Sjela Skrevet 31. mars 2021 #1 Skrevet 31. mars 2021 Hentet i dag BBhugme fra forrige svangerskap (5 år siden) i kjellerboden. På tross av at jeg har satt inn en fuktsluker i boden har den fått en rå og litt innestengt kjellerlukt. Jeg har tatt av trekket, men er litt lukt i selve puta også. Er det noen som har erfaring med å vaske selve puta i maskinen? Har prøvd å google dette, men stort sett snakkes det kun om vask av trekket. Noen må vel også ha kjøpt denne brukt og testet å vaske den? Takk for alle svar
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #2 Skrevet 31. mars 2021 Innerputen vaskes lett i dusj eller badekar. Den er fylt med såkalte ESP-kuler. https://www.morogmeg.no/bbhugme-graviditet-og-ammepute-/bbhugme-graviditet-og-ammepute/ Ville luftet godt noen timer i frisk luft. Anonymkode: f7a7a...0eb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #3 Skrevet 31. mars 2021 Vasket hele puta i vaskemaskinen for noen uker siden, gikk helt fint ☺️ Anonymkode: 06740...ffb 1
Sjela Skrevet 31. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vasket hele puta i vaskemaskinen for noen uker siden, gikk helt fint ☺️ Anonymkode: 06740...ffb Takk. Supert! Hvor mange grader brukte du? Kjørte du full sentrifugering?
Gravid2018 Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 Sjela skrev (På 31.3.2021 den 22.02): Hentet i dag BBhugme fra forrige svangerskap (5 år siden) i kjellerboden. På tross av at jeg har satt inn en fuktsluker i boden har den fått en rå og litt innestengt kjellerlukt. Jeg har tatt av trekket, men er litt lukt i selve puta også. Er det noen som har erfaring med å vaske selve puta i maskinen? Har prøvd å google dette, men stort sett snakkes det kun om vask av trekket. Noen må vel også ha kjøpt denne brukt og testet å vaske den? Takk for alle svar Vasker trekket på kokvask og hele puta tålte fint kortprogram 60.bruk vaskepulver for hvitt tøy 😀
Sjela Skrevet 2. april 2021 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2021 Gravid2018 skrev (9 timer siden): Vasker trekket på kokvask og hele puta tålte fint kortprogram 60.bruk vaskepulver for hvitt tøy 😀 Takk for at du deler! Jeg forsøkte et skåneprogram på 30 grader med milo i går og det var ikke nok til å ta kvernen på lukta. Da prøver jeg med litt høyere temperatur og bittelitt eddik også i 😊
Gjest Fnuggolina Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Sjela skrev (På 31.3.2021 den 22.02): Hentet i dag BBhugme fra forrige svangerskap (5 år siden) i kjellerboden. På tross av at jeg har satt inn en fuktsluker i boden har den fått en rå og litt innestengt kjellerlukt. Jeg har tatt av trekket, men er litt lukt i selve puta også. Er det noen som har erfaring med å vaske selve puta i maskinen? Har prøvd å google dette, men stort sett snakkes det kun om vask av trekket. Noen må vel også ha kjøpt denne brukt og testet å vaske den? Takk for alle svar Jeg personlig hadde ikke brukt puta mtp av lukta kommer etter rå kjeller - det er sannsynligvis mugg/fukt. Og da øker du risikoen for allergi hos babyen ganske mye, som skal ligge helt oppi puta ofte. Litt støvlukt er en ting - men rå lukt fra fuktig kjellerbod er ikke spesielt helsevennlig i allergisammenheng. Og spedbarn er ekstra utsatt.
