Gå til innhold

Hvorfor tjener hun mer enn meg?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Min venninne og jeg er begge 33 år, vi har begge 4 års relevant arbeidserfaring.

Hun har studert 4 år ved lærerhøyskolen, og jeg har studert 6 år ved Universitetet.

Hun jobber som lærer ved en grunnskole, ungd.trinnet, jeg jobber i rådgiver-kode i en kommune administrasjon.

Min venninne tjener 340 000,- og jeg tjener 325 000,-

Hvorfor er forskjellene mellom lærere og ansatte i kommuneadministrasjonen så pass høye? Hva er årsaken til det? Vi jobber begge mye overtid og det er press på oss begge!

Noen som vet?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Revenka

Vet ikke hvorfor hun tjener mer enn deg, men hvis du er opptatt av lønn tror jeg du tjener bedre i privat sektor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Din stillingskode følger kanskje ikke noen lønnsstige, men baseres muligens på individuelle forhandlinger? Du kan jo absolutt trekke fram lønninger på lektor-nivå ved neste forhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla: ja, mener du at det er et argument i kommunale individuelle kap.5- forhandlinger å sammenlikne med en lektor-lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Embla: ja, mener du at det er et argument i kommunale individuelle kap.5- forhandlinger å sammenlikne med en lektor-lønn?

Jeg mener vel at man kan sammenligne all den tid krav til utdanningsnivå samsvarer (noe jeg får inntrykk av at er tilfellet her?). Om du får gehør for argumentasjonen er jo noe annet, men jeg ser absolutt det som et relevant argument ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er der fordi lærerne var lønnet etter statens regulativ tidligere og denne lønnen tok de med seg når de kom inn under regulativ for kommuner. Man kan jo ikke begynne å sette lærerlønningene ned fordi andre kommunalt ansatte er underbetalt.

Nå vet jeg jo ikke om din vennine er klassestyrer elns, men en tjener en god del ekstra på å være det.

I kommunen hvor jeg jobber får lærerne også god uttelling på lokale forhandlinger fordi de har en sterk fagforening, og en egen avtale for fordeling av en viss del av potten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fagforeningen til lærerne er visst veldig harde på det å få lønnen opp for lærerne i grunnskolen-ansatte. Det er ganske vanlig at de tjener opp mot 330 000,- uten så mye ansiennitet.

Lærerne har mye å takke fagforeningen sin for, som står på for dem i forhandlingene hver høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...