Gå til innhold

Hvordan er det å bo på Melkeplassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen erfaringer med Melkeplassen i Bergen, og det å bo der? Er ute etter leilighet med to soverom, men har dessverre et litt begrenset budsjett. Har sett mye i områder som Fyllingsdalen, Åsane, Landås, Laksevåg... Er åpen for alt så lenge busstiden til sentrum er på under 30 min, siden jeg jobber i sentrum. Har vært vanskelig å finne noe, og mye går langt over prisantydning dessverre. 

Det jeg synes virker så greit med Fyllingsdalen er at det er kort vei til Oasen, og der har man alle tilbud som matbutikker, treningssenter, apotek. På Melkeplassen vet jeg at det er en matbutikk, men ellers så tror jeg ikke det er så mye annet der? Hvordan er det å bo der, komme seg rundt, turmuligheter? Er singel kvinne i slutten av 20-årene, har ikke barn. 

Anonymkode: 56a6d...8f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott utgangspunkt for å gå til Damsgårdsfjellet og Olsokfjellet på den ene siden og Løvstakken på andre siden. Storavatnet har opparbeidet turstier og flotte badeplasser. På Melkeplassen er det endel kommunale boliger, med det som følger med som rus og uro. Jeg kjenner flere som har kjøpt sin første bolig i det området, bare for å komme seg inn på boligmarkedet.  Selv hadde jeg valgt andre alternativ.  
Min første leilighet i Bergen var lenger nede i Fyllingsdalen, det er i bra avstand til sentrum. Bare vær obs på at Løvstakk tunnelen blir stengt flere ganger i uka fordi lastebilsjåfører ikke kan lese skilt om høyde. Hvor høyt budsjett har du? Kan blokkleilighet nær Landås være noe? Der går busser omtrent hvert 4 minutt til sentrum. 

Anonymkode: f2013...65f

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Flott utgangspunkt for å gå til Damsgårdsfjellet og Olsokfjellet på den ene siden og Løvstakken på andre siden. Storavatnet har opparbeidet turstier og flotte badeplasser. På Melkeplassen er det endel kommunale boliger, med det som følger med som rus og uro. Jeg kjenner flere som har kjøpt sin første bolig i det området, bare for å komme seg inn på boligmarkedet.  Selv hadde jeg valgt andre alternativ.  
Min første leilighet i Bergen var lenger nede i Fyllingsdalen, det er i bra avstand til sentrum. Bare vær obs på at Løvstakk tunnelen blir stengt flere ganger i uka fordi lastebilsjåfører ikke kan lese skilt om høyde. Hvor høyt budsjett har du? Kan blokkleilighet nær Landås være noe? Der går busser omtrent hvert 4 minutt til sentrum. 

Takk for svar. Jeg har sett på Landås også, men det er rett og slett vanskelig å få innpass siden det aller meste går over prisantydning. Så leiligheter jeg gjerne trodde at jeg hadde råd til har jeg likevel ikke råd til. Har et budsjett på maks 3 100 000 inkludert fellesgjeld. Orker ikke å bo på 40 kvadratmeter heller, ønsker litt mer plass rundt meg enn det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du bil? Evt kan du pusse opp?  Må du bo nærme sentrum eller holder det med grei kollektivdekning?
deler av Fana/Sandsli/Kokstad blir det for langt ut?

Enkelte av de eldre borettslagene fx i Mårdalen og Elveneset/Ulsmåg kan være verdt å ta en kikk på. 

Anonymkode: 31ad0...f40

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Kleppestø på Askøy. Bussen bruker ca 25 minutter til sentrum og så går båten inn til sentrum. 

Anonymkode: e3d59...c62

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som bor på Melkeplassen, tror hun er fornøyd. Jeg liker Ytre Sandviken, men vet ikke hvordan prisene er der i forhold til Melkeplassen.

Anonymkode: 67c47...4c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar. Jeg har sett på Landås også, men det er rett og slett vanskelig å få innpass siden det aller meste går over prisantydning. Så leiligheter jeg gjerne trodde at jeg hadde råd til har jeg likevel ikke råd til. Har et budsjett på maks 3 100 000 inkludert fellesgjeld. Orker ikke å bo på 40 kvadratmeter heller, ønsker litt mer plass rundt meg enn det. 

Da kan du ha mulighet i Fyllingsdalen. Kjøpe et objekt som er beboelig men har behov for oppussing. Så tar du rom for rom når det passer.   Slettebakken i området rundt Fysak er også ok.  Hold deg unna området mellom Sletten senter og Landås-Mannsverk. Mye bråk der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Noen som har noen erfaringer med Melkeplassen i Bergen, og det å bo der? Er ute etter leilighet med to soverom, men har dessverre et litt begrenset budsjett. Har sett mye i områder som Fyllingsdalen, Åsane, Landås, Laksevåg... Er åpen for alt så lenge busstiden til sentrum er på under 30 min, siden jeg jobber i sentrum. Har vært vanskelig å finne noe, og mye går langt over prisantydning dessverre. 

Det jeg synes virker så greit med Fyllingsdalen er at det er kort vei til Oasen, og der har man alle tilbud som matbutikker, treningssenter, apotek. På Melkeplassen vet jeg at det er en matbutikk, men ellers så tror jeg ikke det er så mye annet der? Hvordan er det å bo der, komme seg rundt, turmuligheter? Er singel kvinne i slutten av 20-årene, har ikke barn. 

Jeg vil anbefale Laksevåg, altså ned bakken fra Melkeplassen. Da har du gangavstand til byen. Du har flere treningstudioer og kort vei til mange fjell. Du har like enkel tilgang til fjell på Melkeplassen. Det er to butikker (rema og en til) samt pizza sjappe og frisør på melkeplassen. På Laksevåg har du Laksevåg senter med flere butikker og vinmonopol osv. Det er flere busser som går til sentrum eller til Vestkanten kjøpesenter enn fra Melkeplassen. 

Buss fra Laksevåg tar 10-15 minutter til sentrum men det er fint å sykle på like kort tid. Jeg bor på Laksevåg og stortrives. På Melkeplassen er det flere sosialboliger og litt mer blokkeby. Det er to barnehager på Melkeplassen, fysak senter og idrettsplass. Det er også flere barnehager på Laksevåg, skolene er felles for de to områdene. 

Fyllingsdalen får snart bybane til Oasen senter. Bor du rundt Oasen kommer du enkelt til og fra sentrum, enten med bybane eller buss. Og når bybanen åpner kan du også sykle i verdens lengste sykkeltunell til sentrum.

Laksevåg er mest sentralt til sentrum.

Anonymkode: 6921f...57b

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Har du bil? Evt kan du pusse opp?  Må du bo nærme sentrum eller holder det med grei kollektivdekning?
deler av Fana/Sandsli/Kokstad blir det for langt ut?

Enkelte av de eldre borettslagene fx i Mårdalen og Elveneset/Ulsmåg kan være verdt å ta en kikk på. 

Har aldri tenkt at jeg må bo nærme sentrum, det har jeg egentlig ikke råd til uansett. Så lenge busstiden til sentrum inkludert gange til/fra busstopp er på under 30 minutt så er det greit. Har mange venner som bor i området og i ulike bydeler, så om det bikker 30 min tar det fort lang tid å besøke hverandre. I tillegg jobber jeg i sentrum, og jeg ønsker ikke å bruke for mye av dagene mine til å reise. Er ikke kjent med Fana/Sandsli/Kokstad, men om det er noe der med greit busstid så kan det helt klart være aktuelt.

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med Kleppestø på Askøy. Bussen bruker ca 25 minutter til sentrum og så går båten inn til sentrum. 

Er det snakk om busser som går ofte, eller ala en gang i halvtimen/timen på hverdager?

6 hours ago, AnonymBruker said:

Da kan du ha mulighet i Fyllingsdalen. Kjøpe et objekt som er beboelig men har behov for oppussing. Så tar du rom for rom når det passer.   Slettebakken i området rundt Fysak er også ok.  Hold deg unna området mellom Sletten senter og Landås-Mannsverk. Mye bråk der. 

Har sett kjempemye i Fyllingsdalen. Grunnen til at jeg nå spurte om Melkeplassen var for å høre litt hvordan det er der for å se om det er et alternativ. Liker godt Fyllingsdalen siden alt man egentlig trenger er på Oasen, og det går mange busser til sentrum. Har sett på Smiberget borettslag siden de har hatt rørfornying, men der blir jo felleskostnadene litt høye (ca. 6000,- for to/tre soverom). (Skal sies at det nok blir slik med alle disse eldre borettslagene som må rehabilitere etter hvert). Lyshovden borettslag har jeg holdt meg litt unna siden de skal ha omfattende rehabilitering, de har akkurat lagt ut informasjon om at det blir 1 million i ekstra fellesgjeld på 3-romsleilighetene. 

Ortuvann borettslag skal også ordne litt, men det er bare badene om jeg ikke har misforstått. Vestre Sælemyr borettslag har ikke hatt rørfornying enda. De har veldig lav fellesgjeld (de samme har Ortuvann/Lyshovden), så helt greie leiligheter der selges fort for like under/over 3 millioner. Har tenkt at det fort kan bli vanskeligere å selge slike leiligheter når det puttes på ca. 500k i fellesgjeld rørfornying om ganske kort tid. Har derfor ikke følt meg så komfortabel med å hive meg på budrunden siden jeg rett og slett synes de går for høyt. Hamre borettslag ligger rett etter tunnelen, og har hatt rørfornying, men det gikk litt skeis så det kan hende de må gjøre alt på nytt. I Lynghaug borettslag blir det veldig høye felleskostnader etter rehabiliteringen de holder på med der. 

Så er det jo flere andre borettslag i tillegg (har grei kontroll på resten også). Om det er noe jeg må pusse opp så må jeg holde meg under budsjettet på 3,1 - fordi det er maksen, og da har jeg brukt opp alt jeg har. Da har jeg ikke penger igjen til å pusse opp noe, og "plussen" hver måned på budsjettet blir såpass liten at det vil være vanskelig å få spart opp noe særlig utenom hver måned.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil anbefale Laksevåg, altså ned bakken fra Melkeplassen. Da har du gangavstand til byen. Du har flere treningstudioer og kort vei til mange fjell. Du har like enkel tilgang til fjell på Melkeplassen. Det er to butikker (rema og en til) samt pizza sjappe og frisør på melkeplassen. På Laksevåg har du Laksevåg senter med flere butikker og vinmonopol osv. Det er flere busser som går til sentrum eller til Vestkanten kjøpesenter enn fra Melkeplassen. 

Buss fra Laksevåg tar 10-15 minutter til sentrum men det er fint å sykle på like kort tid. Jeg bor på Laksevåg og stortrives. På Melkeplassen er det flere sosialboliger og litt mer blokkeby. Det er to barnehager på Melkeplassen, fysak senter og idrettsplass. Det er også flere barnehager på Laksevåg, skolene er felles for de to områdene. 

Fyllingsdalen får snart bybane til Oasen senter. Bor du rundt Oasen kommer du enkelt til og fra sentrum, enten med bybane eller buss. Og når bybanen åpner kan du også sykle i verdens lengste sykkeltunell til sentrum.

Laksevåg er mest sentralt til sentrum.

Anonymkode: 6921f...57b

Bor du i borettslag? Har ikke fått opp noe særlig med borettslag på Laksevåg synes jeg. Har sett litt på Eliasmarken, det er noen borettslag der, men det er lenger utover i Laksevåg. 

AnonymBruker
Skrevet

Melkeplassen har et ELENDIG busstilbud! Så belag deg på mye gåing opp fra Laksevåg, da kan du ta bussene som går dit, de går oftere! Om du bor nærme tunellmunningen til Løvstakktunellen i Fyllingsdalen kan du ta alle bussene som går gjennom der og gå av på første stoppet etter tunellmunningen, om det eksisterer ennå da. Men da får du lengre vei til busstoppene, det er nemlig ikke busstopp ved tunellmunningen mot byen.

Anonymkode: 37cdf...db8

AnonymBruker
Skrevet

linje_481-499.pdf (skyss.no)

Her er rutetidene fra Kleppestø-Bergen. Bor et stykke fra, og bruker bil til Kleppestø og så båten over. Er vi to så kjører vi inn til byn.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

linje_481-499.pdf (skyss.no)

Her er rutetidene fra Kleppestø-Bergen. Bor et stykke fra, og bruker bil til Kleppestø og så båten over. Er vi to så kjører vi inn til byn.

Takker for svar! Har ikke bil og skal heller ikke ha det, så om det blir mer enn noen få minutter å gå til busstoppet/kaien blir nok det også litt for langt for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du finner noe med grei avstand til bybanen eller busslinjer som går ofte og så kan en heller sjekke om det er plassert biler fra bildeleringen i nærheten når en skal andre steder enn sentrum på fritida. Hvor folk/venner bor før de er helt etablert vil jo ofte endre seg. 
Fyllingsdalen har fine steder, men som du skriver er det ofte mye fellesutgifter eller sannsynlig at de kommer. Vi droppa Fyllingen av den grunn. Vi hadde råd til å kjøpe rekkehus, men med noe tilsvarende betaling på en million i lån i fellesutgifter, endte vi opp med å heller betale til oss selv. 
Jeg er ofte glad jeg ikke skal vestover eller nordover i rushtida, Fløyfjellstunnelen er ofte stengt og det er enormt med trafikk mot Sotra og Askøy. Men det er jo fine steder i begge retninger. Med ny E39 og godt med busser er Os også innenfor rekkevidde på 30 min, men om vennene dine bor i Sandviken -litt kjipt

AnonymBruker
Skrevet

Min søster bodde flere år på Melkeplassen, uten bil. Monrad Mjeldesvei. 
Hun flyttet fra en studioleilighet i Fyllingsdalen, og er nå tilbake i samme borettslag. Mens hun var borte, tok de ventilasjon, bad og rør. 

I Loddefjord kan man få mye for pengene. Bussterminal har de også. 

Anonymkode: 40529...523

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...