Sjela Skrevet 2. april 2021 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2021 Fnuggolina skrev (4 timer siden): Jeg personlig hadde ikke brukt puta mtp av lukta kommer etter rå kjeller - det er sannsynligvis mugg/fukt. Og da øker du risikoen for allergi hos babyen ganske mye, som skal ligge helt oppi puta ofte. Litt støvlukt er en ting - men rå lukt fra fuktig kjellerbod er ikke spesielt helsevennlig i allergisammenheng. Og spedbarn er ekstra utsatt. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men dette er mer en innestengt lukt fordi den har ligget tettpakket i den medfølgende bagen. Kulene er også antibakterielle og har antisoppegenskaper, så akkurat dette kommer nok til å gå helt fint. Puten kommer også til å bli brukt mer før baby kommer enn etter vil jeg anta. Syntes ikke den fungerte så godt som ammepute sist, men var god å sove med når magen ble tyngre
Gravid2018 Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Sjela skrev (5 timer siden): Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men dette er mer en innestengt lukt fordi den har ligget tettpakket i den medfølgende bagen. Kulene er også antibakterielle og har antisoppegenskaper, så akkurat dette kommer nok til å gå helt fint. Puten kommer også til å bli brukt mer før baby kommer enn etter vil jeg anta. Syntes ikke den fungerte så godt som ammepute sist, men var god å sove med når magen ble tyngre Bruker du pulver for hvitt tøy inneholder dry blekemiddel i tillegg som tar knekken på slikt, evt vanish! 1
Sjela Skrevet 3. april 2021 Forfatter #10 Skrevet 3. april 2021 Vasket den i dag på 60 finvask. Så ut til å gå helt fint frem til sentrifugering. I og med puten er så stor fikk sentrifugen et godt jafs av puten som resulterte i små isoporkuler utover det hele😩 Så dersom noen andre skulle google seg frem til det samme så lær av mine feil 🙈 Har latt maskinen få tørke godt ut før jeg har gått til verks med støvsugeren nå. Puten har fått en diger lapp selv om det frister å bare kjøpe ny😬 lukta er for øvrig bedre, men ja... ikke alltid det enkle er det beste.
bbhugme Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 Hei! Putene våre kan og skal ikke vaskes i maskin overhodet dessverre. Det er kun trekkene som kan maskinvaskes, selve puten kan kun tørkes med våt klut og luftes. Tenkte jeg ville prøve å stoppe deg før du kjørte i gang med enda mer varme og sentrifuge. mvh, Johanna i bbhugme :)
Sjela Skrevet 6. april 2021 Forfatter #12 Skrevet 6. april 2021 bbhugme skrev (Akkurat nå): Hei! Putene våre kan og skal ikke vaskes i maskin overhodet dessverre. Det er kun trekkene som kan maskinvaskes, selve puten kan kun tørkes med våt klut og luftes. Tenkte jeg ville prøve å stoppe deg før du kjørte i gang med enda mer varme og sentrifuge. mvh, Johanna i bbhugme Takk og takk jeg er fullstendig klar over det med tanke på vaskelappen, men tok en råsjans allikevel for å få vekk lukten Så jeg har bare meg selv å takke 🙈 jeg har i det minste fått lappet sammen hullet og fått bedre søvnutbytte takket være puten igjen. Nå er jeg bare bitter på meg selv over at jeg ikke oppbevarte puten i den innvendige boden fremfor en kjeller i mange år. Tråden får stå til advarsel for andre som tenker det kan være lurt å forsøke på det samme...
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Sjela skrev (På 3.4.2021 den 14.34): Vasket den i dag på 60 finvask. Så ut til å gå helt fint frem til sentrifugering. I og med puten er så stor fikk sentrifugen et godt jafs av puten som resulterte i små isoporkuler utover det hele😩 Så dersom noen andre skulle google seg frem til det samme så lær av mine feil 🙈 Har latt maskinen få tørke godt ut før jeg har gått til verks med støvsugeren nå. Puten har fått en diger lapp selv om det frister å bare kjøpe ny😬 lukta er for øvrig bedre, men ja... ikke alltid det enkle er det beste. 😂 Anonymkode: f7a7a...0eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå