AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #1 Skrevet 31. mars 2021 Forvirra førstegangsmamma her. Jeg har kjøpt mme, og skal blande ut dette til baby. Det står at pulveret skal blandes i 40 grader. Helsedirektoratet anbefaler at man blander ut i minst 70 grader for å drepe bakterier. Hva er korrekt? Og hvordan blander jeg enklest og tryggest mulig? Min første tanke er å koke vann, helle over på noen ferdig kokte flasker og sette i kjøleskapet til avkjøling. Bør vannet kjøles før det settes i kjøleskapet, eller kan jeg sette det rett inn? Lokket av eller på? Og så koke opp vann, avkjøle til 70 (eller 40) grader og blande inn pulveret. Så fylle opp resten med kaldt kokt vann til drikketemperatur? Hva er korrekt, enklere eller tryggere? Anonymkode: a6f7f...675
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #2 Skrevet 31. mars 2021 https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/#hygiene-og-tilberedning Her har du trinn for trinn fra en seriøs kilde. Anonymkode: 91188...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/#hygiene-og-tilberedning Her har du trinn for trinn fra en seriøs kilde. Anonymkode: 91188...ee1 Det tar jo relativt lang tid å kjøle ned til drikketemperatur da Gjør alle det sånn?? Anonymkode: a6f7f...675
Mellion Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 Den nedkjølte kokte vannet kan stå 24 timer i kjøleskapet, vi gjorde det på samme måte som du har tenkt før vi skaffet oss en babybrezza 😃 1
Mellion Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 Jeg hadde nok kjøpt en vannkoker som koker til ønskelig grad nå om vi ikke kjøpte brezzaen. Da blir det enklere 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #6 Skrevet 1. april 2021 Mellion skrev (33 minutter siden): Jeg hadde nok kjøpt en vannkoker som koker til ønskelig grad nå om vi ikke kjøpte brezzaen. Da blir det enklere Men pulveret må vel løses opp i minst 70 grader? Anonymkode: a6f7f...675
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #7 Skrevet 1. april 2021 Mellion skrev (35 minutter siden): Den nedkjølte kokte vannet kan stå 24 timer i kjøleskapet, vi gjorde det på samme måte som du har tenkt før vi skaffet oss en babybrezza 😃 Så bra, var det jeg håpet! Helt krise å vente på at den kjøler seg ned mens babyen hyler! Anonymkode: a6f7f...675
Mellion Skrevet 1. april 2021 #8 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men pulveret må vel løses opp i minst 70 grader? Anonymkode: a6f7f...675 https://www.hipp.no/combiotikR/praktiske-raad/morsmelkerstatning-og-tilberedningstemperatur/ Vi blandet aldri i 70 grader. Har ei jente som nesten aldri er syk og hadde ingen problemer med mme
Marisana Skrevet 1. april 2021 #9 Skrevet 1. april 2021 Jeg har aldri blandet ut i 70 grader. Det tar, som du sier, lang tid å få flasken drikkeklar, og mme skal jo aller helst serveres fersk. Nå drikker min 150ml hver gang, og da har jeg 90-100ml kokt, avkjølt vann og resten varmt vann. Da blir den drikkeklar Men hvis du vil blande ut pulveret i 70 grader, kan du prøve deg frem litt. På en 150ml-blanding, kan du blande ut pulveret i 50ml varmt vann (70 grader), og 100ml kaldt vann.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 Vi koker vann i 5 minutter. Heller halvparten i vannkoker med temperaturinnstilling og halvparten i Rosendahl glassmugge (brukte store tåteflasker før og hadde i kjøleskapet, men er mer fornøyd med vannmuggen. Enkelt og trenger ikke stå kaldt). Når vi skal lage flaske koker vi opp i vannkoker til 70-75 grader. Fyller mme pulver i flasken (har oppi malt pga hard mage) setter flasken på en gramvekt og bruker den til å måle i stedet for å bruke ml-mål. Fyller først på varmt vann fra vannkoker og rister, deretter fyller vi på romtemperert vann fra muggen. Ca 45/55% andel varmt/kaldt. Hvis det blir litt for varmt skyller vi flasken under rennende kaldt vann. Anonymkode: 43491...bd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå