AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #41 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn er jo alle trossamfunn, de mener de sitter på Sannheten. Anonymkode: 9b54d...d78 Men de går ikke rundt og kaller det sannheten. Anonymkode: 1a6ad...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 31. mars 2021 #42 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men de går ikke rundt og kaller det sannheten. Anonymkode: 1a6ad...0e4 Sant. Alle trossamfunn har sin egen lingo, og for Jehovas Vitner er "sannheten" kanskje det mest brukte navnet på sin egen religion. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. mars 2021 #43 Del Skrevet 31. mars 2021 Blueeye1 skrev (2 timer siden): Hei. Jeg (tyveårene) meldte meg ut av Jehovas vitner for ett år siden fordi jeg ikke tror på noe gud. Mine foreldre sa de aldri mer ville ha kontakt med meg og at jeg ikke lenger hadde noe å leve for. De har ikke kontaktet meg en eneste gang siden og de nekter å svare på meldinger. Hvordan kan jeg gå videre med all denne sorgen og skuffelsen? Hva om jeg en dag får barn og barnet ikke kommer til å ha besteforeldre? Og vil de noen gang forlate sekta? Det er så forferdelig trist. Jeg har sett det samme i min familie. du må være sterk. Ikke gi opp. Det er trist, men dere får det enklere utenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. mars 2021 #44 Del Skrevet 31. mars 2021 (endret) Å nei... jeg er en sånn som mener at de som føler for det. Må ha sin religion i fred. men jeg liker ikke fordømmelser, samme hva- og jeg synes det er forferdelig når religion fører til at familien bryter.eller kanskje aller mest: de som ikke tør å bryte ut pga represalier. De bør vi hjelpe ❤️ forstår ikke jeg vil gjerne hjelpe noen som er i en slik situasjon, men vet ikke hvordan. Endret 31. mars 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueeye1 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #45 Del Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jehovas vitner feirer jo ikke påske Anonymkode: 1a6ad...0e4 Jo, de minnes Jesu død, de kaller det minnehøytiden. Og de pleier også på fridager å være sammen med familie, for da har man ekstra god tid til det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueeye1 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #46 Del Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Grunnen til at jeg svarer deg er fordi jeg slettes ikke tror du er et tidligere vitne. Du bruker ordet utstøtt, men sier du har meldt deg ut. Er veldig interessert i hvordan denne prosessen har foregått? Du bruker utdaterte ord og sier ting som ikke stemmer. Det er ikke så uvanlig for folk å trolle om jv på nettet. Du er ikke ekskludert, du er en avhopper. Vi kan ikke ekskludere noen som "melder" seg ut som du kaller det. Det er rett og slett ikke sånn det fungerer. Anonymkode: 9473d...1fd Man blir ekskludert når man melder seg ut, for jv er det det samme. Brukte ordet 'utstøtt' fordi det er blitt mer vanlig blant ikke-jv vennene mine. Men når det opplyses så blir det sagt 'xxx er ikke lenger ett av Jehovas vitner'. Jeg døpte meg da jeg var 15. Jeg savner ikke minnehøytiden, sende vinen og brødet er jo ikke akkurat veldig gøy... Men min familie pleide alltid å finne på ting sammen i høytidene, sånn at vi kunne si til klassekamerater at vi også gjorde noe koselig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 1. april 2021 #47 Del Skrevet 1. april 2021 Dette er jo allment kjent, at man blir utstøtt av familien og menigheten dersom man melder seg ut av Jehovas vitner? Så kan man velge mellom å late som man tror, for ikke å bli utstøtt, eller man kan melde seg ut med de konsekvenser det gir. Jeg mener det burde vært straffbart å tvinge noen til å tro på noe de slett ikke tror på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueeye1 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #48 Del Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): TS er du døpt? Anonymkode: a05a7...72f Ja, døpte meg på sommerstevne da jeg var 15,5 år. Vi var en vennegjeng som døpte oss samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueeye1 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #49 Del Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jo, men jeg tror ikke hovedinnlegger er frafallen. Dessuten diskuterer jeg ikke troen. Jeg stiller legitime spørsmål. Jeg har også lest VHGJ. Anonymkode: 9473d...1fd At et vitne leser eldsteboka er jo grunnlag for å sette ned domstol. og i tillegg skriver du med ekskluderte. Kunne jo nesten kalt deg for frafallen hehe. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #50 Del Skrevet 1. april 2021 Jeg forstår godt at du savner familien din i høytiden, uansett om man har pleid å feire eller ikke så endres jo den vanlige rutinene når alt er stengt og man vanligvis har noen dager med familiefokus. Syns det er uforståelig at foreldre kutter kontakten med sine barn bare fordi de velger en annen tro, men i det lange løp må du tenke at det er deres tap å ikke få fortsette å være kjent med deg og evt partner og barn. Som Anoia skriver må du lage din egen familie med gode venner, og evt partner og dennes familie. Det er det mange som gjør uansett, ikke alle har et godt forhold til familien selv om de er uten religiøs tilhørighet. Anbefaler deg også å snakke med andre som har opplevd det samme som deg, likemannstøtte er ofte den beste, de er de eneste som kan forstå det du har vært gjennom. Anonymkode: cd178...505 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #51 Del Skrevet 1. april 2021 Vil bare ønske deg alt godt. Det er et kjempetøft valg du har tatt. Jeg syns du skal være stolt over at du klarte/orket å bryte tidlig. Du har mange år på å bygge et nettverk og finne mennesker som setter pris på deg som du er. Det bare føles kanskje ikke sånn nå. Jeg tror 40 år gamle deg kommer til å takke 20 år gamle deg for valget du tok. Jeg ville også jobbet med å tilgi foreldrene dine. De er antakelig redde, og føler kanskje ikke de kan velge annerledes. Du kan føle at de ikke fortjener å bli tilgitt, men tenk at du tilgir for din egen mentale helses skyld. Det er ikke godt å bære på masse sorg og agg over fortiden. Ønsker deg en så fin påske som mulig 💛 Anonymkode: ed96e...29d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #52 Del Skrevet 1. april 2021 Blueeye1 skrev (41 minutter siden): At et vitne leser eldsteboka er jo grunnlag for å sette ned domstol. og i tillegg skriver du med ekskluderte. Kunne jo nesten kalt deg for frafallen hehe. Nja. Jeg døpte meg som ganske voksen og tok et informert valg. Jeg har ren samvittighet. Trist at du døpte deg så ung. Anonymkode: 9473d...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #53 Del Skrevet 1. april 2021 Blueeye1 skrev (13 timer siden): Hei. Jeg (tyveårene) meldte meg ut av Jehovas vitner for ett år siden fordi jeg ikke tror på noe gud. Mine foreldre sa de aldri mer ville ha kontakt med meg og at jeg ikke lenger hadde noe å leve for. De har ikke kontaktet meg en eneste gang siden og de nekter å svare på meldinger. Hvordan kan jeg gå videre med all denne sorgen og skuffelsen? Hva om jeg en dag får barn og barnet ikke kommer til å ha besteforeldre? Og vil de noen gang forlate sekta? Hvis du har vært et Jehovas vitne, vet du sikkert at de ikke er en sekt ? Anonymkode: bd4c1...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 1. april 2021 #54 Del Skrevet 1. april 2021 Ryddet for nedsettende innlegg. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #55 Del Skrevet 1. april 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har vært et Jehovas vitne, vet du sikkert at de ikke er en sekt ? Anonymkode: bd4c1...38d Selv om man har vært JV så kan det hende man våkner en dag og ser hvordan realiteten faktisk er. Jeg skjønner det er svært vanskelig for deg å fatte det, men det er faktisk sånn at man kan endre meninger i løpet av livet, uansett hvordan man er indoktrinert. Anonymkode: 3e4db...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #56 Del Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selv om man har vært JV så kan det hende man våkner en dag og ser hvordan realiteten faktisk er. Jeg skjønner det er svært vanskelig for deg å fatte det, men det er faktisk sånn at man kan endre meninger i løpet av livet, uansett hvordan man er indoktrinert. Anonymkode: 3e4db...ef9 Jeg er ikke et Jehovas vitne selv, ro deg ned. Har ikke kommet med andre kommentarer heller. Jeg bare poengterte det. Så stikk hodet opp av sanda og ta deg en bolle. Anonymkode: bd4c1...38d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueeye1 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #57 Del Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du har vært et Jehovas vitne, vet du sikkert at de ikke er en sekt ? Anonymkode: bd4c1...38d Hvis man leser kjennetegnene på en sekt og sammenligner med JV, så ser man at det stemmer ganske godt overens. Det er 8 menn som sitter på toppen i USA, medlemmene styres av frykt for å bli sett på som dårlig omgang og frykt for å bli dømt av Gud, medlemmene frarådes å omgås andre mennesker, og det er ikke likestilling mellom kjønn og titler. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmokeyEye Skrevet 1. april 2021 #58 Del Skrevet 1. april 2021 Man kan jo ikke ha relasjon til smarte mennesker som påvirker en i negativ retning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #59 Del Skrevet 1. april 2021 Blueeye1 skrev (9 minutter siden): Hvis man leser kjennetegnene på en sekt og sammenligner med JV, så ser man at det stemmer ganske godt overens. Det er 8 menn som sitter på toppen i USA, medlemmene styres av frykt for å bli sett på som dårlig omgang og frykt for å bli dømt av Gud, medlemmene frarådes å omgås andre mennesker, og det er ikke likestilling mellom kjønn og titler. Kan jeg spørre deg igjen hvorfor alle er informert om at du er ute? Valgte du å informere om det og så forlate? Skjønner at det er veldig vanskelig. Det enkleste er nok å viskes ut over tid. Min bestevenninne er ekskludert grunnet et utenomekteskapelig forhold, men mannen vil ikke gifte seg. Jeg savner henne men ser henne iblant på butikken og lignende. Jeg vinker og smiler til henne. Vi har ingen kontakt, men hun kontaktet meg etter hun ble ekskludert. Fortalte at hun trodde på Jehova fortsatt og ville tilbake. Nå lever hun jo i konstant frykt. Det er veldig trist. Hun døpte seg også ung. Det virker som at det er agendaen nå, jo yngre jo bedre. Personlig kan jeg ikke fatte at man lar små tenåringer døpe seg. Våre barn er ikke oppdratt i sannheten, det har vi fått mye tyn for. Men så lenge mannen min er inaktiv så går det. Men jeg har hatt en del samtaler med eldste rundt det. Barna vet jo selvfølgelig om JV og alt Anonymkode: 9473d...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueeye1 Skrevet 1. april 2021 Forfatter #60 Del Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kan jeg spørre deg igjen hvorfor alle er informert om at du er ute? Valgte du å informere om det og så forlate? Skjønner at det er veldig vanskelig. Det enkleste er nok å viskes ut over tid. Min bestevenninne er ekskludert grunnet et utenomekteskapelig forhold, men mannen vil ikke gifte seg. Jeg savner henne men ser henne iblant på butikken og lignende. Jeg vinker og smiler til henne. Vi har ingen kontakt, men hun kontaktet meg etter hun ble ekskludert. Fortalte at hun trodde på Jehova fortsatt og ville tilbake. Nå lever hun jo i konstant frykt. Det er veldig trist. Hun døpte seg også ung. Det virker som at det er agendaen nå, jo yngre jo bedre. Personlig kan jeg ikke fatte at man lar små tenåringer døpe seg. Våre barn er ikke oppdratt i sannheten, det har vi fått mye tyn for. Men så lenge mannen min er inaktiv så går det. Men jeg har hatt en del samtaler med eldste rundt det. Barna vet jo selvfølgelig om JV og alt Anonymkode: 9473d...1fd Jeg var ikke enig i læren deres, tror ikke på en Gud og ville ikke være et medlem mer. Da sendte jeg en melding til koordinatoret og informerte at jeg ikke lenger anså meg som et jv. 3 dager etterpå ble det opplyst på et møte og så å si alle jv slettet meg på sosiale medier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå