andre som kan hjelpe til med utregningen? Detaljene er: - månedslønn 53.000 - opptjente feriepenger 14.000 (pga foreldrepermisjon) - skal ta ut kun to uker ferie, altså 12 arbeidsdager (etter avtale med arbeidsgiver pga foreldrepermisjon) Jeg blir rett og slett ikke klok på hvordan jeg regner ut dette?! På forhånd tusen takk for svar☺️ Anonymkode: c6693...842
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 Hvis du tar ut bare 12 dager ferie så trekkes du i lønn for disse 12 dagene. Og så får du feriepengene utbetalt. Anonymkode: d5ad0...e97 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis du tar ut bare 12 dager ferie så trekkes du i lønn for disse 12 dagene. Og så får du feriepengene utbetalt. Anonymkode: d5ad0...e97 Men skal man skatte som vanlig på resterende man får utbetalt etter trekk for feriedager? Eller er det sånn at jeg skatter på full månedslønn, dermed trekkes de 12 feriedagene? + feriepengene. Anonymkode: c6693...842
PetterKanin Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men skal man skatte som vanlig på resterende man får utbetalt etter trekk for feriedager? Eller er det sånn at jeg skatter på full månedslønn, dermed trekkes de 12 feriedagene? + feriepengene. Anonymkode: c6693...842 Det skal foretas skattetrekk av lønnsutbetaling, ja.
Anonym1332 Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 Du blir trukket x uker av feriepengene, så får du resten utbetalt.☺️
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #6 Skrevet 1. april 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Det skal foretas skattetrekk av lønnsutbetaling, ja. Men altså, jeg forstår virkelig ikke dette, haha jeg må le. Men er skattetrekket da beregnet før eller etter feriedagene er trukket fra? inn med teskje sier du?;) Anonymkode: c6693...842
PetterKanin Skrevet 1. april 2021 #7 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men altså, jeg forstår virkelig ikke dette, haha jeg må le. Men er skattetrekket da beregnet før eller etter feriedagene er trukket fra? inn med teskje sier du?;) Anonymkode: c6693...842 Feriepengene blir det ikke foretatt skattetrekk av. Lpnnen blir det foretatt skattetrekk av. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #8 Skrevet 1. april 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Feriepengene blir det ikke foretatt skattetrekk av. Lpnnen blir det foretatt skattetrekk av. Ja, vet. Men hvis du leser i det første innlegget skal jeg kun ha 12 dager ferie, dermed utbetales det vanlig lønn (minus de 12 feriedagene) + en liten sum feriepenger fra i fjor (hadde permisjon store deler av året). så spørsmålet er om skattetrekket på lønnen (ikke feriepengene) gjøres før eller etter de trekker antall feriedager? Anonymkode: c6693...842
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #9 Skrevet 1. april 2021 De skattetrekker deg av det du sitter igjen etter at de har trukket vekk de 12 dagene. Anonymkode: e6c35...70e
PetterKanin Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, vet. Men hvis du leser i det første innlegget skal jeg kun ha 12 dager ferie, dermed utbetales det vanlig lønn (minus de 12 feriedagene) + en liten sum feriepenger fra i fjor (hadde permisjon store deler av året). så spørsmålet er om skattetrekket på lønnen (ikke feriepengene) gjøres før eller etter de trekker antall feriedager? Anonymkode: c6693...842 Antall feriedager har ikke noe å si for skattetrekk på lønnen. Der teller kun antall kroner i lønn og trekkprosent/tabelltrekk. Endret 1. april 2021 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #11 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, vet. Men hvis du leser i det første innlegget skal jeg kun ha 12 dager ferie, dermed utbetales det vanlig lønn (minus de 12 feriedagene) + en liten sum feriepenger fra i fjor (hadde permisjon store deler av året). så spørsmålet er om skattetrekket på lønnen (ikke feriepengene) gjøres før eller etter de trekker antall feriedager? Anonymkode: c6693...842 Det er ikke skattetrekk på lønnen i juni. Beregnet skatt er fordelt på skattetrekk i 10,5 måneder - det er uavhengig om det er feriepenger eller lønn. Anonymkode: 3d749...0db
PetterKanin Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke skattetrekk på lønnen i juni. Beregnet skatt er fordelt på skattetrekk i 10,5 måneder - det er uavhengig om det er feriepenger eller lønn. Anonymkode: 3d749...0db Feul! Det er skattetrekk også på lønn i juni. Endret 1. april 2021 av PetterKanin 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #13 Skrevet 1. april 2021 PetterKanin skrev (14 minutter siden): Feul! Det er skattetrekk også på lønn i juni. Skattebetalingsloven: "§ 5-7.Ytelser som det ikke skal foretas forskuddstrekk i (1) Det skal ikke foretas forskuddstrekk i: a) lovbestemt feriegodtgjørelse, lønn og ytelser som skattlegges som lønn, i ferietiden. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul." Anonymkode: 3d749...0db
PetterKanin Skrevet 1. april 2021 #14 Skrevet 1. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skattebetalingsloven: "§ 5-7.Ytelser som det ikke skal foretas forskuddstrekk i (1) Det skal ikke foretas forskuddstrekk i: a) lovbestemt feriegodtgjørelse, lønn og ytelser som skattlegges som lønn, i ferietiden. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul." Anonymkode: 3d749...0db I ferietiden, ja. Her var det vel ikke snakk om i ferietiden? Jeg blir alltid trukket skatt av junilønnen, selv om feriepengene også blir itbetalt da. Men for all del, det jeg skriver kan være feil. Om jeg leser resten av paragrafen du viser til, tar jeg åpenbart feil her. Endret 1. april 2021 av PetterKanin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå