AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #21 Del Skrevet 31. mars 2021 Lar du noen diktere deg til å kutte ut ditt eget barn er du ganske enkelt et naut. Stakkars, stakkars utbrytere fra sekter. Anonymkode: 0e654...f74 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #22 Del Skrevet 31. mars 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Hvor er det blitt av kjærligheten dere formidler om dere kan forsvare å utstøte medlemmer og tvinge dem til å bryte med sine familier? Det er ikke kjærlighet. Det er maktmisbruk og sosial kontroll. Nå er det slik at det ikke helt fungerer sånn som dette. Når man velger å bli døpt - noe man ikke gjør før man kan ta et valg- så får man visse plikter også. Man må ikke døpe seg. Min søster er ikke døpt og vi har absolutt kjærlighet for henne og omgåes henne. Anonymkode: 9473d...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #23 Del Skrevet 31. mars 2021 TS er du døpt? Anonymkode: a05a7...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #24 Del Skrevet 31. mars 2021 Men hovedinnlegger - du svarer ikke. Som tidligere jv vet du godt at vi ikke bruker begrepet utstøtt lenger. I tillegg fikk jeg for meg at du er ganske ung - hvorfor lot du deg døpe da? Du sier du savner familie i høytider. Minnehøytiden da eller? Anonymkode: 9473d...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #25 Del Skrevet 31. mars 2021 Grunnen til at jeg svarer deg er fordi jeg slettes ikke tror du er et tidligere vitne. Du bruker ordet utstøtt, men sier du har meldt deg ut. Er veldig interessert i hvordan denne prosessen har foregått? Du bruker utdaterte ord og sier ting som ikke stemmer. Det er ikke så uvanlig for folk å trolle om jv på nettet. Du er ikke ekskludert, du er en avhopper. Vi kan ikke ekskludere noen som "melder" seg ut som du kaller det. Det er rett og slett ikke sånn det fungerer. Anonymkode: 9473d...1fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 31. mars 2021 #26 Del Skrevet 31. mars 2021 TS, jeg har også vokst opp som vitne og tok dåpen i tenårene. Jeg er ute nå ("fadet" over flere år, så er ikke utstøtt), og har såvidt begynt å fortelle familien hvordan ting egentlig er. Du har min dypeste medfølelse; det er vanskelig for de som ikke har gjennomgått det samme å sette seg inn i situasjonen vår, men det finnes flere grupper online med tidligere JV'er. Anbefaler deg å sjekke ut https://www.reddit.com/r/exjw/ Det er et fint forum der man kan få mye hjelp og støtte. Og som nevnt lenger opp i tråden; hjelpekilden er også en fin organisasjon. Det finnes også et par grupper på facebook, men disse er private (av åpenbare grunner) og man må få direkte invitasjon fra noen i gruppa. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #27 Del Skrevet 31. mars 2021 Blueeye1 skrev (1 time siden): Hei. Jeg (tyveårene) meldte meg ut av Jehovas vitner for ett år siden fordi jeg ikke tror på noe gud. Mine foreldre sa de aldri mer ville ha kontakt med meg og at jeg ikke lenger hadde noe å leve for. De har ikke kontaktet meg en eneste gang siden og de nekter å svare på meldinger. Hvordan kan jeg gå videre med all denne sorgen og skuffelsen? Hva om jeg en dag får barn og barnet ikke kommer til å ha besteforeldre? Og vil de noen gang forlate sekta? Høres nok litt kynisk men det tapet er ikke noe å sorge over.... Anonymkode: 7f177...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #28 Del Skrevet 31. mars 2021 Anoia skrev (Akkurat nå): TS, jeg har også vokst opp som vitne og tok dåpen i tenårene. Jeg er ute nå ("fadet" over flere år, så er ikke utstøtt), og har såvidt begynt å fortelle familien hvordan ting egentlig er. Du har min dypeste medfølelse; det er vanskelig for de som ikke har gjennomgått det samme å sette seg inn i situasjonen vår, men det finnes flere grupper online med tidligere JV'er. Anbefaler deg å sjekke ut https://www.reddit.com/r/exjw/ Det er et fint forum der man kan få mye hjelp og støtte. Og som nevnt lenger opp i tråden; hjelpekilden er også en fin organisasjon. Det finnes også et par grupper på facebook, men disse er private (av åpenbare grunner) og man må få direkte invitasjon fra noen i gruppa. Så har dere vel inkognito også. Jeg forstår at man heller velger å "fade ut" enn å ta et oppgjør. Da beholder man jo slekt og venner i større grad. Mannen min er også inaktiv over mange år, eller åndelig svak som noen vil kalle det. Som et helt normalt fungerende vitne ser jeg hvordan ting har blitt for ham og hvorfor det er sånn. Det jeg derimot ikke liker så godt er åpenbare løgninnlegg. Anonymkode: 9473d...1fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 31. mars 2021 #29 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Grunnen til at jeg svarer deg er fordi jeg slettes ikke tror du er et tidligere vitne. Du bruker ordet utstøtt, men sier du har meldt deg ut. Er veldig interessert i hvordan denne prosessen har foregått? Du bruker utdaterte ord og sier ting som ikke stemmer. Det er ikke så uvanlig for folk å trolle om jv på nettet. Du er ikke ekskludert, du er en avhopper. Vi kan ikke ekskludere noen som "melder" seg ut som du kaller det. Det er rett og slett ikke sånn det fungerer. Anonymkode: 9473d...1fd Vet du hva? Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av svarene dine. For det første: Ja, "utstøtt" blir ansett av organisasjonen for å være et utdatert ord, det heter "ekskludert" nå, bla bla. Det er bare et gjennomskuelig forsøk på å pakke konseptet inn i et finere papir, i praksis er det nøyaktig det samme. Man blir utstøtt av sine nærmeste. For det andre: Å trekke seg resulterer i det samme som når man blir "ekskludert". Medlemmene skal unngå å ha kontakt med vedkommende. Jeg vet at mange vitner prøver å mykgjøre dette og påstå at man ikke mister familien om man ikke har gjort noe "galt", men det er faktisk helt feil. Vet du hva som står i eldsteboka? Det gjør jeg. Å trekke seg og avvise "sannheten" blir ansett som verre enn å bli utstøtt (ja, foretrekker å bruke det ordet) pga synd. For øvrig kan jeg her føye til at dere burde alle finne det ekstremt mistenksomt at dere ikke får innsyn i hvilke regler de eldste forholder seg til. Jeg lærte i hvert fall mye nytt jeg aldri visste fra før da jeg leste "Vær Hyrder for Guds Hjord". Sist, men ikke minst vil jeg gjerne be deg ryke og reise med at "man tar et valg når man tar dåpen og man har plikter osv". De fleste som har vokst opp i "sannheten" tar dåpen når de er tenåringer, mange lenge før de er myndige. Jeg tok dåpen som 18-åring, og mange syntes jeg var sent ute. Nå vet jeg at jeg ikke var på langt nær moden nok til å ta det valget. Er det ikke fascinerende at man ikke får stemme og kjøre bil før man er 18, ikke får drikke sprit før fylte 20 og at de fleste som er kyndige på området ikke anser hjernen for å være ferdig utviklet før man er omkring 25, men at det skal være den naturligste tingen i verden å forplikte seg til å leve i et urimelig strengt trossamfunn for resten av livet mens man ennå i bunn og grunn er et barn som ikke er 100% klar over hva de går med på? Og at dette blir ansett for å være et fullstedig fritt valg samtidig som alle i menigheten pusher på og man hele tiden har i bakhodet at Harmageddon kommer snart? PS. Blir ikke Jehovas Vitner frarådet å henge rundt på forum og diskutere med frafalne? 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #30 Del Skrevet 31. mars 2021 Anoia skrev (1 minutt siden): Vet du hva? Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av svarene dine. For det første: Ja, "utstøtt" blir ansett av organisasjonen for å være et utdatert ord, det heter "ekskludert" nå, bla bla. Det er bare et gjennomskuelig forsøk på å pakke konseptet inn i et finere papir, i praksis er det nøyaktig det samme. Man blir utstøtt av sine nærmeste. For det andre: Å trekke seg resulterer i det samme som når man blir "ekskludert". Medlemmene skal unngå å ha kontakt med vedkommende. Jeg vet at mange vitner prøver å mykgjøre dette og påstå at man ikke mister familien om man ikke har gjort noe "galt", men det er faktisk helt feil. Vet du hva som står i eldsteboka? Det gjør jeg. Å trekke seg og avvise "sannheten" blir ansett som verre enn å bli utstøtt (ja, foretrekker å bruke det ordet) pga synd. For øvrig kan jeg her føye til at dere burde alle finne det ekstremt mistenksomt at dere ikke får innsyn i hvilke regler de eldste forholder seg til. Jeg lærte i hvert fall mye nytt jeg aldri visste fra før da jeg leste "Vær Hyrder for Guds Hjord". Sist, men ikke minst vil jeg gjerne be deg ryke og reise med at "man tar et valg når man tar dåpen og man har plikter osv". De fleste som har vokst opp i "sannheten" tar dåpen når de er tenåringer, mange lenge før de er myndige. Jeg tok dåpen som 18-åring, og mange syntes jeg var sent ute. Nå vet jeg at jeg ikke var på langt nær moden nok til å ta det valget. Er det ikke fascinerende at man ikke får stemme og kjøre bil før man er 18, ikke får drikke sprit før fylte 20 og at de fleste som er kyndige på området ikke anser hjernen for å være ferdig utviklet før man er omkring 25, men at det skal være den naturligste tingen i verden å forplikte seg til å leve i et urimelig strengt trossamfunn for resten av livet mens man ennå i bunn og grunn er et barn som ikke er 100% klar over hva de går med på? Og at dette blir ansett for å være et fullstedig fritt valg samtidig som alle i menigheten pusher på og man hele tiden har i bakhodet at Harmageddon kommer snart? PS. Blir ikke Jehovas Vitner frarådet å henge rundt på forum og diskutere med frafalne? Jo, men jeg tror ikke hovedinnlegger er frafallen. Dessuten diskuterer jeg ikke troen. Jeg stiller legitime spørsmål. Jeg har også lest VHGJ. Anonymkode: 9473d...1fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #31 Del Skrevet 31. mars 2021 Anoia skrev (15 minutter siden): Vet du hva? Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av svarene dine. For det første: Ja, "utstøtt" blir ansett av organisasjonen for å være et utdatert ord, det heter "ekskludert" nå, bla bla. Det er bare et gjennomskuelig forsøk på å pakke konseptet inn i et finere papir, i praksis er det nøyaktig det samme. Man blir utstøtt av sine nærmeste. For det andre: Å trekke seg resulterer i det samme som når man blir "ekskludert". Medlemmene skal unngå å ha kontakt med vedkommende. Jeg vet at mange vitner prøver å mykgjøre dette og påstå at man ikke mister familien om man ikke har gjort noe "galt", men det er faktisk helt feil. Vet du hva som står i eldsteboka? Det gjør jeg. Å trekke seg og avvise "sannheten" blir ansett som verre enn å bli utstøtt (ja, foretrekker å bruke det ordet) pga synd. For øvrig kan jeg her føye til at dere burde alle finne det ekstremt mistenksomt at dere ikke får innsyn i hvilke regler de eldste forholder seg til. Jeg lærte i hvert fall mye nytt jeg aldri visste fra før da jeg leste "Vær Hyrder for Guds Hjord". Sist, men ikke minst vil jeg gjerne be deg ryke og reise med at "man tar et valg når man tar dåpen og man har plikter osv". De fleste som har vokst opp i "sannheten" tar dåpen når de er tenåringer, mange lenge før de er myndige. Jeg tok dåpen som 18-åring, og mange syntes jeg var sent ute. Nå vet jeg at jeg ikke var på langt nær moden nok til å ta det valget. Er det ikke fascinerende at man ikke får stemme og kjøre bil før man er 18, ikke får drikke sprit før fylte 20 og at de fleste som er kyndige på området ikke anser hjernen for å være ferdig utviklet før man er omkring 25, men at det skal være den naturligste tingen i verden å forplikte seg til å leve i et urimelig strengt trossamfunn for resten av livet mens man ennå i bunn og grunn er et barn som ikke er 100% klar over hva de går med på? Og at dette blir ansett for å være et fullstedig fritt valg samtidig som alle i menigheten pusher på og man hele tiden har i bakhodet at Harmageddon kommer snart? PS. Blir ikke Jehovas Vitner frarådet å henge rundt på forum og diskutere med frafalne? Jeg er ikke så glad i denne nye trenden med at stadig yngre - hovedsaklig jenter- døper seg. Dette var ikke vanlig da jeg var yngre, da var det ganske rart å være døpt når du var 18. Tror ikke det er en sunn ting. Det er på grunn av slike ting min mann ikke vil mer. Jeg har respekt for ham Anonymkode: 9473d...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 31. mars 2021 #32 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo, men jeg tror ikke hovedinnlegger er frafallen. Dessuten diskuterer jeg ikke troen. Jeg stiller legitime spørsmål. Jeg har også lest VHGJ. Anonymkode: 9473d...1fd Av hvilke grunner tror du TS lyver? Fordi TS sier "utstøtt"? Det gjør jeg også. Fordi TS nevner høytider? Hadde det vært annerledes om TS hadde sagt "helligdager" eller "ferie"? For det er nok det h*n mener. Siden vi stort sett er anonyme her på kvinneguiden er det umulig å vite sikkert om TS er et troll eller ikke. Jeg mener likevel at det ikke er noe som tyder på at h*n er det, og svarer utifra det. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 31. mars 2021 #33 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke så glad i denne nye trenden med at stadig yngre - hovedsaklig jenter- døper seg. Dette var ikke vanlig da jeg var yngre, da var det ganske rart å være døpt når du var 18. Tror ikke det er en sunn ting. Det er på grunn av slike ting min mann ikke vil mer. Jeg har respekt for ham Anonymkode: 9473d...1fd Da lurer jeg på hvor gammel du er, for mine storesøsken født på 70-tallet tok dåpen sent i tenårene, og de var ikke blant de som var tidlig ute. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #34 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tull. Vi har Minbehøytiden som er rundt påske. Rart du ikke gikk med deg det. Anonymkode: 9473d...1fd Er uavhengig av det veldig forståelig at savnet kan bli ekstra stort i en tid der andre familier søker seg sammen og man da kan kjenne på ensomheten litt ekstra. Er det så vanskelig å forstå? Anonymkode: 25bc7...f9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 31. mars 2021 #35 Del Skrevet 31. mars 2021 Blueeye1 skrev (1 time siden): Hei. Jeg (tyveårene) meldte meg ut av Jehovas vitner for ett år siden fordi jeg ikke tror på noe gud. Mine foreldre sa de aldri mer ville ha kontakt med meg og at jeg ikke lenger hadde noe å leve for. De har ikke kontaktet meg en eneste gang siden og de nekter å svare på meldinger. Hvordan kan jeg gå videre med all denne sorgen og skuffelsen? Hva om jeg en dag får barn og barnet ikke kommer til å ha besteforeldre? Og vil de noen gang forlate sekta? TS, jeg har veldig lyst til å nevne en ting til for deg: Den familien du lager deg selv kan være langt viktigere enn den du er født inn i. Selv har jeg sakte men sikkert bygd meg opp et nettverk av veldig gode venner, og jeg vet at selv om familien min skulle finne på å bryte kontakten så har jeg fortsatt fine mennesker i livet mitt som vil stille opp for meg. Det er ikke godt å vite om familien din kommer til å innse "sannheten om sannheten" noensinne. Sånn som det er nå tror de nok 100% at de gjør det som er riktig. Da er det er viktig at du vet at det ikke er du som gjør noe galt her. Mange som forlater organisasjonen strever med voldsom skyldfølelse fordi de føler at de har både sviktet Gud og familien sin. Depresjon og redsel er også veldig naturlige følelser å ha. Jeg anbefaler deg å spørre legen om henvisning til noen å snakke med - å miste troen og nettverket sitt er ingen bagatell og det kan være godt å få litt hjelp til å komme seg gjennom denne tiden. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Live88 Skrevet 31. mars 2021 #36 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jo, men jeg tror ikke hovedinnlegger er frafallen. Dessuten diskuterer jeg ikke troen. Jeg stiller legitime spørsmål. Jeg har også lest VHGJ. Anonymkode: 9473d...1fd Kan du ikke bare la dette ligge? Ts har bedt om råd og støtte, ikke kritiske spørsmål og kritikk på ordvalg! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #37 Del Skrevet 31. mars 2021 Hvor står det at hun bruker ordet utstøtt? Anonymkode: 25bc7...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 31. mars 2021 #38 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor står det at hun bruker ordet utstøtt? Anonymkode: 25bc7...f9f Det står i trådens overskrift 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 31. mars 2021 #39 Del Skrevet 31. mars 2021 (endret) -edit Endret 31. mars 2021 av Anoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #40 Del Skrevet 31. mars 2021 Hei. Anbefaler deg å se NRK dokumentaren om Jehovas Vitner, hvis du ikke allerede har sett den. Den gikk i November i fjor. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-guds-utvalde Anonymkode: e85c4...f2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå