Gå til innhold

Spare til bunad til barna - hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn, et på 4 mnd og et på snart 2 år. Vi tenker at vi har lyst til å spare penger slik at vi kan kjøpe bunad til dem til konfirmasjonen/når de blir eldre om de ikke skal konfirmeres. Hvordan er det lurest å spare opp til dette? Fond? Aksjer? Sparekonto? Andre måter? 

Anonymkode: 67024...c54

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde opprettet en aksjesparekonto og investert i aksjefond. På grunn av høyere risiko enn i kombinasjonsfond/rentefond, anbefales det en minimumsramme på 5 år. Det er fortsatt lenge igjen til de er konfirmanter, så det bør ikke være et problem. På en aksjesparekonto kan du ta ut penger du har satt inn helt skattefritt. Det er kun overskuddet man må skatte av. Så lenge pengene står der får du utsatt skatt på overskudd. Du kan kun investere i aksjefond og enkeltaksjer på en aksjesparekonto. Ikke rentefond eller kombinasjonsfond, da må du ha en fondskonto. Jeg hadde gått for et eller to globale indeksfond på en aksjesparekonto, av den grunn at du skattefritt kan ta ut penger når du ønsker. Det er også historisk høyere avkastning på aksjefond kontra rentefond/kombinasjonsfond ettersom det er mer risiko. 

For ordens skyld; På en fondskonto får du ikke utsatt skatt slik jeg har forstått det. 

Endret av Sprinkle
tilleggsinfo
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...